Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#16743 06/11/07 05:16 PM
Joined: Feb 2007
Posts: 13
D
de-hun Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Feb 2007
Posts: 13
Ik vroeg me af of het niet mogelijk is een kleine oplage snelle cilinders/cilinderkop te laten maken voor de solex. Wel cilinders dan met grotendeels hetzelfde uiterlijk als de originele. Van aluminium en met grotere/betere spoelpoorten, passend voor de snelle zuigers van bijv. de yamaha fs1 en met hogere compressie.

de-hun #16747 06/11/07 09:57 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Als ik me niet vergis worden deze yamaha fs1 zuiger toch ook al gebruikt in de solexracerij ?

de-hun #16749 06/11/07 10:17 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A

Heeft het eigenlijk wel zijn om een cilinder van aluminium te maken voor de racerij, het is natuurlijk een lichter materiaal maar zoveel scheelt het niet in gewicht.
Als je zelf een kilo of wat aankomt heeft het niet veel zin gehad laugh

#16751 06/11/07 10:22 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Dat is wel zo ja, aluminium voert natuurlijk de warmte beter af.

Maar moet je ook niet een sterkere schroefdaad gebruiken bij het monteren van de cilinder met de koop, want aluminium heeft toch een lagere treksterkte dan het materiaal dat nu gebruikt wordt als cilinder + dat je er rekening mee moet houden dat het gaat om een wisselende belasting.


#16752 06/11/07 10:30 PM
Joined: Feb 2007
Posts: 13
D
de-hun Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Feb 2007
Posts: 13
Volgens jullie is alles zelf te maken. Dat is zo als je zelf heel handig bent. Ik denk dat een snel cilindertje/cilinderkop ook handig is voor buiten de racerij. Als je een solexje hebt en je wilt wat meer vermogen uit je solex, omdat je inderdaad een paar kilootjes bent aangekomen, of je wilt fatsoenlijk een bultje op kunnen rijden, dan komt zo'n dingetje wel van pas. En niet iedereen kan zelf een cilinder goed tunen. Zijn er eigenlijk bedrijven waar je cilinders in wat kleinere oplage zou kunnen laten maken?

#16754 06/11/07 10:43 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Geheel mee eens grin

#16756 06/11/07 10:54 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Juist...een solex mooi een solex laten, wil je sneller zou je een brommer/scooter kunnen aanschaffen.


Vriendelijke groeten

Roelof
de-hun #16758 06/11/07 11:26 PM
Joined: Feb 2007
Posts: 13
D
de-hun Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Feb 2007
Posts: 13
We zitten toch nu op het raceforum onderdeel? Ik snap dan al die reacties niet van mensen die hun solex lekker origineel willen laten en dat telkens hier willen roepen. Als je op het raceforum zit zal er gediscussieerd worden over hoe je kunt racen met een solexen. Blijven roepen dat zo'n ding maar 35 kan origineel, en dat dit hard zat is, heeft dan niet zoveel zin. Mensen op dit stuk van het forum willen namelijk harder dan origineel.

de-hun #16759 06/11/07 11:33 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Als je op zoek bent naar tips voor het opvoeren van je solex kijk dan even verder bij het forum onderdeel solexrace, er staan genoeg tips voor het opvoeren.

de-hun #16761 07/11/07 12:16 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Orgineel bericht geplaatst door: de-hun
We zitten toch nu op het raceforum onderdeel? Ik snap dan al die reacties niet van mensen die hun solex lekker origineel willen laten en dat telkens hier willen roepen. Als je op het raceforum zit zal er gediscussieerd worden over hoe je kunt racen met een solexen. Blijven roepen dat zo'n ding maar 35 kan origineel, en dat dit hard zat is, heeft dan niet zoveel zin. Mensen op dit stuk van het forum willen namelijk harder dan origineel.


Misschien ben ik te voorbarig met mijn oordeel, heb je voornemens om te gaan solexracen?? zien we je volgend jaar terug op de circuits? voor op de openbare weg blijf ik er bij dat men de solex mooi origineel moet laten, ze lopen eigenlijk al te hard als je tenminste een blauwe plaat hebt, worden die dingen dan ook nog opgevoert kan men er op wachten dat de wet er weer op aangepast gaat worden.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #16762 07/11/07 09:12 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
het gaat erom wat je wil:

Racen binnen het reglement of hard rijden zo maar voor de lol.

Ik heb met mijn kennis van de solex en 2 takten in het algemeen de grootste moeite om snel EN betrouwbaar te zijn binnen het reglement.

Ik giet mijn eigen koppen, maak mijn eigen volle krukassen,
eigen carterzijdeksels ( voor membraan), eigen ontsteking ( gebaseerd op peugeot ontsteking), eigen rollen ( gebaseerd op stalen volle rol met Grit coating
eigen uitlaat.


Als je echt hard wil raad ik aan je te orienteren op de specials.
Daar kan ik binnen de Solex "look" redelijk makkelijk tot aan de 90 km komen met een andere uitlaat, carburateur in de tank,
Peugeot cylinder ( 6 poorter), Tank om de ontsteking heen, volle krukas en aangepast carter.

Voor de echte special klasse is deze methode al jaren niet goed genoeg meer want wat daar gebeurd, daar kan dat blok van mij niet aan tippen temeer daar er geen koppeling in zit.
( wordt aan gewerkt via de mini bike techniek)
Als ik een prijskaartje zou moeten hangen aan de onderdelen die ik speciaal voor de solex maak dan wil je dat toch niet betalen.
Een speciale gegoten kop komt dan op meer dan 200 Euro afhankelijk van de staat waarin je hem hebben wilt ( Elke kop moet aangepast worden op de cylinder waar hij op komt te staan)

Als je spullen wilt kopen om snel te gaan zul je aan een scooter moeten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
de-hun #16763 07/11/07 09:18 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: de-hun
Ik vroeg me af of het niet mogelijk is een kleine oplage snelle cilinders/cilinderkop te laten maken voor de solex. Wel cilinders dan met grotendeels hetzelfde uiterlijk als de originele. Van aluminium en met grotere/betere spoelpoorten, passend voor de snelle zuigers van bijv. de yamaha fs1 en met hogere compressie.


Ik heb aan aluminium cylinders gedacht, omdat ik dat zelf kan gieten.
het grote probleem is de sterkte onderop, de wand dikte is bij de voet niet meer dan 3 mm anders is er geen plaats voor de cylindervoet moeren en een dergelijke wand dikte is niet sterk genoeg om de cylinder vast te houden als je bovenin 6 PK aan het maken bent.
De kosten liegen er ook niet om want om in een goede cylinder een harde ( chrome, nicasil of andere laag) te krijgen ben je zo ook al 300 euro kwijt < los van de kosten om de cylinder zelf te maken >


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
de-hun #16764 07/11/07 09:27 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: de-hun
We zitten toch nu op het raceforum onderdeel? Ik snap dan al die reacties niet van mensen die hun solex lekker origineel willen laten en dat telkens hier willen roepen. Als je op het raceforum zit zal er gediscussieerd worden over hoe je kunt racen met een solexen. Blijven roepen dat zo'n ding maar 35 kan origineel, en dat dit hard zat is, heeft dan niet zoveel zin. Mensen op dit stuk van het forum willen namelijk harder dan origineel.


De grootste en snelste te winst is te behalen door niet naar het reglement te kijken en een ander spruitstuk te maken:
14 mm ( inwendig en de carburateur ook zo groot maken) inlaat buisje en 22 mm (uitwendig) uitlaatspruitstuk ( uitlaatbocht naar potje ook 22 maken en inkorten). Haal je makkelijk 65 met nauwelijks wat aanpassingen aan de rest.

Een aangepast spruitstuk zou ongeveer 50 Euro moeten kosten
een aangepaste carburateur ca 75 Euro ( na inlevering van een goede originele) een uitlaat ca 40 euro ( na inlevering van een goede originele)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #16767 07/11/07 12:20 PM
Joined: Feb 2007
Posts: 13
D
de-hun Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Feb 2007
Posts: 13
misschien kun je dan de wanddikte wat groter maken door de boring te verkleinen. De cc's nemen dan natuurlijk wel wat af. Je hebt het wel eens over minibikes, daar halen ze volgens mij soms wel 10pk uit een 40cc motortje. Boring slag verhouding ligt dan wel wat anders. Van een solex gloof ik 39,5x40 en van een minibike 40x32. Als je de boring verkleint tot 32mm, heb je alleen wel een soort lange slag motor, ik weet ook niet of dat lekker loopt.

de-hun #16772 07/11/07 05:32 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: de-hun
misschien kun je dan de wanddikte wat groter maken door de boring te verkleinen. De cc's nemen dan natuurlijk wel wat af. Je hebt het wel eens over minibikes, daar halen ze volgens mij soms wel 10pk uit een 40cc motortje. Boring slag verhouding ligt dan wel wat anders. Van een solex gloof ik 39,5x40 en van een minibike 40x32. Als je de boring verkleint tot 32mm, heb je alleen wel een soort lange slag motor, ik weet ook niet of dat lekker loopt.



Het kan, bij een minibike halen ze wel 12 PK uit een 38 cc maar daar zit een koppeling in die dan afgesteld wordt om pas te pakken bij 9000 !! toeren
en het maximale vermogen zit dan ergens tussen de 18000 en 22000 toeren.

Als je dat met een solex wilt doen moet je de rol verkleinen tot een diameter van ca 16 mm en dan heb je geen grip meer op de band.


" ALLE VOORDEEL HEB ZE NADEEL"

"You cannot beat cubic inches" ( Mijn favoriete motor is een Rolls Royce Merlin en die is maar 27 liter, zijn grotere broer had maar 37 liter maar was minder succesvol.
Om deze motoren te starten moest je met twee man elk een Jerrycan van 20 liter benzine naar binnen gieten als Choke)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
de-hun #16950 16/11/07 03:10 PM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
met alleen een snelle cilinder ben je er niet....een goed motorblokje is ook een vereiste...ps wat is je doel met een snelle cilinder temaken voor de handel of wilje zelf je eigen solex sneller maken mits je die hebt ????
grt LR


Mvg. Jouke Rottiné

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 47 (0.013s) Memory: 1.0532 MB (Peak: 1.2761 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 21:50:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS