Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#137090 16/06/20 04:58 PM
Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Ik ben voor een buurman bezig z'n Solex wat op te knappen.
Hij liep slecht en hij vond dat er een andere cilinder op moest.
Dat heb ik gedaan, ontsteking netjes afgesteld en proberen te starten met de boormachine op het vliegwiel.
Hij weigert te starten, geeft af en toe een klap en dat is het.
Diverse sproeiers geprobeerd.
Bougie wordt niet nat.
Als ik de benzineleiding bij de carburateur loshaal en probeer te starten komt er wel benzine uit de leiding maar geen straal.
Als ik de sproeier er uit draai en dan probeer te starten loopt er wel wat benzine uit de carburateur en geeft hij af en toe de zelfde klap als anders.

Sleutel ik al 40 jaar aan motors en dan lukt het wel maar nu heb ik toch de hulp van de profesionals nodig.

Last edited by OpaStef; 16/06/20 05:25 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dus is de vraag waarom liep hij slecht VOORDAT de cilinder gewisseld werd . iemand nieuwe schoenen geven als hij kiespijn heeft is wel een optie maar helpt waarschijnlijk niet tegen de kiespijn .
welke kant draait de boormachine op ? .

Hoe is de vonk als de bougie aangesloten wordt terwijl hij los op de kop ligt ? Wat doet hij als je probeert hem aan te fietsen zoals het hoort ? en wat doet hij dan als je met het luchtfilter eraf af en toe met de duim op het inlaatgat de lucht smoort tijdens aantrappen zodat hij alleen de benzine tot zich krijgt ( ALS hij benzine krijgt)

en met losse brandstof leiding: het is wel een pomp, maar een pulspomp dus verwacht geen straal maar een serie druppeltjes ( genoeg voor de solex want hij heeft maar 1 liter op ca 60 km nodig en dat is met een gangetje van ca 30 dus omgerekend 1 liter in 2 uur , dat duurt dus wel even )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het was inderdaad beter geweest als eerst was onderzocht waarom hij slecht liep.

Het euvel dat je beschrijft (af en toe een klap) is vaak een gevolg van een fout ontstekingstijdstip. (Te vroeg).
Heb je gecheckt of de puntjes op het juiste moment openen, dus niet alleen op merktekens maar ook kijken waar de zuiger dan staat.

Je hebt de ontsteking netjes afgesteld, bij de meeste motoren gebeurt dat door de contactpuntjes op 0,35-0,4 mm af te stellen en dat is bij Solex niet waar. Alleen het tijdstip van openen telt.

Omdat je veel aan motoren werkt zit daar misschien de kneep?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de solex is zo minimalistisch qua prestaties dat een klein defect in 1 van de vele facetten die een motor nodig heeft om te werken al fataal kan zijn, daar waar bij andere motoren vaak nog reserves zitten dat de werking wel amechtig wordt maar er in ieder geval nog wel iets gebeurd zodat foutonderzoek wat makkelijker is .
veel voorkomend bij solex zijn fouten in de ontsteking , brandstof systeem> met name de pomp en tank/leiding vervuiling, cartercompressie ( slechte afdichting of metaalscheuren) , pogingen tot opvoeren, sleutelaars die er "te makkelijk" over denken en onderdelen veranderen zonder te weten waarom .
Zelf krijg ik regelmatig verrassingen onder ogen , vaak na eerst smerig te worden tot onder mijn oksels omdat wat aangeboden wordt in geen honderd jaar is schoon gemaakt. Verrassingen die ik dan middels foto's ter lering op dit forum kan plaatsen .

Voor anderen dus graag: maak eens wat foto's van wat je tegenkomt en plaats het op het forum , ter lering aan anderen . Zo kunnen we de techniek een beetje levend houden, want zonder techniek staat de wereld (zoals wij die kennen) stil .
( die bol die blijft wel draaien, ook zonder ons )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
De buurman had een nieuwe aluminium cilinder met zuiger.
Deze heeft meer spoelpoorten en minder zuigerveren.
De peil op de zuiger heb ik naar voor gezet, lijkt mij logisch.
De ontsteking heb ik afgesteld d.m.v. het merkteken op het vliegwiel, dat zou goed moeten zijn.
Als ik de bougie er uit heb en het vliegwiel draai vonkt de bougie.
Carburateur heb ik met nieuwe kunststof ring op het spruitstuk gezet.
Alle pakkingen zijn nieuw.
En toch wil ie niet. confused

Last edited by OpaStef; 17/06/20 06:41 PM.
Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Ik heb even op een bromfietsforum gekeken.
Daar zeggen ze dat de peil op de zuiger richting uitlaat moet, dat zou het dus verklaren.................. eek

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt. pijl wijst naar de uitlaat en de cilinder bij solex staat achterste voren, gelukkig zitten de slotjes zo dat de zuigerveren niet in de poorten happen..alleen de poort in de zuiger !!!!
om. overstroom poort te voeden voedt nu de inlaat en uitlaat en dat wil niet . ligt niet alleen aan de pijl .

Last edited by Joan; 17/06/20 07:11 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by OpaStef
Ik heb even op een bromfietsforum gekeken.
Daar zeggen ze dat de peil op de zuiger richting uitlaat moet, dat zou het dus verklaren.................. eek


Daar hoef je niet mee naar een bromfiets forum toe, waren wij ook wel mee gekomen, dit verwacht je niet bij een 'ervaren' sleutelaar. grin
Durf te wedden dat die nu binnen een klap aanslaat nadat je de zuiger hebt gedraaid.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Meestal staat er ook "EX" of zoiets bij, exhaust dus, uitlaatpoort.

Last edited by Joan; 18/06/20 04:56 PM. Reason: leestekens aangepast

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Met de zuiger andersom start hij wel.
Hij loopt niet lekker, ik moet de choke (smoorklep) naar links laten staan anders doet jij niets.
Heb er wel een rondje mee kunnen rijden, dan doet hij het in principe goed ( geen 120pk zoals ik gewend ben ).
Ik thuis even afremmen en dan vliegt er zomaar een remblokje uit z'n houder, houder zat goed om gemonteerd en zat goed vast.
Ik even nieuwe remblokken (van een mountainbike) gemonteerd en nog een rondje geprobeerd, na een kilometer zei Lex, ga maar terug fietsen.
Dan krijgt hij volgens mij geen benzine meer, bougie is droog.
Tank heb ik al even afgetapt, zat geen troep in.
Benzinepomp heb ik ook los gehad, mankeert volgens mij ook niets aan.

Last edited by OpaStef; 18/06/20 05:34 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Meest voorkomend euvel is een verstopte sproeier.
Klein gaatje aan de voorkant goed doorblazen met compressor of fietspomp.

Doet ie dan nog niks kijk dan of er benzine retour loopt tijdens starten. Zo nee: verstopping in leidingen of defekt pompje


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Sproeier heb ik al schoon gemaakt.
Geprobeerd met verstelbare sproeier, ook geen resultaat.
In de onderdelenlijst kom ik een filter tegen die in de carburateur zou moeten zitten, die zie ik niet, bij mij zit er aan de bovenzijde van de carburateur een messing tuit met aan de bovenzijde een gaatje.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Doet ie dan nog niks kijk dan of er benzine retour loopt tijdens starten.

Kijk dit eerst na, en laat dat koperen busje maar zitten want er zit niets onder.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Zoals ik al vaker heb gelezen.. het Solex blokje is een vreemde motor.. je remblokjes probleem vind ik vreemd, weet je zeker dat ze goed gemonteerd zaten?


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Originally Posted by Ant_one
Zoals ik al vaker heb gelezen.. het Solex blokje is een vreemde motor.. je remblokjes probleem vind ik vreemd, weet je zeker dat ze goed gemonteerd zaten?


Remblokjes zaten wel goed maar de Solex is een beetje versleuteld door een vorige eigenaar.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by OpaStef
Sproeier heb ik al schoon gemaakt.
Geprobeerd met verstelbare sproeier, ook geen resultaat.
In de onderdelenlijst kom ik een filter tegen die in de carburateur zou moeten zitten, die zie ik niet, bij mij zit er aan de bovenzijde van de carburateur een messing tuit met aan de bovenzijde een gaatje.
r zijn vrij veel verschillende carburateurs, ook binnen 1 type zijn er verschillende uitvoeringen dus "DE" onderdelen lijst bestaat niet, je hebt specifieke onderdelen lijsten. Maar "DE" onderdelen lijst laat zien wat er NU leverbaar is, de rest moet je ergens zien los te troggelen.

terug naar je sleutelervaring: gewoon weer de hele checklist aflopen: is er compressie, is er vonk ( en dan niet een belabberd vonkje buiten de cilinder want dat dooft al binnen ) , is er benzine ( de meest makkelijke is retour slang weghalen en aanduwen dan moet er echt wel "iets" komen. Verstelbare sproeiers geloof ik niet in voor de solex, die gebruikt zo weinig dat het spleetje rondom de stelnaald al snel niet correct is in te stellen ik heb liever een gaatje.

terug naar je sleutelervaring: als dat met echte motors is daar staat de bougie op 0.8 mm moet je met een solex niet doen: duimnagel dikte is max dus ca 0.4 mm

kijk ook eens naar mijn recente inzending over de kwaliteit van contactpunten .

als je een carburateur hebt met dat messing tuitje ( benzine overloop schuim remmer/beluchting pijpje) hoor je ook een kopen leiding te hebben met plastic afdicht ring, om uitspuiten van benzine naar boven te voorkomen hoort de bovenkant dicht geknepen te zijn van deze leiding en zijn er dwars twee uitstroomgaatje gemaakt, dat is een lullig systeem en daar blijven in die hoek nog wel een vuilresten hangen die de leiding verstoppen en de persdruk van de pomp is niet bar leiding hoort een paar cm in de carburateur te steken, uitstroom opening ongeveer tussen niveau sproeier en niveau uitstroom zijkant

Last edited by Joan; 30/06/20 05:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Deze carburateur kan ook een filter hebben die vanuit de onderkant , zelfde kant als het koperen busje, gemonteerd zit. Dit filter is hetzelfde als een tankfilter.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Lex loopt weer als een zonnetje.
In de bezinepomp zat wat drab waardoor hij geen benzine kreeg.
Wel een heel klein kogeltje wat er in zit, als je die laat vallen vind je die nooit meer.
Ik heb er weer de gewone sproeier in gedaan i.p.v. de verstelbare sproeier, die werkt niet echt.
Hij doet nu weer lekker prut, prut, prut, prutterdeprut.
Allemaal bedankt voor de adviezen, samen komen we er toch weer uit.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by OpaStef
Lex loopt weer als een zonnetje.
In de bezinepomp zat wat drab waardoor hij geen benzine kreeg.
Wel een heel klein kogeltje wat er in zit, als je die laat vallen vind je die nooit meer.
Ik heb er weer de gewone sproeier in gedaan i.p.v. de verstelbare sproeier, die werkt niet echt. Ja zie mijn opmerking een paar inzendingen terug, zal deze ook even rood maken
Hij doet nu weer lekker prut, prut, prut, prutterdeprut.
Allemaal bedankt voor de adviezen, samen komen we er toch weer uit.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Buurman was er blij mee en heeft gister een stuk gereden tot de motorbevestiging los kwam te zitten (had ik niet naar gekeken) en de boel een beetje scheef ging hangen.
Hij het hele stuk weer terug fietsen en Lex weer afgeleverd.
Ik gisteravond de boel weer goed vastgezet, het zat een beetje op z'n Jan Boere Fluitjes vast (zoals alles op Lex).
Heb hem vanochtend even gestart, komt er een vreemd piepend en schrapend geluid uit.
Dacht dat er zuigerveer op een verkeerde manier een spoelpoort was tegengekomen dus de boel maar weer uit elkaar gehaald.
Blijkt het bigend van de krukas er erg blauw uit te zien en het bigend van de drijfstang begon al wat af te brokkelen omdat de boel wel erg heet was geweest.
Zat ook geen spoortje van olie op het bigend.
In het carter lagen al wat restjes aluminium van het bigend van de drijfstang.
Blijkt dat de buurman met smering 1:50 i.p.v. 1:20 heeft gereden (sukkel).
Wat is nu wijsheid, de boel is wel puur heet geweest?
Nieuwe drijfstang, nieuwe rollagers boven en onder (onder zat geen rollager) en nieuwe bus op bigend krukas.
Of zal het zonde van het geld zijn (hij heeft er al te veel geld ingestopt).

Attached Images
bigend.jpg (224.39 KB, 84 downloads)
Last edited by OpaStef; 04/07/20 05:55 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik smeer ook 1 op 50. No problem. Wel met naaldlagers boven en onder.
Tja bronzen bussen hebben echt olie nodig ja.
Tuurlijk, gewoon de spullen vervangen.
Succes met herstel.

Last edited by Alfons_Amuse; 02/07/20 07:12 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ik smeer ook 1 op 50. No problem. Wel met naaldlagers boven en onder.
Tja bronzen bussen hebben echt olie nodig ja.
Tuurlijk, gewoon de spullen vervangen.
Succes met herstel.
eerst even over de mengverhouding 1 op 50 ik blijf daar mordicus tegen want het is niet alleen de naaldlagers die graag wat olie hebben , met heel goede olie 1op 33 , liever 1 op 30 en die oude jongens 1 op 25 , dan maar wat vaker ontkolen.

Ombouwen inderdaad dan maar voor de naaldlager optie gaan .Probleem van ombouwen van glijlager naar naaldlager is het zijdeksel, dat moet uitgeruimd worden want een naaldlager bigend is groter dan een glijlager bigend en je moet een goede drijfstang zien te vinden want er zijn heel veel chineesche uitvoeringen in omloop daar wil je niet mee gestraft worden oa ,krom of lager eccentrisch in het oog of lagers gekanteld in het oog ( wat weer lijdt tot wringen van de zuiger in de cilinder) Ander krukpenbusje is ook nodig want om ruimte te besparen is dit busje van 15 mm ( voor glijlager) naar 14 mm ( voor naaldlager) gegaan . Ik gebruik daar uitsluitend INA IR gecodeerde naaldlager busjes voor , de rest is ook niet om aan te zien, gat is vaak groter dan 10 mm en gat is niet centrisch met buiten diameter . probleem met de INA IR busjes is dat je ze een mm-tje korter moet maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Blijft een punt van discussie: ik tank al sinds 2011 Aspen 1:50 zonder problemen. Carterdekseltjes die ik los haal daar drijft het van de olie en alles ziet er goed gesmeerd uit.

Gaan we opvoeren (CFX cilinder bv) dan hou ik het op 1:33. Dat krijgt onze racer ook. Harde werkers moet je goed voeren.
Voor die paar toeren /min wat een Solex maakt hoeven we geen slechte naam te krijgen, want meer smeren is meer rook en stank, daar krijgen we een slechte naam van en det willen wij niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Nieuwe drijfstang met naaldlagers zit er in.
Alles paste precies, heb het deksel niet aan hoeven passen.
Lex loopt nu echt als nieuw.

Attached Images
DRIJFSTANG.jpg (293.47 KB, 150 downloads)
Last edited by OpaStef; 04/07/20 05:58 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by OpaStef
Nieuwe drijfstang met naaldlagers zit er in.
Alles paste precies heb het deksel niet aan hoeven passen.
Lex loopt nu echt als nieuw.

[img]https://www.motor-forum.nl/media/drijfstang-jpg.1351343/full[/img]

Waarom laat het forum de link van de foto zien en niet direkt de foto ?
omdat je de foto upload naar een motorforum en niet naar de solex website, onder de tekst en onder het rijtje met emoticons onder de tekst staat een blauw regeltje "atachment manager" waar ter verduidelijking ook nog eens een paperclipje bij staat dat in computer technieh gebruikt word om aan te geven dat er een "aanhangsel" is.

Overigens zit er een scheur in de bovenste aansluiting van de pomp ?

Als je de attachment manager gebruikt dan krijg je dit

Attached Images
DRIJFSTANG.jpg (240.86 KB, 158 downloads)
Last edited by Joan; 04/07/20 05:51 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 14
OpaStef Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2020
Posts: 14
Vandaag de Solex even getest met de GPS.
Hij rijdt al een zonnetje en volgens de satelieten was de topsnelheid 38 km/h.
Buurman is er erg blij mee.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by OpaStef
Vandaag de Solex even getest met de GPS.
Hij rijdt al een zonnetje en volgens de satelieten was de topsnelheid 38 km/h.
Buurman is er erg blij mee.


Eerst wil hij niet en nu loopt hij als een tierelier. Leuk hé. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.061s Queries: 73 (0.021s) Memory: 1.1791 MB (Peak: 1.5078 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:23:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS