Ik stel de ontsteking af met een stroboscoob, bij lage toeren. Bij meer toeren wordt bij een solex het ontstekingstijdstip niet vervroegd. Ik zie dan bij hoge toeren het ontstekingstijdstip later worden. De vraag: is er een ideaal toerental waarbij je de ontsteking moet afstellen
Er zit idd geen vervroeger op. Welk toerental? Maakt volgens mij niet zoveel uit. Bij mijn solexen blijft het ontstekingstijdstip bij elk toerental als een speer constant
ik zie bij mij wel eens dat het een beetje gaat zweven, of dat het merkstreepje een bredere band is. maar dat het tijdstip later wordt bij hoger toerental is mij nog niet opgevallen.
ik check het ook met de stroboscoop, bij (iets verhoogd) stationnair toerental.
Ik stel de ontsteking af met een stroboscoob, bij lage toeren. Bij meer toeren wordt bij een solex het ontstekingstijdstip niet vervroegd. Ik zie dan bij hoge toeren het ontstekingstijdstip later worden. De vraag: is er een ideaal toerental waarbij je de ontsteking moet afstellen
mvg Thijs
Hij zou stabiel moeten zijn , maar een kapotte condensator of zwakke magneten willen wel eens voor een verandering van tijdstip zorgen.
Bij een blokje nu het peugeot vliegwiel gemonteerd. Ik had eerst Jouke om advies gevraagd, en zo uitgevoerd.
Peugeot vliegwiel, bosch grontplaat (kreidler/zundapp puch maxi) en de peugeot spoelen.
Nu heb je het voordeel dat er goede contactpuntjes op kunnen, ik gebruikt ze van bosch en dan voor de RS kreidler met een wat strakker veertje. Je kan nu ook gemakkelijker de ontsteking op "tijd" zetten, door de grondplaat te verdraaien. Er is nog genoeg van dit spul nieuw te krijgen.
Klopt Peter, heb nu een blokje klaar met yamaha fs1 zuiger op een nicasil cilinder, getuned, met race petje van Jouke, volle krukas, carter opgevuld, vrijloop koppeling, nieuwe drijfstang met goede lagering.
Hij heeft nu een paar keer gelopen op het bokje, maar de accuboormachine krijgt het ding bijna niet rond, zoveel compressie, de drijfstang word nu wel getest. Ben heeel benieuwd hoe dit ding gaat lopen, er zit een "klap" in dat ding dat wil je niet weten.
Het vliegwiel is een stuk lichter, daar reageert hij zo lekker op. Hij loopt er niet harder op maar hij neemt wel mooi op.
Weekeind is weer VEHIKEL, ga maar eens zoeken naar wat vliegwielen, en (nieuwe) puntjes.
Ik denk dat dit een goed ontstekingssysteem is, en probeer wat voorraad te krijgen, ook voor de gewone solex.
Zoals uit eerdere berichten van mij blijkt gebruik ik ook al jaren Peugeot ontstekingen, ga nu echter over op CDI ontstekingen van chinesche viertakten, dien dan wel een ander hart in het vliegwiel te zetten en daar gebruik ik dan weer oude peugeot vliegwielen voor.
Weekeind is weer VEHIKEL, ga maar eens zoeken naar wat vliegwielen, en (nieuwe) puntjes.
Ik denk dat dit een goed ontstekingssysteem is, en probeer wat voorraad te krijgen, ook voor de gewone solex.
Zoals uit eerdere berichten van mij blijkt gebruik ik ook al jaren Peugeot ontstekingen, ga nu echter over op CDI ontstekingen van chinesche viertakten, dien dan wel een ander hart in het vliegwiel te zetten en daar gebruik ik dan weer oude peugeot vliegwielen voor.
Die chinesche ontsteking Joan, doe je dat omdat het ontekingstijdstip verloopt??
Weekeind is weer VEHIKEL, ga maar eens zoeken naar wat vliegwielen, en (nieuwe) puntjes.
Ik denk dat dit een goed ontstekingssysteem is, en probeer wat voorraad te krijgen, ook voor de gewone solex.
Zoals uit eerdere berichten van mij blijkt gebruik ik ook al jaren Peugeot ontstekingen, ga nu echter over op CDI ontstekingen van chinesche viertakten, dien dan wel een ander hart in het vliegwiel te zetten en daar gebruik ik dan weer oude peugeot vliegwielen voor.
Die chinesche ontsteking Joan, doe je dat omdat het ontekingstijdstip verloopt??
Onder andere , maar dan moet ik er wel een speciale unit bij bestellen want de standaard heeft maar 1 vast punt. Het geweichten de afmeting van het vliegwiel bevalt me en het feit dat ik van de punten af ben. Bovendien geeft een CDI een betere vonk want hij werkt op een spanning van meer dan 100 volt bovendien is een hoge primaire spanning op een bobine goed voor zijn ontwerp, de bobine kan veel kleiner omdat de wikkelverhouding gunstiger is en zo een bobinetje moffel je makkelijk weg binnen de kappen van een solex.
Dat is de afstelling voor de remlucht. Hoe verder het boutje ingedraaid wordt, hoe minder remlucht de motor aanzuigt en hoe meer benzine hij dus krijgt. Daarmee kun je elke Solex zodanig afstellen dat het "chokehendeltje" bij warme motor altijd gewoon helemaal naar rechts kan staan. Je hoeft dus niet onder het rijden aan je chokehendeltje te zitten om de Solex het best te laten lopen.
Jan Vennix is hiermee begonnen en heeft dat ook op de Solexen van Jan de Laat toegepast toen hij ze in orde gemaakt heeft.
Inderdaad een goede oplossing, want het grote gat in de as van de remluchthevel heeft een heel merkwaardig "afblind" gedrag zodat het instellen van de hoeveelheid remlucht niet altijd even zuiver is. de "methode Vennix" zal dat grote gat met het boutsteelstje wat dicht draaien en dan heb je minder luchtspeelruimte.
Als alternatief gebruikte ik voor de carburateurs met de losse messing schroef boven op een serie van luchtsproeiers met M6 draad, daarmee knijp je ook de toe te voeren lucht, beetje experimenteren had je wel verschillende sproeiers nodig, maar eenmaal ingesteld hetzelfde resultaat.
Deze die jij laat zien Jan monteer ik op de viertakten waar ik nu aan werk en dan houd ik de origineel gemonteerde met buiten vliegwiel over. Met een binnen rotor heeft een solex eigenlijk net te weinig vliegwiel werking.
Heb ik liggen, zit minder toeren begrenzing in dan een originele, maar ik heb van Ooracing nog weer andere daar zit een verlatingskarakteristiek in bij lage toerentallen voor beter stationair lopen, door deze ontstekingen dan wat vroeger te zetten heb je bij hogere toerentallen een betere karakteristiek
Overigens luister het kastje wat je laat zien NIET naar de binnenrotor ontsteking die je ook hebt laten zien. dat kastje is uitsluitend voor een ontsteking met vliegwiel waar een pikje op zit dat eenduidig aangeeft waar gevonkt moet worden, de binnenrotor werkt met magneetverzadiging en er zitten er daar twee van in, slaat soms je ontsteking in 1 keer 180 graden over want dan luistert hij ineens naar de andere magneet , je zoekt je suf waarom hij dan zo raar klapt.
Is interessant voor mij Peter, Bedankt. Ze hebben ook ontstekingen waar regelmatig naar gevraagd word, voor een mooie prijs.
Kijk even naar de aangepaste tekst in mijn vorige mail, zitten we daar samen tegelijk een beetje teksten naar elkaar te schieten, schiet je de plank mooi mis