Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138443 12/11/20 05:02 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Hallo allemaal,

Na een zomer met veel genot op mijn Solex te hebben gereden, ondervond ik deze week een raar fenomeen. Bij het afremmen (langzaam of snel) blokeerde mijn achterrem abrupt. Bij het loslaten kan ik wel weer aanlopen maar deze klappen zijn beslist niet goed voor de trommelrem (zie video).

Video: https://youtu.be/rjEkdHNs__o

De trommelrem heb ik al geïnspecteerd, alleen vergeten foto's te maken. De remschoenen en de trommel zelf zijn niet beschadigd. Ik kon wel zien dat de remhevel het niet leuk heeft gevonden. Het vervangen van de remschoenen kan ik zeker doen. Echter verwacht ik niet dat dit het oplost. Heeft iemand tips en weet iemand van jullie wat een goede aanpak is?

Groeten,
Roy

Last edited by RoyM; 12/11/20 05:03 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien dat waar de voering begint met een hoek van 30 graden de voering afvijlen. Hij loopt teveel op, zoals dat heet. De voering is nu een rechte kant denk ik.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als de voeringen te veel versleten zijn komt de remsleutel onder een foute hoek te staan omdat hij de schoenen te veel uit elkaar moet duwen, de veren zien dan geen kans meer om de remsleutel terug te drukken. bij het type waar de remschoenen aan de andere kant om een paaltje grijpen wil het nog wel eens helpen om een stuk blik van 1 mm netjes om die poot te wikkelen zodat aan die kant de schoenen al wat uit elkaar gedrukt worden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Alfons_Amuse
Misschien dat waar de voering begint met een hoek van 30 graden de voering afvijlen. Hij loopt teveel op, zoals dat heet. De voering is nu een rechte kant denk ik.
Zie de foto. De remschoen lijkt nog wat een hoek te hebben. Denk echter niet dat dit het probleem is nu.


Originally Posted by Joan
als de voeringen te veel versleten zijn komt de remsleutel onder een foute hoek te staan omdat hij de schoenen te veel uit elkaar moet duwen, de veren zien dan geen kans meer om de remsleutel terug te drukken. bij het type waar de remschoenen aan de andere kant om een paaltje grijpen wil het nog wel eens helpen om een stuk blik van 1 mm netjes om die poot te wikkelen zodat aan die kant de schoenen al wat uit elkaar gedrukt worden
Is het dan niet verstandiger om een nieuwe set remschoenen erin te zetten?

Attached Images
Remschoen.png (155.54 KB, 208 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
als de voeringen te veel versleten zijn komt de remsleutel onder een foute hoek te staan omdat hij de schoenen te veel uit elkaar moet duwen, de veren zien dan geen kans meer om de remsleutel terug te drukken. bij het type waar de remschoenen aan de andere kant om een paaltje grijpen wil het nog wel eens helpen om een stuk blik van 1 mm netjes om die poot te wikkelen zodat aan die kant de schoenen al wat uit elkaar gedrukt worden


Klopt. Zo heb ik zelf overmaat remschoenen gemaakt. Je bestelt 83 mm en je krijgt 80.... Ook een paar plaatjes over de rechte kant van de schoentjes kloppen zodat het zaakje sneller aangrijpt.

Mogelijk is dat hier ook het probleem? Het ziet er niet versleten uit....


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Dat kan ik zeker doen. Sla ik er een plaatje van 1.5 mm staal omheen.
Ik heb ook gezien dat een van de grijpers eentje een beetje is afgebroken. Zal toch vervangen moeten worden.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by RoyM
Hallo allemaal,

Na een zomer met veel genot op mijn Solex te hebben gereden, ondervond ik deze week een raar fenomeen. Bij het afremmen (langzaam of snel) blokeerde mijn achterrem abrupt. Bij het loslaten kan ik wel weer aanlopen maar deze klappen zijn beslist niet goed voor de trommelrem (zie video).

Video: https://youtu.be/rjEkdHNs__o

De trommelrem heb ik al geïnspecteerd, alleen vergeten foto's te maken. De remschoenen en de trommel zelf zijn niet beschadigd. Ik kon wel zien dat de remhevel het niet leuk heeft gevonden. Het vervangen van de remschoenen kan ik zeker doen. Echter verwacht ik niet dat dit het oplost. Heeft iemand tips en weet iemand van jullie wat een goede aanpak is?

Groeten,
Roy
chineese remtrommel dit is bekend, lopen hele rechtzaken door dat er ongelukken mee zijn gebeurd.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo heb ik er deze zomer ook een binnengekregen die door het vastslaan van de achterrem een flinke klapper heeft gemaakt waarbij ook heel wat schade aan Solex en berijder is ontstaan.
Na lang zoeken blijkt dat de bovenste remschoen bij remmen in een keer vast slaat .
De reminrichting is zelfcetrerend ( hoort dat wel te zijn) maar dat werkt niet goed.
De remhevel kan verschuiven t.o.v. de ankerplaat en zo zijn er honderdduizenden van gemaakt.
Alleen bij dit type werkt het niet goed.
Ik heb het "zelfinstellende" gedeelte omhoog gedrukt, zodat de bovenste remschoen dichter tegen de trommel zit
en daardoor de kans op "happen" niet meer voorkomt.
In deze positie het schuifgedeelte voorlopig vastgezet aan de remankerplaat met een inbusboutje.
Toen uitvoerig getest door op hoge en lage snelheid voorzichtig en krachtig te remmen en geen problemen meer ontdekt.
Hierna het schuifgedeelte met een lasje nog extra vastgezet.

[Linked Image]
[Linked Image]

Last edited by FFAnders; 13/11/20 11:28 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Is volgens mij door, vette remvoeringen, verkeerde radius, vochtig weer, en probleem waar Sachs vroeger om bekend stond, happende remmen. Veel voorvorken mogen vervangen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
over chineesche remmen, n van de dingen die ik verander is de lengte van de remhevel die kort ik een heel stuk in want je aantrek kracht maak je daarmee korter en je hebt minder kabel lengte nodig voor dezelfde hoek verdraaiing . nadeel is wel dat je dan bij eventueel fout functioneren niet meer kan claimen omdat er een niet geautoriseerde wijziging aan het systeem is aangebracht , maar ja dan kun je ook geen CFX cilinders meer monteren of 18 mm uitlaten en al die andere dingen die een solex vaak leuker maakt ( en beter). Dus ja wie claimt wat en bij wie claim je (en dat doe je alleen maar als je inschat dat je er succes mee hebt )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik laat ze op lengte. Als de schoentjes goed gecentreerd zijn dan heb ik genoeg kabelbeweging. Voordeel is een groter moment waardoor de bediening een stuk lichter is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik laat ze op lengte. Als de schoentjes goed gecentreerd zijn dan heb ik genoeg kabelbeweging. Voordeel is een groter moment waardoor de bediening een stuk lichter is.
Mag het ook zo ?: Nadeel is een groter moment waardoor de remsleutel makkelijker "schrank" wordt getrokken tussen de remschoenen

Last edited by Joan; 14/11/20 07:12 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Dit zou dus wel een optie kunnen zijn voor een mogelijke oorzaak. Hoe kan ik dit het beste constateren?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Mag het ook zo ?: Nadeel is een groter moment waardoor de remsleutel makkelijker "schrank" wordt getrokken tussen de remschoenen

Ja, als het verschil in diameter tussen schoentjes en trommel te groot is dan bestaat dat gevaar. Dat merk je als je de remhevel ver kunt bewegen voordat de schoentjes de trommel raken.

Oorzaken:
- versleten remvoering.
- te kleine schoentjes.

Beide te verhelpen door nieuwe te kopen van de juiste maat.
Heb je overmaat (83mm) nodig dan moet je geluk hebben dat je de goede krijgt. Anders gebeurt wederom het “schrank” fenomeen.

Ik zie nu op de foto dat hier al plaatjes op de schoentjes zitten.
Bij deze kun je dus hooguit aan de ronde kant het busje verdikken zoals Joan omschreef.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Mag het ook zo ?: Nadeel is een groter moment waardoor de remsleutel makkelijker "schrank" wordt getrokken tussen de remschoenen

Ja, als het verschil in diameter tussen schoentjes en trommel te groot is dan bestaat dat gevaar. Dat merk je als je de remhevel ver kunt bewegen voordat de schoentjes de trommel raken.

als de kracht op de remsleutel te groot is hoef je niet per definitie al versleten schoenen te hebben, elk materiaal veert iets en als je dan met geweld ( te lange remhevel) de remsleutel tussen de schoenen wringt komt die echt niet meer terug.
Vaak zie ik bij solexen dan ook nog dat de remkabel niet lekker loopt en dat helpt dan ook al niet meer met terugveren.

Over dat geweld en niet terugveren: Sla maar eens een wig in een blok hout, die springt er ook niet meer spontaan uit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, gesmeerde kabel helpt dit te voorkomen.
Kopervet aan de wig helpt ook.
Ik heb een aantal Solexen met lange hefboom, tot nu toe nog geen problemen. Wel jaarlijks controle en smeren.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by John Meisters
Mag het ook zo ?: Nadeel is een groter moment waardoor de remsleutel makkelijker "schrank" wordt getrokken tussen de remschoenen

Ja, als het verschil in diameter tussen schoentjes en trommel te groot is dan bestaat dat gevaar. Dat merk je als je de remhevel ver kunt bewegen voordat de schoentjes de trommel raken.

Oorzaken:
- versleten remvoering.
- te kleine schoentjes.

Beide te verhelpen door nieuwe te kopen van de juiste maat.
Heb je overmaat (83mm) nodig dan moet je geluk hebben dat je de goede krijgt. Anders gebeurt wederom het “schrank” fenomeen.

Ik zie nu op de foto dat hier al plaatjes op de schoentjes zitten.
Bij deze kun je dus hooguit aan de ronde kant het busje verdikken zoals Joan omschreef.


Dan ga ik goed opmeten welke maat ik nodig heb. Heb bij het terugplaatsen ook gezien dat er een kleine scheur in de ronde kant is gekomen. Waarschijnlijk door het schranken.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
[]

Dan ga ik goed opmeten welke maat ik nodig heb. Heb bij het terugplaatsen ook gezien dat er een kleine scheur in de ronde kant is gekomen. Waarschijnlijk door het schranken.
kwaliteit van het aluminium ( gniffel) van diverse nagemaakte schoentjes is ook niet alles, ik heb ze gezien die spontaan doormidden waren gebroken met een breukvlak dat eruit zag alsof je in een suikerpot stond te staren . ( karakteristiek voor niet sterk en bros)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Bij het openmaken van de trommelrem is me nog iets opgevallen. De as die aan de hevel verbonden zit staat scheef (zie foto's). Zal denk ik dus de hele ankerplaat moeten vervangen of kan dat nog worden opgelost met nieuwe remschoenen denken jullie?

Attached Images
trommelrem.png (56.06 KB, 105 downloads)
trommelrem2.png (75.54 KB, 104 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Bij het openmaken van de trommelrem is me nog iets opgevallen. De as die aan de hevel verbonden zit staat scheef (zie foto's). Zal denk ik dus de hele ankerplaat moeten vervangen of kan dat nog worden opgelost met nieuwe remschoenen denken jullie?
zo te zien is de hele boel vervormd, met "moed, beleid en trouw" ( oud nederlands gezegde) is dat nog wel te herstellen, maar in deze staat onbruikbaar. de constructie verdient niet de hoofdprijs want het zijn een serie staalplaatjes op elkaar gestapeld en dan ook is de "lagering" nog eens instelbaar gemaakt zodat de feitelijke "lagering" plaats vind in een flexibel plaatje en de rest wat heen en weer zweeft in een ovaal gat. veelal is door ouderdom en gebrek aan smering het steeltje van de remsleutel ook nog eens ingesleten op de plek waar hij net aan WEL lagert, kortom een "swingmill" op de kermis is stabieler. Vraag is of je wel een vervanger kan kopen want dat is allemaal gebaseerd op een ander type . Ik heb ook al heel vaak wat afgepuzzeld om iets weer bruikbaar te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Crelesy), 24 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 57 (0.015s) Memory: 1.1097 MB (Peak: 1.3747 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 19:21:05 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS