Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#139735 31/03/21 04:44 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Hallo allen,

Voor onze 4 Solexen zijn er helaas twee waarvan de lagers in de aandrijfrol verrot zijn. Het verwijderen (met wat beleid) uit het koppelingshuis gaat allemaal goed. Echter ben ik nu bang de aandrijfrol te slopen. Hoe kan ik het beste deze lagers eruit persen?
Klopt het trouwens dat de lagers 8mm dik zijn?

Met vriendelijke groeten,

Roy

RoyM #139737 31/03/21 06:13 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dat is een "AUW" situatie deze lagers zijn niet standaard eentje nog wel de ander is apart meestal worden de plastic kooien heel voorzichtig los gedrukt de kogels eruit en eventueel vervangen en dan netjes met vet weer in elkaar zetten, dus het is niet de vraag hoe overleeft mijn rol het maar hoe overleven de lagers het. Ik heb speciale hulpstukken om te persen want inderdaad iets op de verkeerde plek drukken en pets de brosse coating van de rol aan de haal . Bobby reviseert rollen meestal lukken de lagers ook


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
RoyM #139740 31/03/21 07:52 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Een aantal jaren geleden ben ik eens op bezoek geweest bij Geert Roelofsen (Redfox). Hij is niet meer zo actief met de Solex en op dit forum, maar hij heeft wel nog lagers uit weten te halen.
Ik weet niet of ergens op het forum een topic hierover staat want verder heb ik ook altijd te horen gekregen dat de lagers niet meer te krijgen zijn.

Ik klop zelf ook altijd bij Bobby aan als het om aandrijfrollen gaat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by John Meisters
Een aantal jaren geleden ben ik eens op bezoek geweest bij Geert Roelofsen (Redfox). Hij is niet meer zo actief met de Solex en op dit forum, maar hij heeft wel nog lagers uit weten te halen.
Ik weet niet of ergens op het forum een topic hierover staat want verder heb ik ook altijd te horen gekregen dat de lagers niet meer te krijgen zijn.

Ik klop zelf ook altijd bij Bobby aan als het om aandrijfrollen gaat.

Vandaag eventjes wat huiswerk gemaakt en bleek dat de lagers afmetingen hebben van 17 ID, 35OD en 8 dikte. Het lager dat in de aandrijfrol zit heeft een OD van 35.3 mm (verder dezelfde maten). Wellicht als de bus afgedraaid kan worden dat het lager wel past?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Geen paniek !!!

Deze kogellagers zijn gewoon te koop bij Ad van Heerbeek wink

https://www.solexservice.com/index.php?route=product/search&filter_name=lager


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
RoyM #139748 01/04/21 12:02 AM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Kijk is aan! Eerst nog even uitpluizen hoe de lagers het beste geperst kunnen worden. Morgen maar de werkplaats in duiken om speciaal gereedschap te gaan maken. Zit te denken om een houder te maken om via de aandrijfrol de lagers eruit te persen.

RoyM #139755 01/04/21 08:26 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb van een oude gaspijp een tegenhouder gemaakt door er inwendig een randje in te draaien waarin de stalen huls ( aan de kant van de lagers) precies past. dan centreert hij zich, dan met een doorn staaf van rond 17 met een dikkere borst van 20 vanaf de zinken kant de lagers eruit drukken. erin is een ander verhaal daar heb ik per lager een bus voor ( je mag bij montage alleen op de buitenring drukken ) en om aan de ander kant het zink te steunen om de rol tegen te houden heb ik een doorn die IN het zick valt en daar op de inwendige ronding afsteunt, Ik durf geen kracht op de vlakke buitenrand, waar de korrels ook zitten uit te oefenen om daar geen scheuren te initieren die dan tijdens gebruik doorgroeien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #139790 02/04/21 02:05 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
ik heb van een oude gaspijp een tegenhouder gemaakt door er inwendig een randje in te draaien waarin de stalen huls ( aan de kant van de lagers) precies past. dan centreert hij zich, dan met een doorn staaf van rond 17 met een dikkere borst van 20 vanaf de zinken kant de lagers eruit drukken. erin is een ander verhaal daar heb ik per lager een bus voor ( je mag bij montage alleen op de buitenring drukken ) en om aan de ander kant het zink te steunen om de rol tegen te houden heb ik een doorn die IN het zick valt en daar op de inwendige ronding afsteunt, Ik durf geen kracht op de vlakke buitenrand, waar de korrels ook zitten uit te oefenen om daar geen scheuren te initieren die dan tijdens gebruik doorgroeien
Heb je misschien een foto van deze doorn? Ik begrijp niet helemaal waar die op rust?

RoyM #139856 04/04/21 09:22 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Voor het eruit persen had ik het volgende bedacht:
1. Aandrijfrol met lagers uit het koppelingshuis persen dmv rood omcircelde ring (buitenrand van de aandrijfrol bus)
2. Lagers uit aandrijfrol persen door de aandrijfrol op paars omcircelde ring (ook buitenrand aandrijfrol bus) te laten rusten
3. Lagers erin persen door de aandrijfrol te laten rusten op groen omcircelde ring (verdikking aan binnekant van de aandrijfrol)

Over stap 3 ben ik niet helemaal zeker. Het rusten op de rol kan scheuren veroorzaken bij het lagers erin persen lijkt me.

Overige suggesties zijn ook welkom!

Groeten Roy

Attached Images
in_lagers.jpg (134.41 KB, 130 downloads)
Uit_kopp.png (163.95 KB, 130 downloads)
Uit_lagers.png (115.15 KB, 130 downloads)
RoyM #139857 04/04/21 09:47 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij de lagers uit en inpersen heb ik nooit veel kracht hoeven uitoeffenen dus voor Stap 3 zie ik geen problemen.
Stap 1 hoeft niet, kan je overslaan, als je met uitpersen een goede steunbus gebruikt die op de paarse rand afsteunt.
Als je de koppelingstrommel er weer opperst moet je wel controleren dat deze niet slingert,
dit kan je voorkomen door Stap 1 over te slaan.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
RoyM #139858 05/04/21 07:25 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad, bij inpersen steunt mijn doorn op de groene rand

Waarom zou je de rol uit het koppelingshuis drukken ? dat doen alleen bobby en ik als de rol zelf kapot is, hoe vaker je dit doet des te meer speling komt er op de passing trommel/rol want dit is een heel zwakke passing en niet bedoelt om los te drukken. ik heb het ook een keer zo bont gehad dat de rol met zijn zink uit de metalen bus is gekomen die tussen rol en trommel zit, ook dit is een perspassing en niet veel die dit zien

Last edited by Joan; 05/04/21 07:31 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
RoyM #139861 05/04/21 09:52 AM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Klinkt als een plan om hem niet uit het koppelingshuis te drukken. Echter heb ik er eentje die nogal wat reliëf heeft op het huis vandaar dat deze los wilde drukken. Maar naar aanleiding van de zwakke passing misschien niet zo slim, wat is dan wel slim om dat reliëf weg te werken zonder het koppelingshuis eruit te persen?

RoyM #139867 05/04/21 07:00 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
"relief" lekker laten zitten, die "koppeling" doet toch bijna niets. De motor SVP afzetten als de brommert stilstaat want je verbrand het hele binnenwerk want de constructie is als koppeling sowieso niet geschikt ( wat men tenminste normaliter onder koppeling verstaat)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.026s Queries: 43 (0.008s) Memory: 1.0344 MB (Peak: 1.2449 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 14:07:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS