Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 4 1 2 3 4
#53100 14/03/11 02:53 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Zo het weer zit weer mee, kan ik eindelijk een solex uit gaan testen met 1 van de Jouke Rottine cylinders die ik gekocht heb.

Eerst maar weer eens een slachtoffer uit de schuur trekken
waar dat cylindertje op komt, moet wel een goede onderbouw hebben dus standaard al goed lopen.
Nou dat viel tegen, lopen ho maar.
Dus de pomp los, de ontsteking los en het tank zeefje eruit
na de nodige aandacht nog wel lastig starten maar even de duim truuk en het feest kon beginnen.
Proefrijden in de standaard uitvoering

Attached Images
slachtoffer solex (Medium).JPG (92.92 KB, 287 downloads)
slachtoffer pomp (Medium).JPG (86.82 KB, 227 downloads)
slachtoffer ontsteking (Medium).JPG (63.58 KB, 240 downloads)
slachtoffer duimtruuk (Medium).JPG (69.55 KB, 253 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Om goed te kunnen vergelijken heeft de solex wel een teller nodig, nou daar lag er nog een van de ALDI.
eerst de bandmaat maar eens meten.
heb er een ijzerdaard omheen gewikkeld ( voor de foto maar even voorzien van 2 haakjes maar om te meten 1 haakje aan het begin en het tweede stuk recht gelaten zodat deze langsheen de eerste valt, met een zwarte viltstift een streep over beide gezet en op deze streep met een tang het draad door geknipt, daarna de lengte van de draad gemeten: 1855 mm .
Dat ingesteld op de teller.

bij het proefrijden met een zwakke rugwind haalde hij uit de wind 35 km en tegen de wind in iets meer als 32

en dat na een paar jaar stil gestaan te hebben en toet origineel.

http://www.youtube.com/watch?v=-Tq2vVtNRbE



Attached Images
slachtoffer band meten (Medium).JPG (63.38 KB, 158 downloads)
slachtoffer mm maat (Medium).JPG (79 KB, 150 downloads)
Last edited by Joan; 14/03/11 03:31 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
Om goed te kunnen vergelijken heeft de solex wel een teller nodig, nou daar lag er nog een van de ALDI.
eerst de bandmaat maar eens meten.
heb er een ijzerdaard omheen gewikkeld ( voor de foto maar even voorzien van 2 haakjes maar om te meten 1 haakje aan het begin en het tweede stuk recht gelaten zodat deze langsheen de eerste valt, met een zwarte viltstift een streep over beide gezet en op deze streep met een tang het draad door geknipt, daarna de lengte van de draad gemeten: 1855 mm .
Dat ingesteld op de teller. Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon een krijtstreepje op de band en op de grond, vervolgens een hele omwenteling maken, weer een streepje op de grond en dan de afstand tussen de twee streepje op de grond meten? Dan zal je er een centimeter naast zitten (en dat is onwaarschijnlijk veel hoor!) dan nog scheelt dat maar 0,5 % naar boven of naar beneden t.o.v. jouw 1855 mm en dus ook in snelheid. Bij 36 km/h dus een verschil van 0,2 km/h. Mijn tellertje gaat met stapjes van 0,5 km/h dus ik denk dat ik er weinig van zal merken wink bij het proefrijden met een zwakke rugwind haalde hij uit de wind 35 km en tegen de wind in iets meer als 32

en dat na een paar jaar stil gestaan te hebben en toet origineel.

http://www.youtube.com/watch?v=-Tq2vVtNRbE



Vind je het niet zonde om met zo'n gezond motortje te gaan experimenteren met een JR cilinder?


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Klopt, er zijn vele andere methoden om de omtrek van een band te meten, ik had toevallig zin om het eens zo te proberen.

Nee het is niet zonde om een goed blok te ggebruiken om een Jouke cylinder te testen, het zou juist zonde zijn om een slecht blok te gebruiken want dan benadeel je de test.
Er word niets verpest want de originele onderdelen zijn zo terug te bouwen.
bovendien besteed je zo ook aandacht aan een goed blok en dat bleek ook nu nodig te zijn.

Bij demontage bleek er een zuiger gemonteerd te zijn met 1 borgveer, bij een onlangs gehouden discussie met Jan Vennix over borgveertjes heb ik dat terloops ook even genoemd, wel opletten dus de pen kan er echt maar op 1 manier uit.
De zuiger was behoorlijk zwart aan 1 kant, teken dat het blok een beetje "scheel" is .

de nieuwe zuiger vergeleken met de oude, hij blijkt zowel aan de onderkant iets korter te zijn (KAN sneller wezen) maar ook aan de bovenkant is hij iets korter, dat KAN ook sneller zijn omdat dan de poorten eerder open gaan en later dicht MAAR het kost wel compressie.

Attached Images
borgveer loos (Medium).JPG (40.01 KB, 183 downloads)
beetje zwart (Medium).JPG (49.21 KB, 168 downloads)
beetje korter onder (Medium).JPG (50.41 KB, 190 downloads)
beetje korter boven (Medium).JPG (37.58 KB, 181 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Bij de montage kom je dan toch altijd weer van die kleine dingen tegen die me niet helemaal bevallen.
zo vind ik de lipjes aan de borgveertjes wat aan de lange kant, die heb ik dan ook maar ingekort.
de uitlaatpakking klopt niet met de cylinder, dus het gat maar aangepast aan de cylinder.

het uitlaatbochtje had nogal veel kool en voor de beste prestatie dient deze open te zijn.

Bij montage van de cylinder bleek van de vier moertjes er 1 slecht te passen, erg weing ruimte tussen draadeind en cylinder ( cylinderwand is iets dikker gegoten)
gelukkig vreet de zijkant van het moertje net dat beetje aluminium weg dat teveel zit, het ken-net)

Attached Images
beetje korter haakje (Medium).JPG (44.23 KB, 177 downloads)
beetje groter gaatje (Medium).JPG (61.67 KB, 376 downloads)
beetje verkoold (Medium).JPG (59.19 KB, 174 downloads)
beetje krap (Medium).JPG (46.1 KB, 186 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Maar als de zuiger eenzijdig "een beetje zwart"is ,functionren de zuigerveren dan ook niet goed ??
Die moeten de verbrandingsgassen toch ook tegenhouden.?

Attached Images
beetje_zwart_(Medium).JPG (49.21 KB, 176 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Nadat de cylinder netjes vast op het carter is gezet zie je dat de kortere zuiger inderdaad niet helemaal bovenin de cylinder komt, scheelt een mm-tje.
met de zuiger onderin zie je hoe de opening van de poorten ervoor staat, ik beloof je dat dat bij een volgend verhaal er al anders uit gaat zien.

Bij montage van de kop komt er weer een typisch solex fenomeen om de hoek, het past net niet goed. De tuimelaar van de decompressie steekt vast tegen een opstaande rand van de motorhevel, de edcompressie is niet goed vrij te stellen.
om te voorkomen dat hij gaat lekken omdat hij niet goed terug komt even een hoekje van het opstaande randje weg gevijld.

LET OP, dat kan dus bij meer solexen een bron van slecht werken veroorzaken.

en dan uiteraard de proefrit, bij starten merk je dat er inderdaad minder compressie is, hij trekt iets minder snel op, maar wel redelijk. topsnelheid: op hetzelfde traject met de wind in een andere hoek maximaal 33.

Attached Images
compressie minder (Medium).JPG (30.97 KB, 220 downloads)
zuiger onderin (Medium).JPG (48.17 KB, 206 downloads)
beetje klem (Medium).JPG (74.1 KB, 196 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Maar als de zuiger eenzijdig "een beetje zwart"is ,functionren de zuigerveren dan ook niet goed ??
Die moeten de verbrandingsgassen toch ook tegenhouden.?


het is niet waarschijnlijk dat dit zwart van verbrandingsgassen komt want dan zou het vegerig moeten zijn, blaas sporen dus.
waarschijnlijk door de hitte gekraakte olie, dat verkoolt dan,( anderen zeiden vroeger wel eens dat de olie "verlakt") op de zwarte plek is er dan meer olie geweest een teken dat de zuiger iets scheef door de cylinder heen loopt. Dezelfde "muk" zit ook in de pistonpen en aan de binnenkant van de zuiger, daar heb je de invloed van lekkende zuigerveren niet.
het pasvlak van de zuigerveren op de zuiger zag er netjes glad uit, DAAR dichten ze goed af.

Last edited by Joan; 15/03/11 05:55 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Maar als de zuiger eenzijdig "een beetje zwart"is ,functionren de zuigerveren dan ook niet goed ??
Die moeten de verbrandingsgassen toch ook tegenhouden.?


het is niet waarschijnlijk dat dit zwart van verbrandingsgassen komt want dan zou het vegerig moeten zijn, blaas sporen dus.
waarschijnlijk door de hitte gekraakte olie, dat verkoolt dan,( anderen zeiden vroeger wel eens dat de olie "verlakt") op de zwarte plek is er dan meer olie geweest een teken dat de zuiger iets scheef door de cylinder heen loopt


Duidelijk wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en uiteraard ook hier weer een filmpje van de proefrit

http://www.youtube.com/watch?v=wov9llMHEwE


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Loopt lekker Highlander wink

en het filmpje word vanzelf beter want hij is zo vers dat youtube hem nog moet bewerken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Bij mijn JR cilinder hebben de spoelpoorten verschillende hoogtes. De ene kant opent iets eerder dan de andere. Is het beter om beide kanten gelijk te maken? Of hebben die verschillende hoogtes een gunstig effect hebben op de manier hoe de gassen in de cilinder circuleren. Met andere woorden is dit een fout of is er juist over nagedacht?
met vriendelijke groet Thijs

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zou gelijk moeten zijn, echter ik ga ze helemaal op de schop doen want de "vlaggetjes" aan de kanalen hebben de vorm van originele spoelpoorten die normaal door kanalen gevoed worden die dicht zijn, dat dwingt het gas meer de hoek om, hier wil het gas meer omhoog stromen, dat verminderd de trekkracht.

Ook Jan de laat heeft in een eerder verhaal al eens wat schetsen bijgevoegd hoe het anders kan, ik ben er nu pas aan toe.
Het is maar net wat je van deze cylinder wil, nu al bewijs ik dat het sowieso een goede vervanger is van een originele, niet een toverdoos om van een slecht lopende een goed lopende solex te maken want dat is erg afhankelijk van wat je de cylinder aan onderbouw aanbied.
daarom ben ik willens en weten met een goed lopende begonnen. Ernaast staat een slechtlopende, maar dat komt nog.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Origineel bericht van: Joan
zou gelijk moeten zijn, echter ik ga ze helemaal op de schop doen want de "vlaggetjes" aan de kanalen hebben de vorm van originele spoelpoorten die normaal door kanalen gevoed worden die dicht zijn, dat dwingt het gas meer de hoek om, hier wil het gas meer omhoog stromen, dat verminderd de trekkracht. Hoe komt het dat dat de trekkracht vermindert?

Ook Jan de laat heeft in een eerder verhaal al eens wat schetsen bijgevoegd hoe het anders kan, ik ben er nu pas aan toe.
Het is maar net wat je van deze cylinder wil, nu al bewijs ik dat het sowieso een goede vervanger is van een originele, niet een toverdoos om van een slecht lopende een goed lopende solex te maken want dat is erg afhankelijk van wat je de cylinder aan onderbouw aanbied.
daarom ben ik willens en weten met een goed lopende begonnen. Ernaast staat een slechtlopende, maar dat komt nog.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
He Joan, toen ik mijn JR cilindertje erop zette heb ik ook gekeken of het bij de zuiger onder of boven korter of langer was.
Bij mij was hij aan de bovenkant exact even hoog. Heb de beide zuigertjes op 1 zuigerpen geschoven toen om goed te vergelijken. Natuurlijk is dit belangrijk voor de compressie. Aan de onderkant is hij inderdaad dat kleine stukje korter zoals op je foto.
Nu is het de vraag natuurlijk, is de originele zuiger nu te hoog of is de JR zuiger te laag?
Ik weet het nu niet.

Iemand anders zijn ervaring?

Wat de band omtrek betreft. Ik kom aan 1835 mm omtrek. Op mijn Eyecat Strada tellertje heb ik hem ingesteld op 1798 mm. Nu geeft hij eaxt de juiste snelheid op volgens mijn tomtom en de politie snelhied borden.
Iemand ook gestoeid hiermee.

Ohja meer van die filmpjes maken he. Vind dit altijd leuk.

Last edited by Alfons1959; 15/03/11 06:51 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
en uiteraard ook hier weer een filmpje van de proefrit

http://www.youtube.com/watch?v=wov9llMHEwE



Je hoort toch dat hij iets minder loopt.

Last edited by Alfons1959; 15/03/11 07:10 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
en uiteraard ook hier weer een filmpje van de proefrit

http://www.youtube.com/watch?v=wov9llMHEwE



Je hoort toch dat hij iets minder loopt.


Ik zie af en toe een rechterhand , zonder die hand is het spannender , vooral in de bochten grin .

Tip voor het volgende filmpje ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
1e conclusie is dat het minder loopt dan "toet origineel".
Maar jou kennende worden vanavond de vijlenset en het dremeltje al tevoorschijn getoverd grin
Ben benieuwd naar het verloop. Hou ons (liefst met een filmpje smile ) op de hoogte aub.


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dat hij iets minder loopt wijt ik aan de iets mndere compressie, dan gaat de verbrndings snelheid van het gasmengsel omlaag en is ook de uiteindelijke druk op de zuiger minder.
Was al te verwachten want de zuiger is iets lager.
heb wel een papierpakking als voetpakking gemonteerd in plaats van de veel dikkere gewapende pakking om het effect niet nog erger te laten zijn.
een afgevlakte kop ligt al klaar om precies het verschil te compenseren.

Want dat vijlen en dremelen komt echt wel , maar eerst is de instelling "vergelijkend warenonderzoek" dus wat kan de handige sleutelaar hebben aan zo een cylindertje zonder dingen te moeten doen waar hij geen verstand van heeft.
Deze JRT cylinder is dus zonder meer te vergelijken met een goede solex cylinder en dat is bij solex eigenlijk al een uitzondering want er zijn veel "af fabriek" cylinders die minder lopen dan deze die ik nu gedemonteerd heb ( een "V" cylinder) en die wel weer terug gaat na afloop van de exercitie want deze solex is bestemd om toet origineel te blijven, een echte "enaf" met sticker zonder vleugels onder het zadel..

Last edited by Joan; 15/03/11 04:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Het 'mindere' lopen ligt m.i. meer in het feit dat het geheel nog niet helemaal ingelopen is. Er moet eerst ook nog een dun isolerend koollaagje op de zuiger komen zodat er minder warmte=energie aan de zuiger afgevoerd wordt. Geef het een paar honderd kilometer de tijd en je hebt een heel andere Solex


Je hoort het Joan, flink door rijden want wij willen resultaat zien. Komop op de Solex, vooruit. laugh laugh

Last edited by Alfons1959; 15/03/11 05:34 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Het 'mindere' lopen ligt m.i. meer in het feit dat het geheel nog niet helemaal ingelopen is. Er moet eerst ook nog een dun isolerend koollaagje op de zuiger komen zodat er minder warmte=energie aan de zuiger afgevoerd wordt. Geef het een paar honderd kilometer de tijd en je hebt een heel andere Solex


Ik ben sterk een aanhanger van het "moderne" denken, zeker daar het hier om aan alu cylinder gaat met chromewand en verbeterde productie technieken.
En om met mijn baas te spreken: die wil een brandstof leveren met toevoegingen voor een schone motor.
Bij voldoende compressie druk en de juiste mengverhouding geeft een vervuilde motor juist een slechter beeld door detonatie.
Ik zweef daartussen in, ik zie de ratio voor isolatie ( er zijn er die aan keramieke deklagen hebben gewerkt juist om de hitte bij de zuiger weg te houden).
Maar een goed concept verlochend zich niet, er zal zeker wat winst te behalen zijn want dat vertelt julie jarenlange ervaring,
daarom, nu 33 tegenover met de oude 35 daar heb ik geen slecht woord voor over anders dan dat het wat beter kan.

Ik ga daar niet op wachten want ik vind dit in de marge vallen.

Als ik een racer opbouw ga ik ook niet wachten, die moet meteen goed mee kunnen komen>
Racers halen de zuigers er ook al na 10 uur uit want wachten op een koollaag betekent wachten op gruis van de zuiger, dan is het middel erger dan de kwaal.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: ghostrider
Het 'mindere' lopen ligt m.i. meer in het feit dat het geheel nog niet helemaal ingelopen is. Er moet eerst ook nog een dun isolerend koollaagje op de zuiger komen zodat er minder warmte=energie aan de zuiger afgevoerd wordt. Geef het een paar honderd kilometer de tijd en je hebt een heel andere Solex


Ik ben sterk een aanhanger van het "moderne" denken, zeker daar het hier om aan alu cylinder gaat met chromewand en verbeterde productie technieken.
En om met mijn baas te spreken: die wil een brandstof leveren met toevoegingen voor een schone motor.
Bij voldoende compressie druk en de juiste mengverhouding geeft een vervuilde motor juist een slechter beeld door detonatie.
Ik zweef daartussen in, ik zie de ratio voor isolatie ( er zijn er die aan keramieke deklagen hebben gewerkt juist om de hitte bij de zuiger weg te houden).
Maar een goed concept verlochend zich niet, er zal zeker wat winst te behalen zijn want dat vertelt julie jarenlange ervaring,
daarom, nu 33 tegenover met de oude 35 daar heb ik geen slecht woord voor over anders dan dat het wat beter kan.

Ik ga daar niet op wachten want ik vind dit in de marge vallen.

Als ik een racer opbouw ga ik ook niet wachten, die moet meteen goed mee kunnen komen>
Racers halen de zuigers er ook al na 10 uur uit want wachten op een koollaag betekent wachten op gruis van de zuiger, dan is het middel erger dan de kwaal.

Ben ik het helemaal mee eens. Zeker wat die moderne produktie technieken betreft. Een jonge collega van me kocht onlangs een nieuwe auto. Inrijden?? Wat is dat? vroeg ze. Hij rijdt toch goed? En gelijk heeft ze. Op mijn eerste nieuwe auto zat een sticker dat de olie om de 5000 km vervangen moest worden! En de eerste 2500 km mocht ik niet teveel toeren maken en ook niet te lang met dezelfde snelheid rijden.


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Je hebt volkomen gelijk als het om de originele Solex gaat, maar Joan test nu een cilinder en zuiger die met moderne technieken gemaakt is. De toleranties die daarbij gelden zijn vele malen kleiner dan bij de klassieken en dus is er ook nauwelijks ruimte voor een isolerend laagje.

Kijk, de Solex is nostalgie, herinnering, romantiek enz. Maar de techniek is natuurlijk hopeloos verouderd. Ik ben bijna verliefd op mijn Solexjes hoor, maar nuchter beschouwd zijn het vervuilende en inefficiente fossielen. Zuinig waren ze in hun tijd, maar nu? Wie haalt de 70 km op een liter met zijn Solex?
Dat Honda motortje dat ik laatst kocht is daar een mooi tegenvoorbeeld van. Bij lange na niet zo leuk als de Solex motor, maar wel 1 op 140 (om en nabij), minimaal dezelfde prestaties, nauwelijks vieze uitlaat gasjes en daarnaast kost het nog geen drol.
Nogmaals, het neemt niet weg dat ik aan mijn Solexen veel meer lol beleef, maar beter rijden door een koollaagje geldt (misschien) voor de klassieken. De moderne motoren rijden vanaf dag 1 op vol vermogen.


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: ghostrider
Uhm....ik weet echt wel waarover ik praat hoor.
Heb ook aan Solexrace gedaan en heb daarmee heel veel prijzen gewonnen. De laatste 5 jaar dat we raceten hebben we alle wedstrijden gewonnen waarin we gestart zijn. Dat heeft verder niemand gepresteerd denk ik zo....
Je mag me heus wel geloven.

Ook een moderne zuiger neemt warmte op en door een isolerend koollaagje zal er meer warmte=energie overblijven om te rijden. Dat is nu eenmaal een natuurkundig gegeven en die kun jij ook niet veranderen.

Niet boos worden hoor, dat is zeker niet mijn bedoeling smile Ik gaf alleen aan dat er qua techniek en ontwerp veel veranderd is in de loop der jaren. En het is natuurlijk hartstikke mooi dat jij zo veel wedstrijden hebt gewonnen maar daarmee kun je de ontwikkeling die ik noemde ook echt niet veranderen hoor.
Verder: gewoon lekker een koollaagje blijven kweken en voor de rest even goeie Solex-vrienden smile


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Ik word niet boos hoor.
Maar ontkool je motor maar eens en je zult zien dat je een paar kilometer/uur kwijt bent.
Dat is nu eenmaal een feit. Verder mag je natuurlijk van mij zoveel geloven of niet geloven als je wilt hoor, of natuurkundige wetten aan je laars lappen. Het is zoals het is.


Een goed ontkoolde solex begint uit protest meestal ook meteen te rammelen en dat duurt wel een heel tijdje voordat hij stiller wordt.
De zwarte zuiger van mijn originele cylinder gaat er dan ook net zo weer in ( wel precies zo als hij eruit kwam en niet 180 graden gedraaid).

Om met Cruijff te praten "elk voor heb ze tegu"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: ghostrider
Ik word niet boos hoor.
Maar ontkool je motor maar eens en je zult zien dat je een paar kilometer/uur kwijt bent.
Dat is nu eenmaal een feit. Verder mag je natuurlijk van mij zoveel geloven of niet geloven als je wilt hoor, of natuurkundige wetten aan je laars lappen. Het is zoals het is.


Een goed ontkoolde solex begint uit protest meestal ook meteen te rammelen en dat duurt wel een heel tijdje voordat hij stiller wordt.
De zwarte zuiger van mijn originele cylinder gaat er dan ook net zo weer in ( wel precies zo als hij eruit kwam en niet 180 graden gedraaid).
Om met Cruijff te praten "elk voor heb ze tegu"

Maar dat er een zwarte zuiger uit kwam komt door een "scheef" blok toch? En dat bedoel ik nou te zeggen: met moderne computergestuurde fabrikage heb je geen scheve blokken meer. Het is echt niet zo dat nu alles beter is dan vroeger (net zo min als andersom) maar motoren zijn er alleen maar beter, betrouwbaarder, efficienter en zuiniger op geworden. Ze hebben echt geen koollaagje meer nodig om optimaal te presteren. Sterker nog: waar zou dat koollaagje vandaan moeten komen met de huidige brandstoffen en ontstekingstechniek??


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Hans
Al loopt een aap met een gouden ring ,het is en blijft een lelijk ding cool

Jij hebt toch een hond en geen aap?? grin


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat we willen is een goede compressie. Waarom vlakken we de kopjes niet wat af. Dit geeft betere prestaties. En de benzine kan er tegenwoordig wel tegen hoor.
50 jaar geleden was de benzine nog niet zo geweldig als nu, en mochten we niet zoveel compressie hebben want dat gaf al snel detonatie. Maar nu met de huidige benzine geen probleem.

Ik heb nog een kopje liggen, die zal ik eens wat bijschaven, zodat ik wat meer compressie heb en dan is kijken hoe het dan gaat lopen.
Zekers te weten dat hij beter ga lopen.

Doktor Joan, hoeveel moet er af denk je?

Last edited by Alfons1959; 16/03/11 02:19 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons1959
Wat we willen is een goede compressie. Waarom vlakken we de kopjes niet wat af. Dit geeft betere prestaties. En de benzine kan er tegenwoordig wel tegen hoor.
50 jaar geleden was de benzine nog niet zo geweldig als nu, en mochten we niet zoveel compressie hebben want dat gaf al snel detonatie. Maar nu met de huidige benzine geen probleem.

Ik heb nog een kopje liggen, die zal ik eens wat bijschaven, zodat ik wat meer compressie heb en dan is kijken hoe het dan gaat lopen.
Zekers te weten dat hij beter ga lopen.

Doktor Joan, hoeveel moet er af denk je?


Er zijn al speciale kopjes in de handel Alfons. smile
Zie bijlage

Attached Images
cilinderkop2.jpg (65.42 KB, 193 downloads)
cilinderkop1.jpg (66.4 KB, 159 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons1959
Wat we willen is een goede compressie. Waarom vlakken we de kopjes niet wat af. Dit geeft betere prestaties. En de benzine kan er tegenwoordig wel tegen hoor.
50 jaar geleden was de benzine nog niet zo geweldig als nu, en mochten we niet zoveel compressie hebben want dat gaf al snel detonatie. Maar nu met de huidige benzine geen probleem.

Ik heb nog een kopje liggen, die zal ik eens wat bijschaven, zodat ik wat meer compressie heb en dan is kijken hoe het dan gaat lopen.
Zekers te weten dat hij beter ga lopen.

Doktor Joan, hoeveel moet er af denk je?


Er zijn al speciale kopjes in de handel Alfons. smile
Zie bijlage


Oke Jan, dit wist ik niet.
Waar kan ik die bestellen.
Laat er gelijk 1 komen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Waar je het cilindertje besteld hebt.
http://www.solexnoord.nl/jouke/


Er zit nog wel een adertje in het gras Alfons.

Deze zijn gemaakt voor de yamaha zuiger, bolling van de zuiger.
ik weet niet hoe het is met de zuiger die je nu hebt, maar is belangrijk, anders heeft het helemaal geen zin. En kan het helemal verkeerd werken.

Vraag er even na smile

Last edited by Jan; 16/03/11 05:00 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Waar je het cilindertje besteld hebt.
http://www.solexnoord.nl/jouke/


Er zit nog wel een adertje in het gras Alfons.

Deze zijn gemaakt voor de yamaha zuiger, bolling van de zuiger.
ik weet niet hoe het is met de zuiger die je nu hebt, maar is belangrijk, anders heeft het helemaal geen zin. En kan het helemal verkeerd werken.

Vraag er even na smile


Oke Jan, ik zal morgen JR is bellen en navragen hoe het zit, en zal het hier laten weten.

Iemand anders nog suggesties?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja, dichtlassen.

Maar joan giet ook zijn eigen kopjes, misschien heeft ie nog iets voor je

Attached Images
pet1.jpg (92.78 KB, 144 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dat kan natuurlijk ook.
Dit is denk ik meer voor de racerij.
Het moet voor de gewone solex zijn Jan.
Anders zit je toch met het uitzetten van de solex. Decompressieklepje.

Ik wil gewoon iets meer compressie.

Bedankt voor je mee denken.

Joan, ik heb je verhalen die je in juni 2006 hier hebt geplaatst over het afvlakken van de kop.
Inmiddels zijn we bijna 5 jaar verder en kunnen er niuewe inzichten zijn gekomen.
Welke zijn dat?

Last edited by Alfons1959; 16/03/11 05:37 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Meer vermogen krijg je door te zorgen dat er meer brandbaar en vooral niet brandbaar spul boven de zuiger is gekomen en niet door de compressie te verhogen.
Wat er boven de zuiger gekomen is bestaat voor 80% uit een niet te verbranden gas plus wat benzine damp en wat zuurstof en nog wat van dat spul.
Wanneer je deze mengelmoes in de fik steekt is de bedoeling om een zo hoog mogelijke temperatuur te krijgen,dat is mogenlijk door een goede compressie en er verder voor te zorgen dat de gassen die niet kunnen verbranden en wat restgassen zo heet mogenlijk worden.
Omdat voor elkaar te krijgen zorg dat er zo min mogenlijk warmte verloren gaat door een goede warmte isolatie (kool op de zuiger en binnenkant van het petje ).
Zorg dat de verbrandingstijd zo kort mogenlijk is (minder tijd voor warmte verloren te laten gaan naar cilinder en zuiger)
DE verbrandingstijd kan zijn van 0,02 tot 0,007 sec.
Een snelle verbranding krijg je door de gassen snel te laten bewegen in de cilinderkop en door een juiste gas mengsel samenstelling.
Als aan deze voorwaarde is voldaan dan komt een hoge compressie van zelf.
Weinig gas boven de zuiger geeft geen hoge compressie ook al maak je de ruimte wat kleiner,tenminste dat is mij nog nooit gelukt,maar met een betere spoeling wel.
Door het warmte verlies gaat 30 to 40% verloren.
Door de uitlaat 30tot40 % en zo blijft er maar een beetje over om over de dijken te jakkeren met de solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Omdat de zuiger net niet zo hoog komt als bij een originele cylinder heb ik een kopje net dat beetje afgedraaid om het verlies weer te compenseren.

Dit kopje gemonteerd en ik heb inderdaad weer de trekkracht en de snelheid (35+) terug die ik ook met de oude cylinder had.
Voor een goede verbranding van benzine is ongeveer 12 bar
nodig een compressieverhouding van ca 1:10 tot 1:12 ( om met Jan te spreken: het hangt ervan af hoeveel je boven krijgt en dat wat boven is dien je op ongeveer 12 bar te krijgen.

En Peter en Jan, het kool komt eran

overigens als je een goede verbranding hebt verbrand ook een gedeelte van die 80% die "niet" kan branden en dan krijg je de ongewenste NOX-en de brand temperatuur dient daarom onder de ca 1200 C te blijven daarom word vaak een rijk mengsel gemaakt dat "blust"de verbranding maar rijt wel duurder. De "lean burn" motoren hoor je dan ook weinig meer van.

Attached Images
compressiepet (Medium).JPG (64.43 KB, 181 downloads)
kool (Medium).JPG (54.71 KB, 152 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Omdat de zuiger net niet zo hoog komt als bij een originele cylinder heb ik een kopje net dat beetje afgedraaid om het verlies weer te compenseren.

Dit kopje gemonteerd en ik heb inderdaad weer de trekkracht en de snelheid (35+) terug die ik ook met de oude cylinder had.
Voor een goede verbranding van benzine is ongeveer 12 bar
nodig een compressieverhouding van ca 1:10 tot 1:12 ( om met Jan te spreken: het hangt ervan af hoeveel je boven krijgt en dat wat boven is dien je op ongeveer 12 bar te krijgen.

En Peter en Jan, het kool komt eran

overigens als je een goede verbranding hebt verbrand ook een gedeelte van die 80% die "niet" kan branden en dan krijg je de ongewenste NOX-en de brand temperatuur dient daarom onder de ca 1200 C te blijven daarom word vaak een rijk mengsel gemaakt dat "blust"de verbranding maar rijt wel duurder. De "lean burn" motoren hoor je dan ook weinig meer van.


Hoeveel mm heb je eraf gedraaid Joan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan Vennix
Meer vermogen krijg je door te zorgen dat er meer brandbaar en vooral niet brandbaar spul boven de zuiger is gekomen en niet door de compressie te verhogen.
Wat er boven de zuiger gekomen is bestaat voor 80% uit een niet te verbranden gas plus wat benzine damp en wat zuurstof en nog wat van dat spul.
Wanneer je deze mengelmoes in de fik steekt is de bedoeling om een zo hoog mogelijke temperatuur te krijgen,dat is mogenlijk door een goede compressie en er verder voor te zorgen dat de gassen die niet kunnen verbranden en wat restgassen zo heet mogenlijk worden.
Omdat voor elkaar te krijgen zorg dat er zo min mogenlijk warmte verloren gaat door een goede warmte isolatie (kool op de zuiger en binnenkant van het petje ).
Zorg dat de verbrandingstijd zo kort mogenlijk is (minder tijd voor warmte verloren te laten gaan naar cilinder en zuiger)
DE verbrandingstijd kan zijn van 0,02 tot 0,007 sec.
Een snelle verbranding krijg je door de gassen snel te laten bewegen in de cilinderkop en door een juiste gas mengsel samenstelling.
Als aan deze voorwaarde is voldaan dan komt een hoge compressie van zelf.
Weinig gas boven de zuiger geeft geen hoge compressie ook al maak je de ruimte wat kleiner,tenminste dat is mij nog nooit gelukt,maar met een betere spoeling wel.
Door het warmte verlies gaat 30 to 40% verloren.
Door de uitlaat 30tot40 % en zo blijft er maar een beetje over om over de dijken te jakkeren met de solex.


Klopt wat je zegt dat compressie op zich niet het vermogen verhoogt, maar door het gevolg van de hogere compressie zal de verbrandigstijd korter zijn daardoor hogere temperatuur bereiken in kortere tijd daardoor zal de druk van het uitlaatgas minder zijn bij de uitlaatpoort waardoor het spoelen ook beter gaat daardoor meer boven de zuiger dus meer vermogen.

BTW, de verbrandingstijd van 0.02 sec is wel erg lang.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959


Hoeveel mm heb je eraf gedraaid Joan?


2 mm van het pasvlak en toen weer iets uit de kamer om deze weer passend te maken aan de opstaande rand van de cylinder, effectief dus ongeveer 1 mm

Last edited by Joan; 18/03/11 03:23 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959


Klopt wat je zegt dat compressie op zich niet het vermogen verhoogt, maar door het gevolg van de hogere compressie zal de verbrandigstijd korter zijn daardoor hogere temperatuur bereiken in kortere tijd daardoor zal de druk van het uitlaatgas minder zijn bij de uitlaatpoort waardoor het spoelen ook beter gaat daardoor meer boven de zuiger dus meer vermogen.

BTW, de verbrandingstijd van 0.02 sec is wel erg lang.



bij 3000 toeren per minuut ( wat echt niet veel is) gaat de zuiger dus 3000/60=50 keer per seconde op en neer, dat is dus 0.02 sec voor 1 rondje, van deze tijd is er maar een kwart voor de verbranding dus als hij matig snel rijdt maar 0.005 sec voor de verbranding.

een goede compressie geeft zeker een hoger vermogen ( eigenlijk andersom: een lagere compressie, wat bij solex het geval is) geeft een lager vermogen.

Benzine bestaat uit een bandbreedte van koolwaterstoffen, waarvan de samenstelling in overleg met de OEM's genormeerd is ( OEM's zijn Original Equipment Manufacturers zoals volkswagen, mercedes, peugeot, caterpillar)
Elke kool waterstof heeft zijn eigen verbrandings karakteristieken, er zijn dan ook een paar verschillende genormeerde mengsel oa voor winter en zomertoepassingen ( en ook voor noord europa en zuid europa) en tevens voor 2 categoreien motoren, zij die 98MON nodig hebben en zij die maar 95 MON nodig hebben en daar heb je het maar mee te doen.

De mengsels bestaan oa uit rechte ketens van C4H10 tot ca C8H18 of uit ketens waar zijtakken aanzitten dan is het "C" nummer wel hetzelfde maar zitten er iets minder "H" aan. "ringvormige" ketens zoals benzeen mogen niet meer.

Haal je niet de genormeerde compressie verhouding dan haal je niet de optimum verbranding van de hele keten reeks: dus minder vermogen.
Zelf bij een goede compressie verhouding is er nog vermogenswinst te halen uit een betere verbranding:
slag/boring verhouding aan te passen en vorm van de verbrandingskamer zeer belangrijk.
Alle fabrieken en oliebedrijven hebben daar duur betaalde laboratoria voor dat doe je niet even op je draaibank, daar haal je het best mogelijke uit de beschikbare onderdelen maar verder stokt het daar.

Wie heeft er al een voorverwarmde lambda sonde met uitleesunit aan zijn solex hangen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inmiddels zijn ook de spoelkanalen aangepast voor een andere spoeling, hij trekt nu beter maar omdat er niets aan de timing is veranderd gaat hij niet sneller, wel makkelijker zijn snelheid vasthouden.

Attached Images
poort origineel (Medium).JPG (46.96 KB, 229 downloads)
poort bijgewerkt (Medium).JPG (22.96 KB, 224 downloads)
poort bijgewerkt onderkant (Medium).JPG (28.4 KB, 194 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959


Hoeveel mm heb je eraf gedraaid Joan?


2 mm van het pasvlak en toen weer iets uit de kamer om deze weer passend te maken aan de opstaande rand van de cylinder, effectief dus ongeveer 1 mm


Je kan ook een groef steken waar de opstaande rand invalt (+/- 1mm) dan blijft de rest van de kop intact.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bij de moderne automotoren moet de verbranding voor 60 graden na BDP afgelopen zijn, anders praten we van naverbranding. Is dat net zo zal de katalysator schade oplopen en de moter te warm worden.
Even rekenen nu: 6000 toeren: 6000/60 = 100: 0.01 seconde voor 1 omwenteling: 60/360 x 0,01= 0,00166 sec.
Dit is een norm, dus verbrandingen zijn maximaal deze tijd.
Uit metingen blijkt dat verbrandingen minder dan 0,0004 zijn.

Een Lamdasonde bij een 2takt heb ik nog niet gedaan. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit zal uitpakken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
als de kop afgedraaid is , is er dan geen probleem dat bij het uitzetten van de solex de klep tegen de zuiger komt, of moet dit ook nog een bewereking ondergaan

Gr Rinus

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
[]

Je kan ook een groef steken waar de opstaande rand invalt (+/- 1mm) dan blijft de rest van de kop intact.


Klopt, die koppen zal je gaan zien als ik met platen onder de cylinder ga werken om de timing aan te passen.
Voor elke plaat is er een bijpassende kop met een "zak" die in de cylinder valt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Harding
als de kop afgedraaid is , is er dan geen probleem dat bij het uitzetten van de solex de klep tegen de zuiger komt, of moet dit ook nog een bewereking ondergaan

Gr Rinus

welke kant gaat die uitzetting dan heen ? en hoeveel is die uitzetting dan als je stelt dat de solex 100 graden wordt ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
beetje spraakverwarring, moet kunnen laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Hij bedoelt als je de Solex af gaat zetten met de decompresseur wink


AaaaH , uitzetten !!
Inderdaad dat kan gebeuren, voel je vanzelf terug in je hendel want dan klopt hij.
Er kan een beetje materiaal weg uit de kop ter plaatse van de klep indien nodig, er zit geen speciale zitting in de kop gewoon het aluminium van de kop zelf.
Bij te diep gaan kom je in de zijuitgang, maar daar heb je ook al last van bij extreem afvlakken van de kop want dan zie je de zijuitgang op een rare plek komen op je pasvlak omdat hij scheef door de kop is heengeboord..


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Even een kleine correctie de 0,o2 en 0,008 daar moet nog een nulletje meer tussen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Denk dat Joan te druk is met de cilinder grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Denk dat Joan te druk is met de cilinder grin


Hij krijgt hem niet meer aan de gang laugh laugh laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Hans
Als hij maar niet met aspen aan het klooien is ,want dat schijnt ook niet goed te komen laugh laugh blush cool


STOKER cool


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dat zou niet gek zijn


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Hans
Ik brand hier alle uitlaatjes uit laugh laugh


Leuk voor de buren , voor ,tijdens of na de BBQ ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je de buren uitnodigd hebben ze niets te klagen.
Achteraf misschien sick


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Zoals door de meeste mensen de compressie gemeten wordt moet je met een korreltje van dat witte spul nemen.
Bij een langzaam toerental waarbij de compressie meestal gemeten door de meeste vakmensen is niet de wekelijke compressie.
De compressieverhouding is een verhouding van de inhoud van de totale cilinderinhoud tot hetgeen er nog over blijft als de zuiger in dehoogste stand staat.
Jammer genoeg is dat geheel anders in de praktijk.
Ik zal even even proberen een voorstelling te geven wat er in werkelijkheid gebeurt.
Het begint al bij de aanzuigslag.
Wat er in het carter komt bij een iets hoger toerental is heel anders.
Dat is van meerdere dingen afhankelijk bij een lopende motor.
1 Hoe snel gaat de inlaat in het begin zo ver mogenlijk snel open.
2 Hoeveel druk was er nog in het cater van de vorige spoeling want de aanzuiging begint pas als deze druk vodoende vereffent is
3 De spoelpoort moet zo snel mogenlijk gesloten worden over een zo klein mogenlijke verplaatsing van de zuiger om geen terug blazen te krijgen.
4 Dan begint pas de spoeling als de druk hoger is geworden dan de druk boven de zuiger.
5 Van dat beetje wat er boven de zuiger komt moet als het enigzins mogenlijk is niets blijvent in de uitlaat blijven.
6 Als de uitlaat gesloten wordt moet als het goed is een druk zijn van minstens een bar,anders kan je nooit aan een voldoende compressie komen.
7 De uitlaat krijgt nu de zware taak on er vaar te zorgen dat de cilinder zo snel mogenlijk leeg komt.
8 De zuiger moet dus werken als een zeer goede luchtveer.
Ik zal nu punt voor punt beschrijven wat er gebeurt bij de eerste aanzuiging want dan is het carter nog vol lucht.
De zuigerverplaatsing is dan 50 cc. en zal er 50 cc. worden aan gezogen, maar nu gaat de zuiger weer een beetje terug blazen naar de carburator en dan begint pas het samendrukken van het mengsel, bij wat hoger toerental zal het terugblazen ophouden omdat het carter wanneer de zuiger boven is nog niet geheel vol heeft kunnen stromen en dat nog niet is als de zuiger de inlaat al weer heeft afgesloten.
Nu ga ik mijn truukendoos open trekken om
hier wat aan te doen.
Hierbij krijgt de uitlaat de voornaamste din gen te doen.
Zonder goede werkende uitlaat is alle werk voor niks.
Dus ik begin ik maar met wat de uitlaat alemaal moet doen.
Stel de eerst klap komt uit de uitlaat(je moet ergens beginnen).
Deze moet zeer snel beginnen (dus een zo breed en vlak mogenlijk)hierdoor krijg je een zeer grote aanvangssnelheid van de gassen,
die zijn eruit na twee tot drie m.m. zuiger verplaatsing,
Ondat de spoelpoorten nu nog niet open mogen zij zal er een grote onderdruk ontstaan boven de zuiger.
Als nu de spoelpoortyen open gaan zal door de lage druk boven de zuiger de spoeling zeer snel op gang komen door de druk onder de zuiger,de luchtstroom door de spoelpoorten zal hierdoor zo hoog zijn dat er zelfs een onderdruk onder de zuiger zal ontstaan.
Omdat nu de spoelpoorten gesloten worden is er een lagere druk onder de zuiger ontstaan wat er voor zal zorgen dat wanneer de inlaat plotseling gaat openen de buitenlucht het carter zeer snel zal vullen, veel meer dan wanner de uitlaat niet goed is aangepast(met een juiste uitlaat zal er veel meer gas boven de zuiger komen).
Nu zullen we de uitlaat op goede werking zie te krijgen.
Als aan de vorige punten zo goed mogenlijk is voldaan dan zal er een hoge stroomsnelhied van gassen uit de cilinder komen en naar het potje stromen(die hoge snelheid is nodig om de cilinder zo veel mogenlijk leeg te krijgen).
Nu moet die hoge snelheid snel gedempt worden (moet tot stilstand gekomen zijn net voordat de spoelpoorten sluiten).
Nu zit er in het uitlaat sijsteem nog een hoge overdruk die zich naar alle richtingen wil verplaatsen ,dus ook terug in het uitlaatpijpje en drukt zo het gas wat op het laatst in de buis is gekomen weert terug in de cilinder on dan sluit de uitlaat en zit er als het allemaal goed is gegaan meer gas boven de zuiger dan als de cilinderinhoed en begint de compressie al met een boordevole cilinder.
Zeer belangrijk is hierbij de vorm van de spoelpoort om zo min mogen lijk vers gas bij de uitlaat te laten komen want dat hoeft er dan ook niet meer in.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat is een langzaam toerental bij Solex ??
Ik meet de Compressie bij +/- 1500 toeren/ min.
En het is een gegeven wat aan geeft hoe de afdichtingen zijn(zuigerveren decompressie koppakking evt. bougie)
De huisarts meet bloeddruk , wij compressie.
Meten is weten.
Gissen is wat anders wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt wat je verteld. Op deze manier zal het uitlaatgas de spoelgassen mee helpen de cilinder te vullen en als dat goed gebeurt zul je natuurlijk ook aan een goede compressie komen. Ik zei al dat de uitlaat heel belangrijk is. Het is natuurlijk wel zo, wanneer je een goede compressie maakt door een kop af te slijpen en zo een krachtige verbranding krijgt en dat zal zeker aan het einde van de verbranding de uitlaatgassen de spoelgassen erin trekken. Omdat er kortere verbrandingen zijn kunnen er ook goede gastrilligen in de uitlaat ontstaan die de gaswisselig bevordert. Zoals je het beschrijft is het uiteraad een ideaal plaatje. Gezien het feit dat er verschillende toerentallen zijn is er slecht (helaas) bij een bepaald toerental zo'n mooie situatie.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Daarbij komt ook nog dat een Solex eigenlijk over een groot toerenbereik moet trekken en dat dus een resonanitie-uitlaat niet echt mogelijk is.
Dat kan wel bij een tweetaktmotor met versnellingen die over een veel kleiner toerengebied zijn vermogen af hoeft te geven.

Ja precies dat maakt de solex zo bijzonder in zijn ontwerp.
Toch kan het een stuk beter want gewone brommertjes doen het beter, maar dat gaat dan weer te koste van de zuinigheid.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan op deze wijze moeilijk meten omdat je niet weet hoever de cilinder gevult is met gas als de uitlaat sluit.dit is altijd minder dan de buitenluchtdruk.
Je weet niet hoe ver de zuiger al naar boven is voordat de lucht begint met samendrukken.
Dat is zeer afhankelijk van de uitlaat en de dichtheid van de aansluitingen van de uitlaat en toebehoren.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Hij maakt Solexen die 10.000 ~/min. draaien... wink
En 75+ km/h halen.

Hij weet dus wel waarover hij praat.


Ik spreek dat niet tegen confused
Het verhaal gaat over compressie en daar staat geen toerental bij vermeld.
Als ik meet bij 1500toeren bij een gewone motor en geen "Speedy Conzales"blokje , doe ik het dan goed ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: ghostrider
Daarbij komt ook nog dat een Solex eigenlijk over een groot toerenbereik moet trekken en dat dus een resonanitie-uitlaat niet echt mogelijk is.
Dat kan wel bij een tweetaktmotor met versnellingen die over een veel kleiner toerengebied zijn vermogen af hoeft te geven.


Toch kan het een stuk beter want gewone brommertjes doen het beter


Is dat zo ?
Neem eens een originele Zündapp die 40 km/h loopt en rij eens in z'n hoogste versnelling weg.....
Dat zal ook niet zo vlot gaan.



hij bedoeld waarschijnlijk een soort puch maxi, ook automaat, of tomos


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt bij tomos, maar een puch maxi ook uit de jaren 70 liepen niet slecht, dat bedoeld Alfons misschien.
Ik laat de koppeling van de tomos ook later pakken in de solex.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Klopt bij tomos, maar een puch maxi ook uit de jaren 70 liepen niet slecht, dat bedoeld Alfons misschien.
Ik laat de koppeling van de tomos ook later pakken in de solex.


Precies.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Even een kleine correctie de 0,o2 en 0,008 daar moet nog een nulletje meer tussen.


Ik neem aan dat dat een correctie is op je eigen verhaal want daar staan deze tijden in die inderdaad wat aan de lange tijd leken, vandaar mijn aanvulling dat een komplete slag bij 3000 toeren maar de eerder door jouw genoemde 0.02 sec duurt en de verbrandingstijd is daar maar een heel klein onderdeel van.
ik heb ook vaak een nul mis als ik wat bereken, komt nog uit mijn "schuiflat" tijd, daar was ik heel erg slecht in.

Nog even een aanvulling op je zeer uitgebreide verhaal over de compressie: ik stelde dat de beste verbranding van benzine bij ca 12 Bar plaats vind, heb express geen compressie verhouding genoemd want 12 bar kan je soms al bij een compressieverhouding van 1:8 bereiken.
wat je nog niet genoemd hebt is dat gas zich adiabatisch gedraagd, door het snel samen te drukken wordt het warmer ( pak maar eens een fietspomp vast bij het ventiel als je aan het pompen bent) het gas wordt door te comprimeren dus heter en volgens de ideale gaswet is P*V/T constant als je dus heter gas krijgt bij eenzelfde volume wordt de druk dus automatisch al hoger.

wat puch maxi betreft, daar was ik beter in dan solex, met een 16mm carb ( Peter even het oppervlak uitrekenen) en spoelpoorten zoals ik pas geschetst heb voor de JRT cylinder haalde ik met een 50CC cylinder 99KMH ( geklokt met een motor)
na een paar keer sprinten sloeg het blok zo vast als een huis, door de lange slag en de korte gearing was de zuigersnelheid te groot. Maar snel was hij wel ( en dat al in 1978).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Denk dat Joan te druk is met de cilinder grin


De onderbouw geeft wat problemen, de pomp bleef oa maar brandstof lekken, bleek dat iemand hem ooit eens zo hard heeft aangedraaid ( dat krijg je met boutjes in plaats van die schroefjes) dat de flens hol stond en dus het membraan als pakking zijn werk niet kon doen.
verder trekken de veren de motor te diep in de band dat scheelde me ook al 2 kilometer en toen ik in die hoek aan het werken was bleken ook de bouten van de frictie armen ( draaipunten spatbordje) ook los te zitten, en dan klappert het carter uit, dus eerst repareren en dan weer verder.
Laat hem nu wat inlopen om het stromingsprofiel op de zuiger te gaan zien want anders weet je niet of de spoelkanalen er goed inzitten en dat dient goed te zijn voor je verder gaat ( lees ook het verhaal van Jan over de compressie en de bijdrage van spoelpoorten)

Attached Images
hol.jpg (152.86 KB, 240 downloads)
weer vlak.jpg (103.18 KB, 162 downloads)
Last edited by Joan; 22/03/11 02:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi vlak gemaakt doktor Joan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Mooi vlak gemaakt doktor Joan.


Stukje fijn schuurpapier op een vlake ( staal) plaat.
dan over de diagonaal het pompje heen en weer schuiven en dat kruiselings.
het is klaar als de kruis strepen elkaar net overlappen bij 2 keer ene diagonaal en dan over naar 2 keer andere diagonaal zonder echt hard te drukken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Mooi vlak gemaakt doktor Joan.


Stukje fijn schuurpapier op een vlake ( staal) plaat.
dan over de diagonaal het pompje heen en weer schuiven en dat kruiselings.
het is klaar als de kruis strepen elkaar net overlappen bij 2 keer ene diagonaal en dan over naar 2 keer andere diagonaal zonder echt hard te drukken


Op school heette dat dat " de kruisstreek "


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: trommel


Op school heette dat dat " de kruisstreek "


Sorry ik denk dat je een "R" teveel in je woord hebt zitten.
Zoals jij het schrijft is het anders.
Leraren deden meestal graag de derde klas van de middelbare school, fantastische vergezichten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: trommel


Op school heette dat dat " de kruisstreek "


Sorry ik denk dat je een "R" teveel in je woord hebt zitten.
Zoals jij het schrijft is het anders.
Leraren deden meestal graag de derde klas van de middelbare school, fantastische vergezichten.

Mwhaaa, foutje blush


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Hans
Katholieke school blush cool

grin grin


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Katholieke school blush cool

Gemengde klassen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Hans
Wij zaten nog met 45 jongens in een klas frown


Dat was een gevolg van de babyboom toen.

Lig je er ook tussen Hans?

Attached Images
Zesling.jpg (43.32 KB, 144 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als vakman had ik al zeer vroeg geleerd dat het toch echt kruisstreek moet zijn ,dat is al meer dan 60 jaar geleden dat ik op de ambachtschool was en niet alleen in de vakantie want dan leer je niet zo veel.
Pas veel later kwam ik er achter dat dat woord soms iets anders betekende dan kruislings vijlstreken maken over een stuk ijzer om het zo goed mogenlijk vlak te maken.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Jan Vennix
Als vakman had ik al zeer vroeg geleerd dat het toch echt kruisstreek moet zijn ,dat is al meer dan 60 jaar geleden dat ik op de ambachtschool was en niet alleen in de vakantie want dan leer je niet zo veel.
Pas veel later kwam ik er achter dat dat woord soms iets anders betekende dan kruislings vijlstreken maken over een stuk ijzer om het zo goed mogenlijk vlak te maken.

Ja Jan en dan ook krijt op je vijl gebruiken hè.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Als vakman had ik al zeer vroeg geleerd dat het toch echt kruisstreek moet zijn ,dat is al meer dan 60 jaar geleden dat ik op de ambachtschool was en niet alleen in de vakantie want dan leer je niet zo veel.
Pas veel later kwam ik er achter dat dat woord soms iets anders betekende dan kruislings vijlstreken maken over een stuk ijzer om het zo goed mogenlijk vlak te maken.


Je hebt helemaal gelijk, maar af en toe zit ik die gassies te dollen, blijven ze wakker.
Ik heb het dan wel over de kruis streek ( volgens mij los van elkaar want je strijkt met de vijl in een kruis patroon), deze methode veel gebruikt voor het vlakken van kopjes, overigens vijl ik de kopjes en in dit geval de pomp niet maar strijk ik over een schuurpapier dan heb je de volledige breedte in 1 slag ( streek)

Last edited by Joan; 28/03/11 01:05 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
En toch vindt ik het woord aan elkaar beter kloppen met wat ik vroeger geleerd had.
De andere uitleg leerde ik pas veel later begrijpen(veel later).

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
En toch vindt ik het woord aan elkaar beter kloppen met wat ik vroeger geleerd had.
De andere uitleg leerde ik pas veel later begrijpen(veel later).


Ik heb dat even opgezocht, er staat er inderdaad 1 tussen met een relatie naar vijlen, de rest is wat je kan verwachten.
kruisstreek


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Gisteren in de polder met rustig weer, zonder het cylindertje verder bewerkt te hebben tipte hij even de 39KM/h aan
de "max"van het tellertje staat op 40.6, die heb ik even niet gezien terwijl ik aan het rijden was, waarschijnlijk bij het ingaan van een fietsertunneltje onderdoor de provinciale weg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat was het gemiddelde? Met wind mee en wind tegen. Wel zo eerlijk.
Dus tot nu toe het kopje 1 mm afgevlakt en de spoelpoortjes wat bijgewerkt.
Wat is je volgende werk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
welke wind ?

Volgende is de uitlaat poort van rond naar ovale bovenkant en 2 ,, omhoog. ( de zuigerveren hebben slotjes dus dat is al geregeld)
want de stap daarna is een plaat van 2 mm onder de cylinder om de spoelpoorten op te hogen en aangezien de uitlaat eens zo hoog moet zijn als de spoelpoorten is bij een verhoging van 2 mm van de spoelpoorten de uitlaat dus 4 mm op te hogen, 2 komen ook van die plaat de andere 2 moeten dus van het bijwerken komen. ik zou dat in 2 stappen kunnen doen maar er is toch al werk zat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke geen wind dus. Loopt al lekker dan.

Ga je je zuiger ook in korten die 2 mm?
Je kopje had je al resulterend met 1 mm afgevlakt, had ik begrepen.
Je zult toch ook het kopje verder bij moeten bijwerken toch, of?

Ben benieuwd hoe het verder verloopt.

Volgende zal wel de auspoef worden denk ik?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Oke geen wind dus. Loopt al lekker dan.

Ga je je zuiger ook in korten die 2 mm?
Je kopje had je al resulterend met 1 mm afgevlakt, had ik begrepen.
Je zult toch ook het kopje verder bij moeten bijwerken toch, of?

Ben benieuwd hoe het verder verloopt.

Volgende zal wel de auspoef worden denk ik?


Klopt, zuiger gaat ook korter.
Kopjes heb ik een hele kist van liggen, pak gewoon een andere. Ben al een paar jaar bezig met die dingen en dan heb je al wat op voorraad liggen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Inmiddels ben ik weer een stage verder.
kop eraf gehad om naar het spoelpatroon te kijken. 1 poort geeft wat turbulentie dat is nu bijgewerkt, kijken hoeveel effect het heeft.
De verbranding was goed, de bougie heeft een mooie "koffie met een vleugje melk" bruine kleur

de uitlaatpoort is zoals gezegd nu 2 mm hoger gemaakt, de bovenkant recht en net zo breed als het originele breedste stuk van de cirkel veel breder mag niet want dat lijkt leuk, een trechtervorm maar dan gaat het gas ook in deze trechtervorm stromen en aangezein dat heel snel stroomt als het door de pport heen moet wil dat niet van richting veranderen ( massatraagheid) in een trechtervorm stromen "snoert" dan feitelijk de uitlaatbuis dicht in een punt.

Resultaat tegen de wind in 35 uit de wind "40 plus" zonder wind rond de 37 maar hij trekt vooral veel beter, kennelijk bleef er toch teveel van het oude gas in de cylinder hangen en dan krijgt hij niet al zijn vers beschikbare gas uit het carter binnen.


Attached Images
solex turbulentie plekjes.jpg (216.32 KB, 162 downloads)
solex kop verbranding c.jpg (178.71 KB, 136 downloads)
Last edited by Joan; 11/04/11 01:47 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk dat heb ik dan weer geleerd over die turbulentie plekjes.
Mijn vraag is, waarom aan 1 kant?
Dus nu heb je een plaat van 2 mm onder de cilinder liggen, de zuiger 2 mm korter (hoeveel korter nu in totaal?) de spoelpoorten bijgewerkt, de uitlaatpoort bijgewerkt en het kopje 1 mm afgevlakt of een ander kopje weer.

Vraagje: kun je beter niet de cilinder aan de bovenkant 2 mm afdraaien?

Wat gaat het volgende worden?

Dus 4 vragen Joan. (LOL)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Dus 4 vragen Joan. (LOL)



geen 4 antwoorden want zover ben ik nog niet, alles in stapjes en per stapje vertellen wat er gebeurd.
Som kan dat echter niet want als je het ene doet volgt daar vaak iets anders uit voort maar dat moet dan zo maar zijn.
Alleen de uitlaatpoort is 2 mm omhoog en net zo breed gemaakt boven als in het midden ( de breedste plaats van het originele ronde patroon).

wat die spoelpoort betreft, je schouwt dan wat het verschil zou kunnen zijn tussen links en rechts ( het blijft toch handwerk he) en daar waar je een verschil ziet wat ertoe zou kunnen doen ( ervaringsfeit, in dit geval een uittreehoek die anders was en een lichte bolling in het profiel) bijwerken zodat ze zo goed mogelijk spiegelsymetrisch zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Over cylinder aan de bovenkant afdraaien: dan zit je in een koelrib en dat smoelt niet als je op een gegeven ogenblik twee koelribben plat op elkaar hebt liggen. bovendien kost dat je je kostbare schroefdraad en daar zit er toch al niet teveel van in.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Er zit nu een 6.5 mm carb op die gaat eerst naar 8 ( een andere dan deze blijft origineel) en de 6.5 gaat na het experimenteren met deze cylinder weer op de originele cylinder terug.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Over cylinder aan de bovenkant afdraaien: dan zit je in een koelrib en dat smoelt niet als je op een gegeven ogenblik twee koelribben plat op elkaar hebt liggen. bovendien kost dat je je kostbare schroefdraad en daar zit er toch al niet teveel van in.


Zelf zat ik te denken aan de vorm van de verbrandingskamer. Als we extreem gaan afvlakken of een andere vorm kop erop, hoeveel zou dat dan uitmaken op de gaswisseling.
We hopen natuurlijk goed, maar ben benieuwd naar jou ervaringen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja idd, elke verandering heeft invloed op de andere aanpassing.
Bij tuning pakken we natuurlijk alles aan.

Wel leuk om elke aanpassing die je doet te volgen. Daardoor zullen velen van ons vragen beantwoord krijgen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan het is stil hier !!!!!


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ligt aan de temperatuur laugh Joan zit op het taras smile
Hij denkt...NU EVEN NIET!!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HHAhAaa, hij moet het hoofd koel houden, dat komt door dat hij na moet denken van hoe hij het aan moet pakken. laugh laugh

Attached Images
hoofd-koel-houden.jpg (22.56 KB, 102 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
laugh laugh laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Ligt aan de temperatuur laugh Joan zit op het taras smile
Hij denkt...NU EVEN NIET!!!!!


Nee, zoals ik al eerdere gemeld had vliegen happen in de polder. Daar zitten lokaal hele zwermen.
de teller MAX staat inmiddels op 44 ( nog steeds met 6.5 mm carb)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en na een tochtje heen en terug naar Bunschoten met wat wind in de rug op 45.7


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik windje mee 40,6.
Alleen kopje 1,2 mm afgevlakt vanwege JR zuigertje en dikker uitlaatje.

Hoeveel toeren zou je nu al maken.

Last edited by Alfons1959; 28/04/11 01:59 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dank je wel Ghost, ik had het ook al uitgerekenk hoor hoeveel toertjes mijn ototje maakte. Toch wel leuk he dat we dat zo kunnen berekenen. Ook gevoelsmatig kwam ik aan dat toerental. Best al veel toertjes. Ik had al ook de gemiddelde zuigersnelheid berekend (Vgem = 2 x S x Fr) en die is ongeveer 6,5 m/sec. Dit is niet te hoog en kan geen kwaad voor de lagers.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kwam dit nog tegen.
Ja denk dat 10000 toeren geen probleem op levert, want dan is de gemiddelde zuigersnelheid nog net niet te hoog. Goede smering is wel nodig .

Attached Images
27-4-2011 22-18-10.jpg (100.91 KB, 113 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 1 of 4 1 2 3 4

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.133s Queries: 231 (0.051s) Memory: 1.9909 MB (Peak: 3.0211 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 06:28:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS