Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Zoals jullie wel meegekregen hebben heb ik onlangs een Oto uit 1966 gekocht. Echt een onverprutst fietsje in originele staat. Had de laatste decenia geen onderhoud gehad en zat dan ook dik onder het vuil en vet. En dat is waarschijnlijk ook het behoud geweest. De ketting kon gewoon rechtop staan van het vuil. Maar na een dagje in de benzine kwam er weer een 'nieuwe' ketting tevoorschijn. En zo was het met alles. Vies maar heel. Ook de plastic kapjes zijn niet gescheurd. Ik heb de wielnaven los gehaald en weer schoon en netjes in het vet gemonteerd. Het freewheel onderhanden genomen. De volgens onderdelen heb ik moeten vervangen: 1 spaak in het voorwiel, kunststof gashendels, remblokjes voor, achterlampje, kunststof doppen gereedschapsbakje en buitenbanden. Alle overige onderdelen heb ik weer kunnen hergebruiken. Mijn doel van dit Solexje is om het technisch 100% te maken. Maar het patina mag behouden blijven. En na een paar weekjes klussen (niet continue hoor) vanavond de eerste meters gereden. En het Solexje loopt echt mooi. Helemaal als je je realiseerd dat ik aan het motortje vrijwel niets heb gedaan. Alleen maar schoongemaakt, en standaard onderhoud als ontsteking stellen, bougie afstellen, luchtfilter schoonmaken enz. enz. Zelfs niet eens ontkoold. Nu verder afbouwen en dan eens een serieuze tocht maken om te kijken of er nog kinderziekten komen boven drijven. Maar de eerste kleine kilometer leverde al een glimlach van oor tot oor op.


Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Leuk en veel voldoening van je werk.
Had je ook de tank schoongemaakt? Ik heb vanwege drukte niet alles meegekregen de laatste tijd.
Tijdens lange ritten (korte natuurlijk ook) kan er wel eens een roestdeeltje lostrillen dat je sproeier verstopt. Neem dus sleutel 9 mee.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
---

Heb je misschien eens foto's om te laten zien?

---


IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Lekker bezig, al die projectjes die hier gedeeld worden.
Ik voel trouwens nog een heel leuk projectje aankomen. Niet van mij maar van iemand anders.
Veel plezier Koosolex


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Bij deze wat foto's van de '66 OTO. De techniek is zo goed als klaar. Ik ga oa nog diodes in het lichtcircuit plaatsen. Daarna alles helemaal netjes maken. Zo moeten de voorste jasbeschermers er weer op. En natuurlijk een bel en motorbeugel om het af te maken.


[Linked Image]

Attached Images
solex2.JPG (65.14 KB, 66 downloads)
solex3.JPG (34.06 KB, 63 downloads)

Groet, Koos
Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Mar 2021
Posts: 104
Likes: 2
---
Ziet er echt netjes uit [Linked Image from i.postimg.cc]

---


IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by John Meisters
Leuk en veel voldoening van je werk.
Had je ook de tank schoongemaakt? Ik heb vanwege drukte niet alles meegekregen de laatste tijd.
Tijdens lange ritten (korte natuurlijk ook) kan er wel eens een roestdeeltje lostrillen dat je sproeier verstopt. Neem dus sleutel 9 mee.

Ik heb het tankje niet schoongemaakt. Althans niet de tank losgesoldeerd en helemaal aangepakt. Als ik er in kijk is de binnenkant nog netjes en vrijwel roestvrij. Ook zie ik geen vuil op het filtertje zitten. Ik heb het tankje dus netjes laten zitten. Maar de tijd zal het leren. Een sleuteltje 9 heb ik standaard bij al mijn Solexjes zitten. Inclusief een bougiesleutel. Gelukkig opmerkelijk weinig gebruik van hoeven maken.


Groet, Koos

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 30 (0.008s) Memory: 0.9747 MB (Peak: 1.1345 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 14:29:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS