Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138550 27/11/20 09:48 PM
Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Hallo solexforum!

Als kind heb ik deze solex al in de garage van m'n opa zien staan. Hij was eigenlijk nog van zijn vader geweest. Nu m'n oom hem heeft geerft begon hij daar in de weg te staan en heb ik hem nu in mijn bezit gekregen! grin

Volgens m'n oom is hij voor het laatst in 2006 gereviseerd, maar nu staat hij al een tijd stil. Misschien kunnen jullie me een paar tips geven? Ik zit met de volgende vragen:

- welk type is het precies? Eerste toelating was in juni 1955. Via foto's heb ik het op een 330 zwanenhals gehouden. Ik heb op het motorplaatje de cijfers .... en ..... gevonden, die beide niet stroken met de 6 cijfers van de motornummers uit 54 en 55 die als het goed is van .... tot .... lopen.
- welke dingen moet ik in ieder geval alvast vervangen of checken voordat ik de eerste poging doe hem te starten?
- is hij inderdaag geheel origineel? Of zijn er toch een paar onderdelen vervangen?

Hier zijn een paar fotos, ik heb er nog meer.

Groeten uit Keulen
Erik

Update:
Heb het goede motornummer nu gevonden en met dank aan de lijst elders hier op het forum nu definitief als een 330 uit 1955 geidentificeerd, motornummer en framenummer kloppen precies.

Attached Images
Clipboard01.jpg (179.6 KB, 515 downloads)
IMG_8102(1).jpg (200.18 KB, 530 downloads)
IMG_20201127_205802.jpg (63.38 KB, 520 downloads)
IMG_20201127_205820.jpg (164.68 KB, 522 downloads)
IMG_20201127_205727.jpg (145.51 KB, 517 downloads)
Last edited by Erik330; 28/11/20 03:19 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ziet er goed uit, controleer tank op roest, verwijder de tank om bij de cilindervoetbouten te komen, haal deze los en trek de cilinder met alle toeters en bellen van het carter inspecteer carter op roest en giet overal wat olie op ook onder in de zuiger waar de pistonpen zit dit type blok heeft nog glijlagers en die kunnen niet tegen droogstaan. waarschijnlijk is ook het membraan achter de pomp uit gehard en dient vervangen te worden door eentje die nog soepel rubberig is. verder de nok van het vliegwiel controleren op roest en olie toevoegen om slijtage van de fiber nok contactpunten te voorkomen. bij montage van cilinder ( met toeters en bellen) iets olie aan de zuigerveren en zuiger smeren voordat je de boel weer dicht gooit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Bedankt Joan! Aan de slag nu dus.

Kleine update:
Waarschijnlijk nieuwe binnen en buitenbanden nodig. De achterband is nog wel vol, maar de voorband is weer leeg.
De tank ziet er vanbinnen niet zo geweldig uit. Is een beetje de vraag of ik beter op zoek kan naar een vervanger of dat ik hem nog ergens laat oppeppen (zie foto).
Verder ook de carburateur en de pomp er af gehaald, die gaan naar het ultrasone bad bij een vriend van me.

Leuk om zo te sleutelen, nog nooit gedaan smile


Attached Images
IMG_20201130_143957.jpg (77.77 KB, 429 downloads)
Clipboard02.jpg (70.86 KB, 426 downloads)
IMG_20201130_165414.jpg (88.49 KB, 427 downloads)
Last edited by Erik330; 30/11/20 05:55 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Tank: aftapstop verwijderen, daar zit een koperen zeefje in die waarschijnlijk door vergane benzine is vastgelijmd, met vlammetje de stop heet maken ( NIET de vlam op het zeefje) dan vergast het bindmiddel. afkoelen en zeefje trekken. stop zonder zeefje weer monteren en dan tank met gebroken aquarium grind, heet water en vaatwasmachine pil schudden tot hij schoon is ( grind werkt als schuurmiddel) tank drogen door te spoelen met spiritus ( neemt het water op en kost geen drol)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Tijd voor een update!

Tank: schoongemaakt met Joan's tips, m'n arm is nog lam, maar hij is schoon
Uitlaat: open gekregen en schoongemaakt met een stuk staaldraad dat aan het eind is gerafeld
Carburateur: in het ultrasone bad mooi schoon geworden, maar de sproeier zag er niet meer zo goed uit, dus vervangen
Motor: cilinderkop schoongemaakt, alle pakkingen vervangen (ook het filter achter de pomp)

Vandaag nieuwe binnen- en buitenbanden erop gezet.

Super spannend bij het starten, maar hij loopt!

Een aantal dingen moeten nog worden gedaan:
Onder aan het carterdeksel heb ik olie gevonden. De papieren pakking die ik erop heb gedaan moest nog een beetje met de schaar in vorm worden geknipt, misschien is daarbij wat fout gegaan. Ik heb nog een andere die ik er morgen op zet, is 'alleen' maar even alles weer uit elkaar halen...

De voorrem schiet telkens terug als ik hem met het wieltje wat strakker draai, daar heb ik nu niks aan...

Het licht doet het, maar met een gele koplamp komt hij hier niet door de keuring. En het achterlicht doet het wel, maar maar heel zwakjes. Nog geen idee waar dat aan ligt.

Wordt vervolgd.


Attached Images
klein.jpg (108.25 KB, 405 downloads)
klein 3.jpg (80.46 KB, 404 downloads)
klein 2.jpg (66.99 KB, 395 downloads)
Last edited by Erik330; 13/12/20 07:04 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
goede foto's: dit type uitlaat kan zijn gas niet goed kwijt TIp met lange boor 6 mm door het korte pijpje 1 gat 6 mm in het plaatje net onder dit pijpje boren en hetzelfde pijpje waar je net de boor doorheen gestoken hebt 1/2 weg tussen waar hij het potje binnen komt en waar hij ophoudt dwars twee keer een gat 6 mm erin boren, de eerste erin en dan aan de andere kant er weer uit.

Zuiger: dit type met twee groeven onderaan. het stuk onder de onderste groef halveren, dus een hele strook van de zuiger afhalen .
Voorrem: het type met de zeskante kop die in een 12 kantig gat moet vallen ( fijnafstemming,) daar is het 12 kantige gat vaak dol van. Op een geschikte plaats , daar waar wat ruimte is tussen de kop en 1 van de 12 kanten die net niet gebruikt wordt een gat 2,5 mm boren nadat je hem gesteld hebt maar voordat je in de rem knijpt, steek er dan een stuk spaak in om te borgen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Bedankt Joan! Echt tof hoe snel en vol expertise je hier altijd antwoord. Wordt erg op prijs gesteld.

Even voor de zekerheid: voor het potje dus van bovenaf door het pijpje gat nummer 1 in het plaatje en dan gat nummer 2 en 3 van bovenaf door het stukje pijp dat in het potje zit? Ik heb met 'geweldige' photoshop skills de gaten ingetekend zoals ik het heb begrepen.

Voor de zuiger: de helft van het stuk onder de laatste groef, dus niet het hele stuk onder de groef. Is dat zoals op de andere foto? Ik heb zo niet voor ogen hoe dat moet of in elkaar zit (eraf snijden?). Als de zuiger er helemaal uit moet laat ik het eerst zoals het is denk ik. Hij moet ook nog helemaal worden gekeurd hier in Duitsland.

Rem ga ik naar kijken! Als het niet lukt kan een handige fietsenwinkel vast ook helpen.

Attached Images
Potje.jpg (219.54 KB, 376 downloads)
Zuiger.jpg (201.78 KB, 370 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
goed begrepen met dat "photoshop"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Uitlaat is gelukt, zuiger laat ik even voor wat het is. De rem is nog niet gelukt, want ik heb niks dat in het gat past.

Omdat ik na de eerste keer dat ik hem heb getest wat nattigheid heb gevonden heb ik hem nog een keer uit elkaar gehaald, de pakking van het carterdeksel vervangen en weer met een torsiesleutel in elkaar gezet volgens de voorgeschreven waardes voor een 3800. De sproeischroef (heet dat zo? die in de carburateur zit) heb ik helaas kapot gemaakt, maar de oude (ook 28cc) ziet er nog goed uit en heb ik er weer in gedaan. De pakking van het sproeistuk paste sowieso niet zo lekker met m'n pakkingssetje, dus die heb ik door een zelfgemaakte uit tetrapak vervangen (van zo'n melkpak).

Hij doet het nog steeds, maar nu is hij heel erg traag en heb ik nog steeds natte plekken gevonden. Zie foto...

Attached Images
nat.jpg (169.71 KB, 295 downloads)
Last edited by Erik330; 16/12/20 05:33 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Carterdeksel is er af geweest.... montage gebeurt in de juiste volgorde:
Eerst deksel monteren met boutjes 1/2 slag los. Dan cilinder monteren, deze trekt het dekseltje in lijn met het carter. Daarna pas carterdeksel vastzetten.

Vaak gebeurt het andersom. Een van de oorzaken van lek bij de cilindervoet


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Dat heb ik hier ook als informatie gevonden en ook zo uitgevoerd smile

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Maar de cilinder zelf is ook nat, net of er boven nog iets lekt, koppakking?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Erik330
Uitlaat is gelukt, zuiger laat ik even voor wat het is. De rem is nog niet gelukt, want ik heb niks dat in het gat past.kijk eens of er ergens een sloopfiets staat en pik een spaak

Omdat ik na de eerste keer dat ik hem heb getest wat nattigheid heb gevonden heb ik hem nog een keer uit elkaar gehaald, de pakking van het carterdeksel vervangen en weer met een torsiesleutel in elkaar gezet volgens de voorgeschreven waardes voor een 3800. De sproeischroef (heet dat zo? die in de carburateur zit) heb ik helaas kapot gemaakt,Au Au Au, hoe kan dat gebeuren ??? je mag ze niet AAN draaien alleen maar TOE draaien met AAN draaien draai je ze steeds dieper het pasvlak in en dan komt het staartje van de sproeier tegen de achterkant van het gat en dan werkt hij niet meer en dien je het pasvlak alsnog uit te vullen met 1 zachte koperen ring die dan in model van het pasvlak gaat staan maar de oude (ook 28cc) ziet er nog goed uit en heb ik er weer in gedaan. De pakking van het sproeistuk paste sowieso niet zo lekker met m'n pakkingssetje, dus die heb ik door een zelfgemaakte uit tetrapak daar zit geen wapening in om te voorkomen dat de uitlaat druk de pakking naar de inlaat toe weg blaast, daar zit maar een minimaal stukje materiaal tussen EN tetrapak is niet uitgetest om hitte te overleven , juist om daar te bezwijkenvervangen (van zo'n melkpak).

Hij doet het nog steeds, maar nu is hij heel erg traag en heb ik nog steeds natte plekken gevonden. Zie foto...
en buig aub even dat omgebogen stuk van de voorvork terug die hoort kaarsrecht omhoog te wijzen om daar een plaat aan te monteren om al die "nattigheid" op te vangen want een solex lekt graag zeker als er onderdelen niet geheel conform gemonteerd worden

Last edited by Joan; 16/12/20 10:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Is misschien schaduw of gezichtsbedrog, de benzineleiding lijkt ergens tussen te zijn gekomen.

Ik had er laatst een die gaf daar kleine pulsjes benzine want de leiding was doorgesleten. Waarvan weet ik nog steeds niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Een paar beginnersfouten zijn blijkbaar onvermijdelijk. Helemaal vervelend omdat ik eigenlijk erg veel te lezen voordat ik wat sleutel. Het rare en frustrerende is dat hij zaterdag na het corrigeren van enkele fouten nog liep en nu helemaal niet meer aanspringt. Ik heb nu volgende dingen gedaan:

- alle pakkingen nog een keer geinstalleerd met een beetje dirko HT dichtspul op beide kanten, de tetrapak(king) heb ik vervangen door een echte pakking. Daarvan is het gat alleen rond ipv ovaal
- bougie gecheckt: geeft een blauwe vonk op het juiste moment, hij is nat als je hem er uit haalt na een startpoging
- benzine toevoer gecheckt: er loopt weer benzine terug de tank in door de terugloopslang
- carburateur op verstoppingen gecheckt, want wie weet is er toch nog een restje vuil in de tank
- carburateur nog een keer op de goede hoogte gezet: dichtring in de carburateur geschoven, de carburateur zo ver de ring het toelaat op de pijp zetten en dan de moer aandraaien
- sproeier gecheckt op verstoppingen, maar je kan er doorheen blazen vanaf het schroefstuk
- uitlaat gecheckt op verstoppingen
- vastgesteld dat er een scheur in het sproeistuk zit, zie foto


Hij wil alleen niet lopen zie video: https://youtu.be/vKdieRXZFLE

Wat ik niet heb gecheckt c.q. kunnen checken vanwege geen gereedschap, kennis of moed:
- hoeveel compressie is er precies
- condensator doormeten
- nagaan of er binnen in de motor dingen zijn die niet meer dicht zijn en die dus na de eerste paar keer starten dan ergens kapot zijn gegaan
- kijken of hij het doet met luchtfilter en kleplichter (van de kleplichter is het metalen staafje zoek geraakt)

Er komt deze week (stond eigenlijk voor vandaag gepland) een donormotor waar ik onderdelen van kan proberen. In ieder geval het sproeistuk. Toestand is verder onbekend, maar je kan het vliegwiel in ieder geval ronddraaien.

Over de voorrem: zou deze erop passen? Zelfde probleem als erg vaak op de shops dat je niet weet of het voor oudere modellen ook past https://www.solexmarkt.nl/Solex-Rem-Schuifdeel?Lng=nl

Attached Images
Sproeistuk.jpg (179.35 KB, 278 downloads)
Last edited by Erik330; 21/12/20 07:59 PM.
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
W
Wim Online Content
Aan het inrijden
***
Online Content
Aan het inrijden
***
W
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
Even kijken of de naad van de andere kant dicht is.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Wim
Even kijken of de naad van de andere kant dicht is.


Ja, maar het is meer regel dan uitzondering dat je deze naad ziet aan de binnenkant.

Even de “zuigproef” uitvoeren en je bent zeker dat daar geen lekkage zit.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Lijkt dicht te zijn. Nu is me nog iets anders opgevallen. Er komt na een paar startpogingen nattigheid uit dit gat, hoort dat? Dat lijkt op de explosie tekening eigenlijk aan de andere kant te zitten die droog zou moeten zijn toch?

Attached Images
Wet.jpg (33.88 KB, 206 downloads)
Last edited by Erik330; 22/12/20 05:34 PM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Je hebt een probleem met de ontsteking als de bougie er na een startpoging nat uitkomt. Je hebt ook compressie genoeg. Kijk de ontsteking lijn eens na..

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Erik330
Lijkt dicht te zijn. Nu is me nog iets anders opgevallen. Er komt na een paar startpogingen nattigheid uit dit gat, hoort dat? Dat lijkt op de explosie tekening eigenlijk aan de andere kant te zitten die droog zou moeten zijn toch?

Als er uit dat gaatje olie komt dan is de carter afdichting niet in orde, die afdichting zit tussen het krukaslager en carter.
Het lager zit dan ook niet meer op zijn plek.
Bij deze lekkage heb je een slechte carterdruk en loopt de motor slecht, heeft geen kracht.(zoals je op 16-12 al omschreef )
Originally Posted by Erik330


Hij doet het nog steeds, maar nu is hij heel erg traag ......


Het gebeurt wel eens dat de Solex omvalt op de vliegwielkant en dat dan door die val het vliegwiel en de krukas een tik krijgen en de krukas en lager iets verschuift > de afdichting werkt dan niet meer.
Een andere oorzaak : sommige drukken de spoelenplaat op de as, ook niet goed want ook dan kan het krukaslager van zijn plek gedrukt worden.
De spoelenplaat moet met een bus om de as en de vliegwielmoer op de as getrokken worden.

Overigens goed dat je die lekkage bij dat gaatje ontdekt hebt , dat wordt nog wel eens gemist en dan blijf je zoeken naar een storing.

Last edited by FFAnders; 23/12/20 09:38 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dat gaatje: er is een smerige truuk ( letterlijk) zet er een vetspuit op met dik vet en pomp er een paar slagen vet in, ga dan proberen hoe hij rijdt. dit gaatje heeft een holte naar een gleuf in het carter die rond-om-heen de afdichtbus loopt die van lager naar rol gaat. die gleuf zit dichter bij het lager dan bij de rol en "vangt" olie die langsachter de bloemplaat en afdichtingsring weglekt ( zo ok het cartergas ) afdichtingsring kan ook gewoon ingesleten zijn door te droge smering of ouderdom of lang stilstaan ( corrosie) . met vet camoufleer je een tijdje de lekkage maar het komt er wel ooit weer aan alle kanten uit. Gat dichtmaken met M5 pasbout vertraagt het proces want de olie en het gas kiezen dan hun weg langsheen de bus om de krukas > richting rol


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2020
Posts: 10
E
Erik330 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Nov 2020
Posts: 10
Eindelijk weer een update! Ik heb een motor van het zelfde bouwjaar gevonden en daarop de cilinder met zuiger en carburateur gezet. Daarmee doet hij het weer. Toch heb ik de hoop voor de originele motor niet opgegeven. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en ga de lagers, condensator, bougie en bougiekabel vervangen. Met Joans tip heb ik ook een schroefdraad in het gat gemaakt om er vet in te kunnen pompen als het nodig is. Met een beetje geluk heb ik dan twee motoren die het doen.

Het 12 kant gat voor de voorrem heb ik na kunnen bouwen uit een stuk staal en er met de hand een 6 kant gat in weten te vijlen.

En dan het belangrijkste, namelijk de keuring bij de Duitse TÜV. Bij de eerste TÜV was de keurmeester aardig nors en zei dat ie niet wist of hij me kon helpen en eerst onderzoek moest doen of er een vergelijkbaar type in de database stond. Kon wel een tijd duren zei hij. Een maand later nog geen antwoord dus naar de volgende TÜV. Die vonden hem meteen erg leuk en ik kon de volgende dag (vandaag) direct langskomen voor de keuring. Alle collega's hebben hem goed bekeken en een paar fototjes gemaakt. Nu rest alleen nog een verzekering en (helaas) een helm.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Erik330 wat ga je met de originele banden doen ? Ik heb wel interesse ...


Sam Janssens
Peperbus liefhebber

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 68 (0.017s) Memory: 1.1466 MB (Peak: 1.4395 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:46:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS