Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140261 03/05/21 08:43 PM
Joined: May 2020
Posts: 10
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2020
Posts: 10
Even voorstellen,

Mijn naam is DIederik en ik heb 2 solexen (3800) waarvan ik er een, als hobby project, heb omgebouwd naar een "hybride" uitvoering. Het voorwiel etc is origineel, de achterzijde is voorzien van een elektrische naaf. Heerlijk om ritjes mee te maken, in het zuidelijke deel van het land met "bergen" (waar ik overigens niet woon) geeft de dubbele aandrijving een voordeel om de bult op te komen smile.

De omgebouwde solex is zo veel mogelijk origineel, de gebruikte accu is zwart, en zit op de bagagedrager onder de solex- fietstassen.

Recentelijk heb ik een "reserve" motor via marktplaats gekocht om mee te hobby-en en van te leren. Eerste project was het afstellen van de contact punten. Daar is een en ander over bekend. Ik heb veel van de internet filmpjes geleerd, waarbij het vliegwiel, de condensator en bedrading wordt verwijderd, maar afstellen moet met vliegwiel erop....
Vanuit mijn hobby electronica heb ik nu een schakeling gemaakt(en in een mooi kastje gestopt), waarbij afstellen ook mogelijk is zonder vliegwiel en condensator te verwijderen.
De eigen solexjes staan nu ook weer helemaal op tijd.

Vervolg project is om te leren hoe het benzinepompje werkt en is bevestigd. Bij mijn eigen (hybride) solex is namelijk een van de boutjes kapot (en zit dus maar op 3 punten vast). Eerst even de hobbymotor bekijken, dan zien of ik mijn eigen kan repareren...

Wordt vervolgd.

Diederik

Last edited by DiederikVellinga; 05/05/21 07:40 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
is te repareren, helicoil M4 in tappen. Ga niet opboren en bijvoorbeeld M5 erin zetten. ik heb zelfs een blok in handen gehad daar zagen ze kans om M6 erin te zetten, resultaat; de pomp te droevig voor woorden. wat ook veel gedaan wordt is een langer boutje erin en dan een moertje M4 aan de binnenkant van het blok vasthouden , is te doen met het voorwiel eruit of het blok los van het rijwiel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #140266 03/05/21 09:11 PM
Joined: May 2020
Posts: 10
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2020
Posts: 10
Joan, dank voor de snelle reactie.

Opboren leek me al geen goed plan. Maar zag pas vanavond bij het demonteren van de "hobby motor" dat alle boutjes doorlopen (geen blinde gaten). Om de moertjes te plaatsen moet je dan toch ook de draad eruit boren ? Helicoil heb ik me nog nooit mee bezig gehouden (ken de term wel), maar ga ik me eens in verdiepen.

IK houd alles bij voorkeur ook zo origineel mogelijk smile

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als de draad al dol is hoef je niet op te boren dan is het draad er al uit getrokken. als er nog wel draad is : een langer boutje pakken

als het boutje is afgebroken en de rest zit er nog in wil het wel eens helpen om met een dremel slijpschijfje er een gleuf in te maken en dan met een mini schroevendraaier hem eruit draaien dat er een gleufje in het carter ontstaat moet je maar voor lief nemen, plaats hem zo dat een gleufje diagonaal loopt

Last edited by Joan; 03/05/21 09:33 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 10
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2020
Posts: 10
"hobby motor" verder aan het demonteren. Aangeland bij lager aan de koppeling zijde. Die zit muurvast, is daar een gedachte voor hoe deze te los te nemen? ZIt ook weinig ruimte om een poelietrekker te plaatsen...

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
heb je inderdaad een speciale LAGER trekker voor nodig die ertussen past. dus GEEN ( universele) poulie trekker want dat is net wat de naam zegt: poulie trekker, een heel veel misbruikt stuk gereedschap om ook meer edele delen te trekken die veel minder sterk zijn dan een poulie .
De 3800 laat graag zijn lager achter in plaats van hem in het carter te laten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Zoeits heb je daarvoor toch nodig? lagertrekker


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee dat is meer voor industriele lagers meer deze: andere model of nog mooier eentje die met twee halve schalen en een overgooihuls werkt ( speciaal oa voor brommerlagers)

En ze zijn er ook voor solex....deze dus maar ik gebruik ze liever zoals vroeger ook voor eitje en sachs werden gebruikt

Last edited by Joan; 04/05/21 08:43 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Die lagers zitten vaak heel ver over de krukas geschoven. Eigenlijk niet te begrijpen waarom. Ze zijn inderdaad bijna niet grijpbaar.
Ik heb een 2-poot trekker dun geslepen zodat die net past.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by DiederikVellinga
"hobby motor" verder aan het demonteren. Aangeland bij lager aan de koppeling zijde. Die zit muurvast, is daar een gedachte voor hoe deze te los te nemen? ZIt ook weinig ruimte om een poelietrekker te plaatsen...
hoe goed zit je zelf in je gereedschap ? je kunt bijvoorbeed de 3 hoekige plaat van de vliegwiel trekker gebruiken, moer op de krukas plaatje erover 3 spaken door dat plaatje heen, spaak kop aanhaken achter lager ( is dus op 3 punten) zorgen dat de spaken gefixeerd worden aan dat plaatje \9 verzin een list of buig ze op exact de juiste plek haaks om en draai dan je moer omhoog zodat plaatje ook omhoog komt. lager zit niet extreem vast maar wel 'lastig"vast


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 10
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2020
Posts: 10
Joan, dank voor de hints. Ik heb tweepoots poelietrekker die er net niet overheen paste enigszins bijgeslepen net als John. Lager zat inderdaad niet erg vast en ben dus weer een stap verder. Koppeling verwijderd, en aandrijfrol deel losgenomen. Nu aangekomen bij het punt dat de aandrijfrol gedemonteerd moet worden (is versleten). Daar zit zoals ik het kan zien een moer op van 37. Daar heb ik even geen sleutel voor (hoewel ik redelijk in het gereedschap zit :))...

Verder moet ik nu lager aan de andere kant eruit halen. Het voelt alsof er vierkante kogels inzitten. Krijg het gevoel dat die er ook niet "gratis" uitkomen. Denk dat ik daar een constructie voor moet maken met draadstangen.

Joined: May 2020
Posts: 10
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2020
Posts: 10
Zie net op internet: moer van 37 heb je speciale sleutels voor... en dan te bedenken dat de grootste die ik in de kast heb 36 mm is....

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja en dan is die moer ook nog eens een achtkant en geen zeskant en het krukaslager van een 3800 daar heb je niet alleen een speciale trekker/duwer/ whatever voor nodig maar vooral geduld en geluk en het terug monteren is een expertise want het is nooit de bedoeling geweest dat deze vervangen kon worden dus is hij vastgestampt aan het carter. gezien dat je dat niet meer bij solex als complete revisie set kan kopen hebben we met schade en schande geleerd wat we moeten doen om er nog iets van te maken, maar leuk is het niet want het is sjoemelen

Last edited by Joan; 05/05/21 08:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #140311 07/05/21 03:48 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Originally Posted by Joan
nee dat is meer voor industriele lagers meer deze: andere model

Gisteren deze trekker besteld, de duurste, en werkt perfect. Binnen no time was de lager verwijderd van de krukas.


solexliefhebbers.nl
Joan #140323 09/05/21 08:30 AM
Joined: May 2020
Posts: 10
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2020
Posts: 10
Dat trekkertje kost inderdaad niet alles. Voor krukaslager ga ik eens even rustig kijken wat de mogelijkheden zijn. Wordt vervolgd.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad want je beschrijft een 3800. Ik heb er meegemaakt die hadden zo een uitdruk truuk bedacht dat het lager eruit kwam tesamen met het stuk carter waarin dit lager zit. dat gietwerk lijkt net op een bros reep, van buiten ziet het er vol uit en van binnen is het soms schuim, je zult er maar net zo eentje treffen , sowieso helpt het om het carter op te warmen is het net iets minder bros, maar ook iets minder sterk dus als je dan verkeerd trekt heb je hem ook doormidden. en de krukas zit zo vast in het lager dat de krukas meestal met het lager meekomt en dan heb je weer zo een trekker nodig als beschreven ( nog langer vaak) om dan ook dat lager weer van de krukas af te krijgen . Om na montage van het lager de krukas er weer in te krijgen dien je ook een trekker te maken zodat je aan de kruktap trekt en de kracht af steunt op de binnenring van het lager mbv een lange bus . er mag NOOIT een kracht ingebracht worden die doorgeleid wordt via de lagerschaal naar de kogels naar de andere lagerschaal. Bij demontage moet dit vaak wel omdat je "achterstevoren" moet werken, maar dat is toch een handeling waarna het lager de schrotbak in kan . leuk als je een montagefout maakt bij een nieuw lager en hij er weer uit moet kun je meteen het volgende lager pakken ( misschien ook een reden waarom je denkt dat er nu een lager in zit met vierkante kogels, mogelijk vanaf uur 1 door foute montage )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 10
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: May 2020
Posts: 10
Opwarmen is goed idee, doe je dat met verf-afbrander? Ik weet dat je bij plaatsen van lager de kogels met rust moet laten smile Bussen en trekkers wordt de volgende missie smile

Weet iemand nog een goed adres voor de ontbrekende delen (plastic kappen en tankje etc) ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hengelo: probeer bobby eens dat is almelo


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 52 (0.013s) Memory: 1.0833 MB (Peak: 1.3262 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:37:38 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS