Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2020
Posts: 7
F
Filmfan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Jun 2020
Posts: 7
Beste Solex vrienden, graag Uw aandacht voor het volgende. Heb kort geleden een 3300 OTO bemachtigd, die ik heb geserviced en de motor draait goed. Echter.... bij laag ( "stationair..") toerental produceert de motor een hard metaal-achtig, slag-achtig geluid. Klinkt super ongezond! Bij iets hogere toerentallen en normaal rijden is het weg. Heb advies gekregen en begrepen dat dit komt door slijtage van de 2 aandrijfrol lagers.
Heb met 3 klauw trekker de spoelplaat verwijderd, de koppeling, ring en moer en veerring van de krukas verwijderd, tja... en nu? De lagerpassing van het buitenste krukaslager was véél te vast en het vergde veel te veel kracht om de spoelplaat met kager er af te trekken. Dus de maat van de passing op de 2 rol lagers zal ook wel overmatig klemmen. De ruimte tussen de koppelbus en gietstuk is smal. Verhalen over trekker zijn niet erg enthousiast. Wat te doen? Zou erg blij zijn als iemand me hier mee op weg kan helpen. Had de unit, incl. plaat naar de Heer v.d. Ven willen sturen voor uit- en in-persen van nieuwe lagers, maar.. als de passing zo overmatig zwaar is hoe krijg ik dan e.e.a. weer er in? Zit enigszins met m'n handen in m'n haar ( nou ja, wat daar nog van over is... ) Wat te doen? Wil graag van dat ongezonde geluid af.......

Attached Images
koppeling trommel-rol unit Solex 3300.jpg (149.79 KB, 262 downloads)
Last edited by Filmfan; 30/06/20 05:16 PM.
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
normaal zit die niet zo vast en kun je met een kunstofhamer de unit los tikken
er zijn wel trekkers voor maar die moet je maar net hebben
als i echt niet los wil
zou ik de cilinder eraf halen en carterkapje
en dan de krukas eruit tikken met kunstof hamer
dan komt de rol vanzelf los

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by marijn.
normaal zit die niet zo vast en kun je met een kunstofhamer de unit los tikken
er zijn wel trekkers voor maar die moet je maar net hebben
als i echt niet los wil
zou ik de cilinder eraf halen en carterkapje
en dan de krukas eruit tikken met kunstof hamer
dan komt de rol vanzelf los
asjeblieft niet zeg , hamer en op krukas tikken . dit type heeft zo te zien twee gaten in de trommel voor de speciale solex trekker , echter dat werkt ook niet lekker.

tot nu toe heb ik alles los weten te krijgen door M7 in de twee gaten van het carter te tappen, daar een draadeind m7 in en dan met een juk over de krukas aan het carter trekken .

Vraag is echter of het wel nodig is, hoe voelt de trommel als je hem nu om de krukas draait. Dat advies over de lagers komt ook vaak van 3800 eigenaars die panne hebben met hun bronzen glijlagers.
Klapperen kan ook komen van uitgesleten koppeling armen want die draaipunten moeten het eeuwig zonder smering doen en dat gaat nogal eens verkeerd . Overigens noem ik het hier nu nog koppeling maar eigenlijk mag het deze naam niet hebben . beste is uit zetten als je stilstaat


zie ook mijn andere verhaal van de week over ontkolen, had daar ook een metaalachtig geluid bleken de zuigerveren ingetikt , ik laat in dat verhaal ook lezen dat ik daar een CFX 39,5 zuiger heb ingebouwd en inderdaad stil

Last edited by Joan; 30/06/20 06:02 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
die trekker die ik heb klem je aan de trommel (origineel solex gereedschap)
werkt goed
wat die hamer betreft dat valt echt wel mee hoor
is echt niet zo dat daar iets stuk of krom van gaat
zo vast zit het echt niet
maar goed dat is mijn ervaring
ik gebruik nu altijd de trekker dan heb je geen hamer nodig
is beter natuurlijk dat sowieso

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo heb ik er ook eens een gehad (Solex) die bij stationair draaien behoorlijk vreemde , metaalachtige geluiden maakte.
Mijn eerste gedachte was toen ook dat de rollagers slecht waren, niet dus, blijkt later.
In mijn geval bleek de lichtspoel niet goed vast te zitten en deze liep aan tegen het vliegwiel.
Bij een hoger toerental was het geluid weg.
Overigens heeft het lager van de spoelenplaat een lichte Perspassing op de krukas,
de lagers van de rolunit hebben iets meer "ruimte" en zitten over de as geschoven.
De rolunit wil door wat lichte roest, ingedikt vet, wat stof/vuil , of een combinatie hiervan, wat lastig van de as afkomen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2020
Posts: 7
F
Filmfan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Jun 2020
Posts: 7
Kijk, dat is nou fantastisch, al deze reacties! Veel dank daarvoor!
Ten eerste: Was erg gerusgesteld met bericht dat deze lagers geen perspassing hebben, dus heb met blokje hout en kunsstof hamertje het gietstuk van achteren benaderd en.... voila, het geheel kwam er keurig af.
So far so good. Nu antwoord op de vraag hoe de lagers van de rol aanvoelen. Zijn gesealed en voelen met draaien van de trommel "droog en korrelig" aan. Dus zeker vernieuwen. Had echter vanwege de klacht meer ellende in de lagers verwacht. Het is natuurlijk wel zo dat de lagers eigenlijk verkeerd zitten. De dubbele lagering aan één zijde van de as, en dan nog niet eens de meest belaste zijde, is constructief niet erg elegant.
Kan me nog niet helemaal voorstellen dat de droge, wat rauwe lagers zoveel onrust en harde metalige herrie in de ketel kunnen brengen.
Ik heb een kort videootje gemaakt van het stationaire metalige gebonk (is in werkelijkheid veel luider maar opname compressie drukt het iets weg) en dacht dit op video site te kunnen downloaden. Is plm. 6mb en lukt daar niet. Doe ik iets verkeerd? Wil het graag laten horen. Heb de spoelen gecontroleerd op vastzitten en daar was alles in orde. Hoe krijg ik de video bij jullie? Met nogmaals dank en hartelijke groet, Rob.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
video's op YouTube zetten en de URL delen werkt voor mij het beste


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 7
F
Filmfan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Jun 2020
Posts: 7
Hi Joan, goede tip en heb 'm er meteen opgezet. 'tIs maar kort en in werkelijkheid is het metalige, slagachtige geluid veel harder. Wordt door automatische geluidscompressie van de opname wat zwakker weergegeven. anyway, hier is het:

https://www.youtube.com/watch?v=jMorUOaXCSw

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja sommigen van mijn solexen hebben dat geluid ook, soms de pistonpen, soms het bigend vaak de zuiger. zo los draaiend met de rol van het wiel nooit de koppelingslagers want die draaien dan niet, de koppeling draait dan met de krukas mee omdat de koppeling vast zit . ik laat dat zo

Last edited by Joan; 01/07/20 10:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
vliegwiel slingert ook wat
loopt tegen de spoel misschien
loopt hij met aanduwen wel goed vrij?

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
anders zou ik cilinder eraf halen om te kijken of er speling zit op drijfstanglagers

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het geluid op de video is veel voorkomend en ik heb er nog nooit schade van gehad. Lekker zo laten.

Het is sowieso het beste om het stationair draaien te beperken tot max 1 minuut, zet hem liefst zo snel mogelijk uit als je weet dat het langer gaat duren.

Mijn meest uitgesproken zin van de laatste jaren is:
“Zet de motor even uit”
Tot treurens toe.... wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 7
F
Filmfan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Jun 2020
Posts: 7
Veel dank voor de reacties! Er sijpelt wel iets door van: ".... dokter, mijn schouder doet pijn als ik op m'n rug krab..... Nou dan adviseer ik U daar niet meer te krabbelen!" Haha!
Tja, het is verrekt vervelend om perfectionist te zijn. Het moet en zál er uit!
Geloof zelf eigenlijk helemaal niet dat het de rol lagers zijn, hoewel ik ze toch wil vervangen omdat ze hun beste tijd, en daarna drooglopend, toch gehad hebben.
Er is geen aanloop van vliegwiel op spoelplaat.
"Het geluid" is zeer sterk bij stationair met rol op band. Maar met rol vrij lopend is het er óók maar veel minder luid. Voor mij duidt dat toch verdacht veel in de richting van de drijfstang lagers. Bij voorzichtig heen en weer draaien van het vliegwiel bij T.D.C. is er een kleine speling met tik te horen en te voelen. In ieder geval vlooi ik dit volledig uit. Is natuurlijk te gek dat zo'n uiterst simpel machientje zo'n kabaal kan maken en dat er niet een keiharde diagnose aan gehangen kan worden.. Dus plan is: eerst de rol lagers vervangen en dan proefdraaien, daarna (als rol lagers niets uitmaakt) koppelings unit bezien en dan indien nog niet opgelost: drijfstang met naaldlagers vervangen.

Last edited by Filmfan; 03/07/20 02:25 PM.
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ik denk toch aan de koppeling versleten (ruim)
het klinkt echt als de koppeling dat geluid
en omdat je zegt dat het erger is als i op de band loopt
dan draait hij op de koppeling

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
kleine speling op drijfstang heeft elke solex
maar het moet niet te veel zijn natuurlijk

Joined: Jun 2020
Posts: 7
F
Filmfan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Jun 2020
Posts: 7
Wat maakt dan die harde metalige klappen? De koppeling ziet er netjes uit en de voeringen ogen perfect....

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Het geluid op de video is veel voorkomend en ik heb er nog nooit schade van gehad. Lekker zo laten. schreef ik ook al "ik laat dat zo" het blijft een oud ding, en daarmee bedoel ik niet dat alles vanwege de ouderdom verrot zou moeten zijn, NEE men dacht toendertijd anders over de technologie, als het werkte was het goed genoeg en of het beter kon ?? doe dat lekker zelf dachten ze. Moet je ook geen Ford of BMW kopen waar zo een moderne 3 cilinder turbo motor in zit of een fiatje 500 in de goedkoopste uitvoering, die motoren zijn ook niet om aan te horen

Het is sowieso het beste om het stationair draaien te beperken tot max 1 minuut, zet hem liefst zo snel mogelijk uit als je weet dat het langer gaat duren.

Mijn meest uitgesproken zin van de laatste jaren is:
“Zet de motor even uit”
Tot treurens toe.... wink


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 7
F
Filmfan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Jun 2020
Posts: 7
Originally Posted by marijn.
ik denk toch aan de koppeling versleten (ruim)
het klinkt echt als de koppeling dat geluid
en omdat je zegt dat het erger is als i op de band loopt
dan draait hij op de koppeling


Ja het lijkt ook bij close-up luisteren van die kant te komen. Blijft het wél de vraag: Wat gebeurd er dan precies dat klinkt alsof er met een hamer tegen het binnenste van het machientje wordt geslagen..... Denk dat stap voor stap elimineren van mogelijke oorzaken de waarheid aan het licht zal brengen..

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Filmfan
Originally Posted by marijn.
ik denk toch aan de koppeling versleten (ruim)
het klinkt echt als de koppeling dat geluid
en omdat je zegt dat het erger is als i op de band loopt
dan draait hij op de koppeling


Ja het lijkt ook bij close-up luisteren van die kant te komen. Blijft het wél de vraag: Wat gebeurd er dan precies dat klinkt alsof er met een hamer tegen het binnenste van het machientje wordt geslagen..... Denk dat stap voor stap elimineren van mogelijke oorzaken de waarheid aan het licht zal brengen..
voor mijn racers liet ik de hele koppeling weg, een vaste rol met verloop bus om alsnog de rol met de originele moer vast te kunnen zetten. Nooit last van een klapperende koppeling . en voor de zekerheid een gaatje 4 mm op de plek van een lager passing waarin een naald lager rol van 4 mm die ca 2 mm uitsteekt en een bijpassende gleuf ( spiebaangleuf) in de ziel van de rol zodat je zeker weet dat de rol eeuwig geblokkeerd is ten opzichte van de krukas


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb er nog even naar geluisterd en hoor dan de koppeling zelf.
Dit komt vaak voor bij een Oto, die kunnen veel lager stationair draaien dan b.v. een 3800.

Bij dat lagere toerental twijfelt de koppeling tussen "vrijlopen" en aangrijpen.
en dat maakt een klapperend, metaalachtig geluid.

Als de motor/ rol op de band staat kan je dat ook goed voelen, de Solex staat dan ook niet stil maar wil dan ,
met het gas dicht, schokkerig wegrijden.
Bij een ietwat hoger toerental gaat de koppeling wat meer aangrijpen en is dat schokkerig gevoel en ook dat klapperend geluid weg.

Een 3800 heeft dat verschijnsel niet omdat deze een hoger stationair toerental hebben, die willen op stationair alleen maar wegrijden.
Dat zal ook de rede zijn dat bij de 3800 de rem en gas bediening aan elkaar gekoppeld zijn, dan blijft de Solex op zijn plaats

Kortom, niets om je zorgen over te maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
en hoe is de speling van de scharnierpunten koppeling ?
die worden vaak ruim
natuurlijk je kan het zo laten dat klapperen
maar het hoort niet

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kunt de koppeling reviseren of vernieuwen.
Het is wel zo dat de koppelingen van een 3800 en een Oto verschillende diameters kunnen hebben
oftewel, een nieuwe koppeling hoeft niet perse te passen.
Hieronder nog de werking van de koppeling :

Attached Images
Pagina 021.jpg (403.9 KB, 148 downloads)
Pagina 022.jpg (248.41 KB, 147 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Je kunt de koppeling reviseren of vernieuwen.
Het is wel zo dat de koppelingen van een 3800 en een Oto verschillende diameters kunnen hebben
oftewel, een nieuwe koppeling hoeft niet perse te passen.
Hieronder nog de werking van de koppeling :

JA !!! zo hebben ze het inderdaad bedacht, maar zo werkt het feitelijk niet. De balans tussen toerental, massa en veerspanning is ZEER kritisch om ook maar ergens vrijloop te kunnen krijgen. Dat gebeurd alleen als de gewichten precies zweven tussen hun "startschoen" ( dat is de schoen die aangedrukt wordt door de armpjes die tegen het gewicht aanleunen ) en de "wegrijschoen" , dat is de andere schoen waar ze bij een hoger toerental met hun gewicht tegen aan gaan leunen. 1 toer meer of minder en je hebt al grip EN DAN NOG moet het zelfs twee keer exact hetzelfde zijn want er zitten twee setjes tegen over elkaar, beide setjes komen dus vrij bij een bepaald toerental, helaas is de variaties tussen de setjes te groot dus als de ene los komt zit de ander nog, of alweer vast . Er sleept dus bij willekeurig welk toerental altijd wel wat. En slepen betekent wrijving en wrijving betekent hitte ( ik heb al heel wat blauw aangelopen koppelingstrommels gezien en ook de rollen knappen spontaan open van de hitte bij wegrijden na gestopt te zijn bij een stoplicht ) tevens extra slijtage daardoor word het alleen nog maar erger. gelukkig zijn onze gebeden verhoord en zijn er wel echte koppelingen.

Zoals mensen die Tomos koppelingen inbouwen of puch maxi of minarelli

Last edited by Joan; 03/07/20 10:35 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 7
F
Filmfan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Jun 2020
Posts: 7
Rol unit is naar Marcel van de Ven opgestuurd voor nieuwe lagers en heb koppeling ter beoordeling en overleg erbij gedaan. Kan eventueel zelf nieuwe scharnier asjes maken zonder zijdelingse speling..... We zullen zien en ik rapporteer hier terug over alles wat volgt, dus......: Wordt vervolgd........!
Hartelijke groet,
Rob.

Last edited by Filmfan; 05/07/20 12:19 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
van sommige 3800 solexen die maar bleven slepen, omdat daar die carburateur anders werkt dan bij de OTO heb ik met een boor 6 mm wat gewicht van de vlieg gewichten weg geboord, (dwarse gaten want de gewichten bestaan uit losse lamellen) . het startsysteem werkt toch op de veerdruk ( speelt het gewicht geen rol ) dus dat benvloedt je niet. scheelt wel want bij het iets verhoogde toerental waar die carburateur voor zorgt is dan de aanlegdruk minder. Als hij n keer rijdt merk je niet dat er slip is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.048s Queries: 68 (0.017s) Memory: 1.1574 MB (Peak: 1.4683 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:41:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS