Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137293 07/07/20 09:04 AM
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Beste Solexliefhebbers,

Ik heb een armtierige Motobecane S3800 overgenomen van iemand die er geen liefde aan gaf en probeer 'm in ere te herstellen.

Liggen al nieuwe binnen- en buitenbanden op, nieuwe voorrem, kabels vernieuwd, etc.

Hij start niet dus benzineleiding, benzinetank, carburateur gekuist.

Start nog niet dus vermoedelijk ook de benzinepomp vastgelopen? Want geen benzine in carburateur bij proberen starten.

Wie kan mij de gouden tip geven om deze pomp terug in werking te krijgen? Zonder dat ik direct nieuwe stukken moet bij bestellen liefst.

Ik heb ook het gevoel dat dit niet de juiste pomp is voor de motor.. Idee ?

Attached Images
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
lijkt wel de juiste pomp voor deze motor, als de nippels van de leidingen er goed ingaan is er sowieso geen probleem wat passen betreft.
Bij weigeren om te werken altijd los nemen van het blok, het membraan dat er direct achter zit kan zo hard zijn als karton en dan gebeurd er ook niets, er kan een ton aan roestgruis achter liggen die het wapperen van een WEL goed membraan verhinderd, dan gebeurd er ook niets . en inderdaad kunnen de kogeltjes die erin zitten om de vloeistof stroom de goede kant op te sturen verkleefd zijn aan oude geoxideerde brandstof ( verharsing) dan wil voorzichtig tikken/stuiteren op een hard voorwerp nog el eens helpen Op die pen laten stuiteren die nu omhoog steekt, die laat je dan omlaag hangen.

ga niet peuteren of proberen het binnenwerk eruit te halen dat is kansloos en verder blazen met lage druk compressor in de onderste aansluiting dan blaas je balletje 1 eventueel omhoog en in het gaatje dat achterin de pomp zit ( zichtbaar na verwijderen) dan blaas je balletje 2 eventueel omhoog .
Anderen adviseren weekje laten weken in brandstof om zo eventuele verharsing weer op te lossen en dan bovenstaande weer proberen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Dat is duidelijk! Dank voor de info!

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Hoe weet je of het membraam nog goed genoeg is? Het is donker van kleur maar niet 'zo hard als karton' naar mijn mening maar ik weet natuurlijk niet hoe zo'n membraam aanvoelt als het in goeie staat is.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Smette
Hoe weet je of het membraam nog goed genoeg is? Het is donker van kleur maar niet 'zo hard als karton' naar mijn mening maar ik weet natuurlijk niet hoe zo'n membraam aanvoelt als het in goeie staat is.
ja, waar zal ik dat eens mee vergelijken ? er moet ietsie pietsie rek in zitten om van vlak naar de bolling/holling van achterkant pomp /holling plastic achterplaat te kunnen komen, stijver dan binnenbandrubber soepeler dan karton. blaadje van een magnolia ?

er zijn diverse merken en kwaliteiten membranen in omloop, de meesten zijn zwart dan heb je ook rode en een enkele grijze. Op veel membranen staat het merk van de fabrikant van het rubber ( er zijn er niet zoveel die dat nog maken "Effbe" )

Last edited by Joan; 08/07/20 05:22 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het voelt normaal aan als een simson bandenplakkertje zonder dat witte achtervelletje.
Oude zijn zo stug als een ansichtkaart.

Allemaal als..... het lijkt erop zullen we maar zeggen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Haha zalige vergelijkingen. Merci. Ik zie wel achteraf of het een goed of slecht membraam was. Als de rest werkt zal ik het snel merken zeker.

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Ondertussen duidelijk dat er één van die balletjes kapot is. Bij het zachtjes kloppe valt er een stukje van één van die balletjes uit de benzinetoevoer..

Nieuwe balletjes of nieuw pompje voor het gemak?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Smette
Ondertussen duidelijk dat er één van die balletjes kapot is. Bij het zachtjes kloppe valt er een stukje van één van die balletjes uit de benzinetoevoer..

Nieuwe balletjes of nieuw pompje voor het gemak?
dan nieuw pompje wel opletten welke je nodig hebt want er zijn er met schroefdraad M8x1 mm en M9x1 dus even je wartels nameten bestel je meteen membraan erbij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Ik neem aan dat de 8 en 9 op de mm slaan dan van de vijzen die blijkbaar wartels heten? (leek - geen vakkennis) binnenmaat dan wellicht?

Last edited by Smette; 10/07/20 10:01 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het gaat om de schroefdraad. Omdat je een 3800 hebt ligt het voor de hand dat je M9 hebt. Maar het zal maar net....
Een foto van je carb. en tankje geven zekerheid.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Smette
Ik neem aan dat de 8 en 9 op de mm slaan dan van de vijzen die blijkbaar wartels heten? (leek - geen vakkennis) binnenmaat dan wellicht?
nee, van alles waar schroefdraad OP zit ( mannetjes draad dus= buitenkant hetgeen je ergens insteekt) neem je altijd de buitenmaat. Omdat schroefdraad bestaat uit een spiraalvormig ribbeltjes is de vrouwtjes kant kleiner want de ribbeltjes moeten via de draaibeweging in elkaar vallen dus de gaten in de pomp meten kleiner, voor de M8 x1 mm meet het gat ongeveer 7 mm en voor de M9x1 mm draad meet het gat ongeveer 8 mm. Niet helemaal toevallig want gezien de keuze van het draadprofiel moet je voor het gat ongeveer de "spoed" ( dat is de spiraalsnelheid van de draad) aftrekken van de buiten diameter in dit geval is de spoed die opgegeven 1 mm.

overigens iedereen is tegenwoordig zo gek met internet en google. facebook en wat al niet meer. ook voor leken is het wel te doen om wartel op te zoeken. In dit geval heb ik ooit begrepen dat vooral belgen onze schroefjes nogal makkelijk "vijzen" noemen, ( ik google ook ) maar dit lijkt niet op schroefjes want ze zijn hol om de leiding door te laten en hebben een zeskant om hem vast te kunnen schroeven .

nog even een foto, aangepast van eentje die ik van de week heb geplaatst:

Attached Images
dekseltje 1a.jpg (240.31 KB, 184 downloads)
Last edited by Joan; 11/07/20 10:37 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
In bijlage de gevraagde foto's. Idee welk type ik moet bestellen?

Attached Images
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dit is M9 aansluiting.

Overigens zit je bougiekabel erg vreemd aangesloten, en je bougiemoer dien je te vervangen door een platte 6 kant


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Dit is M9 aansluiting.

Overigens zit je bougiekabel erg vreemd aangesloteninderdaad die hoort voorlangs, heb dat vaker gezien, word gedaan uit ellende als hij te kort is geworden , en je bougiemoer dien je te vervangen door een platte 6 kant

als je toch gaat bestellen, laat er dan ook een sproeier 28 bij doen want nu zit er een 27 in. kan zijn dat dat wel de goede is omdat er "iets" aan de hand is maar standaard is 28 en daar dien je vanuit te gaan als je probeert hem standaard goed te laten lopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Solexvrienden

PS: Foto heb ik gejat. blush smile

Attached Images
Vijs.jpg (230.07 KB, 147 downloads)
Last edited by Andrajo; 11/07/20 09:54 PM.
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Haha, machtig merci to all en vooral Joan voor de tips !

Ja ik ben een Belg :-D.

Ik ga de MX9 bestellen en kijk voor een extra sproeierke ook. Nog iets dat ik beter extra bij bestel?

Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Solexvrienden,

Ja, die bedank ik ook. En ook al die anderen. Heb er al heeeeel veel van opgestoken.

Smette, iedereen helpt je wel om al je vijzen op de juiste plaats te vijzen zodat je Solexje kan brommen.

Vraagje: Woon je in Kuurne van Brussel-Kuurne-Brussel?

Vriendelijke groet,
Andrajo

Last edited by Andrajo; 11/07/20 09:49 PM.
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
En dan best een nieuwe bougiekabel of wat moet ik daar aan doen?

Een nieuwe bougiedop voor er op te zetten?

Ik zou graag maar één keer verzendingskosten betalen want alles komt uit Nederland. Dus 'shoot' als je nog tips hebt van wat ik zeker moet bij bestellen !

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Jup in Kuurne ! Niet ver van de Arrivé van K-B-K!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
maak nog een keer een foto van de pomp zelf want aan de één kabel bediening van de carburateur te zien ( de kabel gaat erin voor de carburateur, 1 keer in de rondte rond de plastic trommel Belgisch=rondsel misschien? en dan weer eruit naar de rem is van 1 van de eerste types zou kunnen dat daar nog een pomp op zit met m8x1 mm draad beter even zeker stellen of anders even de wartels meten die uit de pomp komen en om de buisjes zitten . ook voor de wartels zijn er meerdere typen, die met M8x1 draad voor een sleuteltje 9 om die mee los te nemen, die met M9x1 mm draad OOK om met een sleuteltje 9 mm los te nemen en die met M9x1 mm draad die dan weer met een sleuteltje 10 mm los genomen moeten worden.
je zal geen nieuwe wartels nodig hebben want die blijven aan de leiding steken, daar zit bij alle typen een bolletje of randje aan waar de wartel niet omheen kan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Er zit een kunststof tank op, maak daar dan nog een foto van de achterkant EN van de leiding!

Kunststof tank heeft altijd M9, en de carburateurs met dikke retourslang ook, vandaar mijn stellig eerder antwoord. Maar er zijn onverlaten (zoals ik) die zelf een verloop maken van M 9 naar M8. Vandaar die foto van de benzineleiding.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
In bijlage foto's van de pomp. De binnenmaat van de toevoer en uitvoer is volgens mijn 'deskundige mening' 8mm..

Wat denken jullie?

Attached Images
IMG_20200712_061101_compress92.jpg (931.17 KB, 181 downloads)
IMG_20200712_061116_compress15.jpg (412.94 KB, 179 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ha, als nu de wartels los liggen kun je de buitenkant ook even meten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Joan
ha, als nu de wartels los liggen kun je de buitenkant ook even meten


Ja dan zijn die 9 mm wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Als ik meet zou ik zeggen dat het conisch van 8 naar 9 mm loopt..

Dus welke pomp kies ik?

Attached Images
Last edited by Smette; 12/07/20 12:36 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Heb al gevraagd voor een foto van de achterkant van de tank, met leiding. Die is 9 mm bij de tank. Hooguit is er een verloop gemaakt naar 8 mm maar dat is vrij zelden.
Zou dus normaal 9 mm zijn. Zie mijn eerdere bericht.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Heb die allemaal gekuist en gedaan. Zat daar nergens een verloopstukje op. Dus dan de m9x1 pomp normaal gezien?

Een foto is iets moeilijker. Alles zit in één en die staat voorlopig bij mijn vader thuis.

Last edited by Smette; 12/07/20 04:09 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, bestel maar M9


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Super. Ik doe dat!

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
De frustratie neemt gestaag toe...

Nieuwe benzinepomp is gearriveerd. Aangesloten. Maar nog altijd geen benzine in de carburateur.

Bovendien lekt de nieuwe benzinepomp met het nieuwe rode membraam aan de (rechter)onderzijde als ik het stuur draai met de tank naar boven.. Maw, er komt benzine in de pomp maar wordt niet doorgepompt naar de carburateur + het lek..

- het vorige membraam was van harder soort plastic. Dit rode is een echt dun dingetje. Hoe los ik dit lek op?

- wat is de volgende stap in de problem solving om de motor te doen draaien?

Thx

Zie foto voor het lek

Attached Images
IMG_20200715_131835_compress15.jpg (768.7 KB, 209 downloads)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Sluit het membraam goed aan en heb je deze goed gemonteerd.

De benzineleidingen zal ik ook vervangen. De wartels zijn aangedraaid met verkeerd gereedschap en zwaar misbruikt.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Smette
De frustratie neemt gestaag toe...

Nieuwe benzinepomp is gearriveerd. Aangesloten. Maar nog altijd geen benzine in de carburateur.

Bovendien lekt de nieuwe benzinepomp met het nieuwe rode membraam aan de (rechter)onderzijde als ik het stuur draai met de tank naar boven.. Maw, er komt benzine in de pomp maar wordt niet doorgepompt naar de carburateur + het lek..

- het vorige membraam was van harder soort plastic. Dit rode is een echt dun dingetje. Hoe los ik dit lek op?

- wat is de volgende stap in de problem solving om de motor te doen draaien?

Thx

Zie foto voor het lek


Je hebt een pompplaatje, hard plastic en een membraam rood of zwart.
Vermoed dat je vergeten bent het pomplaatje terug te monteren en dat die daarom lekt.
(dat je je stuur draait mag er niks mee te maken hebben want de hele handel zit aan je voorvork vast en draait dus mee)


Salut!
Mark
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Je hebt volledig gelijk! Mijn fout.

Ondertussen heeft hij voor de eerste keer in jaren gedraaid! Heel lelijk maar ze draait. Lekt aan alle kanten benzine in de carburateur dus dat wordt nog eens nakijken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je je stuur draait scheelt dat wel degelijk, hangt van benzine niveau in tank af, naar links draaien zit de tank hoger ten opzichte van de tank uitlaat en lekt beter, naar rechts draaien zit tank lager ten opzichte van de tankuitlaat en vaak stopt het dan bij half volle tank ( kwestie van communicerende vaten )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
OK,

De motor leeft. Bougiekabel vervangen, carburateur volledig gecontroleerd, nieuwe dichtingsring tussen sproeistuk en carburateur. So far so good.

Hij draait heel beroerd. Gaat niet hoog in toeren behalve eventjes als ik ferm meetrap, valt stil zonder decompressie te gebruiken en vooral hij 'plast' benzine uit de carburateur.

Als ik het goed zie is het de benzineleiding tussen de pomp en de carburateur die het probleem is. De wartel is al heel erg gehavend en wellicht in het verleden 'geforceerd' in de carburateur..

Kan ik dan met huis - tuin en keukenmethodes lekdicht maken? Zoja, hoe ? Locktite bv?

Anders wordt het weer wachten op stukken.

En zou dat het probleem zijn van de sputterende motor? Of zou hij zelf met lekkende carburateur moeten beter draaien?

Waar moet ik vervolgens naar kijken?

Ooit kom ik er wel hoor...

Mvg

Smette

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
In de retourleiding, mag je eigenlijk geen luchtbelletjes zien. Moet een mooi stroompje zijn.
Hoe ver steekt je benzineleiding in de caburateur?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik ben nog eens terug gegaan naar de foto's van de carburateur die je ingediend hebt, daar waar de carburateur nog vies is en het luchtfilter erop zit meen ik een buisje te zien zitten in het gat dat recht tegenover de aanvoerbuis zit, deze moet wel terug gemonteerd zijn anders komt de benzine boven uit en gaat niet naar de uitgang aan de zijkant. verder heb je een foto ingestuurd van de wartel met leidinkje zoals uit de pomp komt, net zo eentje hoort in de carburateur dus er dien een bolletje gevormd te zijn van het pijpuiteinde, dat moet mooi vlak zijn want hoort op een vlak in de carburateur , beide vlakken dienen vloeistof dicht vlak te zijn en dichten af door ze met de wartel tegen elkaar aan te drukken. sommige oude carburateurs hebben een extra filter die je onderin de carburateur steekt daar zit een flensje aan dat dient als pakking tussen de twee metalen vlakken, die constructie hebben ze niet meer dat plastic werd altijd teleurstellend hard aangedraaid en overleed ter plaatse, heb je zo een carburateur en monteer je die zonder dit filter halen de metalen vlakken elkaar waarschijnlijk niet meer ( kun je de leiding los voelen zitten ? ) je kunt een tankfilter monteren maar dan de wartel alleen maar vingervast aandraaien en NIET maar aan blijven snoeren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Got, beetje moeilijk. Ik probeer dit te vertalen.

- de benzine loopt terug naar de tank via de overloop. Geen echt probleem. Of het een mooi stroompje is kan ik niet zeggen. Het is meer gutsen denk ik. En ik duw de leiding er 'zo diep als mogelijk' in zonder forceren.

- die benzine filter in de carburateur zit er terug in. Die ontbrak op de foto's.

- ik heb geen weet van een filterke in de carburateur waar de benzineleiding binnen komt 'dat zou kunnen dat het zo'n oud type is. I' dat geval een tankfiltertje zoals van de benzinetank er in duwen?

- en zou dat mijn probleem oplossen met de sputterende motor?

Groeten

Last edited by Smette; 16/07/20 09:38 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Joan, John.. de gas/remkabel zit deze goed gemonteerd op deze manier?


solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Smette
Got, beetje moeilijk. Ik probeer dit te vertalen.

- de benzine loopt terug naar de tank via de overloop. Geen echt probleem. Of het een mooi stroompje is kan ik niet zeggen. Het is meer gutsen denk ik. En ik duw de leiding er 'zo diep als mogelijk' in zonder forceren.

- die benzine filter in de carburateur zit er terug in. Die ontbrak op de foto's.

- ik heb geen weet van een filterke in de carburateur waar de benzineleiding binnen komt 'dat zou kunnen dat het zo'n oud type is. I' dat geval een tankfiltertje zoals van de benzinetank er in duwen?

- en zou dat mijn probleem oplossen met de sputterende motor?

Groeten


Ahha, de leiding moet er niet helemaal in geduwd worden.
Hij moet uitmonden tussen de sproeier en overloop. Gewoon halverwege.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Ben niet helemaal 'mee' met uw laatste post Alfons.

'Hij moet uitmonden tussen de sproeier en overloop. Gewoon halverwege'.

Wat bedoel je daar mee. Ik duw het leidingkje er in en span de wartel aan. Meer kan ik toch niet doen? Ik moet de leiding er dan 'los' in draaien zonder dat ik hem probeer te doen aansluiten tegen de carburateur zelf dan? En waarom zou hij dan plots niet meer lekken?

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Originally Posted by Joan
verder heb je een foto ingestuurd van de wartel met leidinkje zoals uit de pomp komt, net zo eentje hoort in de carburateur dus er dien een bolletje gevormd te zijn van het pijpuiteinde, dat moet mooi vlak zijn want hoort op een vlak in de carburateur , beide vlakken dienen vloeistof dicht vlak te zijn en dichten af door ze met de wartel tegen elkaar aan te drukken.[color:#FF6600][/color] Dus ze moeten wel tegen de binnenkant van de carburateur zitten?

sommige oude carburateurs hebben een extra filter die je onderin de carburateur steekt daar zit een flensje aan dat dient als pakking tussen de twee metalen vlakken, die constructie hebben ze niet meer dat plastic werd altijd teleurstellend hard aangedraaid en overleed ter plaatse, heb je zo een carburateur en monteer je die zonder dit filter halen de metalen vlakken elkaar waarschijnlijk niet meer ( kun je de leiding los voelen zitten ? ) je kunt een tankfilter monteren maar dan de wartel alleen maar vingervast aandraaien en NIET maar aan blijven snoeren


Dus dat tank filtertje zou het lekken ook stoppen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Originally Posted by Smette
Got, beetje moeilijk. Ik probeer dit te vertalen.

- de benzine loopt terug naar de tank via de overloop. Geen echt probleem. Of het een mooi stroompje is kan ik niet zeggen. Het is meer gutsen denk ik. En ik duw de leiding er 'zo diep als mogelijk' in zonder forceren.
- die benzine filter in de carburateur zit er terug in. Die ontbrak op de foto's.-- ik heb geen weet van een filterke in de carburateur waar de benzineleiding binnen komt 'dat zou kunnen dat het zo'n oud type is. I' dat geval een tankfiltertje zoals van de benzinetank er in duwen?
- en zou dat mijn probleem oplossen met de sputterende motor?
Groeten

Ahha, de leiding moet er niet helemaal in geduwd worden.alleen bij de uitvoering met koperen leidingen ( WEL de OUDE typen Koperen leidingen niet die nieuwe flut namaak) kun je de leiding de carburateur ( alleen de uitvoering met dunne uitloopbuis) in schuiven, daartoe zit er een los plastic hulsje om de leiding die schuiven toelaat , dat hulsje blijft onderin de carburateur steken om daar af te dichten, een mini uitvoering van die huls om het 10 mm inlaatpijpje, de stalen leidingen hebben ALTIJD eeen opbolling aan het einde die steek je niet dieper IN de carburateur dan tot aan het afdichtvlak dat ik eerder beschreef, aan het einde van de inwendige schroefdraad, niets aan te stellen
Hij moet uitmonden tussen de sproeier en overloop. Gewoon halverwege.
je kunt kijken of je de uitvoering hebt waar onderin het zeefje gestoken kan worden, dan is het gat groot genoeg om dat te doen, bij de latere typen is dat gat kleiner want dan moet er dat andere type zeefje van bovenaan in gestoken worden en die heeft ook een vlakje nodig om af te dichten helemaal onderin. als dat tankzeefje past heb je wel weer de originele insteker van boven nodig die is korter want er zit al een zeefje, mogelijk dat er door iemand het latere type zeefje in gestoken heeft dan botsen ze halverwege, het blijft een gok wat je hebt kan dat vanaf hier niet zeker stellen

op de vraag van ant-one over de kabel, bij het éénkabel mechanisme komt de binnenkabel binnen vanaf de buitenkabel die bovenin steekt en vanaf het handvat komt, dan 1 rondje om de kabeltrommel heen en dan weer vertrekken naar de buitenkabel die onderaan in het mechanisme steekt en vertrekt naar de rem, nadeel is als je heel hard remt dan trek je de armpjes waarop de buitenkabel afsteunt naar elkaar toe , deze armpjes zijn niet heel sterk

Last edited by Joan; 17/07/20 09:39 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Zeggen jullie het maar experts! In bijlage foto's van mijn carburateur en de opening voor de benzinetoevoer + de opening voor het sproeistuk + de wartel kant carburateur.

Wat moet ik doen en hoe?

Alvast bedankt! De hulp op dit forum zijn de enige redens dat ik de solex op zijn geheel nog niet opnieuw verkocht heb. Hopefully kom ik er wel!

Ik trek de foto's met een goeie camera. Als je ze in een betere kwaliteit wilt kan ik ze u doormailen.

Attached Images
IMG_20200717_102253_compress13.jpg (822.62 KB, 175 downloads)
IMG_20200717_102341_compress93.jpg (630.13 KB, 178 downloads)
IMG_20200717_102400_compress31.jpg (739.1 KB, 173 downloads)
IMG_20200717_102257_compress99.jpg (788.11 KB, 170 downloads)
IMG_20200717_102334_compress96.jpg (614.47 KB, 163 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bij deze zit een lang filter bovenin.
Gewoon de leiding erop zoals hij gezeten heeft en met gevoel vastdraaien. Ik zou onderhand voor een nieuwe leiding gaan, deze is versleuteld. Als je het GOED monteert dan lekt het niet.
Tip: eerst carb. kant monteren daarna de pompkant.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by John Meisters
Bij deze zit een lang filter bovenin.
Gewoon de leiding erop zoals hij gezeten heeft en met gevoel vastdraaien. Ik zou onderhand voor een nieuwe leiding gaan, deze is versleuteld. Als je het GOED monteert dan lekt het niet.
Tip: eerst carb. kant monteren daarna de pompkant.


Kleine aanvulling, eerst aan beide zijde losjes met de vingers de wartels erin draaien, dat je zeker weet dat deze er recht ingaat, en dan pas met het sleutelje lichtjes aandraaien. Het is maar aluminium.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Merci. Ik probeer dit en hou jullie op de hoogte.

Nu lees ik van alles over de ontsteking. Ik lees dat, het moment dat je met de klok meedraait en op de twee merktekens komt de contactpunten nét los moeten beginnen komen. En als je tegen de richting draait deze gesloten moeten zijn op de merktekens ter controle.

Ik 'zie' dat dit moment bij mij een tweetal cm vroeger gebeurt. Ongeveer op '12u' ipv op het merkteken op 1u...

Is dat een probleem? Ik heb net een nieuwe bougie gekocht en check het liever voor ik deze verpest.

Groetjes

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je hebt geluk dat je nog een vonk hebt, nog iets vroeger en hij loopt niet meer.
Stel hem zodanig dat de puntjes juist opengaan op de merktekens.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by John Meisters
Bij deze zit een lang filter bovenin.
Gewoon de leiding erop zoals hij gezeten heeft en met gevoel vastdraaien. Ik zou onderhand voor een nieuwe leiding gaan, deze is versleuteld. Als je het GOED monteert dan lekt het niet.
Tip: eerst carb. kant monteren daarna de pompkant.


Kleine aanvulling, eerst aan beide zijde losjes met de vingers de wartels erin draaien, dat je zeker weet dat deze er recht ingaat, en dan pas met het sleutelje lichtjes aandraaien. Het is maar aluminium.


Goede tip, je draait ze er al snel scheef in, het begin moet soepeltjes met de vingers gaan. Desnoods WD40 gebruiken


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Originally Posted by John Meisters
Je hebt geluk dat je nog een vonk hebt, nog iets vroeger en hij loopt niet meer.
Stel hem zodanig dat de puntjes juist opengaan op de merktekens.


En heel concreet hoe doe ik dat?

De markeringen uitlijnen, steunplaatje van de contactpunten een beetje lossen en aan dat derde vijske draaien tot ie nét opengaat?

Iets waar ik zeker nog moet op letten?

Last edited by Smette; 18/07/20 05:37 AM.
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Ik denk dat dit ondertussen gelukt is.

Wat betreft de benzineleiding in de carburateur. Er blijft daar benzine uit lekken maar niet langs de wartel maar 'in' de wartel. Dus tussen de binnenkant van de wartel en de leiding zelf.

Kan ik dat oplossen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb wel eens een minuscuul O-ringetjes om de pijp heen gedaan dus tussen wartel en bolletje aan uiteinde pijp. je kunt dan de wartel niet heel erg vast aandraaien, de o-ring blijft niets van over maar dicht wel af. Dat er niets van overblijft merk je pas na demontage, is dus ook maar één keer te gebruiken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 231 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.090s Queries: 130 (0.032s) Memory: 1.4405 MB (Peak: 2.0076 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 22:32:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS