Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hallo,
<br>
<br>Als ik mijn 3800 "warm" wegzet heb ik het idee dat ie stilstaand verzuipt... Ik krijg hem namelijk na een "picknick pauze" niet of heel slecht weer aan. Bij een "koude" start loopt ie zomaar... wie heeft een tip voor mij om dit te voorkomen of op te lossen??

Last edited by jayjay; 29/10/02 05:18 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik heb al meer over je probleem gelezen dan alleen bovenstaand stukje.
<br>Probeer eens een ander type bougie (enige typen "heter")
<br>dat betekent dat je een bougie nodig hebt met een langere
<br>en dunnere porceleinen omhulling van je centrale midden electrode, die vervuild minder snel.
<br>
<br>Probeer ook of hij op een kleinere sproeier beter loopt
<br>( zodanig dat hij nog goed rijdt met de choke hevel ongeveer in de middenstand)
<br>
<br>Mogelijk heb je een model waar ergens een produktie fout in is bljven zitten en dienen alle onderdelen even hierop ge inspecteerd te worden.
<br>
<br>Je stelt ook vragen over de mengverhouding ik blijf daar 1: 35 adviseren.
<br>Je zegt niet wat voor soort olie je gebruikt om mee te mengen.
<br>Je hebt wel speciale 2 takt olie nodig, geen motorolie
<br>of cardanolie of hydraulische olie wat toevallig nog ergens in een hoekje stond. ( er zijn mensen die het handig vinden om overtollige olie even snel in het toch al lege 2-takt olie busje te bewaren "handig model" en dit dan vergeten als zodanig te markeren)

Last edited by Joan; 27/05/02 07:53 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
We hebben nieuwe tweetakt olie gekocht, dus ik denk dat dat wel goed zit... ik zal je mengverhouding 1:35 aanhouden. Maar ik ben nog ergens achter gekomen, bij de eerder beschreven "warme" start moet ik de decompressie-klep gebruiken om hem aan te krijgen, ik denk dat dit de oorzaak is... want nu loopt ie wel,
<br>
<br>Kan dat de oorzaak zijn en is het normaal dat je deze moet gebruiken???
<br>
<br>Nog een ander vraagje, kan ik de uitlaat van binnen ook schoonmaken, heb ik namelijk nog niet nagekeken... of is dat niet zo belangrijk?
<br>In ieder geval bedankt voor je antwoord...
<br>
<br>Groet Nadine
<br>
<br>

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
soms heb je inderdaad eigenzinnige solexen die alleen aan te krijgen zijn door de decompressie te gebruiken om
<br>het mengsel "weg te spoelen".
<br>De truuk is dan om al fietsend, met de motor op de band
<br>met regelmatige tussenpozen de decompressie pffrrrt, pffrrt
<br>te laten doen waarbij hij dan ineens aanslaat op het moment
<br>van loslaten van de decompressie.
<br>Volgens mijn analyse is dat een combinatie van een blok waar nog een redelijke compressie op zit en een zwakke
<br>ontsteking, die bij de normale cylinderdruk net geen kans ziet de vonk op de bougie over te brengen.
<br>Soms in combinatie met een net te rijk mengsel en/of het aan laten staan van het licht, wat ook enigszins de spanning van de vonk naar beneden brengt ( minder magnetisch veld tot zijn beschikking).
<br>
<br>Als je de truuk kent is er goed mee te leven.
<br>je zou eens kunnen kijken of je een bougie te pakken kan krijgen met een "mm" ( zeer dunne) midden electrode
<br>die vonken wat makkelijker.
<br>
<br>Met betrekking toto de uitlaat: van oudere typen heb je er die als een schoenenpoetsblik zijn te openen
<br>( heel oude met een dekseltje met bout).
<br>De modernere zijn voor een leek niet te openen, dat is min of meer een "weggooi" artikel geworden ( toen kon dat nog er was genoeg zo op de hoek te koop).
<br>
<br>Als een uitlaat echt dicht zit heb je een probleem.
<br>Goed uitstoken door hem heet te maken en er perslucht door te blazen wil nog wel eens helpen. alleen komen dan de reddingsdiensten de wijk waar je woont evacueren vanwege alarmphase 1.
<br>Als een bocht niet meer te redden is buig ik van
<br>electrapijp of verwarmingsbuis een nieuwe die ik dan in het potje vastsoldeer met koper in plaats van de oude.
<br>het potje zelf is te openen door rondom de rondlas weg te vijlen, ter plaatse van de ophangbeugel een zaagsnede in het deksel te maken parallel aan de beugel en bij sommige potjes de puntlassen die als fabricage hulp toegepast werden
<br>los te hakken door een stanleymesblad ter plaatse van de puntlas tussen de twee plaatdelen te slaan ( oppassen voor je ogen, mesblad kan versplinteren)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Als je Solex warm slecht of niet start en koud wel heb je grote kans dat je ontstekingsspoel kapot aan het gaan is.
Het is een typisch euvel van een kapotte onstekingsspoel dat het wel doet als hij koud is en eenmaal warm niet meer.

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Tot nu toe elke 3800 die ik gereviseerd of gangbaar heb gemaakt moest ik met behulp van de deco starten.ook al was er kilometers opgereden starten op deze manier plof en pruttel gaan weer en ja uitlaatje schoon houden kan nooit kwaad.en nieuwe zijn weer te bestellen bij de solexs dealers op deze site.behalve de oudere types uitlaat.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 26 (0.009s) Memory: 0.9563 MB (Peak: 1.1009 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 00:41:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS