Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 4
Hop To
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
We hebben bijna allemaal een brommer gehad toen we 16 waren, ga eens op zoek naar een oude foto van jou met je brommer(s) in je tienerjaren.
cool
Zoek eerst een foto en plaats dan een bericht.

Kom op mensen, haal die oude foto albums eens van de zolder!

-----------------------------------------------------------------

Mijn brommer was een Yamaha FS1 van 1975 en volgens mijn ouders niet opgevoerd wink grin, drie weken zomervakantie 1976 samen met een neef allebij op een Yamaha van Emmen naar Julianadorp (DenHelder), natuurlijk de eerste dag al een duits vriendinnetje, dit was de mooiste tijd van mijn leven.



Attached Images
2369-Vakantie76FS1.jpg (39.35 KB, 9642 downloads)
Last edited by Roelof; 27/02/09 11:32 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Leuk Roelof, Mooie foto!

Deze dingen kon je goed laten lopen, grote schijf enz.
In die tijd met zundapp en kreidler was je gewent de eerste versnelling naar beneden en de rest omhoog, maar als ik me goed herinner was het bij deze yamaha alle versnellingen omlaag, dat was even wennen.
Mijn eerste cross wedstrijd reed ik met 14 jaar, maar toen ik 16 werd was het een zundapp.
heb er helaas geen foto van....Dan maar een andere foto, deze zegt genoeg




Attached Images
2371-hetleven.jpg (82.84 KB, 3077 downloads)
Last edited by ome_Jan; 02/10/08 10:08 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
We hebben bijna allemaal een brommer gehad toen we 16 waren, ga eens op zoek naar een oude foto van jou met je brommer(s) in je tienerjaren.
cool
Zoek eerst een foto en plaats dan een bericht.

-----------------------------------------------------------------

Mijn brommer was een Yamaha FS1 van 1975 en volgens mijn ouders niet opgevoerd wink grin, drie weken zomervakantie 1976 samen met een neef allebij op een Yamaha van Emmen naar Julianadorp (DenHelder), natuurlijk de eerste dag al een duits vriendinnetje, dit was de mooiste tijd van mijn leven.




Mijn eerste brommer kreeg ik van een oom toen ik 15 was (1967)
daar mocht ik pas mee rijden toen ik 16 was en vrdomd dat deed je in die tijd nog, je aan je woord houden.
het was een Magneet met HMW 1/2 automaat ( eenwegkoppeling)uit ca 1956.
je moest eerst trappen tot je ca 20 km per uur reed en dan pakte de koppeling. je reed er in die tijd al mee voor [censored].
Ik heb hem weer. ( had van frame een minibrommer gemaakt)
Daarna kocht,ruilde en kreeg ik de meest gallische brommers
en dat was het begin van de hobby ellende.

Overigens heb ik bijna net zo een FS1 in mijn verzameling als die gouden maar dan met chromen tank panelen aan de zijkant ( een "Beumer") plus een FS1 sprinter in een Jamathi frame, goed voor ca 130KM (50cc !!)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Jammer Joan van dat Yamaha blok in een Jamathi frame. In een Jamathi frame hoort een Minarelli blok, met Jamathi cilinder.


Komt helemaal goed, ik heb 2 Jamathi frames en ben inmiddels ook lid van de Jamathi club.
heb pas 1 minarelli (rond) P4 blok en een nagegoten Kop ( clublid)

de bedoeling is dat ik beiden mettertijd weer origineel maak
ze staan al op kenteken.
De frames zijn vrij slecht, mogelijk maak ik ze na in RVS buis.

Ook ben ik bezig de afmetingen van de laatste Jamathi racer
af te schalen van foto's om deze na te maken.
de racer is niet als Jamathi hier in Nederland ingezet maar is
later gebruikt als de eerste Piovaticci.
het wordt dan een plaat stalen monocoque, de latere Piovaticci's waren van RVS want er zat in Italie een keukenbladen fabrikant om de hoek en dat is makkelijk om je materiaal van te betrekken.

Nog wel even een raceblok bouwen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Wat zou er van dat vriendinnetje terecht zijn gekomen die zo lekker tegen me aan zat achter op, we zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen. cry

Waarschijnlijk ook 30 kg zwaarder inmiddels Roelof! Nog wel genoeg haar natuurlijk maar ook dat zit intussen zwaar in de poedercoating.
Wat blijft is natuurlijk altijd de herinnering en als die leuk is gewoon vasthouden.

Zoek zelf nog naar een foto van mij met mijn Mobylette EEG in 1967 (niet lachen!!). Zo'n eeg'tje trok in die tijd nou net het soort meisjes aan waar ik op viel...
En dat was dan tegelijk ook het enige dat er trok aan zo'n Mobylette!

Ben er nog een vakantie mee weggeweest naar Zuid Engeland samen met 4 vrienden. Een zooitje bij elkaar moet ik zeggen. Een Sparta met "veeeeerend" motorblok uit de 50er jaren, een Puch die als een krab over de weg ging zo scheef was ie, een Tomos, een Berini M21 en dan ik op de EEG. Ik en de Berini moesten bij ieder bergje lopen. De Tomos en de Sparta haalden het meestal wel moet ik zeggen. Mengsmering was er niet te krijgen dus voor mij met mijn kleine eeg-tankje gold dan regelmatig: "Half a gallon of petrol and a quarter of a pint of 2-stroke oil please". Vervolgens stond je in de stromende regen (Engeland hé) een paar honderd meter verder je sproeier door te blazen omdat de olie niet goed mengde.
Wel veel gelachen hoor!

Last edited by zeezout; 03/10/08 01:40 PM.

Groet, Tim
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Mijn eerste brommer was een Mobylette EEG.Ik was 15 jaar.
Samen met Rob en John Slijkhuis(het ROJO team)een 4.2 Kreidlercilinder op gemonteerd.
Een zelf gelast spruitstuk en een 19 mm Dellorto carburatie erachter gefrommeld.
Was razend snel,voor die tijd althans. shocked

Verder eigenlijk vanalles gereden.
Ik denk er nog graag aan terug.

Peter

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Lang gezocht naar wat foto's maar niets van toen ik 16 was met zundapp, wel een paar voordat ik die leeftijd had.
Wij (mijn maatje en ik) waren "altijd" bezig met brommers motors, Hele mooie tijd.

Attached Images
2376-jan.jpg (41.92 KB, 2592 downloads)
2377-jan1.jpg (55.13 KB, 3331 downloads)
Last edited by ome_Jan; 03/10/08 09:25 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
mijn eerste brommer was . . een step met een SOLEX (!) motortje. ik was toen 11 jaar. liep geweldig, vrat alleen banden. ik weet nog dat ik de step van mijn kleine broertje (toen 4) van opgevreten banden heb voorzien zodat ik weer effe met zijn nieuwe bandjes kon tuffen. pa en ma blij en trots. daarna kwam er een flandria, Batavus, Cyrus, Sparta, Magneet, Kreidler, Zündapp, en met 16 jaar was het tijd voor mijn eerste auto, een DKW junior, voor 75 gulden. mooie tijd, maar helaas geen een foto van.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Hoi Roelof,
Om te beginnen heb ik niet zo'n mooie 'statie' foto van mijn brommer(s) als die van jou.Ik was in die tijd nog niet zo met foto's bezig.Dus mijn stukje lardeer ik dan ook maar met geleende plaatjes.

Mijn eerste brommert kreeg ik toen ik 16 werd van mijn ouders.
Ik moet daar toch even een correctie in aangeven.Mijn Vader (90 jaar) wees mij er vanmiddag op toen ik het hem liet lezen.
Ik was al aan het sparen voor een eerste brommer , en dat hebben mijn ouders beloont door de helft van het aankoop bedrag er bij te leggen. Met dank aan hun laugh
.
Het was een 3e hands opgeknapte Berini M21. Gekocht van een buurman die hem, samen met zijn toen ook jonge zoon, had opgekalefaterd.Maar ik was er blij mee.Je hoorde dan ook bij de bromnozems. grin En ik ben er toch lekker mee op kampeervakantie met vrienden mee geweest.Fietsen werd ineens een stukje verleden tijd. smile
Het zadel wat er op hoorde had de buurman vervangen door er een buddy-sit op te maken.En op zich zat dat niet verkeerd,heb ik aan den lijve ondervonden. wink

Na twee jaar hiermee gereden te hebben verkreeg ik de Sparta Sport van mijn oudere neef onder de kont, omdat hij zijn eerste auto'tje aanschafte werd ik zodoende de nieuwe berijder. Met die bromfiets heb ik jammer genoeg niet zo lang gereden, er was altijd wel wat aan en op een gegeven moment pakte ik hem van de standaard af, zakten de beide voorveerpoten zover uitelkaar, leek het wel een easy-rider, zo stond hij erbij. crazy Op het gebied van brommers repareren (lees maar, soms meer verknoeien )was ik in die tijd niet zo'n licht. blush.Dus hij werd van de hand gedaan.

Ja en nu komt het, van mijn derde brommer heb ik alleen het achterkantje,hij is net nog te zien op een klein (vakantie)foto'tje. frown dat deel uit de foto is bijgevoegd.
Ik kan hem wel nog goed voor de geest halen. Rood frame met antracietgrijze tank, en een Puch motor met geforceerde luchtkoeling eronder. Ik heb altijd gedacht een RAP Rocky, maar het model kan ik niet terug vinden op de RAP-site.Dus...??
Ik heb Peter Vennix al een mail gestuurd of hij er uit kan komen misschien. confused

Mijn laatst gekochte gloednieuwe bromfiets die ik in de tijd dat ik zelf mijn guldens ging verdienen en wilde hebben, omdat ik het model zo mooi vond toen ik hem zag, een Kreidler Floret RM. Mooie brommer... créme kleur met grijze tank , voetversnellingen,ik vond hem stoer. Erg veel plezier van, en mee gehad.Mijn jongere broer had toen zijn Garelli en daar mocht ik ook wel eens op rijden maar dat opgevoerde monster ging zó hard.... Hij is er ook een paar keer flink mee tegen de aarde aan geschoven. cry Dat was niks voor mij dus.

En ja hoe gaat het dan verder, ook ik haalde mijn rijbewijs en dan moet er natuurlijk ook een auto komen.Omdat elke gulden in die tijd welkom was heb ik mijn Kreidler toen verkocht.Voor een goede prijs, dat wel. En zoals het met vele zaken gaat heb ik daar nu achteraf spijt van. frown Nostalgie of erfgoed behouden kwam toen niet op in mijn gedachten. Later besef je dat. En nu moet je wereldprijzen neerleggen om dat 70e jaren gevoel weer te krijgen.
Maar ik heb gelukkig mijn Solex laugh en daar rij ik ook met veel plezier op.

Attached Images
2387-berini_m21_1958.jpg (59.11 KB, 4542 downloads)
2388-spartaGFsport1962.jpg (147.24 KB, 6551 downloads)
2389-lastscan.jpg (12.28 KB, 1970 downloads)
2390-Kreidler.jpg (23.55 KB, 2981 downloads)
Last edited by Opa_Ris; 06/10/08 04:16 PM.

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Hallo Aad,

Ik heb even gezocht in het grote bromfietsboek en volgens mij is het wel een Rap Rocky.

Attached Images
2391-RapRocky[800x600].jpg (58.89 KB, 2381 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2005
Posts: 364
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2005
Posts: 364
Na veel fietsgesleutel met 12 jaar mijn eerste mobylette EEG
van de buren gekregen die daar later veel spijt van kregen grin
Door toendertijd grof vuil waren dat er binnen afzienbare tijd
een groot aantal EEG t'jes en puch maxi's .
Waardoor pa zijn auto maar buiten moest laten staan want de garage stond vol .
Op mijn 15e kwam de eerste zündapp waar ik na al vele kilometers
op de eeg , op de dag dat ik 16 was geworden vol op een uit parkeerstand rijdende auto reed ( de buurman grin), zijn schuld dus .
Daar op volgde de 2e zundapp (hield "iets" extra over van de schade die was uitgekeerd) .
Daar nog een foto van type 517-23L3 voetschakeling met kabeltje ,
op de foto reeds voorzien van 4-bak.
Met 18 jaar kwam de auto en motorfiets ( in dezelfde week auto en motorrijbewijs gehaald cool)en was het over met de brommers.
Tot zo'n 10 jaar geleden het virus weer toesloeg (met toedoen van de verkeersdrukte in de stad)en nu mijn eigen garage helemaal heb volstaan .



Attached Images
2392-DSC00246copie.jpg (120.95 KB, 5457 downloads)
Last edited by solex_65; 06/10/08 12:12 PM.
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Hé Roelof , Gaaf man dat je hem gevonden heb, dat was hij, inderdaad, met Puch blok.
Ik had al zitten zoeken op internet maar kon er niets over vinden.
Ging ik toch aan mijzelf twijfelen.Slaat de dementie nu al toe???? confused
Leuk om het weer terug te zien.Komen er ook weer herrinneringen boven. smirk
En zoals ik al schreef, jammer dat ik ze niet meer heb maar ja, je kan ook niet alles bewaren.Alhoewel ik nu niet meer zo gauw wat weg doet. smile


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Ik heb even gezocht in het grote bromfietsboek en volgens mij is het wel een Rap Rocky.



Uhhh....wat Roelof zegt dus. Wel een RAP Rocky, maar niet het (nu) meest gezochte type.


Hallo Peter,dat zou jammer zijn. Wie weet kan het nog een collecters item worden. laugh


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Hoi Roelof,
Om te beginnen heb ik niet zo'n mooie 'statie' foto van mijn brommer(s) als die van jou.Ik was in die tijd nog niet zo met foto's bezig.


Hé Aad dan had je ook maar zo'n leuk vriendinnetje moeten scoren want daar heb ik destijds deze foto van gekregen, een week na thuiskomst in een envelope samen met een liefdesbrief. grin blush


Vriendelijke groeten

Roelof
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
ik begon eerst met een auto en dan met een snorfiets;-)

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: Homer
ik begon eerst met een auto en dan met een snorfiets;-)


Eerst een auto, op je 16e jaar ???? shocked


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Hoi Roelof,
Om te beginnen heb ik niet zo'n mooie 'statie' foto van mijn brommer(s) als die van jou.Ik was in die tijd nog niet zo met foto's bezig.


Hé Aad dan had je ook maar zo'n leuk vriendinnetje moeten scoren want daar heb ik destijds deze foto van gekregen, een week na thuiskomst in een envelope samen met een liefdesbrief. grin blush


Nou, gelukkig heb je de foto dan nog,vriendinnetje nooit meer wat van gehoord....??? cry wink


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Hee Aad, toch eens de Grote Bromfiets Encyclopedie aanschaffen hoor. Daar staan echt eel type bromemrs en hulpmotoren in.


Dat blijkt Peter, weer een kado voor onder de kerstboom. wink


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Hoi Roelof,
Om te beginnen heb ik niet zo'n mooie 'statie' foto van mijn brommer(s) als die van jou.Ik was in die tijd nog niet zo met foto's bezig.


Hé Aad dan had je ook maar zo'n leuk vriendinnetje moeten scoren want daar heb ik destijds deze foto van gekregen, een week na thuiskomst in een envelope samen met een liefdesbrief. grin blush


Nou, gelukkig heb je de foto dan nog,vriendinnetje nooit meer wat van gehoord....??? cry wink


En de liefdes briefen ook nog, je weet wel hoe dat gaat als je 16 bent, het volgende vriendinnetje is ook wel weer leuk en woond niet in Hanover, misschien moet ik eens kontact zoeken met Anita Witsier. grin het zijn mooie herinneringen en daar zal het wel bij blijven.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ik was ook 16 toen ik mijn eerste kever kocht. cool
Lekker rijden op de oude start en landingsbaan nabij Terlet.
Er stond 1 verkeersbord en juist dat bord ramde ik en de kever
liep niet meer. mad
Moest naar huis lopen.
Ik heb nooit meer wat van de kever vernomen.
Peter

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Dus je stond lekker voor paal ,daar. sick grin
Ook daar niks meer van vernomen natuurlijk. smirk laugh laugh laugh


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
grin
Peter

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Orgineel bericht geplaatst door: Homer
ik begon eerst met een auto en dan met een snorfiets;-)


Eerst een auto, op je 16e jaar ???? shocked


nja, eigenlijk begon ik op veel (stations)fietsen,toen auto,toen solex grin

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Yep gekocht van de vader van een kammeraad van mij.
50 gulden om precies te zijn.
Achteraf gezien te gek voor woorden natuurlijk.
Geen rijbewijs en verzekering en lekker rond rijden.
Waren toch mooie tijden.
Peter

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Mijn eerste brommer was de Solex OTO, na een zoektocht op de zolder van mijn oma's huis vonden we er 2 solexen, de OTO was er het best aan toe dus die kwam eerst mee naar beneden. Na een grondige schoonmaakbeurt kwam er een nog leuke solex te voorschijn cool. Schoonmaken was wel nodig want de solex was helaas in '74 zonder schoonmaken op zolder gezet frown. Toen sloeg bij mij het solex virus toe want ik had al wel eens van solexen gehoort, maar nu had ik er zelf een. Toen eens op internet gaan zoeken naar solexn onderdelen ed. En bij het eerste zoekresultaat stond de solex website, en vervolgens mezelf aangemeld op het forum. Na het een en ander opgeknapt te hebben een een aantal motorreparaties loopt ie hartstikke mooi.

Toen na een tijdje weer eens de zolder op want er stond er nog een, het sleutelgat. Deze was in een vroeg stadium van ontbinding toen we hem vonden. Deze is helemaal uit elkaar geweest, laten stralen en coaten en hier en daar wat spuitbussen werk en er kwam weer een mooie solex bij. Alleen het motortje is nog niet uit elkaar geweest, maar het loopt wel! smile Zo van zolder gehaald, pompmembraampje en bougie vernieuwd, benzine erin en lopen maar. Misschien dat ik hem nog eens uit elkaar haal maar dat zie ik dan wel weer.

Nu inmiddels 18 en natuurlijk m'n eerste auto. Zeer leuk om aan te sleutelen maar er gaat niets boven het sleutelen, rijden en opknappen van een stukje nostalgisch erfgoed als een solex.

Gr. Rob smile

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Waarom woonde mijn (groot)familie nou altijd in huizen met platte daken. crycry frown crazy


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Waarom woonde mijn (groot)familie nou altijd in huizen met platte daken. crycry frown crazy


Ze hadden dan ook een keldertje kunnen hebben met Solexen, toch....? grin


In een kelder kom je meer als op een stoffige zolder, en zodoende werd er sneller iets van de hand gedaan om weer ruimte te hebben voor andere zaken.
(Die ook al weer verdwenen zijn "wat moet je er nu nog mee,,, doe toch weg die rommel") frown


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Dan had je die ellende van hun nu op jou zolder gehad laugh


En niet zo'n klein beetje ook, mijn opa kon nooit iets weggooien want het kon altijd nog wel eens van pas komen grin Er staat nog een gigantische collectie deuren en soms nog wel wat oude overblijfselen uit de oorlog. Zal van het weekend eens een fotootje maken voor een impressie grin

Groeten Rob

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: edgard
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Waarom woonde mijn (groot)familie nou altijd in huizen met platte daken. crycry frown crazy


Ze hadden dan ook een keldertje kunnen hebben met Solexen, toch....? grin


Hoi

Uit een kelder heb ik eens een solex gehaald waar ze bij waren vergeten te vermelden dat hij half onderwater stond. sick
Dat ziet er uit en veel bruikbaars was er niet over.


Dan kan die toch beter van een stoffige zolder komen grin

Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Ook ik bewaar zéér leuke herrineringen aan mijn bromfietstijd.
We (4 vrienden) waren er al vrij vroeg mee bezig, zo'n betje vanaf ons 11de jaar. Een ban mij vrienden woonde aan de rand van het bos in Rijen, dus ruimte genoeg om te crossen.Het begon met een DKW welk type weet ik zo niet meer, maar hij had drie handversnellingen.
Daar kwam al snel uitbreiding op mmet o.a. een batavus met een sachs blokje, ook drie handversnellingen.
Waarmee we verder de Rijense bossen onveilig maakte is te veel om op te noemen, maar ook voor ons kwam de dag dat we legaal op de weg mochten rijden. Zoals door mijn vader beloofd kreeg ik op m'n 16de verjaardag mijn eerste brommer, dit was een zundapp,een tweedehandsje waarschijnlijk opgebouwd uit diverse donoren, maar hij reed perfect.
Na ongeveer 3/4 jaar op de zundapp te hebben gereden,kreeg ik een nieuwe YAMAHA FS1-DX hiervoor moest ik wel 3 weken vakantiewerk doen, en dat geld zelf bijleggen, ik was zo trots als een aap met 3 lu.... Na een tijdeje werd er steeds meer aan de Yamaha versleuteld zoals o.a. wielen van een yamaha RD een 5 bak uit Duitsland, en ander middelen om er wat meer snelheid uit te krijgen.
Wel altijd erg veel plezier gehad in deze tijd.

Groeten SOLEXRIJEN

Attached Images
2398-Brommer1.jpg (53.1 KB, 5971 downloads)
Last edited by solexrijen; 08/10/08 07:53 PM.

Groeten SOLEXRIJEN
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: solex-4-ever
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Dan had je die ellende van hun nu op jou zolder gehad laugh


En niet zo'n klein beetje ook, mijn opa kon nooit iets weggooien want het kon altijd nog wel eens van pas komen grin Er staat nog een gigantische collectie deuren en soms nog wel wat oude overblijfselen uit de oorlog. Zal van het weekend eens een fotootje maken voor een impressie grin

Groeten Rob


Ruim een maand later ... whistle
Zoals u ziet: Een puinhoop laugh

Groeten Rob


Attached Images
2518-S6301702.JPG (98.4 KB, 1668 downloads)
2519-S6301703.JPG (95.75 KB, 1699 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
bij ons vieren ze nu overal sinte Merten, (Sint Maarten),dan gaat in dit soort zaken overal de fik in. ben je er mooi van af. opa Ris met zijn brandblusser erbij, dan kan er niks gebeuren smile


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Ja...,en een behóóóórlijke vuurbelasting, al dat droge hout. sick


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




V
vrvlnd
Unregistered
vrvlnd
Unregistered
V
dat van mij is nog niet zolang geleden. 4 jaar geleden toen ik 14 was ben ik begonnen met een vespa cio en een thomos brommertje. daarna toen ik 16 was heb ik een scooter gekocht -.- een aprillia sr en die heb ik nu nog. en ik heb toen ik 16 was ook nog een solex gekregen. en jl nu ik 18 ben heb ik een race solex. en ben nu daar wat mee aan het sleutelen. dan weer in elkaar dan weer uit elkaar, het is zeer leuk smile

F
Frank71
Unregistered
Frank71
Unregistered
F
Tja, ik heb er meerdere gehad..ook toen ik nog lang geen 16 was. Begonnen met een Puch Maxi waar een zijspan aangelast zat! Erg leuk totdat ik in het bakkie zat en mijn neef ons met zijspan en al, van de dijk in Tiel afstuurde.. Toen de zijspan er maar afgehaald en met alleen de brommer een tijdje verder gereden. Puch verkocht en toen een Vespa Ciao gekocht. Volgens mij was ik een jaartje of 13 toen. Heb toen ook nog van een andere neef een skelter/kart gekregen waar hij niets meer mee deed. Daar heb ik zegge en schrijven 1 weekend lol van gehad totdat de politie kwam en ons te verstaan werd gegeven dat het toch niet helemaal de bedoeling was om de hele buurt onveilig te maken door met dat ding door de straten te scheuren!
Ook heb ik nog een Zundapp gehad. Geen idee meer welk type. Was wel een stoer ding. Die is op een gegeven moment vast gelopen.
Uiteindelijk dan toch een keertje 16 geworden en vanaf dat moment reed ik op een Honda Vision. Dat was echt het allerprilste begin van de revival van de scooter in het straatbeeld. Vanaf m'n 18de auto gereden en sinds kort dus een solex Oto uit 1965. Super leuk ding die keurig gerestaureerd is.
Helaas geen foto's van die mooie vervlogen tijden.....

Last edited by Frank71; 08/11/09 01:11 PM.
Joined: May 2006
Posts: 6
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: May 2006
Posts: 6
Ik kreeg als eindexamen cadeau een tweedehands solex, ik was 17 en ik ben nu 45 en heb 'm nog steeds.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nog een foto gevonden uit 1974 toen we met brommers in Huizen op Koninginnedag gingen crossen ( toen gebeurde er nog eens wat met K-dag, nu heb je al 30 jaar hetzelfde draaiboek met rommelmarkt en koekhappen)
Ik was al well 22. dus geen 16 meer maar het blijft leuk.
Eens kijken wie alle brommers herkent.


Maar krijg wat, de settings zijn gewijzigd ik zie het toevoegen van een foto op de oude manier niet meer opkomen

Attached Images
Joan.jpg (73.45 KB, 3298 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 6
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2009
Posts: 6
mooie brommers jongens,
Las net een stuk over dat je bij regen eerder al moest lopen met een yamaha. Dat was in 2007 nog zo haha. Wou ook even een foto van mijn yamaha Tzr toevoegen maar krijg het helaas niet voor mekaar.

Groeten Arjen

G
gh1
Unregistered
gh1
Unregistered
G
Hai,
zag dat je een jamathi met een yamaha blok erin had, ik heb zelf ooit ergens in 1978? het blok van mijn rode jamathi vervangen voor een yamaha blok omdat het bestaande blok steeds kuren vertoonde. Ook een accu erin en knipperlichtjes. Zat ook een originele kuip op! Zou het dezelfde zijn?

groet

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Leuke foto Joan, staat zelfs nog een solex op.
Mooie tijd, altijd sleutelen.

Hierbij een foto van ons clubpie, al sta ik er hier net niet op.

Er is pas een nieuw boek verschenen, over zundapp. de schrijver hiervan komt uit Liempde, en heeft deze foto ook geplaats, wel leuk.

Attached Images
bijfamilieveraa.jpg (48.8 KB, 4797 downloads)
Last edited by Jan; 11/02/10 08:58 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Orgineel bericht geplaatst door: edgard
Hoi Jan

Alles zundapp,nooit overhoop gelegen met kreidler clubjes?
In Brabant (ook grensstreek Belgie)was het meestal of zundapp of kreidler en dat ging er soms fanatiek aan toe.


Klopt Edgard, er waren ook kreidler clupjes, maar niet in Boxtel, er reed natuurlijk wel een verdwaalde kreidler rond Maar voor de snelle jongens moest je een paar dorpen verder, Oisterwijk bijvoorbeeld zat een fanatieke club, deze was door ons ook niet bij te houden.

Zundapp was de mooiste, kreidler de beste. (Zeggen we nu maar.) smile

Last edited by Jan; 11/02/10 09:15 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja, mooi ding. Vanalles bij elkaar geraapt, of heeft ie ook zelf dingen gemaakt??? Wel appart.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dus "niet" bij elkaar geraapt.......
Dat heeft hij netjes gedaan, Vakman. Als ik hem tegenkom geef ik hem een schouderklopje, 2 zelfs.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ze zijn er dus nog wel, de creatieve vakmensen.

Ik vind het mooi als mensen zo bezig zijn, petjes af.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: edgard
Hoi Jan

Alles zundapp,nooit overhoop gelegen met kreidler clubjes?
In Brabant (ook grensstreek Belgie)was het meestal of zundapp of kreidler en dat ging er soms fanatiek aan toe.


Nee hoor niet alles zundapp kijk maar eens naar de 3, de 5e en de laatste 2


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Orgineel bericht geplaatst door: edgard
Hoi Jan

Alles zundapp,nooit overhoop gelegen met kreidler clubjes?
In Brabant (ook grensstreek Belgie)was het meestal of zundapp of kreidler en dat ging er soms fanatiek aan toe.


bij ons waren het ook 2 fanatieke groepen.
ik heb me daar nooit iets van aangetrokken, vond het allebei superbrommers die in de beginjaren te duur waren voor mijn bescheiden beursje, ook tweedehands.

een kreidler kreeg je toch voor minder geld (20 gulden)dan een Zündapp (minstens 50 gulden).
maar de sparta's en mobyletjes gingen voor 2,50 tot 5,00 gulden weg.
solexen kreeg je kado of voor één gulden als de tank nog vol zat grin


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
In die jaren waar jullie over spreken was ik al te oud voor die clubjes.Maar ik heb we meegedaan aan de Puch en Tomos rage in Den Haag als handelaar in brommers bv Tomos had ook een buitenboord motor van 60 cc met wat aanpassingen van de cilynder paste hij zo op een Tomos bromfiets dan liep hij op zijn sloffen 70 km Ik had veel klanten van het slachthuis die jonge gasten verdienden als uitbeender veel geld dus ook voor de brommer.Nu was er een politie agent die met een DKW 70cc motor reed die jacht maakte op die jongens maar met mijn opvoer ervaring konden ze hem steeds voorblijven.Op een dag kwam hij bij mij klagen dat het te gek werdt of ik er wat aan kon doen dat zijn DKW wat harder ging,Nu zat er in den Haag een DKW specialist Ele Mulder.Ik Eel opgebeld alles uitgelegd en die zei breng hem maar,hij heeft er toen weer 10km bijgetoverd en de strijd was weer eerlijk nou ja,mijn kassa ging weer open om die Puchies en Tomossen weer sneller te maken.Allemaal met hoog stuur en potje en de zadel veer moest eruit want dat zat lekkerdervr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
schitterend zo'n verhalen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

W
willy1
Unregistered
willy1
Unregistered
W
Ik had een Kreidler eitank , en reed met de brommer plm. 30000 k.m.nagenoeg probleemloos, in de twee jaar alvorens ik 18 werd en mijn rijbewijs behaalde . Ook nu heb ik weer een eitank 1965 met plm 9500k.m. op de teller. Op een Solex wilde je toen als 16 / 17 jarige, beslist niet gezien worden. Gelukkig heb ik mijn mening van destijds herzien en rijd nu meer met mijn twee Solexen als met de Kreidler .

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Roelof
We hebben bijna allemaal een brommer gehad toen we 16 waren, ga eens op zoek naar een oude foto van jou met je brommer(s) in je tienerjaren.
cool
Zoek eerst een foto en plaats dan een bericht.

Kom op mensen, haal die oude foto albums eens van de zolder!

-----------------------------------------------------------------

Mijn brommer was een Yamaha FS1 van 1975 en volgens mijn ouders niet opgevoerd wink grin, drie weken zomervakantie 1976 samen met een neef allebij op een Yamaha van Emmen naar Julianadorp (DenHelder), natuurlijk de eerste dag al een duits vriendinnetje, dit was de mooiste tijd van mijn leven.




Na 35 jaar heb ik weer de brommer uit mijn jeugd, mijn eerste liefde zullen we maar zeggen want het betekende destijds vrijheid, heb er een jaartje over gedaan maar hij ziet ook nagenoeg het zelfde uit als toen, de witte stikker op de tank had ik zelf gemaakt, zodra ik mijn kont op het zadel zet ben ik weer 16.

Zijn er meer die nu weer de brommer hebben van toen?

Attached Images
Vakantie 76 FS1.jpg (39.35 KB, 2533 downloads)
Vakantie 1976
641 [640x480].JPG (90.9 KB, 8124 downloads)
Exloo 2010

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof

Na 35 jaar heb ik weer de brommer uit mijn jeugd, mijn eerste liefde zullen we maar zeggen want het betekende destijds vrijheid, heb er een jaartje over gedaan maar hij ziet ook nagenoeg het zelfde uit als toen, zodra ik mijn kont op het zadel zet ben ik weer 16.

Zijn er meer die nu weer de brommer hebben van toen?


Ik ben bezig met mijn allereerste brommer, een HMW/Magneet uit ca 1956.
een motorblok met een 1-weg koppeling, altijd fietsen tot ca 16 km per uur voordat de koppeling pakt, OOK AL LOOPT DE MOTOR.
Veel delen had ik nog (minstends 30 jaar in een hoek gelegen, wie wat bewaard heeft wat) en ik kreeg een paar jaar terug een nummerloos frame.
Dat gaat helemaal goed komen.

Last edited by Joan; 20/03/10 07:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: edgard

De brommer van toen zoek ik nog dus als er iemand een vespa ciao van het eerste model heeft hou ik me aanbevolen.


Een groene ?

Last edited by Joan; 20/03/10 07:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: peter57
En wat minder gewicht. wink

Peter


Stuur eens een foto van jezelf en verras me, ben je echt zo dik ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
mijn eerste "brommer" was een step met solexmotor.
daarna een step met Flandria motor met kettingaandrijving cool

de eerste čchte brommer was een Cyrus, JLO motor, 2v.
voor 10 gulden met bijna volle tank.

als ik die nu ergens tegen zou komen denk ik niet dat ik hem kan laten staan, maar ik zie hem nergens meer.

foto lijkt erop, maar deze heeft volgens mij een Sachs motor.

Attached Images
cyrus.jpg (48.93 KB, 2485 downloads)
Last edited by john meisters; 18/03/10 11:15 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Op mijn 16 e had ik al 2 Solexen afgeragd en een Rap en een Cyrus naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Toen ik echt 16 was en officieel de weg op mocht was een Puch met 2 versnellingen mijn ding. Geweldig in JPS kleuren ( Zwart/Goud.)


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ohw ja..... Om het allemaal weer goed te maken heb ik nu een 100%OTO precies hetzelfde als het exemplaar wat ik vroeger na de mishandelingen kapotgerepareerd- en gesloopt heb...
Berouw komt na de zonde en wijsheid met de jaren...


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
B
Berettyoujfalu
Unregistered
Berettyoujfalu
Unregistered
B
Hallo, ben nieuw op dit forum en moet nog veel lezen. Maar mijn eerste brommer tja die moet ik toch even melden. Een Kreidler RS 50. Heb er 2 versleten zeg maar.

De laatste brommer is belangrijker: een S3800 helaas wel alweer verkocht.

Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Ik had eerst een Yamaha fs!. Wilde eigenlijk een Zundapp net als mijn vrienden maar die waren veel te duur.
later een Toms T4L. Zou ze nog wel willen hebben die brommers!!
Groeten
Eric

Joined: Sep 2010
Posts: 1
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Sep 2010
Posts: 1
Mijn brommer was een groene Puch. Niet zo een met een hoog stuur, maar wel met een potje eronder. Hij liep 70 km/uur.
gr. Otolex

Joined: Jul 2009
Posts: 13
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jul 2009
Posts: 13

Mijn laatste brommer was een Batavus Whippet,een geweldige brommer.Die zijn nu bij wijze van spreke goud waard.Daarvoor een Batavus Supersport.Nu een Solex oto 1963.

Arjen.

Joined: Sep 2007
Posts: 136
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2007
Posts: 136
Mijn eerste brommer was een Solex 3800. Van mijn opa kado gekregen toen ik 16 werd. Compleet met een pothelm erbij, dat is al bijna 34 jaar geleden.
Heb er een half jaar plezier van gehad. Toen ging de koppeling kapot en hebben we hem ingeruild voor een Peugoet 103 SP. We kregen er nog fl.95,-- voor (€43,--)
Die peugoet heeft het 35000 km vol gehouden.


Nur in die ruhe liegt die kraft
Joined: Nov 2000
Posts: 156
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2000
Posts: 156
Op mijn zestiende verjaardag Kreeg ik een Puch kikkerbek,hagelnieuw.Dat bleef hij precies een week.Ik probeerde dwars door een(LELIJKE)eend te rijden.Gat in de deur van de eend,voorvork Puch naast motorblok,gat in mijn ego,gat in enkel(gebroken)Twee weken ziekenhuis.Tis nooit meer goedgekomen.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dat kunnen denk ik niet veel mensen zeggen, een Tomos AT50 als eerste brommer.
Heb ik ook maar een half jaar gehad, wat een prulding!! Altijd een busje siliconenspray mee want wanneer het regende stopte hij er mee, water op de bougiekabel kon ie niet hebben. Vaak bij de dealer teruggeweest maar nooit echt verholpen.

Daarna ding verkocht en nog jaren probleemloos op een MT5 rondgetuft.


Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
mtx met 80 cc blok


Het is altijd maar even.
Joined: Oct 2010
Posts: 108
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2010
Posts: 108
Honda camino custom


Grts Frank
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Een Batavus in 1962 en daarmee naar Luxemburg op vakantie geweest.
Dat was toen een stoere brommer en zoals op de 2e foto geen gebrek aan belangstelling.
( ik ben dus niet dat domkijkende figuur, maar die ander !)




Groetjes Willy B.

Joined: Jul 2008
Posts: 57
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jul 2008
Posts: 57
Een Puch met voetversnelling, een antenne met een pluim en outfit, lang haar parka met bontje, clarks en constant politie achter mij aan


Concordia res parvae crescunt
Joined: Jul 2008
Posts: 57
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jul 2008
Posts: 57
Ik had mijn eerste mini bromfiets toen ik 11 jaar oud was. Had deze samen met vriendjes zelf van een step gemaakt en gelast (herinner mij nog de pijn van lasogen) de motor was een Sachs met 3 versnellingen en ik mocht rijden op een privelandgoed van het plaatselijke seminarie. Mocht daar niet rijden als er geprevierd (lopend biddend en lezend uit de bijbel) werd. Hoogleraren vonden het prachtig en maakte soms met hun lange rokken een ritje op mijn motorstep, zoals dat werd genoemd. Daarna een houten skelter gemaakt met een Berieniemoter.


Concordia res parvae crescunt
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Ik heb verschillende brommers gehad

Toen ik 15 was een honda mt5 en later een mtx
Toen ik 16 was een peugeot 10? Een oudje
Daarna 2 verschillende cita's gileras
Deze waren makkelijk op te voeren met 70 cc cilinder en 13/13 carburateur, malossi luchtfilter en handgemaakte uitlaat volens mij het merk zirri en uitgevijld blok (levensgevaarlijk)
En ook nog een scooter een dj kymco alleen prop uit uitlaat liep hij 65 km/uur
En een scooter een peugeot zennith waren toen populaire scoters
Ik heb op mijn 18e ook nog een andere mt5 honda gehad een zwart gele met een pro link achterbrug en uiteraard een 70 cc en een grotere carburateur en een begrenser tegen bekeuringen
Tussendoor nog een scooter gehad een sym mio 4 takt
Nu heb ik een solex oto waar ik er overigens een eerder van heb gehad maar toen helaas verkocht tot het een aantal jaar later weer begon te kriebelen dus nu een 3 jaar in bezit van wederom een oto

Attached Images
image.jpg (22.97 KB, 1364 downloads)
Last edited by Crookwit; 11/08/14 03:16 AM.
Joined: Jun 2016
Posts: 6
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jun 2016
Posts: 6
mijn eerste bromfiets was een solex toen ik 9 of 10 was
met 17 weer een solex , daar liep de pistonpen uit en die produceerde een fraaie spoelpoort in de cylinderwand met het resultaat dat er bijna geen compressie meer was, daarna een peugeot BB , yamaha fs1
met 18 een yamaha rd125 2 cylinder
daarna een bmw R75/7 en tig vespa,s en lambretta,s en een moto morini dart
en sinds kort weer een solex er bij...

Joined: Jul 2016
Posts: 6
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jul 2016
Posts: 6
Toen ik 15 was, zag ik toevallig een voorwiel onder een doek uitkomen in de garage van een buurman. Dit was een groene Zundapp CS50 uit 1970 waar ik die zomer hard voor heb gewerkt in een tomatenkas. Blijft toch een speciaal plekje houden... Uiteindelijk vanwege verhuizingen verkocht. Als ik zie wat ze nu waard zijn, was het toch slimmer geweest hem te bewaren.

Afbeelding is niet die van mij geweest is, maar wel dezelfde kleur en model.

Attached Images
zundappbult.jpg (32.81 KB, 3362 downloads)
Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Een Berini Jeunesse sport

Joined: Nov 2016
Posts: 53
J
Jim Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2016
Posts: 53
Mijn eerste brommer waar ik clandestien op reed was van mij vader een cyclemaster zo' ding met de motor in het achterwiel. Ik mocht er alleen op fietsen om kolen te halen, maar op de weg naar de kolenboer ging hij opeens aan. Ik had gezien dat mijn pa een schuifje indrukte en toe stopte hij. Het duurde heel lang kreeg het er benauwd van. Op de terugweg werd de zak kolen dan in het frame over de trappers gelegd en liep ik ermee naar huis. Later nog veel brommers gehad. Itom was de snelste. In Belgie bij Gaston Dalem zuiger en cilinder erop. Snel. Je moest wel met bijna halfgas optrekken en dan spoot hij vooruit. 4 versnellingen constant mesh zonder koppelen schakelen.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
en mijn eerste brommer was een flandria sp van 1970
groetjes pierre

Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Ik had een tomos en een zundapp GTS 50 "goudhaan".


Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: May 2017
Posts: 26
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2017
Posts: 26
Origineel bericht van: mooispul32
Ik had een tomos en een zundapp GTS 50 "goudhaan".

Attached Images
zundappgoudhaan 1975.jpg (61.97 KB, 2322 downloads)

Op een Solex, zit je als een miljonair!

groeten,
Niels
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2016
Posts: 50
Toen ik zestien jaar werd heb ik met mijn zuur verdiende centen die ik des tijds bij de plaatselijke fruitteler heb vendient een Zundapp CS50 gekocht uit 1981. Dit was een van de laatste types die Zundapp nog heeft gebouwd voordat ze in 1984 failliet gingen.

Het was een 50cc, 3 hand versnellingen en een brok roest. Na wat kleine aanpassingen zoals vertanding en nieuwe kop pakking liep dit apparaat wel 53 km/h wauw wat maakte ik de blits.

Je kunt je voorstellen dat de vrouwen met bosjes voor mij vielen in deze tijd "niet dus" want de jongens met hun Tupperware fietsen (Yamaha tzr en derbi senda) maakte veel meer de blits. We spreken nu over het tijdperk 2006.

Maar zo trots als ik was op mijn roest fiets bleef ik door rijden, tot een moment dat ik een keer een vast loper had in de winter van 2007 en al lopend midden in de polder van Rilland naar Woensdrecht moest lopen in de regen (zat des tijds op een bedrijfschool van Fokker Aerospace in Woensdrecht).

Uit eindelijk heb ik de brommer smiddags weer aan de praat gekregen en jawel reed niet meer harder dan 10 km per uur in zijn tweede versnelling en regelmatig gestopt om de cilinder te laten afkoelen. Na drie uur onderweg geweest zijn waren we weer thuis.
[Linked Image]


Toen was ik er even zo klaar mee met dat trage gedoe toen hebben we het grof aangepakt.
1. Blok revisie plus 50 snel cilinder opgehoond naar een na laatste overmaatse zuiger (laten honen bij Fokker Aerospace wink )
2. Zuiger scherp gemaakt aan de onderkant
3. Uitlaat met dikke bocht.
4. Wel Orginele carb ivm kosten drukke benzine rijk waren we niet he!
5. Andere vertanding
En gelijk frame gepoeder coat en echt alles na gekeken en vernieuwd wat moest en tank plus kappen gespoten.

BAM! Na twee harde weken werken in de kerst vakantie en nog een week tussendoor school hier was ze dan.
De blauwe Zundapp cs 50 echt een flink verschil trok goed op en de top was 80 km/h en met een gemiddelde van 1:16 km was dit prima.

[Linked Image]
[Linked Image]
[Linked Image]

Ik heb de Zundapp gehouden tot en met juli dit jaar en altijd met plezier opgereden.

Binnenkort misschien een kreidler florret op de kop zien te tikken voor mijn vader.

Ik ben benieuwd wat jullie van Mn dappje vinden. Overigs heb ik de Zundapp verkocht aan een goede kennis en zo kan ik er af en toe nog eens van genieten.


Met vriendelijke groet/Best regards,

Erik van Maldegem
"Gank is alles en remmen is angst" wink
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
M'n 1ste brommer was eenkreidler eiertank met 3 handversnellingen met zo'n dikke 90.000 km op de teller die liep zo'n 75/pu
ervoor reed ik wel al rond (illiegaal nat.) met een Andalouisia, Novy , Dkw ed. vanaf 14j
Je bent jong en je doet wat hĂŠ

Joined: May 2020
Posts: 14
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Mijn eerste brommer toen ik 16 werd was een Batavus Comforte.
Daarvoor heb ik voor het crossen diverse Solexen gehad, ik heb waarschijnlijk een vermogen aan Solexen gesloopt in die tijd.

Attached Images
batavus comforte.jpg (146.04 KB, 476 downloads)

Moderated by  Admin, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.208s Queries: 190 (0.046s) Memory: 1.7116 MB (Peak: 2.5260 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:59:25 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS