Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140285 04/05/21 09:53 PM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Ik heb een Franse Solex 3800. Schuurvondst recht uit hartje Frankrijk. Erbarmelijke maar leerrijke staat. Nu mijn vraag: De trommel van de koppeling wordt met een grote moer op een kraag van de aandrijfrol bevestigd via schroefdraad op de rol. Zit achter deze moer een dun smal rondsel? Op de bouwtekening staan deze onderdelen als een geheel afgebeeld daardoor is het me niet helemaal duidelijk. Ik probeer nog een foto te plaatsen. Ik heb nu een tweede blokje op de kop kunnen tikken. Zelfde staat. Hier zit eenzelfde dun smal rondsel maar achter het cupje met de afdichtingsring. Alvast bedankt. Solexgroeten.

Attached Images
IMG_0046.jpg (106.49 KB, 252 downloads)
IMG_4297.jpg (182.15 KB, 250 downloads)
Last edited by Andrajo; 04/05/21 10:15 PM.
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Ter verduidelijking alsof het nodig zou zijn? laugh laugh

Attached Images
IMG_3782_a.jpg (163.15 KB, 248 downloads)
Rondsel.jpg (104.32 KB, 248 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
die bus moet blijven zitten, je hoort de moer er zo overheen los te kunnen draaien, achter die bus hoort dus nooit een ringetje anders heb je kans dat de moer er niet overheen komt . onder de moer hoort WEL een ring, die meestal toch maar ACHTER de trommel geplaatst wordt om de trommel vrij te laten lopen van het carter ( veel trommels zitten er te dicht op en vreten dan het carter weg )

achter de (achterste) moer hoort wel een ring die zweeft, deze dient als weerstand om het lagerbusje niet aan de moer te laten vreten deze ring blijft vaak in het afdichtkapje vast zitten omdat de verende rubber ring van het afdichtkapje deze ring grijpt met als gevolg dat opdrukken van afdichtkapje goed gaat maar verwijderen is door dat grijpen moeilijk sommigen laten daarom die ring weg maar dan kan de rol weer te veel naar voren en achteren tussen krukas carter en achterste moer ( je mag de rol dus NOOIT vastdraaien met de achterste moer, de rol moet blijven zweven , de achterste moer dus los op de krukas laten, NIET aandraaien. hij komt pas vast als je de buitenste moer aanbrengt door ze dan tegen elkaar klem te draaien ( wel met dat afdichtkapje ertussen )

Last edited by Joan; 05/05/21 09:48 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Bedankt Joan voor je (alweer) zeer bondige uitleg. Je neemt me al een eind mee, maar om het mezelf wat duidelijker te maken wil ik even reciteren . Wat bedoel ik: Dat hoedje, kapje met afdichtingsring speelt me parten. De plaats waar de eerste moer staat is in heel deze constructie dan toch kritisch? Zowel naar de rol toe als naar de koppeling. Staat de moer te ver (binnen) dan druk je met de tweede moer de koppeling via het kapje toch vast tegen de trommel en (hiermee verbonden door de grote moer) de aandrijfrol. Zoals je zegt, en zoals ik het vermoedde moet het kapje tegen de eerste moer drukken (vanbinnen) en volgens mij een weinig vrij blijven van de trommel. (of er lichtjes tegen wrijven) Maar die zelfde eerste moer met ring moet eigenlijk ook de rol positioneren? Of ben ik verkeerd en de weg kwijt. Sorry, maar ik ben een sleutelleek en deze constructie blijft me verbazen. Nogmaals mijn dank. Vriendelijke Solexgroet.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
klopt helemaal, die eerste moer moet de rol positioneren wel mat dat ringetje ertussen om het lagerbrons niet in de zeskant van de moer te laten vreten, na montage van de eerste moer moet je de rol nog iets naar je toe kunnen trekken of van je af kunnen duwen (spleetje maar. Probleem is dat de draad op de krukas niet altijd even ver is gesneden en/of dat de krukas al iets is gaan werken op zijn hoofdlager aan de andere kant en dan de lengte niet meer klopt. bij de meeste solexen kun je met de hand de moer "gewoon" vast draaien op de uitloop van de draad en dan zit het goed , heb je de benodigde speling als je dan met de hand dat kapje op de moer legt en aanduwt zou hij vrij moeten lopen van de trommel , niet veel want de achterkant zou olie uit kunnen komen, ondanks de rubber ring en dat moet dan gevangen worden door de "vanglippen" die in de trommel omhoog zijn uitgestanst na dat kapje komt inderdaad het mechanisme met de koppeling armpjes dat nogal vast zit in de trommel omdat hij altijd in de "start" positie staat en daarom moet aanlopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #140324 09/05/21 10:56 AM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Juist! Bedankt! Heb hem. Zit inderdaad een kleine speling tussen bronzen bus en klein rondsel. Kapje blijft iets vrij van trommel van de koppeling. Drukt enkel op de eerste moer. Heb het hele zaakje met de hulp van een houten rollager laugh als test in elkaar gezet en opgemeten. Wat opvalt (en actie vraagt) is de zeer kleine speling tussen het deksel van het carter en het asje met moer voor het lagertje van de drijfstang. Dit was het oorspronkelijk probleem. (zie foto) Bedankt nogmaals. Het is fijn als je hulp krijgt en inzicht verwerft. Vriendelijke Solexgroet.

Attached Images
IMG_0005.jpg (102.74 KB, 188 downloads)
IMG_0008.jpg (123.49 KB, 186 downloads)
Last edited by Andrajo; 09/05/21 11:01 AM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik had dit probleem ook, maar toen bleek de lager los in het carter te zitten.


solexliefhebbers.nl
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Ja, dan kun je dit ook hebben. De speling tussen bronzen bus en ringetje is bij mijn blokje zeker 3 keer de speling die er is tussen asje en carterdeksel. Dit is echt heel miniem. Dus bij loszittend lager kan ie opschuiven tot tegen de zijwand. Bij mijn blokje zat het lager niet volledig tot tegen het krukas contergewicht geperst. Dat moet wel wil je de nodige speling hebben. (metingen zonder pakking, die ook maar dun is) Bedankt, Vriendelijke groet.

Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Vervolg: De plaatsing van de grote ring bovenop de grote moer van de trommel, zoals ik het aantrof is volgens mij dus verkeerd. (waarschijnlijk zonder nut of hij zou tegen het rubber moeten drukken) (zie foto hierboven) De ring achter de trommel plaatsen kan een averechts effect hebben. De kraag op de rol heeft juist de afmeting van de dikte van de trommel, de trommel komt dan op de draad. Bijkomend echter, de trommel van de koppeling komt meer naar buiten en zo kan het hoedje (met de afdichting) de nodige speling verliezen. Zonnige en warme tochten gewenst.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Andrajo
Ja, dan kun je dit ook hebben. De speling tussen bronzen bus en ringetje is bij mijn blokje zeker 3 keer de speling die er is tussen asje en carterdeksel. Dit is echt heel miniem. Dus bij loszittend lager kan ie opschuiven tot tegen de zijwand. Bij mijn blokje zat het lager niet volledig tot tegen het krukas contergewicht geperst.dat mag sowieso niet "geperst" worden dat moet getrokken worden, zie mijn andere verhaal bij persen komt er kracht op de kogels omdat de perskracht tegen gehouden wordt door de buitenring van het lager ( in het carter) terwijl door persen de krukpen kracht uitoefend op de binnenring van het lager gevolg: kracht overdracht via de kogels Dat moet wel wil je de nodige speling hebben. (metingen zonder pakking, die ook maar dun is) Bedankt, Vriendelijke groet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Andrajo
Vervolg: De plaatsing van de grote ring bovenop de grote moer van de trommel, zoals ik het aantrof is volgens mij dus verkeerd. (waarschijnlijk zonder nut of hij zou tegen het rubber moeten drukken) (zie foto hierboven) De ring achter de trommel plaatsen kan een averechts effect hebben. De kraag op de rol heeft juist de afmeting van de dikte van de trommel, de trommel komt dan op de draad. Bijkomend echter, de trommel van de koppeling komt meer naar buiten en dat kan vaak nodig zijn om te voorkomen dat de achterkant van de trommel het carter gaat schrapen, ik heb er meerdere in handen gehad daar keek je vanwege deze slijtage zo naar buiten en zo kan het hoedje (met de afdichting) de nodige speling verliezen. Zonnige en warme tochten gewenst.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #140334 10/05/21 09:33 PM
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Andrajo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Ik schreef persen, ik weet niet hoe de vorige sleutellaar het gedaan heeft. Ik constateerde enkel dat het lager hardstikke vast zat op de krukas. Krukas werd uitgeperst en lager kwam natuurlijk mee. Dat was ook de bedoeling vanwege de radiale speling. Toen zag ik dat er zeker 3 mm. speling was tussen lager en wang contergewicht. En dat geeft problemen. Dankzij uw hulp heb ik inzicht gekregen in de mekaniek van lager, krukas, rol en koppeling. Bedankt. Als er iets wordt getrokken dan moet de trekker zich tegen iets afzetten of je kunt dat iets niet trekken, als je iets perst dan moet je pers tegendruk krijgen van iets of je kunt niet persen als dat iets bij het trekken nu hetzelfde is als het iets bij het persen dan zitten we beiden toch goed. Niet?

Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
We hebben de technische tekeningen online staan.
https://solexdeal.com/solex-technische-tekeningen/
Daar staat idd de ring onder de moer. (3800 tekening)
Bij 4800 doen we het wel andersom in het geval de rol blijft "aanlopen".

(Edited na comment Joan: sws een revet onder de trommel.)

Last edited by Verbal; 29/07/21 12:49 AM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
bij mij gaat het niet om de rol die aan zou lopen, dat gaat wel goed maar om de trommel die gaat aanlopen op de achterwand van het carter, het gaat hier dan ook om de grote ring die over het draad M25 heen valt en OF onder de achtkantige moer komt OF ( mijn voorkeur vanwege dat aanlopen) ONDER de trommelkomt. de moer komt dus direct op de trommel en de trommel loopt dan inderdaad op het draad maar dat doet hij evengoed wel want het stukje "geen draad" is daar omdat het onmogelijk is de draad tot het eind te snijden. de andere ring met een gat van 17, daar heb ik het niet over. Die hoort inderdaad op de krukas om de rol op zijn plek te duwen en als "vrijloopring" zodat het lager niet vreet tegen de achterste moer van M17 op de krukas

je ziet op geen enkele exploded view goed de details van de montage van de trommel op de rol middels die moer M25

Last edited by Joan; 28/07/21 08:01 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Okee helder.
Als ik je goed begrijp zoek je dit detail bij de rolunit tekening.
https://solexdeal.com/solex-3800-onderdelen/

( jump naar: https://solexdeal.com/solex-3800-onderdelen/#anker-rol )

Daar staat die revet onder de koppelingstrommel toch? Onderdeel 12.
(rolunit zijde)
Als ik me niet vergis is dit de originele Impex tekening.

(p.s. ik heb mijn eerste post edit voor als iemand het naleest)

Last edited by Verbal; 29/07/21 12:51 AM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inderdaad zo kun je de details net zien. en ook dat de ring met gat 25 mm ONDER de trommel ligt ( de positie van onderdeel nr 12) en niet IN de trommel, daar ligt alleen de moer. Je hebt ook de beschrijving netjes "opvulring" en niet "onderleg ring" ( zoals ik die dus veelal tegenkom bij demontage )


Op het onderdelen overzicht, de foto's, lijken de ringen en moeren ( rol en krukas montage) even groot, misschien wat maten erbij in zetten of naar rato vergroten verkleinen

Last edited by Joan; 29/07/21 09:13 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Goede tip, we zijn nu te druk met leveringen dit seizoen maar dat is een mooi winterklusje.
Mijn originele idee was overal een schuifmaat bij te zetten (zoals bij de zuigers) maar dat ziet er niet uit bij sommige producten.

Maar topic is al opgelost. Eerst opvulring, dan trommel, dan moer en dat is volgens de tekening.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 116 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.063s Queries: 52 (0.019s) Memory: 1.0796 MB (Peak: 1.3172 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 19:14:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS