Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138227 17/10/20 12:58 PM
Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Beste forumleden,

Bij een Solex 3800 heb ik het volgende probleem; Wanneer ik de Solex start draait de rol op de band wel maar het vliegwiel gaat alleen schokkend heen en weer. Wanneer ik het vliegwiel een zetje geef start hij wel een loopt hij verder prima. Wanneer ik de bougie verwijder zodat de compressie weg valt draait het vliegwiel wel soepel mee. Als ik zelf aan t vliegwiel draai gaat de rol ook mooi mee. Vandaar dat ik iets in de koppeling vermoed.

Hebben jullie een idee?

Met vriendelijke groet,

Frank

Joined: Sep 2004
Posts: 85
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2004
Posts: 85
Werkt je decompressie goed?


piet
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Of gladde band, of rol weinig grip.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Originally Posted by Alfons_Amuse
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Of gladde band, of rol weinig grip.


Zoals aan gegeven draait de rol wel. Dus dat is het niet.

Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Hoe werkt de decompressie?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Frankuitbreda
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Hoe werkt de decompressie?
bij een 3800 heb je daar een extra hendeltje voor aan het stuur die trekt mat een spaak aan een hevel op de kop die verdwijnt onder het luchtfilter en daar ergens een "lek" klepje ( decompressieklepje) open gooit je hebt dan geen druk in je cilinder ( net zoals je test zonder bougie) en dan kan die krakkemikkige koppeling ( er zijn ook andere nog meer negatieve woorden voor) pas de kracht van het wiel doorgeven aan de krukas, daarmee het vlieg wiel opwinden nou en die is zo zwaar als die eenmaal op gang is dan houdt geen compressie hem meer tegen je kunt ( dan pas) het klepje weer dicht zetten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Frankuitbreda
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Hoe werkt de decompressie?
bij een 3800 heb je daar een extra hendeltje voor aan het stuur die trekt mat een spaak aan een hevel op de kop die verdwijnt onder het luchtfilter en daar ergens een "lek" klepje ( decompressieklepje) open gooit je hebt dan geen druk in je cilinder ( net zoals je test zonder bougie) en dan kan die krakkemikkige koppeling ( er zijn ook andere nog meer negatieve woorden voor) pas de kracht van het wiel doorgeven aan de krukas, daarmee het vlieg wiel opwinden nou en die is zo zwaar als die eenmaal op gang is dan houdt geen compressie hem meer tegen je kunt ( dan pas) het klepje weer dicht zetten


Ah dat is een duidelijk verhaal! We hebben zelf een oto, en die heeft dat niet. Bij deze 3800 heb je een handvat die je kan draaien? Dat is het gas dan? Met de rem hendel toer je ook meteen de motor terug zoals ik zag.
Het extra hendeltje zit niet aangesloten maar ik heb het klepje onder het luchtfilter gezien inderdaad. Is dit een hendeltje die blijft staan in zijn stand? Of is de volgorde dan ; rol op het wiel-> decompressie hendeltje inhouden en als het vliegwiel draait het hendeltje loslaten?

Last edited by Frankuitbreda; 18/10/20 11:46 AM.
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Die hoort met een kabel bedient te zijn, intrekken, vaart maken, decompressie loslaten en starten.

Die heb je overigens ook nodig om de motor weer uit te zetten tenzij er een kortsluit schakelaar opzit die de ontstekingspoel aan massa legt.

Ik zelf heb het laatste en de decompressie zelfs vast gezet, met starten duw ik met de hand op de motorhendel het blokje op het wiel, 1 a 2 meter schuiven en hij start. Als het blokje veel compressie heeft dan heeft die nl eerder de neiging om over de band te wrijven/glijden vandaar dat ik hem met de hand iets meer op de band druk om zodoende makkelijke door de compressie te komen.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Frankuitbreda
[
Ah dat is een duidelijk verhaal! We hebben zelf een oto, en die heeft dat niet. Bij deze 3800 heb je een handvat die je kan draaien? Dat is het gas dan? Met de rem hendel toer je ook meteen de motor terug zoals ik zag.
Het extra hendeltje zit niet aangesloten maar ik heb het klepje onder het luchtfilter gezien inderdaad. Is dit een hendeltje die blijft staan in zijn stand? Of is de volgorde dan ; rol op het wiel-> decompressie hendeltje inhouden en als het vliegwiel draait het hendeltje loslaten?.... >>>>>> Inderdaad

Last edited by Joan; 18/10/20 06:33 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Die hoort met een kabel bedient te zijn, intrekken, vaart maken, decompressie loslaten en starten.

Die heb je overigens ook nodig om de motor weer uit te zetten tenzij er een kortsluit schakelaar opzit die de ontstekingspoel aan massa legt.

Ik zelf heb het laatste en de decompressie zelfs vast gezet, met starten duw ik met de hand op de motorhendel het blokje op het wiel, 1 a 2 meter schuiven en hij start. Als het blokje veel compressie heeft dan heeft die nl eerder de neiging om over de band te wrijven/glijden Is niet altijd waar, vaak wel ( zeker bij NAT weer) maar de volgende zwakke schakel is de koppeling en die trekt het ook vaak nietvandaar dat ik hem met de hand iets meer op de band druk om zodoende makkelijke door de compressie te komen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Doe het al meer dan een jaar zo geen enkel probleem.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by MarkN
Doe het al meer dan een jaar zo geen enkel probleem.


Maar waarom zou je de decompressie vastzetten??


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Geen compressie verliezen.

Last edited by MarkN; 19/10/20 09:38 AM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Ja, dat zal wel belangrijk zijn voor de race Solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Berth
Ja, dat zal wel belangrijk zijn voor de race Solex.
ja daar gebruiken we tegenwoordig CNC koppen voor zonder klepje EN die hebben ook een fatsoenlijke compressie ruimte in plaats van die grot die er in standaard kopjes zit . dat is zelfs met vlakken niet fatsoenlijk te krijgen . Maar voor de race gebruiken we ook andere rollen, koppelingen en vliegwielen, dat start heel anders dan een solex rol en koppeling. en voor de echte zware racers trek ik de hele koppeling eruit, gewoon een vaste rol

Last edited by Joan; 19/10/20 05:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 45 (0.011s) Memory: 1.0516 MB (Peak: 1.2689 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:48:45 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS