Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
#139571 25/03/21 10:46 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Domme domme Fransen, hebben het echt niet begrepen . leveren ze een heel mooie carburateur met een doorlaat van 9 mm ( echt perfect gietwerk, ben ik stervens jaloers op) hebben ze toch echt te veel van de oude carburateur gecopieerd en vergeten om de tekortkomingen ook even in het ontwerp aan te passen ( te kleine diameter gasgever, voor kant gietwerk en achterkant gietwerk voor behuizing gasgever eccentrisch ten opzichte van elkaar, diameter sproeier gat te klein waardoor weinig weerstand tegen "trompen", het uiteenvouwen van de wand dus).
Grootste fout: omdat ze de diameter van de gasgever niet groter hebben gemaakt kan bij een 9 mm boring het gas dus niet meer dicht als je een gasgeef trommel gebruikt want de zijkant die dicht is is niet meer breed genoeg om de 9 mm boring af te sluiten. daarom MOET je wel een vlinderklep gebruiken ( deed ik ook bij mijn Joure WK carburateurs) en die hebben ze dus ook gemaakt. HELAAS kan dat niet bij een 3800 carburateur die ze nagemaakt hebben want daar zit een "bye pass" ( valse lucht, "passeer"lucht) luchtkanaal om bij stationair iets lucht vanaf de achterkant bij te doseren om verzuipen van de motor te voorkomen. Bij gebruik van een vlinderklep staat deze bij stationair juist DICHT in plaats van open en je raad het al, bij volgas staat hij dus vol open.
Ze hebben bij hun gietwerk deze "bye pass" zelfs groter gemaakt dan origineel, gevolg bij volgas zuigt de motor de helft van zijn lucht via dit gat ( aan de ene kant van de vlinderklep alles) en de andere helft gaat maar door de venturi ( de andere kant van de venturi) om het nog erger te maken de goede kant van de vlinderklep waar gezogen wordt zit aan de andere kant van de wand waar het gaatje waar de benzine uitkomt zich bevindt en de zuigkracht is al niet te groot want de diameter van het spruitstuk is inwendig maar 7.5 mm ( bij hele goede 8 maar de meesten zijn7.5 mm) . Om het nog erger te maken is er geen koperen buisje als venturi buis gebruikt die IN de venturi steekt maar alleen een gaatje in de wand, neet waar de stromings snelheid 0 ( nul) is . en om het NOG erger te maken de echte venturi ( van 13 mm naar 9 mm) begint een stuk hoger, ik heb daar een endoscope foto van gemaakt de "zilveren"ring is de weerschijn van de rand waar de overgang zit. als deze nu precies bij dat gat zit zou het beter werken. geen wonder dat er een sproeier 32 in zit want omhem nog enigszins te laten werken moet je de benzine er maar in gieten en hopen dat het goed komt

Attached Images
bye pass.jpg (123.68 KB, 142 downloads)
volgas.jpg (123.17 KB, 142 downloads)
venturi.jpg (122.26 KB, 144 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #139574 25/03/21 04:37 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Goede leerschol. Jouke verkoopt deze carburateurs ook had ik gezien. Die van mij komt rechtstreeks uit La france.
Hopelijk komt het nog goed Joan. Het stukje RVS krijg je morgen als het goed is.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nog even wat vieze plaatjes, er is een stift vijltje geplaatst om de twee posities van de gasgever aan te geven en pijlen voor de diverse gas stromen en waar de benzine vandaan moet komen. door de grote hoeveelheid leklucht aan de kant waar de benzine aangetrokken moet worden zal de snelheid van "gas 1" aanzienlijk lager liggen dan op de plek van "gas 2" omdat aan die kant geen leklucht wordt toegevoerd in de stand "vol gas " ( laat staan van de troep die ongefilterd van buiten achter de cilinder wordt aangezogen ) tevens een plaatje waar de stand "gas dicht" op staat dan kan de leklucht ( die oorspronkelijk bedoeld was om verzuipen bij stationair tegen te gaan ) er niet meer in

Attached Images
luchtstromen.jpg (169.45 KB, 105 downloads)
leklucht niet mogelijk.jpg (133.9 KB, 105 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #139586 26/03/21 07:35 AM
Joined: Jul 2020
Posts: 5
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Jul 2020
Posts: 5
Hele duidelijke uiteenzetting Joan, Bedankt hier kan je wat mee.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 26 (0.007s) Memory: 0.9468 MB (Peak: 1.0854 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 11:28:55 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS