Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136630 12/05/20 06:33 PM
Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Dag forumbezoekers,

Sinds kort als corona activiteit een solex 3800 wegklaar aan het maken. Het moet deugdelijk zijn en hoeft geen schoonheidsprijs te krijgen.

Al met al ben ik bijna klaar.. nieuwe bandjes, verlichting en het blokje gereviseerd. Toen ging ik proefrijden en hij liep gelijk mooi en netjes. 2km verder... liep het trager en trager, en toen viel het stil. Ik kreeg hem niet meer aan de praat en de retourleiding was voorzien van vele belletjes.

Een klein beetje speuren bracht mij tot de diagnose, vapor lock. Geen gek idee als je ziet hoe de brandstofleiding loopt. Maar hoe moet deze leiding (het lijkt mij een originele leiding) anders lopen? De uitlaat zal hoe dan ook dichtbij komen (heb het overigens nog niet gevonden op het internet en de forum).

Ik zelf dacht aan een isolatie netjes om de leiding te plaatsen. Hoe staan jullie er tegenover, of zijn er andere mogelijkheden?

Verder wordt de motor (cilinder) snel erg warm. t.o.v. ik gewend ben van alle Honda mt's die ik heb gehad. Ik wil daarom graag de ontsteking controleren en overal wordt duidelijk verteld hoe dit moet. Maar wat moeten de merktekens zijn? Er zit een inkeping in het vliegwiel, maar tegenover welke merktekens moet deze gepositioneerd worden?

Alvast bedankt!

Sef

https://ibb.co/Hg8rCjD
https://ibb.co/9HVsJDz

Last edited by Sef_Janssen; 12/05/20 06:36 PM.

-
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
bedankt voor de foto's graag nog wat van de andere kant ( vliegwiel) en ook van de wartel in de pomp
Misschien sorry dat ik het zeg maar ik zie een redelijk rampgebied.
Frictie zit niet goed, spatbord bouten zijn de verkeerde en die "aftermarket" alu leidingen deugen ook niet. verder lijkt het of de carburateur op een tennis scheidsrechter stoel zit in plaats van op zijn spruitstuk en de voorrem blokken dienen ook anders gemonteerd te worden, de armpjes moeten Binnen de doorgedrukte punten blijven en niet erbuiten staan

Last edited by Joan; 12/05/20 07:18 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja zeker wat Joan zegt over de remmen. Echt wel links zo, want je blokje kan er zo van tussen schieten.
De meeste van ons hebben de leiding, netjes omgebogen, zodat er ruimte komt tussen uitlaat en leiding. Bij mij 1cm zoiets.
Ik heb een 2de membraampje zitten tussen plaatje en carter, wel met een gaatje erin natuurlijk, als extra pakkingkje. Dicht goed af en iets extra isolatie. Nooit een vapour lock gehad. Ook met 30 graden niet. Misschien iemand in de buurt zoeken die ook gek van Solexen is. 2 zien meer als 1.
Succes met je mooie Solex.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2020
Posts: 20
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2020
Posts: 20
Ik woon in de buurt van Sevenum, dus kan eens op en neer tuffen. Betreft de remmen, boutjes en dergelijke, dit alles heb ik zo terug gezet zoals ik het heb gedemonteerd. De vorige beunhaas nam het dus ook niet zo nauw haha. Pracht deert mij niet zo in dit project...

Functionaliteit wel, dus bedankt dat je de remmen opmerkt, dit moet opgelost worden. Betreft de carburateur, ik keek er al raar tegen aan. Krijg het helaas niet verder op het spruitstuk geplaatst, het lijkt gewoon aan te zitten.

Een metalen leiding ipv aluminium heeft al veel baat dan? Het verbuigen van de leiding zal ik doen, het leek mij persoonlijk niet veel baat hebben die kleine centimeter. Betreft de extra membraan, smelt dit niet weg?


-
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Sef_Janssen


Verder wordt de motor (cilinder) snel erg warm. t.o.v. ik gewend ben van alle Honda mt's die ik heb gehad. Ik wil daarom graag de ontsteking controleren en overal wordt duidelijk verteld hoe dit moet. Maar wat moeten de merktekens zijn? Er zit een inkeping in het vliegwiel, maar tegenover welke merktekens moet deze gepositioneerd worden?

Alvast bedankt!

Sef

https://ibb.co/Hg8rCjD
https://ibb.co/9HVsJDz


Hier een afbeelding van een Oto maar dat is in principe dezelfde afstelling als bij een 3800.

De laatste zin van de omschrijving :

Dit vereist enige vaardigheid

[Linked Image]


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2011
Posts: 27
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: May 2011
Posts: 27
Marcel van de Ven heeft het vast zo gefixed. Hij heeft mij ook al een paar keer geholpen (nog dichterbij dan voor jou :D).

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Afgelopen week kreeg ik een Solex aangeboden die al langere tijd (jaren) stil had gestaan.
Ik begon met het loshalen van de tank en dan maak je de onderste leiding bij de pomp los.
En toen werd ik wakker , (het was nog ochtend) hier klopt iets niet !!
Er mankeerde overigens wel meerdere dingen aan de motor, maar wel oplosbaar.

[Linked Image]

Borgplaatje en remblokje rechts
[Linked Image]


En dit is de linker kant


[Linked Image]

Last edited by FFAnders; 08/06/20 11:05 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja bij solex hebben ze het nooit begrepen hoe dat moet met die leidingen.

en dat van die montage van de remmen is een terugkerend verschijnsel , veel variatie op hoe het zou moeten/bedacht is





Als ik aan auto's of stationair motoren sleutel en daar een benzine pomp aantref staan er altijd pijlen op de aansluitingen , die snappen wel dat het sleutelwerk niet altijd door de ontwerper wordt gedaan maar vaak door iemand in de bosjes ( van het AD moet ik de engelse termen voortaan gewoon in het nederlands schrijven dus in dit geval niet "bush" schrijven) die pech heeft en verder wil , dan ligt het handboek ook niet kant en klaar op de keukentafel.



nog even wennnen wat is het nederlands voor auto en voor stationair en is pech ook wel goed of moet daar "panne" staan

Last edited by Joan; 09/06/20 09:09 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Lol die uit gedriehoekte plaatjes onderaan de schetsplaten, typisch gevalletje bel en klepel.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
[quote=FFAnders]Afgelopen week kreeg ik een Solex aangeboden die al langere tijd (jaren) stil had gestaan.
Ik begon met het loshalen van de tank en dan maak je de onderste leiding bij de pomp los.
En toen werd ik wakker , (het was nog ochtend) hier klopt iets niet !!
Er mankeerde overigens wel meerdere dingen aan de motor, maar wel oplosbaar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ronald, zitten die leidingen nu omgekeerd ?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja dat klopt, de leidingen zijn omgekeerd.
Knap, zonder de leidingen overdreven te verbuigen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 74 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.052s Queries: 37 (0.017s) Memory: 1.0159 MB (Peak: 1.2027 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 12:55:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS