Onderhouden van de Solex

Hoewel het meestal de bedoeling is om de Solex origineel te houden kan er soms de behoefte zijn om (iets) meer vermogen uit de Solexmotor te peuteren. Zonder al te veel te veranderen kunnen we de solex een beetje opvoeren zodat een snelheid van 30-35 km/h makkelijk gehaald kan worden. Hieronder volgen enkele tips:
Zorg er eerst voor dat je Solexmotortje goed in orde is.

1. Staat de ontsteking wel precies goed? Dit is alleen nauwkeurig te meten met een zgn stroboscoop lamp. Mensen die menen een ontsteking "op het oog" goed te kunnen zetten vergissen zich.

2. Is de motor niet lek langs de krukas? Vooral de motoren uit Nederland (van der Heem) zijn hier erg gevoelig voor. Als er ooit tegen de krukas geslagen is, bijvoorbeeld om een vliegwiel te verwijderen, dan schuift de krukas een klein stukje op omdat deze vrij los in het carter gemonteerd zit. Omdat de carterafdichting bestaat uit een tweetal dunne plaatjes kan deze gaan lekken, Gevolg: Solex trekt niet goed door, de voorband wordt vet aan de kant van de rechterkant. Als je solexblokje nat/vet is bij de aandrijfrol dan is de krukas/carterafdichting niet in orde. NB als dit het geval is moet heel het blok uit elkaar en moet de krukas opnieuw gemonteerd worden. Dit is de enige manier om straks een goedlopende Solex te krijgen. Als de basis niet goed is, komt het met opvoeren ook niet goed.

3. Is de uitlaat goed schoon? Als de uitlaat verstopt zit kan je zoveel opvoeren als je wil, het zal niet het gewenste resultaat geven. Je leest weleens dat mensen hun uitlaat je iets laten zakken en dan loopt de Solex wat harder. In zo'n geval zit gewoon de uitlaat verstopt. Het makkelijkst is om een nieuwe uitlaat te kopen (op elke oldtimerbeurs te koop. Er zijn mensen die de uitlaat uitstoken door deze te verhitten met een brander en er dan zachtjes perslucht in blazen zodat de koolaanslag door de zuurstoftoevoer in combinatie met de hitte verbrandt. Het uitlaatpijpje wordt dan roodgloeiend. Opmerking: je moet dit wel in de buitenlucht doen want het rookt verschrikkelijk. Een andere methode is : Je neemt een stuk binnenkabel ( het mooiste is een stuk handremkabel van een auto) en je rafelt deze aan het uiteinde een beetje uit. Je stopt dit in de uitlaat. Het andere einde zet je in de boormachine. Je laat de boormachine op het langzaamste toerental draaien en je duwt de binnenkabel al draaiende steeds verder in de uitlaat.
Gaten boren in de uitlaat willen we vermijden omdat dan de Solex alleen maar meer lawaai gaat maken.

4. Staat de gasschuif goed afgesteld? m. a. w. gaat de gasschuif helemaal open en staat de decompresseur goed afgesteld, blijft deze niet een beetje openstaan?

5. Zijn alle pakkingen goed dicht? draai ook de 8 carterboutjes achter de tank eens aan.
Als alle hierboven genoemde punten goed zijn, moet de Solex al goed lopen. Ben je echter nog niet tevreden dan kun je 2 a 3 mm aan de onderkant van de zuiger wegvijlen aan de kant van de inlaat, dit is makkelijk zelf te doen. Het resultaat is dat de motor langer de tijd heeft om het benzine/luchtmengsel aan te zuigen en daardoor meer zal aanzuigen.
Uitboren van carburateurs raden wij af omdat je dan ook met andere sproeiers e.d. moet gaan werken. Het uitvijlen van inlaat en uitlaat moet je ook overlaten aan iemand die er echt veel verstand van heeft ( en die zijn er niet veel, ook al denken de meesten van wel). Ik heb bovenstaande punten bij mijn eigen Solex toegepast en rijd er al 12 jaar probleemloos vele toertochten mee. Ik weeg 120 kg en rijd 35 km/h zonder moeite.



Print dit uit en leg het naast je op de werkbank, veel sleutel plezier.