Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138967 18/02/21 09:42 AM
Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Dag dag,

Daar ben ik helaas weer...
Ik ben alvast begonnen met mijn solexen zomer klaar te maken :-)
Ik heb vorig seizoen veel problemen gehad met één solex dat niet fatsoenlijk wilde lopen. Dit is uiteindelijk opgelost na een complete vervanging van het brandstofsysteem.

Deze solex loopt nu eigenlijk ook prima, maar soms viel hij toch ineens geheel uit en was het weer heel lastig te starten. Toen ik het blokje van de brommer afhaalde en in een standaard probeerde te starten, startte hij zo.
Blokje weer terug op de solex gemonteerd en hij startte weer zonder moeite. Het probleem had ik dus nog niet gevonden. Tijdens het rondje rijden geen probleem gehad, totdat ik een drempel moest nemen en het brommertje weer uitviel....
Snel genoeg merkte ik dat het blokje met enige kracht verder op het wiel wilde zakken dan dat ik gewend ben (dit gebeurde dus ook bij het nemen van de drempel). Wanneer dit gebeurd, is er geen leven meer in het blokje te krijgen. Til ik het blokje weer iets op, start hij zonder problemen en loopt het weer als een zonnetje.

De bromfiets heeft nieuwe schetsplaten, dus ik vind het al heel apart dat het blokje verder kan zakken dan mijn andere solex (overigens lijkt het allemaal hetzelfde te zitten).
Heeft iemand ooit gehoord van deze eigenschap? Ik heb veel gezocht, maar alleen problemen gevonden van blokjes dat stroef liepen vanwege te strakke veren.
Deze valt gewoon totaal uit, net of het geen brandstof meer krijgt. Heel apart aangezien er niks afgekneld kan worden bij dergelijke blokjes.

Alvast bedankt smile

Groeten,
Sef


-
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
je hebt in de aanhef ( titel) al gesteld dat het om een 3800 gaat dus dat hoef ik niet meer te vragen, grote kans dat er toch iets met het ( krukas) lager werk niet in orde is en daarmee de afdichting van het carter "weg" gedrukt wordt als er teveel spanning op staat. dergelijke acties van solex vereisen onderzoek waarbij alle aspecten 1 voor 1 onder de loep moeten worden genomen en zo maar één oorzaak aanwijzen waar ik mee begonnen ben is dus een gok uit de losse pols


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Heb je de oude schetsplaten en kan je deze terug monteren. Lijkt wel dat er een lager van de rol of de rol zelf niet meer goed is, of er zit iets niet goed in de ophanging van de motor.

Wat heb je vervangen van het brandstof systeem?

Last edited by Ant_one; 18/02/21 01:04 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
heb je de oude en nieuw schetsplaten al eens bij elkaar gelegd er zit verschil in schetsplaten wat gaten betreft ook de "namaak" RVS platen kom je nog wel eens rare verschillen tegen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou ik heb toen dit ook meegemaakt. Jaren terug dan wel. En met een Otto blokje. Misschien zoals Joan zegt, de afdichting. Ook door een putje en had moeite om te blijven lopen. Open en netjes gebouwd en over. Bij een Otto blokje is het belangrijk dat het ontstekingsdeksellager de krukas goed naar links blijft houden.
Bij de 3800 is dat natuurlijk anders. Toch iets met de afdichting vermoed ik ook. Maar wat?

Last edited by Alfons_Amuse; 19/02/21 12:23 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nou ik heb toen dit ook meegemaakt. Jaren terug dan wel. En met een Otto blokje. Misschien zoals Joan zegt, de afdichting. Ook door een putje en had moeite om te blijven lopen. Open en netjes gebouwd en over. Bij een Otto blokje is het belangrijk dat het ontstekingsdeksellager de krukas goed naar links blijft houden.
Bij de 3800 is dat natuurlijk anders. bij een 3800 is dat net zo belangrijk. Toch iets met de afdichting vermoed ik ook. Maar wat?


Soms kun je rare dingen tegenkomen, ik heb eens zoiets gehad en het euvel zat gewoon in de bougiekabel.... op de steun stond hij rechtop en niets aan de hand. In de motorhaak ook prima. Zodra de motor op de band ging werd het stil.

Met andere woorden ga gericht op onderzoek uit. Zoals Joan al zei is er niet zomaar één oorzaak aan te wijzen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Sorry voor de late reactie, druk druk druk.
Motortje is eigenlijk compleet gereviseerd op de krukaslager na (was nog goed).
Schetsplaten heb ik compleet gekocht bij vd Ven.

Brandstofsysteem is helemaal vervangen.
Ik denk dat ik het apparaatje weer eens helemaal uit elkaar draai en bij vd Ven er een nieuw krukaslager en kering in laat zetten.

M.b.t. ontsteking zou ook goed kunnen, ik zat ook te denken aan kortsluiting of dergelijke. Maar ik zou niet weten hoe dat zou kunnen.


-
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik had vandaag een motorrje gekocht waarbij de eigenaar gebruik had gemaakt van de bijgeleverde moer van de bougie. Dit vraagt om problemen, het luchtfilter kapje kreeg ik niet eens gemonteerd. Moertje vervangen en kapje was weer te monteren. Tevens kan de lange moer voor kortsluiting maken ik neem aan dat dit niet het probleem bij jou is?


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Neenee, gewoon een origineel m4 moertje.


-
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hee Sef, ben je er al uit? Anders rij je even naar Roermond, half uurtje voor jou. Dan kijken we samen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 10 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 35 (0.010s) Memory: 1.0036 MB (Peak: 1.1829 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 23:15:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS