Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#139601 26/03/21 05:21 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Goedendag, ik ben een peperbus van 1952 aan het opknappen en dacht dat het monteren van remkabels wel ongeveer het makkelijkste onderdeel zou zijn. Maar nu zie ik in de hendels niet het gebruikelijke gaatje waar je de paddenstoel doorheen steekt. Er is wel een sleuf waar de kabel in loopt maar er is geen mogelijkheid om ‘m in de hendel vast te zetten. Misschien speelt het scharnierpunt hierin een rol? Dit lijkt bij mijn hendels niet helemaal goed meer, misschien is hier iets afgebroken of weg. Voordat ik zelf gaatjes ga boren om de paddenstoel in te steken zou ik toch graag weten hoe het eigenlijk zat. Iemand een idee?

Attached Images
IMG_6438.JPG (129.17 KB, 104 downloads)

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zit een bout met een ronde kop waar een plat kantje aan zit die hoort aan de goede kant in het handvat gestoken te worden, daar zit een uitsteeksel dat op die platte kant moet vallen zodat het kopje niet kan draaien, aan de andere kant ( ALTIJD de binnenkant) is er een los hulsje dat over de steel van de bout heen komt en een moertje in de steel van het boutje daar zit een gaatje daar steek je de kabel door heen, door de moer tegen het losse hulsje te draaien schuift hij over het gaatje met de kabel heen en klemt de kabel vast. je moet dus een kabel hebben ZONDER paddenstoel of ander ding aan het uiteinde dat past niet in de gleuf. EN : !!!!!!! je moet de goede hendels hebben Links hoort een "G" van Gauge dat is frans voor links en rechts hoort een "D" van Droite dat is frans voor rechts. Waarom ? nou anders zit dat platte kantje waar de boutkop in moet vallen aan de verkeerde kant en komt je moertje niet binnen .


Denken dat er bij solex wel een "makkelijkste onderdeel" zal zijn , misschien maar ik moet hem nog tegenkomen , hangt ook van de definitie van "makkelijkste "af al is het rete moeilijk er is natuurlijk in deze materie dan altijd wel een "makkelijkste" te vinden die op zich moeilijk zat is maar vergeleken met de rest een "eitje"

En het idee dat je zou moeten boren, ja dat hebben velen al voor je gehad ook bij andere onderdelen. MAAR waarom verzint iemand dat hij iets moet boren ? omdat het al 80 jaar geen gat had waarom zou er nu dan ineens wel een gat in moeten gelukkig vraag je je af hoe dat dan de afgelopen 80 jaar wel heeft gewerkt zonder te boren

Last edited by Joan; 26/03/21 09:16 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Vriendelijk bedankt Joan. Ik herken het boutje met ronde kop, bij een van de twee zit die er nog in maar is afgebroken waar het gaatje moet hebben gezeten. Bij de andere ontbreekt de bout helemaal. Moertjes zie ik bij allebei niet... Er staat ook twee keer R op, dus Nederlands fabrikaat! En twee keer rechts, maar dat is een detail.

Misschien kan ik iets maken dat lijkt op hoe het ooit was (gaatjes boren is natuurlijk een laatste redding als er verder niks meer kan). Ik snap alleen nog niet helemaal hoe je het moertje aan zou kunnen draaien. Het hulsje (bij allebei nog aanwezig!) lijkt niet te kunnen draaien en heeft ook geen schroefsleufjes o.i.d.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik denk zal je even matsen met een foto of 3. Viel tegen want ik kreeg hem aanvankelijk niet uit elkaar. Hij was ooit zonder vet in elkaar gezet en het busje was volkomen aan het boutje vastgerot. Er zat ook een stukje afgebroken kabel in en dat voorkomt dat je het boutje eruit kon drukken. na een speciaal beiteltje te hebben geslepen om het busje van het boutje te kunnen wiggen ( er zat iets een spleet tussen want de platgedrukte kabel liet wel iets ruimte over ) lukte het om het busje iets te verplaatsen zodat het gaatje vrijkwam en de kabel getrokken kon worden. dat busje dus goed invetten zodat hij goed over het boutje glijdt. Als je zelf een busje maakt, hij moet iets langer zijn dan de helft van de dikte van het handvat want hij moet een milimeter uitsteken anders kan het moertje hem niet het handvat in drukken om de kabel te klemmen. het komt vrij precies

deze hendel zat bij een partij onderdelen die ik (veel te duur) gekocht heb. is in principe over en te koop

Attached Images
linker remhendel rechts aanzicht.jpg (121.3 KB, 81 downloads)
linker remhendel onderdelen.jpg (141.97 KB, 86 downloads)
linker remhendel links aanzicht.jpg (128.87 KB, 80 downloads)
Last edited by Joan; 27/03/21 09:01 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Ja zo is het duidelijk! Het moertje zit dus aan de buitenkant. Als je het weet, snap je het. Bedankt!


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.025s Queries: 27 (0.007s) Memory: 0.9562 MB (Peak: 1.1015 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 14:56:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS