Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Hallo Forum,
Hierbij even een vraag van een sleutelaar aan de mooie solexen.
Ik heb in mijn zwanenhalsblok (sleutelgat) nieuwe orginele zuigerveren gemonteerd.( geel kartonnetje uit oude voorraad )
Deze blijken te tikkeren als het motortje loopt , wat kan hiervan de oorzaak zijn. Als ik de oude veren weer monteer is het over maar dan heeft hij een stuk minder compressie.
Komt dit meer voor of is het een kwestie van indraaien.

Hoor het graag wat de reakties zijn,
Marijn

Solex meester monteur
Solex meester monteur
Origineel bericht van: marijn.
Hallo Forum,
Hierbij even een vraag van een sleutelaar aan de mooie solexen.
Ik heb in mijn zwanenhalsblok (sleutelgat) nieuwe orginele zuigerveren gemonteerd.( geel kartonnetje uit oude voorraad )
Deze blijken te tikkeren als het motortje loopt , wat kan hiervan de oorzaak zijn. Als ik de oude veren weer monteer is het over maar dan heeft hij een stuk minder compressie.
Komt dit meer voor of is het een kwestie van indraaien.

Hoor het graag wat de reakties zijn,
Marijn

dus als ik het goed begrijp verander je verder niets dan alleen de zuigerveren ?

Al je de hoogte van de veren meet wat zijn dan de maten ? * (van oud zowel als nieuw).

En als je de veren in de cylinder drukt ( bijv met een zuiger en je plaatst ze ca 1 cm onder de bovenkant cylinder hoe groot is dan de speling tussen de opening bij oud en nieuw ?

heb je het kool wel goed uit de zuigerveer groef om plaats te maken voor de (meestal dikkere) nieuwe veer ?

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
90000km gereden
90000km gereden
Even een paar vragen :

Zit er een kamzuiger in ??

Heb je de dikte van de nieuwe veren gemeten t.o.v. de oude ??

En als je de cilinder eraf haalt, zitten de veeruitienden dan terhoogte van de uitlaatpoort ??

Groet , Ronald & Conny

Altijd normaal is ook niet normaal crazy
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
hallo

bedankt voor de reacties
ik heb ze niet precies opgemeten maar wel precies op elkaar
gelegt en ze leken precies het zelfde als de oude maar ik zal het eens opmeten
verder heb alles netjes schoongemaakt en kool verwijderd
en verder niks verandert de kamzuiger hoort bij de cilinder
ik dacht eerst dat het tikken mischien de drijfstang was omdat ik dit al eerder heb meegemaakt bij een ander blokje die ook tikte dit was wel een drijfstang met naaltlagers van een oto
dus heb ik een andere geprobeerd maar dit maakte geen verschil

groeten marijn

Solex meester monteur
Solex meester monteur
als je per ongeluk zuigerveren van een 3 veren systeem hebt opgeduikeld, deze zijn iets smaller.

M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
hallo joan

ja dat weet ik dat die iets smaller zijn
maar deze zijn wel de zefde dikte dacht ik
zitten mooi srak en pas in de zuiger en sluiten goed aan

het is mischien een beetje vreemt maar ik heb het blokje
net nog even laten lopen en hij tikkert nu ook met de oude zuigerveren ik vind het heel apart
wand hij loopt verder wel mooi
ik kan hem met mijn hand aan slaan

90000km gereden
90000km gereden
De veerdikte van de kamzuigers bij mij zijn 2,5mm (-0,02)
Zowel bij 45 en 49cc.

Dat tikken heb ik ook gehad .

De oorzaak hiervan was dat zuiger te veel versleten was.

Na honen van de cilinder en het vervangen van de zuiger (eerste overmaat) was het getik over.

Dus met na (laten) meten van zuiger en cilinder is het probleem mogelijk gevonden wink

Last edited by FFAnders; 23/11/10 06:38 AM.

Groet , Ronald & Conny

J
10000km gereden
10000km gereden
J
Het tikken van nieuwe goed passende zuigerveren dat komt omdat de oude veren aan de uiteinde zij afgerond doordat deze altijd voor de uitlaatpoort hebben zitten rotsooien en daar rond de uitlaatpoort wat cilindermateriaal hebben weg geknabbelt.
In deze weggeknabbelde ruimte gaan nu de nieuwe zuigerveren zitten te haken net zolang er aan de nieuwe zuigerveren ook weer een ronde kant aan gesleten is en de zuigerveren niet goed meer kunnen afdichten wanneer de zuiger weer boven de uitlaatpoort is aangekomen.

J
10000km gereden
10000km gereden
J
Maar hoe groot is dan je slotspeling? Als de zuiger is versleten (dus kleiner als je cilinder-diameter), dan gaan de zuigerveren zich uitrekken. De zuigerveren willen gaan recht worden en de kans is groot dat ze dan gaan haken in de uitlaatpoort. Bij het op maat maken van de cilinder worden de randen van de uitlaatpoort meestal afgebraamd. Bij een overmaat cilinder en nieuwe zuiger is de slotspeling 0,2 mm.

5000km gereden
5000km gereden
Heb je ook een nw koppakking gemonteerd ?zomaar een gedachte Mvg Hans Welp

gr Hans Welp
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
bedankt voor de reacties

ik denk dat ik maar eens een anderde zuiger ga proberen
mischien is hij toch wel teveel versleten

de koppaking is ook vernieuwd

mvg marijn

90000km gereden
90000km gereden
Meten is Weten , Marijn.

En daarbij : als de zuiger (zonder veren) in de cilinder doet , kan je het ook voelen ofdat er veel slijtage is , want dan kan je hem "kantelen" , dat doet hij ook als de motor draait en dat hoor je als "getik". cool

Groet , Ronald & Conny

5000km gereden
5000km gereden
Weten jullie ook wat pingelen is? En mijn opmerking over een koppakking stoelt ook uit ervaring met een TE kleine koppaking waardoor de zuiger de koppakking raakt Mvg Hans Welp

gr Hans Welp
90000km gereden
90000km gereden

Groet , Ronald & Conny

J
10000km gereden
10000km gereden
J
Ik heb een argument vergetn te vertellen.
Als met een versleten cilinder de verbranding niet snel genoeg meer verloopt zal je het pingelen niet meer horen omdat de zuiger al naar de andere kant is geggaan voordat de verbranding is afgelopen.
Bij een goede afdichting zal de verbranding een hoge snelheid hebben en is de zuiger nog niet tegen de andere kant van de clinder gekomen dat gaat nu zeer smel gebeuren en klapt nu met een flinke smak tegen de cilinderwand wat dus dat rare geluid teweeg brengt.
Dus de zuiger klapt steeds tegen de ene kant en daarna tegen de andere kant..
Meer weten,meer vragen.

Aan het inrijden
Aan het inrijden
Jan heeft het al aangeroerd: Draai je zuigerveren eens zodanig dat de slotzijde over een glad stuk cilinderwand loopt en niet langs je inlaat/uitlaatpoort.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
85000km gereden
85000km gereden
Hoi Hanswelp,

Bedoel je met pingelen, het ongecontroleerde detoneren van het mengsel ? (meerdere ontstekingsbronnen)

Of bedoel je iets anders ?

Groetjes Alfons.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Solex meester monteur
Solex meester monteur
Een te kleine koppakking bij solex zal niet lukken want solex heeft een constructie met een opstaande rand boven op de cylinder daar valt de pakking omheen.

Pingelen is inderdaad het spontaan ontbranden van de benzine op een manier als een diesel
alleen brand benzine sneller waardoor het meer op een ontploffing lijkt ( Engels is dan ook "knock")

Pingelen zal ook niet lukken want daar heeft solex domweg te weinig compressie voor OF je moet het al heel bont maken dat de cylinder zwaar oververhit raakt maar dat heb je niet binnen een paar KM op een gewone doordeweekse dag.
Spuug er eens op, als de spuug er met gang afketst dan is hij over verhit, blijft hij bruisend liggen dan is het nog goed

Last edited by Joan; 25/11/10 02:55 PM.

5000km gereden
5000km gereden
Joan ik dacht altijd dat pingelen of detoneren het ahw klapperen van de zuiger was omdat de ontbranding eigenlijk te vroeg komt en de drijfstang er nog niet recht onder is,de zuiger klapt dan tegen de cylinderwand Mvg Hans Welp

gr Hans Welp
85000km gereden
85000km gereden
Nee nee Hanswelp,

Pingelen is dat er niet alleen het mengsel tot ontbranding komt door een bougievonk maar bijvoorbeeld ook door een gloeiend kooldeeltje of dat tijdens de compressie ergens, door oververhitting zoals Joan zegt, in de cilinder het mengsel wordt ontstoken. Die verschillende valmfronten bootsen dan tegen elkaar en dat hoor je als een scherpe tik. Een te vroege onstekingstijdstip kan ook tot pingelen leiden.
Als de motor pingelt dan zal al het mengesel te snel verbranden, wel een hoge druk en temperatuur, maar omdat het veel te snel gaat ziet de mechanische motor geen kans om de warmte energie om te zetten in mechanische energie aan de krukas, dus op dat moment heb je ook te weinig vermogen.

Groetjes Alfons.

Groetjes Alfons

Solex meester monteur
Solex meester monteur
Origineel bericht van: hanswelp
Joan ik dacht altijd dat pingelen of detoneren het ahw klapperen van de zuiger was omdat de ontbranding eigenlijk te vroeg komt en de drijfstang er nog niet recht onder is,de zuiger klapt dan tegen de cylinderwand Mvg Hans Welp

Lees even dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/High_speed_knock

Niet helemaal de waarheid ( gebeurd vaker bij WIKIPEDIA want iedereen kan daar zijn eigen waarheid kwijt) maar wel makkelijk te lezen en dekt de lading bijna.

85000km gereden
85000km gereden
Ja iid, ben al vaker vergissingen op Wikipedia tegen gekomen. Op technisch gebied dan wel te verstaan. Vaak goed, maar soms helemaal verkeerd. Het is wat Joan zegt, iedereen kan daar content aan toevoegen, met alle gevolgen van dien.

Groetjes Alfons.

Groetjes Alfons

J
10000km gereden
10000km gereden
J
Volgens mij mag je rustig zeggen dat een diesel continu pingeld. Pingelen is zelfontbrandend door een hoge eind-compressie. Toen men lood-vrije benzine ging verkopen gingen heel veel auto's pingelen. Dit kon men een beetje verhelpen door met de voor-ontsteking te experimenteren. Of men had na een motor-revisie de cilinderkop te veel laten vlakken, hogere compressie gevolg kans op pingelen.

Solex meester monteur
Solex meester monteur
Origineel bericht van: Johnnie
Volgens mij mag je rustig zeggen dat een diesel continu pingeld. Pingelen is zelfontbrandend door een hoge eind-compressie. Toen men lood-vrije benzine ging verkopen gingen heel veel auto's pingelen. Dit kon men een beetje verhelpen door met de voor-ontsteking te experimenteren. Of men had na een motor-revisie de cilinderkop te veel laten vlakken, hogere compressie gevolg kans op pingelen.

Grotere sproeier erin een rijker mengsel brand ook moeilijker

Solex meester monteur
Solex meester monteur
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja iid, ben al vaker vergissingen op Wikipedia tegen gekomen. Op technisch gebied dan wel te verstaan. Vaak goed, maar soms helemaal verkeerd. Het is wat Joan zegt, iedereen kan daar content aan toevoegen, met alle gevolgen van dien.

Groetjes Alfons.

elke wikipedia pagina heeft een historie button dus je kunt precies zien wie (vaak onder een nickname) wat geplaatst heeft, ook is er een discussie button daar kun je je twijfels uiten
vaak lees ik deze paginas ook even of ga daar in de discussie

85000km gereden
85000km gereden
Hoi Johnnie,

Bij diesel heet dat de dieselklop of nagelen.
Bij de benzine werd en wordt MTBE toegevoegd als vervanging van lood om de klopvastheid te verhogen.
In de begin jaren van de loodvrije benzine kwam het wel voor dat de auto ging pingelen maar dat viel heel veel mee hoor.

Nou Joan, tegenwoordig kan men niet zomaar een sproeier vervangen want die hebben de auto'ds niet meer.

Nu lopen de outo's op Lamda 1, dit wil zeggen 1 kg benzine en 14,7 kg lucht aan mengsel.

Op zich een relatief arm mengsel wat best wel moeilijk brand.

1 op 12,8 is het beste, dus rijker, dus makkelijker onsteken.

Groetjes Alfons

Groetjes Alfons

Solex meester monteur
Solex meester monteur
MTBE mag al jaren niet meer, daar zijn in Amerika hele processen over gevoerd, het blijkt oa nu in het grondwater voor te komen.

Motoren zijn nu vaak zo uitgerust dat ze al op een octaangetal van 95 kunnen lopen zonder ellende.
en als de katalysator niet heet genoeg word spuit dat ding gewoon meer brandstof in, niks ideale verhouding. het is de bedoeling dat de motor dat niet opmaakt maar dat is voor de kat anders heeft die niets om warm te blijven.
vroegurh liepen auto's zuinig als ze langzaam liepen en duurder als ze harder moesten vandaar nog steeds dat [censored] van sommige politici dat auto's langzamer zouden moeten rijden en van die 80 km zones met files.
Die moeten is op een nascholing cursus over hoe een motormanagement systeem nu werkt vergeleken met een carburateur vroeger, laten ze maar eens Googlen op ECU

85000km gereden
85000km gereden
Nou jongens het wordt nog steeds gebruikt in benzine hoor.
Van de zomer heb ik nog 4200 ton MTBE vervoerd met schepen.
Nederland en Belgie tesamen zijn goed voor 1,5 miljoen ton MTBE.
Bij benzine mag max. 15% toegevoegd.
Enja het is niet goed voor je darmen en de rest.

Idd Joan in Amerika zijn er processen maar in verschillende staten mag men nog steeds MTBE toevoegen aan benzine.

Groetjes Alfons.

Last edited by Alfons1959; 29/11/10 05:36 PM.

Groetjes Alfons

85000km gereden
85000km gereden
HahahhaAa Hans, idd lijkt mij ook ongezond.

Groetjes Alfons.

Groetjes Alfons

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod