Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Helemaal blij dat ik een paar testrondjes kon rijden op mijn oto. Echter zag ik een goede vonkenregen vanaf de contactpunten komen. Ook viel de topsnelheid wat tegen en een zwarte bougie. Dankzij het forum, dacht ik “hey dat betekent een slechte condensator”. Ik een nieuwe besteld, een effe. Gemonteerd, klaar voor de start...niks.. bij controle bleek ik geen vonk meer te hebben. Ik heb alles gecontroleerd, maar kom er niet uit. Wel heb ik aan de draad van de condensator gesoldeerd, maakt dat nog iets uit?

De oude kan ik niet terug plaatsen, die heb ik al onderworpen aan destructief onderzoek mad

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Óf je hebt ergens sluiting óf je contactpuntjes hebben een schoonmaakbeurt nodig.

Kijk eens naar het zoekplaatje van mij, een weeek geleden. Dat was ook een Effe condensator. Deze maakte contact met het geïsoleerde blokje waar de condensator en spoel op worden aangesloten.
Ik had een dikke uitvoering. De dunnere versie (voor Vespa) is beter geschikt voor de Solex.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zijn heel veel condensators voor bromfietsen in omloop (Bosch, SAFI etc) die standaard alleen maar met een soldeerlip komen en daar moet je dan zelf je draadje aan solderen ECHTER: daar heb je wel een soldeercursus voor nodig want als je zomaar een bout erop zet ( vaak een te kleine die niet snel genoeg soldeert) dan breng je te veel hitte in de condensator en smelt de isolatie tussen de twee platen ( eigenlijk velletjes metaal ) die erin zitten . deze materialen moet je tegen gekomen zijn bij het destructief onderzoek van de oude . resultaat condensator kortsluiting


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
De contactpuntjes zijn nieuw en werkte (met vonken) met de oude condensator. Ik heb alles doorgemeten met de ohm meter en meet geen kortsluiting. Ik denk dat ik de condensator om zeep heb gesoldeerd of al defect was? Vanavond maar nieuwe condensator halen en voor de zekerheid een nieuwe spoel. Dan is alles vernieuwd in de ontsteking.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Probeer eens zonder condensator of je bougie dan wél vonkt, dat zou moeten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Dus gewoon van de spoel, direct op de “contactpunthefboom”?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Alleen de condensator loskoppelen, de rest laten zitten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Foto spoelenplaat

Als ik de condensator vervang voor een bout en moer, vonkt er niets..

Last edited by Quint; 18/09/20 09:20 PM.
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Vandaag langs Adrie in Ovezande geweest. Hij heeft de spoel getest, die bleek in orde. Gekeken naar de manier van monteren. Is waarschijnlijk Frans. Een nieuw setje met originele Nederlandse onderdelen meegenomen...en ja hoor hij vonk weer en loopt. Denk dat er toch ergens kortsluiting zat door te strak aandraaien van een onderdeel.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Quint
De contactpuntjes zijn nieuw en werkte (met vonken) met de oude condensator. Ik heb alles doorgemeten met de ohm meter en meet geen kortsluiting.


kennelijk toch niet goed gemeten, als de punten gesloten zijn heb je kortsluiting.
Altijd leerzaam als je dit soort storingen tegenkomt en op kunt lossen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Ja, blijkbaar heb ik iets niet goed gedaan. Maar zoals het eerst zat, was het ook wel beetje storinggevoelig. Als 1 zo een dun isolatieringetje niet goed zit heb je al een lek natuurlijk. Heb nu het originele Nederlandse blokje, die is toch makkelijker te isoleren met dat kunststof houdertje.

Maar het is handig als je het juiste gereedschap hebt, ik ben maar een amateur en heb alleen een simpele multimeter. cool

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Puntje open of puntjes dicht is inderdaad wel wat lastiger te meten, je hebt ook al een overgangsweerstand tussen de meetstiften en de massa en de beweegbare punt.
Ook de meetsnoertje hebben een kleine weerstand dus de meter zal nooit op nul (0) staan, al met al, het meten is niet zo eenvoudig als het lijkt maar wel mogelijk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Vandaag met de stroboscooplamp gekeken: https://youtu.be/7vHsoq4AcEI

Ik zie het punt af en toe verspringen, volgens mij staat het zo redelijk goed. Alleen heb ik het idee dat de Solex belast toch niet volledig vermogen geeft. Hij loopt al snel te rijk. Ik heb de zuigerveren ook vernieuwd. Ontstekingspoel is ook getest en werkt prima. Zou de zuiger/cilinder toch z’n beste tijd hebben gehad?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Vandaag met de stroboscooplamp gekeken: https://youtu.be/7vHsoq4AcEI

Ik zie het punt af en toe verspringen, volgens mij staat het zo redelijk goed. Alleen heb ik het idee dat de Solex belast toch niet volledig vermogen geeft. Hij loopt al snel te rijk.andere sproeier ? wat zit er nu in EN hoe ga je om met het instellen van de lucht regel hevel achter bij het luchtfilter, meesten rijden best met stand ongeveer in het midden Ik heb de zuigerveren ook vernieuwd. Ontstekingspoel is ook getest en werkt prima. Zou de zuiger/cilinder toch z’n beste tijd hebben gehad?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Er zit nu een sproeier 30 in. Misschien iets teveel. Maar de Solex reageert wel op de stand van de schuif. Links valt de motor uit, waarschijnlijk verzuipt ie dan. Helemaal naar rechts merk ik dat de motor ook weinig toeren maakt, maar wel gewoon blijft draaien. Ergens op het midden zit wel een punt waar de motor redelijk draait. Maakt een 28 sproeier dan veel uit? Dan ga ik dat nog proberen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Er zit nu een sproeier 30 in. Misschien iets teveel. Maar de Solex reageert wel op de stand van de schuif. Links valt de motor uit, waarschijnlijk verzuipt ie dan. Helemaal naar rechts merk ik dat de motor ook weinig toeren maakt, maar wel gewoon blijft draaien. Ergens op het midden zit wel een punt waar de motor redelijk draait. Maakt een 28 sproeier dan veel uit? Dan ga ik dat nog proberen.
zelfs als ik carburateurs groter maak ( niet te vaak sinds het reglement van de 24 uurs race die beperkt tot 6.5 mm) tot wel 8,5 mm blijkt dat de sproeier 28 nog steeds voldoet. Vaak hebben solexen met "ander" probleem ( zoals weinig compressie of carter lekkage ) als paardenmiddel een grotere sproeier nodig om hem/haar nog enigszins te laten gaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Heb een sproeier 28 geprobeerd, kan nu met de gasschuif zorgen dat de motor niet viertakt. Wel blijft de top hangen op 21km/h. Ik heb de ontsteking nu afgesteld op het merkteken. Kan vervroegen of later zetten van de ontsteking nog wat uithalen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik zet ze ( de ontstekings punten "open" tijd) een beetje eerder, het merkteken op het vliegwiel precies op waar het randje van het carter begint ( dat stukje waar de lettertjes op staan) ECHTER 21 km is niet wat het moet zijn, dat beetje verstellen merk je pas bij wind en tegenwind of bergje op bergje af . Daar moet iets serieus mis zijn

Ik heb je eigen foto geleend om aan te geven waar je op stelt. Op je eigen foto is te zien dat de grondplaat compleet los zit van de motor, ik moest hem voor de foto zelfs 90 graden linksom draaien. in je eerste bericht stond ook al dat hij niet best liep en dat je daarom aan je ontsteking bent gaan werken. Wat maakt dit blokje allemaal mee ?

Attached Images
grondplaat b.jpg (199.15 KB, 239 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Originally Posted by Joan
Wat maakt dit blokje allemaal mee ?
Haha scherp. Ik heb een foto gebruikt toen alles uit elkaar ging. Aandrijfrol moest ook los. Dit is mijn eerste Solex, dus heb bij de demontage van alle stappen foto’s gemaakt. Uiteindelijk is alles vervangen, behalve de zuiger en cilinder😎

Heb trouwens net de ontsteking wat vroeger gezet en ik ga nu 26 km/h en hij trekt drie keer beter.

Volgende week eerst naar de keuring voor een kenteken, dan kan ik een wat langere afstand maken, eigen terrein is maar 60 meter namelijk.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Last edited by Quint; 07/10/20 07:24 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Originally Posted by Joan
Wat maakt dit blokje allemaal mee ?
Haha scherp. Ik heb een foto gebruikt toen alles uit elkaar ging. Aandrijfrol moest ook los. Dit is mijn eerste Solex, dus heb bij de demontage van alle stappen foto’s gemaakt. Uiteindelijk is alles vervangen, behalve de zuiger en cilinder😎

Heb trouwens net de ontsteking wat vroeger gezet en ik ga nu 26 km/h en hij trekt drie keer beter.

Volgende week eerst naar de keuring voor een kenteken, dan kan ik een wat langere afstand maken, eigen terrein is maar 60 meter namelijk.

Nogmaals bedankt voor de tips!
voor de keuring kun je even wijzen op de code van de ontstekings spoel voor de datering van het voertuig: kort na 10-07-1960 de spoelen werden meestal een maandje Voor het voertuig aangemaakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Nou de keuring bij de RDW in Rijen laten uitvoeren. Alles goed, aardige mensen aan de balie, ook de monteur echter had hij wel slecht nieuws..Blijkt het framenummer al in gebruik. Gelukkig heb ik de Solex in oude originele staat laten keuren, en de keurmeester was wel van mening dat mijn framenummer authentiek is, dus iemand in Nederland krijgt binnenkort een verzoek om zijn of haar Solex te tonen. Kon ook een afleesfout zijn natuurlijk, maar rijden zit er voorlopig nog niet in....

Last edited by Quint; 15/10/20 03:08 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Nou de keuring bij de RDW in Rijen laten uitvoeren. Alles goed, aardige mensen aan de balie, ook de monteur echter had hij wel slecht nieuws..Blijkt het framenummer al in gebruik. Gelukkig heb ik de Solex in oude originele staat laten keuren, en de keurmeester was wel van mening dat mijn framenummer authentiek is, dus iemand in Nederland krijgt binnenkort een verzoek om zijn of haar Solex te tonen. Kon ook een afleesfout zijn natuurlijk, maar rijden zit er voorlopig nog niet in....
ja komt voor. Kan een originele fout zijn ( twee keer zelfde nummer gestampt) kan ook zijn dat ten tijde van het "schouwen" men een willekeurig nummer in het frame is gaan slaan ongeveer gebaseerd op het motornummer want die hebben dezelfde opbouw ( voor de origineel Nederlandse types tenminste ) Vaak mankeerde dan ook het NL "B" typenummer en daar zijn wat kunst stukjes voor uitgehaald want gelukkig hadden ze een speciaal stempel voor de "B" met een rondje erom en dat is lastig netjes na te slaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo had ik onlangs een Solex met 2 frame nummers.
Eentje netjes ingeslagen op de framebuis door de RDW en de andere net boven de standaard.
Dat laatste nummer is zeker gemist door vorige eigenaar n de RDW.
Ik kwam er zelf achter dat er zo'n vreemd nummer op het kentekenpasje stond
en na controleren vond ik het originele nummer boven de standaard.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Blijft een tegenvaller. Ik kan nergens een ander nummer vinden dan het motornummer. Vraag me af hoe ze dat dan oplossen, als blijkt dat beide framenummers kloppen. Dan moet ik natuurlijk extra kosten betalen voor een nieuw framenummer?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je hebt een oto, toch?
Waar staat je framenummer? (Foto?)
En waar staat je B nummer?
(B 7089?)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Blijft een tegenvaller. Ik kan nergens een ander nummer vinden dan het motornummer. Vraag me af hoe ze dat dan oplossen, als blijkt dat beide framenummers kloppen. Dan moet ik natuurlijk extra kosten betalen voor een nieuw framenummer?
ja als je dat motornummer op gaat geven als 'het" nummer loop je inderdaad het risico dat dat als framenummer ergens anders al in gebruik is ( zoals ik eerder schreef lijken ze op elkaar ) en terecht die eigenaar heeft dan wel het correcte nummer. Solex deed niet aan "matching numbers' zoals veel fabrikanten WEL deden en wat voor huidige historische verzamelaars van voertuigen een PR is om wat meer voor een voertuig te betalen vanwege deze eigenschap ( dan is er minder mee geklooit in zijn levensloop)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Het heeft even geduurd, maar heb het kenteken ontvangen! Wel na 3 bellen met het rdw, en in 1 keer lag er post van de rdw met het kentekenpasje. Vandaag een kenteken besteld, maar dat ging ook weer niet zonder slag of stoot. Blijft een raar verhaal, nu blijkt dat het kenteken is geschorst van de Solex met hetzelfde framenummer en daarna weer op mijn Solex is uitgegeven, maar nu met een duplicaat. Beetje vreemde gang van zaken. Dus nu staat er op mijn kentekenbewijs dat het sinds 2006 op kenteken staat. Snap er niets van, maar heb een kenteken. Daar gaat het om

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Het heeft even geduurd, maar heb het kenteken ontvangen! Wel na 3 bellen met het rdw, en in 1 keer lag er post van de rdw met het kentekenpasje. Vandaag een kenteken besteld, maar dat ging ook weer niet zonder slag of stoot. Blijft een raar verhaal, nu blijkt dat het kenteken is geschorst van de Solex met hetzelfde framenummer en daarna weer op mijn Solex is uitgegeven, maar nu met een duplicaat. Beetje vreemde gang van zaken. Dus nu staat er op mijn kentekenbewijs dat het sinds 2006 op kenteken staat. Snap er niets van, maar heb een kenteken. Daar gaat het om
geschorste kentekens mogen NOOIT alsnog in omloop worden gebracht die horen nog bij een solex ( voertuig) , alleen ingeleverde nummers kunnen her uitgegeven worden, maar daar waren ze tot voor kort ook erg terughoudend mee dus dit verhaal verbaasd me zeer . wat wel kan is inderdaad dat de papieren zijn kwijtgeraakt, dan dien je als huidig geregistreerde eigenaar daar melding van te maken en dan kan je als eerder geregistreerde eigenaar de papieren her aanvragen. aangezien er veel tijd zit tussen eerste uitgifte en aanvragen plaatje krijg je daar meestal een 1 the op, heb ik ook als ik uit de verzameling een voertuig eindelijk eens opknap en verzeker en een plaatje laat aanmaken, komt altijd een eentje op alsof een eerder ( echt niet uitgeven) plaatje verloren is gegaan, want bij verlies ( vroeger moest je daar aangifte van doen) komt er een 1, 2, 3 en zo verdere op, net hoe vaak je hem verliest . verlies hem eens, laat een nieuwe aanmaken en bega dan al je overtredingen met de vorige plaat ( dat was ooit het argument om die nummertjes erbij te zetten om fout gebruik door anderen, middels stelen van je plaat, niet bij jouw als boete door de bus te laten vallen. heb heel sterk het idee dat dit niet werkt. Wie het weet mag het zeggen

Last edited by Joan; 13/01/21 09:32 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Ik snap er ook niets van. Zoals ik al had bericht, tijdens de keuring bij de rdw bleek het framenummer al geregistreerd te zijn bij de rdw, bij een ander persoon/Solex. Ze gingen onderzoek doen en diegene moest dan door de rdw gecontroleerd worden. Dat heeft dus 3 maanden geduurd. Toen kreeg ik een kentekenbewijs met als datum eerste toelating 1967 en eerste inschrijving 2006. Bij het bestellen van de plaat kon ik geen eerste kentekenplaat aanvragen. Dus moest ik een duplicaat laten maken.

Moet ook zeggen dat ik nou niet echt een hoge pet op heb van de communicatie van de rdw. Als ik belde kon niemand wat vertellen en moesten ze de keurmeester contacten. Die heeft nooit terug gebeld of gemaild. In 1 keer lag het kentekenbewijs op de mat.

Maar de eerste kilometer zijn gemaakt, en hij rijdt als een trein!

Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Gezien het jaartal 2006 kan het natuurlijk ook iets te maken hebben met de schouw. Mogelijk dat de vorige eigenaar de Solex heeft verkocht, maar nooit overgeschreven heeft?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Gezien het jaartal 2006 kan het natuurlijk ook iets te maken hebben met de schouw. Mogelijk dat de vorige eigenaar de Solex heeft verkocht, maar nooit overgeschreven heeft?
of dat bij de schouw iemand TOEN het motornummer heeft gebruikt om te registreren , wat in die tijd nogal gebeurde omdat er steeds met de motornummer lijst werd gezwaaid want dat was de enige lijst waaraan bouwjaren zijn af te leiden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Dat is toch redelijk logisch?

In 2006 is Solex A rechtstreeks uit een schuur op kenteken gezet door de RDW op een verkeerd nummer. Die nummers zijn bij mijn koffertje er slecht ingeslagen, een 3 kan ook een halve 8 zijn en de lak is daar prima, zelfs aan de dikke kant waardoor het extra slecht leesbaar is etc...

In 2006 stond jouw Solex B nog zonder kenteken in de schuur.

Pas toen jij in 2020 met de echte Solex B met een correct nummer kwam, ontdekte RDW hun fout.
En dan stoppen ambtenaren met denken en gaan ze regeltjes zoeken.

Dus ze moeten de eigenaar van Solex A (die goede man kan al overleden zijn) een bericht sturen dat hij door een fout van de RDW met een, juridisch gezien, ongekeurd voertuig rondrijdt. (Ondanks dat hij overleden is...) Op een ongekeurd voertuig rijden is strafbaar, en de RDW draagt in elk geval deels verantwoordelijkheid als je met die Solex A over iemand zijn grote teen rijdt.

Als eigenaar A hem in een krat en geschorst heeft liggen, dan nog heeft hij juridisch 100% recht op het originele kenteken.

Ik ben dus wel heel benieuwd of het RDW het kenteken van eigenaar A vernietigd heeft.
Misschien heeft eigenaar A afstand gedaan van het kenteken en verkoopt hij de onderdelen,
Of RDW heeft het ingetrokken en moet hij herkeuren op een ander nummer.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Ja logisch, maar ik snap niet dat de rdw er zo onduidelijk over doet. Zeg gewoon wat er aan de hand is, ipv een beetje vaag te blijven. Maar goed het is nu in iedergeval gelukt.

Omdat de Solex nu legaal op straat mag, heb ik een cfx cilinder met zuiger gemonteerd...Had ik eerder moeten doen, hij gaat nu echt als de brandweer! Eigenlijk een beetje te snel.. Maar dat is dan een kwestie van discipline..

Wel geweldig om zo de bocht uit te komen met een Solex!

Nu nog een beetje cosmetisch aan de gang en ik ben klaar voor het voorjaar!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Ja logisch, maar ik snap niet dat de rdw er zo onduidelijk over doet. Zeg gewoon wat er aan de hand is, ipv een beetje vaag te blijven. Maar goed het is nu in iedergeval gelukt.

Omdat de Solex nu legaal op straat mag, heb ik een cfx cilinder met zuiger gemonteerd...Had ik eerder moeten doen, hij gaat nu echt als de brandweer!dan heb je mazzel dat je een spruitstuk hebt getroffen die goed op de cilinder past ( of heb je hem aangepast ??) er zit nogal variatie in de prestaties van CFX. dat ligt niet aan de cilinder maar vaak aan de kwaliteit van de onderbouw EN heel vaak aan het niet goed passen van het spruitstuk waarbij en/of de opening van het inlaatbuisje niet goed staat ten opzichte van de inlaatopening in de cilinder ( al is deze nog zo groot) en/of de ingang van het uitlaatpijpje ten opzichte van de uitlaat opening in de cilinder heel vaak zie ik dat deze zo versprongen staan ten opzicht van elkaar dat er effectief maar een 1/2 opening beschikbaar is en dan lopen ze zelfs beroerder dan een standaard cilinder Eigenlijk een beetje te snel.. kijk uit met "uit de wind' gaan of van een helling af, als het TE hard gaat heb je kans dat je vliegwiel uit elkaar spat ik heb een paar klanten waarbij "standaard" de solex "uit de wind" tegen de vijftig gaat. Bij een testrit gaat bij mij dan het gas dicht Maar dat is dan een kwestie van discipline..Discipline dan dus

Wel geweldig om zo de bocht uit te komen met een Solex!

Nu nog een beetje cosmetisch aan de gang en ik ben klaar voor het voorjaar!

Last edited by Joan; 17/01/21 12:12 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Heb de cilinder bij Solex noord weg. Alles paste meteen zonder problemen. Loopt nu 38 km/h op gps. En draait super, denk dat de zuiger en cilinder z’n beste rijd hadden gehad.

Zo staat ze er nu bij:
Solex oto

Last edited by Quint; 17/01/21 02:36 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Quint
Heb de cilinder bij Solex noord weg. Alles paste meteen zonder problemen. Loopt nu 38 km/h op gps. En draait super, denk dat de zuiger en cilinder z’n beste rijd hadden gehad.

Zo staat ze er nu bij:
Solex oto DAT KAN BETER, mooie foto, maar deze laat zien dat je zadel verkeerd op de pen staat, de pen dient aan de bovenkant ca 1 cm door de strop ( dat is de klem) heen te steken anders werkt de strop zich los, gaat de vertanding naar de jachtvelden en zal je zadel blijven "wakkelen"
normaliter had "solex noord" ( het bedrijf van Jouke) JRT cilinders en daar had je dat probleem van slecht passende spruitstukken een heel stuk minder. Grote verschil met JRT en CFX cilinders is de vorm van de uitlaatpoort, bij JRT net zo rond als een originele solex en bij CFX recht van boven , hetgeen een groter uitblaas oppervlak oplevert. Ik pas JRT cilinders dan ook vanaf dag 1 aan door de uitlaatpoort min of meer in een 3-hoek te maken ( met afgeronde hoeken dat dan ook wel weer ) met een brede (toogvormige) platte kant boven . Lopen ook uitstekend, die derde poort van CFX heb ik niets mee

Last edited by Joan; 17/01/21 05:04 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 23
Q
Quint Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Q
Joined: May 2020
Posts: 23
Originally Posted by Joan
DAT KAN BETER, mooie foto, maar deze laat zien dat je zadel verkeerd op de pen staat, de pen dient aan de bovenkant ca 1 cm door de strop ( dat is de klem) heen te steken anders werkt de strop zich los, gaat de vertanding naar de jachtvelden en zal je zadel blijven "wakkelen"


Oh, haha, dan gaan we dat herstellen. Bedankt voor de tip!

Last edited by Quint; 17/01/21 07:28 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.076s Queries: 91 (0.027s) Memory: 1.2788 MB (Peak: 1.7000 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 08:48:25 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS