Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137216 30/06/20 08:24 AM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Helaas heeft de vorige eigenaar van mijn Solex 3800 de originele grepen laten vervangen... Hierbij ook het stuur waarbij dus de gaten voor de originele grepen niet in zitten. Nu wil ik natuurlijk deze originele grepen terug zetten. Is het mogelijk om die gaten er zelf in te boren en de originele grepen erop te zetten?

Groeten,
Roy

RoyM #137217 30/06/20 08:43 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
natuurlijk is dat mogelijk, er zijn veel solex sturen vervangen door andere sturen van betere kwaliteit met ongeveer hetzelfde model. Voor de uitvoer van de kabels is het even opletten hoe je dat doet anders werkt het niet . Ik gebruik daar een drevel voor boor op de goede plaats een gat 5 mm. gatrand iets verwarmen drevel erin heenbuigen naar de richting van de stuurpen, daar moet uiteindelijk de kabel heen en dan op de drevel slaan terwijl je hem steeds in de richting houdt waarheen de kabels moeten slaan, de punt van de drevel rekt dan het gat op in de goede richting, een gedeelte van het metaal druk je naar binnen en een gedeelte gaat bol staan naar buiten zo krijg je een mooi gericht "Uittree" gat voor de kabel. stuur kan door verwarmen iets blauw worden ( niet te heet maken) maar dat is weg te poetsen

de gaten voor de boutjes van het stuur eerst met een centerpunt de plek intikken, dan met een boortje 3 mm ( ca) het eerste gaatje zetten en dan opboren naar het boutgat ( 6 mm als je handvatten hebt met een boutje of ca 4,5 mm als je handvatten hebt met een parker . ik ga ervan uit dat je niet de Hongaarse/chineesche handvatten bedoeld, geen idee wat voor uitvoering van de solex 3800 je hebt .

die centerpunt heb je nodig anders glijdt de boor uit op het harde chrome coating

Last edited by Joan; 30/06/20 08:47 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137218 30/06/20 10:57 AM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Heb een Solex 3800 uit 1967. Echter het blok is een 2200, denk zelf dat er ergens wat bij elkaar geraapt is geweest om deze combinatie te kunnen maken. Zoals op de foto te zien zitten er chinese/hongaarse handvaten op wat ik zelf erg jammer vind. Ook zijn de trappers niet meer origineel. Heb contact kunnen leggen bij iemand en kan voor ongeveer 40 euro een setje grepen krijgen. Lijkt me toch wel de moeite waard voor de uitstraling van de Solex.
Hoe kan ik het beste de positie bepalen van de gaten?

Attached Images
Solex.jpg (227.54 KB, 144 downloads)
Last edited by RoyM; 30/06/20 02:50 PM.
RoyM #137223 30/06/20 05:43 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
positie gaten, hangt er van af wat je lekker vind en welk type hendels je scoort, meestal steken de hendels recht naar onderen, zelf vind ik dat niet lekker heb ze liever iets naar buiten dat is qua ergonomie beter voor de polsen, alleen bij omvallen kans op buigen. met alu hendels zit het gat voor het boutje meestal aan de zijkant van de hendel en komt het boutje aan binnenkant stuur , even meten hoe ver van de rand ( zit een aanslag op het hendel dat hij niet verder in het stuur valt en hij moet wel tot aan die aanslag kunnen dus boutgat ver genoeg maar niet te ver van de rand.

gaten voor de kabels : je hebt het stuk recht voor je handvat, dan een bocht naar binnen toe, dan een stuk recht schuin naar beneden en dan weer een bocht naar de stuurpen toe, gaten voor kabel in dat rechte stuk dat schuin naar beneden gaat ca op 1/4 van zijn lengte vanaf de bocht gezien . op rechts is het wat gokken want daar kun je twee kabels hebben eentje voor gas en eentje voor de rem of je moet voor het gas over gaan op spaakbediening hetgeen bij een 2200 hoort maar ik neem aan dat je daar weer de carburateur niet voor hebt

en hoe ga je dat met het gas doen, zit dat systeem bij de prijs in ?

Overigens vind ik de uittree van een 5000 stuur mooier.
Bijgesloten wat foto's, heb van de 3800 juist het stuur voorzien van normale hendels want ik heb de solex omgebouwd naar gasgeven zoals bij echte brommers, als jij chineesch/Hongaarse hendels hebt geen idee hoe ze deze aangesloten hebben, gas geven of gas nemen ?

Attached Images
3800 stuur.jpg (194.68 KB, 129 downloads)
5000 stuur.jpg (198.98 KB, 126 downloads)
Last edited by Joan; 30/06/20 05:46 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137228 30/06/20 07:31 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
positie gaten, hangt er van af wat je lekker vind en welk type hendels je scoort, meestal steken de hendels recht naar onderen, zelf vind ik dat niet lekker heb ze liever iets naar buiten dat is qua ergonomie beter voor de polsen, alleen bij omvallen kans op buigen. met alu hendels zit het gat voor het boutje meestal aan de zijkant van de hendel en komt het boutje aan binnenkant stuur , even meten hoe ver van de rand ( zit een aanslag op het hendel dat hij niet verder in het stuur valt en hij moet wel tot aan die aanslag kunnen dus boutgat ver genoeg maar niet te ver van de rand.

gaten voor de kabels : je hebt het stuk recht voor je handvat, dan een bocht naar binnen toe, dan een stuk recht schuin naar beneden en dan weer een bocht naar de stuurpen toe, gaten voor kabel in dat rechte stuk dat schuin naar beneden gaat ca op 1/4 van zijn lengte vanaf de bocht gezien . op rechts is het wat gokken want daar kun je twee kabels hebben eentje voor gas en eentje voor de rem of je moet voor het gas over gaan op spaakbediening hetgeen bij een 2200 hoort maar ik neem aan dat je daar weer de carburateur niet voor hebt Inderdaad niet de goede carburateur voor. Het setje grepen is met draaiende hendel.

en hoe ga je dat met het gas doen, zit dat systeem bij de prijs in ? Begrijp niet helemaal wat ik met het gas zou moeten doen?

Overigens vind ik de uittree van een 5000 stuur mooier.
Bijgesloten wat foto's, heb van de 3800 juist het stuur voorzien van normale hendels want ik heb de solex omgebouwd naar gasgeven zoals bij echte brommers, als jij chineesch/Hongaarse hendels hebt geen idee hoe ze deze aangesloten hebben, gas geven of gas nemen ? Het is nu ingesteld wanneer je naar binnen draait er gas bij wordt gegeven.

RoyM #137229 30/06/20 09:23 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Originally Posted by Joan
positie gaten, hangt er van af wat je lekker vind en welk type hendels je scoort, meestal steken de hendels recht naar onderen, zelf vind ik dat niet lekker heb ze liever iets naar buiten dat is qua ergonomie beter voor de polsen, alleen bij omvallen kans op buigen. met alu hendels zit het gat voor het boutje meestal aan de zijkant van de hendel en komt het boutje aan binnenkant stuur , even meten hoe ver van de rand ( zit een aanslag op het hendel dat hij niet verder in het stuur valt en hij moet wel tot aan die aanslag kunnen dus boutgat ver genoeg maar niet te ver van de rand.

gaten voor de kabels : je hebt het stuk recht voor je handvat, dan een bocht naar binnen toe, dan een stuk recht schuin naar beneden en dan weer een bocht naar de stuurpen toe, gaten voor kabel in dat rechte stuk dat schuin naar beneden gaat ca op 1/4 van zijn lengte vanaf de bocht gezien . op rechts is het wat gokken want daar kun je twee kabels hebben eentje voor gas en eentje voor de rem of je moet voor het gas over gaan op spaakbediening hetgeen bij een 2200 hoort maar ik neem aan dat je daar weer de carburateur niet voor hebt Inderdaad niet de goede carburateur voor. Het setje grepen is met draaiende hendel.

en hoe ga je dat met het gas doen, zit dat systeem bij de prijs in ? Begrijp niet helemaal wat ik met het gas zou moeten doen?

Overigens vind ik de uittree van een 5000 stuur mooier.
Bijgesloten wat foto's, heb van de 3800 juist het stuur voorzien van normale hendels want ik heb de solex omgebouwd naar gasgeven zoals bij echte brommers, als jij chineesch/Hongaarse hendels hebt geen idee hoe ze deze aangesloten hebben, gas geven of gas nemen ? Het is nu ingesteld wanneer je naar binnen draait er gas bij wordt gegeven.
als je het setje hebt met de draaiende greep dan gaat het wel goed komen echter heb je dan wel twee gaten nodig in het stuur aan je rechterkant, één gat voor rem en één gat voor gas en "het systeem" zit dan inderdaad bij de prijs in zoals mijn vraag hierboven en dan is jouw daarop volgende vraag eigenlijk overbodig omdat je een gas(geef eigenlijk "neem") systeem hebt .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137230 30/06/20 10:39 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Bedankt! Dan ga ik de onderdelen regelen en de Solex een set originele grepen voorzien.

RoyM #137487 24/07/20 09:58 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Vandaag begonnen met het overzetten van de hendels. Heb een origineel stuur te pakken met enkel kabel gas systeem. Heeft er iemand goede foto’s van de aansluiting van de kabels op de carburateur en de decompressie klep (heb ook een nieuwe lichter daarvoor).

RoyM #137492 25/07/20 09:11 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
maak dan nog eens detail foto's van hoe je blok eruit ziet met name de tuimelaar voor je decompressieklep en je carburateur achterkant, daar is trouwens onlangs al een foto van geplaats in een ander topic waar iemand het éénkabel systeem had . je buitenkabel komt dan van je stuur naar de bovenste steun aan de carburateur en dan gaat er een andere buitenkabel van de onderste steun van de carburateur naar de voorrem. de binnenkabel verlaat de bovenste buitenkabel gaat 1 keer in de rondte om je kabeltrommel van de carburateur en duikt dan de onderste buitenkabel in op weg naar de voor rem


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137498 25/07/20 10:20 AM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Het ging mij vooral om het vast zetten van de kabels. De carburateur laat zelf al mooi zien waar die voor bedoelt was smile. Mijn vraag is of het vastzetten van de kabel met beide een lus om de borgingsbout goed is. Wil natuurlijk niet dat ik straks onderweg spanning verlies op mijn gaskabel.
Tevens heb ik nu een nieuwe motorlichter om de decompressieklep met een spaak te bedienen. Ik zie alleen dat dit wat lichte buiging nodig heeft en vroeg me af of iemand daarvan een foto heeft hoe die spaak loopt.

Attached Images
Solex_carburateur_nieuw.jpg (203.89 KB, 65 downloads)
RoyM #137502 25/07/20 08:10 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee je hebt wel "beide" buitenkabels, maar je dient slechts één (1) binnen kabel te gebruiken en dat boutje gebruik je dan om slip van de trommel ten opzichte van de kabel te voorkomen . Bij een éénkabel systeem gebruik je inderdaad dat boutje om het einde van de kabel om te wikkelen maar om gas te geven heb je nauwelijks kracht nodig, om te remmen wel, dus dien je echt maar 1 (binnen) kabel te hebben die wringt zich bij remmen dan om de trommel vast ( heb je feitelijk dat boutje niet eens nodig dus hoef je niet moeilijk de kabel eromheen te wikkelen even klemmen onder het ringetjes is genoeg ) maar slipt niet weg

Last edited by Joan; 25/07/20 08:13 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137524 26/07/20 11:26 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Klinkt logisch. Heb het nu zo kunnen maken en het mechanisme kunnen testen. Morgen een nieuwe kabel halen en die erop zetten.
De voor rem trekt nu ook niet zo mooi aan. Lijkt dat een rem kussen stil staat en de andere wordt dicht getrokken. Zal natuurlijk wel wat beter zijn als het een kabel is maar wat kan daar nog meer aan gesteld of gedaan worden?

Last edited by RoyM; 26/07/20 11:28 PM.
RoyM #137525 27/07/20 07:23 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Lijkt dat een rem kussen stil staat en de andere wordt dicht getrokken

Dit kun je oplossen met het kapje dat over het remsysteem zit. Daar zit een palletje in dat tussen de veer geduwd wordt en zo zorgt dat beide remblokjes terugveren.

Als één remblokje toch tegen de velg blijft kun je het volgende doen:

1) kapje eraf halen.
2) scharnierende delen smeren.
3) stelwieltje slag losdraaien - blokje dat loskomt tegen de velg drukken - kapje erop zetten - rem opnieuw stellen.

Erbij vermeld ik dat het gecombineerd gas-rem systeem vervelend af te stellen is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by John Meisters
Lijkt dat een rem kussen stil staat en de andere wordt dicht getrokken

Dit kun je oplossen met het kapje dat over het remsysteem zit. Daar zit een palletje in dat tussen de veer geduwd wordt en zo zorgt dat beide remblokjes terugveren.

Als één remblokje toch tegen de velg blijft kun je het volgende doen:

1) kapje eraf halen.
2) scharnierende delen smeren.
3) stelwieltje slag losdraaien - blokje dat loskomt tegen de velg drukken - kapje erop zetten - rem opnieuw stellen.

Erbij vermeld ik dat het gecombineerd gas-rem systeem vervelend af te stellen is.


Het is inderdaad blijven pielen tot het goed is. Ik ga kijken of de stappen helpen!

RoyM #137527 27/07/20 08:08 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het smeren is héél belangrijk, die veer is niet zo sterk en vadertje tijd kan bewegende delen goed vastzetten.

Smeer ook eens de rest. Vooral de hendels worden vaak vergeten. Soms gaat een wereld voor je open met één druppeltje olie wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Het smeren is héél belangrijk, die veer is niet zo sterk en vadertje tijd kan bewegende delen goed vastzetten.

Smeer ook eens de rest. Vooral de hendels worden vaak vergeten. Soms gaat een wereld voor je open met één druppeltje olie wink
ja en ik vind altijd remkabels zonder olie, zelf heb ik EN een olie spuit EN twee vingers EN een binnenkabel in één hand ( hoe doet ie het ) en tijdens het insteken van de binnenkabel in de buitenkabel ( met die twee vingers) druppel ik olie tussen die twee vingers en dat gaat dan met de binnenkabel mee de buitenkabel in, soepel, zelfs als je een buitenkabel hebt met een teflon binnenlaag . scheelt ook in roesten ( ja OOK bij gebruik RVS binnenkabel alhoewel ik het daar niet zo op heb)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 32 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 50 (0.012s) Memory: 1.0702 MB (Peak: 1.3016 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:48:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS