Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2008
Posts: 247
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 247
Hallo Forum,
Hierbij even een vraag van een sleutelaar aan de mooie solexen.
Ik heb in mijn zwanenhalsblok (sleutelgat) nieuwe orginele zuigerveren gemonteerd.( geel kartonnetje uit oude voorraad )
Deze blijken te tikkeren als het motortje loopt , wat kan hiervan de oorzaak zijn. Als ik de oude veren weer monteer is het over maar dan heeft hij een stuk minder compressie.
Komt dit meer voor of is het een kwestie van indraaien.

Hoor het graag wat de reakties zijn,
Marijn

Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Origineel bericht van: marijn.
Hallo Forum,
Hierbij even een vraag van een sleutelaar aan de mooie solexen.
Ik heb in mijn zwanenhalsblok (sleutelgat) nieuwe orginele zuigerveren gemonteerd.( geel kartonnetje uit oude voorraad )
Deze blijken te tikkeren als het motortje loopt , wat kan hiervan de oorzaak zijn. Als ik de oude veren weer monteer is het over maar dan heeft hij een stuk minder compressie.
Komt dit meer voor of is het een kwestie van indraaien.

Hoor het graag wat de reakties zijn,
Marijn


dus als ik het goed begrijp verander je verder niets dan alleen de zuigerveren ?

Al je de hoogte van de veren meet wat zijn dan de maten ? * (van oud zowel als nieuw).

En als je de veren in de cylinder drukt ( bijv met een zuiger en je plaatst ze ca 1 cm onder de bovenkant cylinder hoe groot is dan de speling tussen de opening bij oud en nieuw ?

heb je het kool wel goed uit de zuigerveer groef om plaats te maken voor de (meestal dikkere) nieuwe veer ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2
Even een paar vragen :

Zit er een kamzuiger in ??

Heb je de dikte van de nieuwe veren gemeten t.o.v. de oude ??

En als je de cilinder eraf haalt, zitten de veeruitienden dan terhoogte van de uitlaatpoort ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2008
Posts: 247
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 247
hallo

bedankt voor de reacties
ik heb ze niet precies opgemeten maar wel precies op elkaar
gelegt en ze leken precies het zelfde als de oude maar ik zal het eens opmeten
verder heb alles netjes schoongemaakt en kool verwijderd
en verder niks verandert de kamzuiger hoort bij de cilinder
ik dacht eerst dat het tikken mischien de drijfstang was omdat ik dit al eerder heb meegemaakt bij een ander blokje die ook tikte dit was wel een drijfstang met naaltlagers van een oto
dus heb ik een andere geprobeerd maar dit maakte geen verschil

groeten marijn

Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
als je per ongeluk zuigerveren van een 3 veren systeem hebt opgeduikeld, deze zijn iets smaller.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 247
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 247
hallo joan

ja dat weet ik dat die iets smaller zijn
maar deze zijn wel de zefde dikte dacht ik
zitten mooi srak en pas in de zuiger en sluiten goed aan

het is mischien een beetje vreemt maar ik heb het blokje
net nog even laten lopen en hij tikkert nu ook met de oude zuigerveren ik vind het heel apart
wand hij loopt verder wel mooi
ik kan hem met mijn hand aan slaan

Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2
De veerdikte van de kamzuigers bij mij zijn 2,5mm (-0,02)
Zowel bij 45 en 49cc.

Dat tikken heb ik ook gehad .

De oorzaak hiervan was dat zuiger te veel versleten was.

Na honen van de cilinder en het vervangen van de zuiger (eerste overmaat) was het getik over.

Dus met na (laten) meten van zuiger en cilinder is het probleem mogelijk gevonden wink

Last edited by FFAnders; 23/11/10 06:38 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het tikken van nieuwe goed passende zuigerveren dat komt omdat de oude veren aan de uiteinde zij afgerond doordat deze altijd voor de uitlaatpoort hebben zitten rotsooien en daar rond de uitlaatpoort wat cilindermateriaal hebben weg geknabbelt.
In deze weggeknabbelde ruimte gaan nu de nieuwe zuigerveren zitten te haken net zolang er aan de nieuwe zuigerveren ook weer een ronde kant aan gesleten is en de zuigerveren niet goed meer kunnen afdichten wanneer de zuiger weer boven de uitlaatpoort is aangekomen.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,115
Likes: 3
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,115
Likes: 3
Maar hoe groot is dan je slotspeling? Als de zuiger is versleten (dus kleiner als je cilinder-diameter), dan gaan de zuigerveren zich uitrekken. De zuigerveren willen gaan recht worden en de kans is groot dat ze dan gaan haken in de uitlaatpoort. Bij het op maat maken van de cilinder worden de randen van de uitlaatpoort meestal afgebraamd. Bij een overmaat cilinder en nieuwe zuiger is de slotspeling 0,2 mm.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Heb je ook een nw koppakking gemonteerd ?zomaar een gedachte Mvg Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Jul 2008
Posts: 247
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 247
bedankt voor de reacties

ik denk dat ik maar eens een anderde zuiger ga proberen
mischien is hij toch wel teveel versleten

de koppaking is ook vernieuwd

mvg marijn

Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2
Meten is Weten , Marijn.

En daarbij : als de zuiger (zonder veren) in de cilinder doet , kan je het ook voelen ofdat er veel slijtage is , want dan kan je hem "kantelen" , dat doet hij ook als de motor draait en dat hoor je als "getik". cool


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Weten jullie ook wat pingelen is? En mijn opmerking over een koppakking stoelt ook uit ervaring met een TE kleine koppaking waardoor de zuiger de koppakking raakt Mvg Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,010
Likes: 2


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik heb een argument vergetn te vertellen.
Als met een versleten cilinder de verbranding niet snel genoeg meer verloopt zal je het pingelen niet meer horen omdat de zuiger al naar de andere kant is geggaan voordat de verbranding is afgelopen.
Bij een goede afdichting zal de verbranding een hoge snelheid hebben en is de zuiger nog niet tegen de andere kant van de clinder gekomen dat gaat nu zeer smel gebeuren en klapt nu met een flinke smak tegen de cilinderwand wat dus dat rare geluid teweeg brengt.
Dus de zuiger klapt steeds tegen de ene kant en daarna tegen de andere kant..
Meer weten,meer vragen.

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Jan heeft het al aangeroerd: Draai je zuigerveren eens zodanig dat de slotzijde over een glad stuk cilinderwand loopt en niet langs je inlaat/uitlaatpoort.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
Hoi Hanswelp,

Bedoel je met pingelen, het ongecontroleerde detoneren van het mengsel ? (meerdere ontstekingsbronnen)

Of bedoel je iets anders ?

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Een te kleine koppakking bij solex zal niet lukken want solex heeft een constructie met een opstaande rand boven op de cylinder daar valt de pakking omheen.

Pingelen is inderdaad het spontaan ontbranden van de benzine op een manier als een diesel
alleen brand benzine sneller waardoor het meer op een ontploffing lijkt ( Engels is dan ook "knock")

Pingelen zal ook niet lukken want daar heeft solex domweg te weinig compressie voor OF je moet het al heel bont maken dat de cylinder zwaar oververhit raakt maar dat heb je niet binnen een paar KM op een gewone doordeweekse dag.
Spuug er eens op, als de spuug er met gang afketst dan is hij over verhit, blijft hij bruisend liggen dan is het nog goed

Last edited by Joan; 25/11/10 02:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Joan ik dacht altijd dat pingelen of detoneren het ahw klapperen van de zuiger was omdat de ontbranding eigenlijk te vroeg komt en de drijfstang er nog niet recht onder is,de zuiger klapt dan tegen de cylinderwand Mvg Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
Nee nee Hanswelp,

Pingelen is dat er niet alleen het mengsel tot ontbranding komt door een bougievonk maar bijvoorbeeld ook door een gloeiend kooldeeltje of dat tijdens de compressie ergens, door oververhitting zoals Joan zegt, in de cilinder het mengsel wordt ontstoken. Die verschillende valmfronten bootsen dan tegen elkaar en dat hoor je als een scherpe tik. Een te vroege onstekingstijdstip kan ook tot pingelen leiden.
Als de motor pingelt dan zal al het mengesel te snel verbranden, wel een hoge druk en temperatuur, maar omdat het veel te snel gaat ziet de mechanische motor geen kans om de warmte energie om te zetten in mechanische energie aan de krukas, dus op dat moment heb je ook te weinig vermogen.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Origineel bericht van: hanswelp
Joan ik dacht altijd dat pingelen of detoneren het ahw klapperen van de zuiger was omdat de ontbranding eigenlijk te vroeg komt en de drijfstang er nog niet recht onder is,de zuiger klapt dan tegen de cylinderwand Mvg Hans Welp


Lees even dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/High_speed_knock

Niet helemaal de waarheid ( gebeurd vaker bij WIKIPEDIA want iedereen kan daar zijn eigen waarheid kwijt) maar wel makkelijk te lezen en dekt de lading bijna.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
Ja iid, ben al vaker vergissingen op Wikipedia tegen gekomen. Op technisch gebied dan wel te verstaan. Vaak goed, maar soms helemaal verkeerd. Het is wat Joan zegt, iedereen kan daar content aan toevoegen, met alle gevolgen van dien.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,115
Likes: 3
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,115
Likes: 3
Volgens mij mag je rustig zeggen dat een diesel continu pingeld. Pingelen is zelfontbrandend door een hoge eind-compressie. Toen men lood-vrije benzine ging verkopen gingen heel veel auto's pingelen. Dit kon men een beetje verhelpen door met de voor-ontsteking te experimenteren. Of men had na een motor-revisie de cilinderkop te veel laten vlakken, hogere compressie gevolg kans op pingelen.

Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Origineel bericht van: Johnnie
Volgens mij mag je rustig zeggen dat een diesel continu pingeld. Pingelen is zelfontbrandend door een hoge eind-compressie. Toen men lood-vrije benzine ging verkopen gingen heel veel auto's pingelen. Dit kon men een beetje verhelpen door met de voor-ontsteking te experimenteren. Of men had na een motor-revisie de cilinderkop te veel laten vlakken, hogere compressie gevolg kans op pingelen.


Grotere sproeier erin een rijker mengsel brand ook moeilijker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja iid, ben al vaker vergissingen op Wikipedia tegen gekomen. Op technisch gebied dan wel te verstaan. Vaak goed, maar soms helemaal verkeerd. Het is wat Joan zegt, iedereen kan daar content aan toevoegen, met alle gevolgen van dien.

Groetjes Alfons.


elke wikipedia pagina heeft een historie button dus je kunt precies zien wie (vaak onder een nickname) wat geplaatst heeft, ook is er een discussie button daar kun je je twijfels uiten
vaak lees ik deze paginas ook even of ga daar in de discussie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
Hoi Johnnie,

Bij diesel heet dat de dieselklop of nagelen.
Bij de benzine werd en wordt MTBE toegevoegd als vervanging van lood om de klopvastheid te verhogen.
In de begin jaren van de loodvrije benzine kwam het wel voor dat de auto ging pingelen maar dat viel heel veel mee hoor.


Nou Joan, tegenwoordig kan men niet zomaar een sproeier vervangen want die hebben de auto'ds niet meer.

Nu lopen de outo's op Lamda 1, dit wil zeggen 1 kg benzine en 14,7 kg lucht aan mengsel.

Op zich een relatief arm mengsel wat best wel moeilijk brand.

1 op 12,8 is het beste, dus rijker, dus makkelijker onsteken.

Groetjes Alfons


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,421
Likes: 27
MTBE mag al jaren niet meer, daar zijn in Amerika hele processen over gevoerd, het blijkt oa nu in het grondwater voor te komen.

Motoren zijn nu vaak zo uitgerust dat ze al op een octaangetal van 95 kunnen lopen zonder ellende.
en als de katalysator niet heet genoeg word spuit dat ding gewoon meer brandstof in, niks ideale verhouding. het is de bedoeling dat de motor dat niet opmaakt maar dat is voor de kat anders heeft die niets om warm te blijven.
vroegurh liepen auto's zuinig als ze langzaam liepen en duurder als ze harder moesten vandaar nog steeds dat [censored] van sommige politici dat auto's langzamer zouden moeten rijden en van die 80 km zones met files.
Die moeten is op een nascholing cursus over hoe een motormanagement systeem nu werkt vergeleken met een carburateur vroeger, laten ze maar eens Googlen op ECU


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
Nou jongens het wordt nog steeds gebruikt in benzine hoor.
Van de zomer heb ik nog 4200 ton MTBE vervoerd met schepen.
Nederland en Belgie tesamen zijn goed voor 1,5 miljoen ton MTBE.
Bij benzine mag max. 15% toegevoegd.
Enja het is niet goed voor je darmen en de rest.

Idd Joan in Amerika zijn er processen maar in verschillende staten mag men nog steeds MTBE toevoegen aan benzine.


Groetjes Alfons.

Last edited by Alfons1959; 29/11/10 05:36 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,972
Likes: 2
HahahhaAa Hans, idd lijkt mij ook ongezond.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 73 (0.016s) Memory: 1.1900 MB (Peak: 1.5321 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-04-19 22:25:17 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS