Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136972 08/06/20 10:21 AM
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Sinds afgelopen weekend trotse eigenaar van een Solex 3800.
Bij de aankoop viel direct op dat de motor zwenkt/hobbelt tijdens het rijden. Bij het controleren van de aandrijfrol is er niks opgevallen. Wat wel op viel is bij het scharnier punt van het motorblok een bout wat speling lijkt te hebben (zie afbeelding) . Wat zijn jullie tips om na te lopen om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt!

Roy

Attached Images
Solex_motor.jpg (201.32 KB, 244 downloads)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Zwenken of hobbelen is een verschil.

Hobbelen van het blokje kan een te slappe veren of helemaal geen veren betekenen. Kijk eens naar de onderkant van je blokje onder het spatbordje, dus over het voorwiel of de veren het blokje netjes op de band trekken.

Bij zwenken dan bedoel je dat die van links naar rechts gaat?

Hoe is de staat van het wiel? Zit er soms een hoogte of zijdelingse slag in.

Een filmpje zou denk ik wonderen doen voor een juiste beoordeling.


Edit: Daar waar je rode vakje omheen staat horen rubberen bussen in te zitten, als die er niet zijn dan begrijp ik dat die zwalkt.

Last edited by MarkN; 08/06/20 10:33 AM.

Salut!
Mark
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by MarkN
Zwenken of hobbelen is een verschil.

Hobbelen van het blokje kan een te slappe veren of helemaal geen veren betekenen. Kijk eens naar de onderkant van je blokje onder het spatbordje, dus over het voorwiel of de veren het blokje netjes op de band trekken. De veren lijken het blok goed op de band te trekken. Alleen als ik de conditie zo bekijk zou vervanging geen overbodige luxe zijn (zie afbeelding). Hier zie ik ook dat de bout links ook wat speling heeft.

Bij zwenken dan bedoel je dat die van links naar rechts gaat? color:#FF0000]Het motorblok beweegt op en neer alleen doordat die rechts meer speling heeft dan links krijg je dus dat hij schuin op en neer danst. [/color]

Hoe is de staat van het wiel? Zit er soms een hoogte of zijdelingse slag in. Het wiel lijkt in orde

Een filmpje zou denk ik wonderen doen voor een juiste beoordeling.


Edit: Daar waar je rode vakje omheen staat horen rubberen bussen in te zitten, als die er niet zijn dan begrijp ik dat die zwalkt. Dus verstandig om nieuwe rubberen bussen te bestellen en die ertussen te zetten?


Later vandaag zal ik het filmpje plaatsen.

Attached Images
Solex_veren.jpg (300.18 KB, 220 downloads)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Zie onderstaande linkjes voor de videos (youtube):

Video 1: https://youtu.be/HivZVAI6KwE

Video 2: https://youtu.be/lMKlc5aCubk

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Kijk eens goed naar de band, volgens mij zit daar een beste hoogteslag in.
Ga anders eens gewoon fietsen zonder blok op het wiel, dat moet je volgens mij voelen.

De veren lijken gewoon goed (op alle bagger na dan die er zit)


Salut!
Mark
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Heb gekeken en er zit een kleine hoogteslag in van ongeveer 0.3 cm. Wat kan ik het beste doen naast het schoonmaken rondom de aandrijfrol?

Last edited by RoyM; 08/06/20 12:40 PM.
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik zou zeggen een spaaknippeldraaier pakken en het wiel richten. En natuurlijk meteen alle spaken op een goede spanning brengen.


Groet, Koos
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Misschien is hier al langere tijd mee gereden en is er meer defect geraakt. Ik zal het gedeelte waarmee de motor aan het frame zit ook controleren, dus bv de motorplaten en eventueel de rubbers.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by RoyM
Heb gekeken en er zit een kleine hoogteslag in van ongeveer 0.3 cm. Wat kan ik het beste doen naast het schoonmaken rondom de aandrijfrol?


Ergens zit een oneffenheid, hoe de band er uit ziet staat helaas niet op het filmpje, er kan ook zo maar een hap uit zijn waar de rol heeft staan slippen.

Ook kan de buitenband een bult hebben, bv bij het ventiel. Even checken. Indien nodig lucht eruit laten, proberen de band er juist in te leggen en weer oppompen.

En kijken of er een knik in je velg zit. Enfin, alles checken waarom het zaakje onrond is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
De oorzaak ligt bij de velg, het is zichtbaar dat de velg niet meer mooi rond is en de band hem volgt. Beste is denk ik om de voorband volledig te verwijderen en na te kijken. En wat is het beste aanpak om de velg te richten?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Een wielrichter is nodig om het goed te doen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
https://www.google.com/imgres?imgurl=x-raw-image:///5b0cb9b50668085e7b308bb009a21549c0414baee0ae32f263e5af16aada5b0f&imgrefurl=http://www.wielersportboeken.nl/docs/Het-ABC-van-wieltjes-spaken.pdf&tbnid=XghoBrW5DFuO7M&vet=1&docid=0AgUK6-u8lmY1M&w=596&h=224&q=wieltjes+spaken&source=sh/x/im

Een beetje omslachtig maar ik weet even geen andere weg.
De koppeling selecteren en daarna openen m.b.v de rechter muisknop, dan krijg je het ABC van Wieltjes spaken.
Op pagina 14 staat vermeld van hoogteslag ( die moet je eerst instellen) en breedteslag stellen.

Last edited by FFAnders; 08/06/20 06:05 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by FFAnders
https://www.google.com/imgres?imgurl=x-raw-image:///5b0cb9b50668085e7b308bb009a21549c0414baee0ae32f263e5af16aada5b0f&imgrefurl=http://www.wielersportboeken.nl/docs/Het-ABC-van-wieltjes-spaken.pdf&tbnid=XghoBrW5DFuO7M&vet=1&docid=0AgUK6-u8lmY1M&w=596&h=224&q=wieltjes+spaken&source=sh/x/im

Een beetje omslachtig maar ik weet even geen andere weg.
De koppeling selecteren en daarna openen m.b.v de rechter muisknop, dan krijg je het ABC van Wieltjes spaken.
Op pagina 14 staat vermeld van hoogteslag ( die moet je eerst instellen) en breedteslag stellen.


Dat kan simpeler wink

ABC van wielen spaken

Leuke pdf trouwens


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, Dank wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Bedankt allemaal voor de tips! Ik zal ook de band draaien voor de zekerheid. Beste is om het motorblokje eraf te halen en te controleren of de ophanging nog goed is?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, sowieso die moer van je eerste foto, mogelijk volstaat aandraaien van de moer, anders moeten er mogelijk nieuwe rubbers in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wiel moet absoluut gericht worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
De Solex loopt nu ongeveer 27 km/uur, je blijft dan natuurlijk wel bezig met de carburateur tijdens het rijden. Wat zou ik meteen na moeten kijken als ik het motorblok eraf haal om iets meer kracht te krijgen tijdens het optrekken?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by RoyM
De Solex loopt nu ongeveer 27 km/uur, je blijft dan natuurlijk wel bezig met de carburateur tijdens het rijden. Wat zou ik meteen na moeten kijken als ik het motorblok eraf haal om iets meer kracht te krijgen tijdens het optrekken?


Da's niet goed Roy.
Een Solex loopt gemiddeld 31 a 33.
Dus verdere controles en reparaties zijn nodig.
Zoek hulp. In welke omgeving woon je?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
De Solex loopt nu ongeveer 27 km/uur, je blijft dan natuurlijk wel bezig met de carburateur tijdens het rijden. Wat zou ik meteen na moeten kijken als ik het motorblok eraf haal om iets meer kracht te krijgen tijdens het optrekken?
je schrijft wel dat je een solex 3800 hebt, de YouTube filmpjes laten ook zien dat er allerlei 3800 attributen op zitten zoals een stikker op filter, maar als ik naar de decompressie hendel kijk denk ik een chineesch of 4800 mechanisme te zien. wat laat het kale blok zien ?? en hoe ziet het zijdeksel achter je tank eruit ?

kan ook niet goed zien wat voor carburateur er op zit , staan er codes op ? als het blijkt een 5000 blok te zijn heb je kans dat er maar een 5.2 op zit in plaats van een 6.5

Last edited by Joan; 09/06/20 09:44 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, die decompressie links is of chinees of 5000 (maar dan heb je geen motorlifter zoals deze).
op de eerste foto zie je het motornummer en dat zou dan weer een van de laatste 2200 zijn...

Of van alles wat, kan natuurlijk ook.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Alfons_Amuse
Originally Posted by RoyM
De Solex loopt nu ongeveer 27 km/uur, je blijft dan natuurlijk wel bezig met de carburateur tijdens het rijden. Wat zou ik meteen na moeten kijken als ik het motorblok eraf haal om iets meer kracht te krijgen tijdens het optrekken?


Da's niet goed Roy.
Een Solex loopt gemiddeld 31 a 33.
Dus verdere controles en reparaties zijn nodig.
Zoek hulp. In welke omgeving woon je?


Ik woon in Oss. Verder is het inderdaad een 2200 blokje en de vorige eigenaar heeft er die sticker op geplakt en een extra tank erop gezet. Helaas ook niet de originele handvaten... Zou het afstellen van de ontsteking helpen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
schreef ik al eerder, controleer ontsteking en ga na wat er aan onderdelen is gemonteerd als dit inderdaad een samenraapsel is van types. want alles past wel maar dat wil nog niet zeggen dat het naar elkaar luistert ( Nederlands gezegde voor...…... " niet optimaal werken")

nog eens naar je motornummer gekeken en zie dat het met 36 begint, net geen 3800 dus maar er is ook een 3300 geweest dus geen 2200

Last edited by Joan; 10/06/20 09:00 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
schreef ik al eerder, controleer ontsteking en ga na wat er aan onderdelen is gemonteerd als dit inderdaad een samenraapsel is van types. want alles past wel maar dat wil nog niet zeggen dat het naar elkaar luistert ( Nederlands gezegde voor...�... " niet optimaal werken")

nog eens naar je motornummer gekeken en zie dat het met 36 begint, net geen 3800 dus maar er is ook een 3300 geweest dus geen 2200


Het kale blok geeft dat het een Solex 2200 is met motornummer 3694946. De carburateur is een Solex 6.5 met een sproeier maat 28 (zie foto's) en het framenummer is 946502. Zijn er overzichten wat bij elkaar hoort en wat niet? En aangezien er te weinig power is wat is verstandig om eraan te doen naast jullie advies vragen?

Attached Images
Solex_carburateur.jpg (117.08 KB, 132 downloads)
Solex_sproeier.jpg (79.65 KB, 132 downloads)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Te weinig power,

Loopt alles soepel, wielen etc?
Loopt er niks aan, b.v. de remmen
Staat de ontsteking op tijd?
Lucht filter schoon? (er zijn tegenwoordig hele mooi Twin filters die het erg goed doen)

Wat ik zelf gedaan heb is de lucht gaten in het luchtfilterhuis opgeboord naar 8 mm zodat die meer lucht krijgt, maar dat zou ik pas gaan doen als je blokje 'gewoon' goed loopt.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by MarkN
Te weinig power,

Loopt alles soepel, wielen etc?
Loopt er niks aan, b.v. de remmen
Staat de ontsteking op tijd?
Lucht filter schoon? (er zijn tegenwoordig hele mooi Twin filters die het erg goed doen)

Wat ik zelf gedaan heb is de lucht gaten in het luchtfilterhuis opgeboord naar 8 mm zodat die meer lucht krijgt, maar dat zou ik pas gaan doen als je blokje 'gewoon' goed loopt.


De ontsteking wil ik nog afstellen. Moet me hier nog eerst beter in verdiepen voordat ik vanalles ga doen. Licht filter is erg schoon zelfs (lijkt wel vervangen voordat ik m kocht). De wielen zelf heb ik gisteren nagelopen en de remblokjes voor bijgesteld dus dat zit nu goed. Dus volgende stap is denk ik eerst ontsteking afstellen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
controleer ook de lengte van de zuiger, vaak is deze (vanaf de zijkant gemeten) naar de onderkant toe bij langzame solexen 51 mm, gevolg de inlaat wordt niet optimaal gebruikt. terug brengen naar 46 mm scheelt een jas


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
controleer ook de lengte van de zuiger, vaak is deze (vanaf de zijkant gemeten) naar de onderkant toe bij langzame solexen 51 mm, gevolg de inlaat wordt niet optimaal gebruikt. terug brengen naar 46 mm scheelt een jas

Als dat zo mocht zijn moet ik dan de cilinder afdraaien? Of is er een andere manier voor?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Originally Posted by Joan
controleer ook de lengte van de zuiger, vaak is deze (vanaf de zijkant gemeten) naar de onderkant toe bij langzame solexen 51 mm, gevolg de inlaat wordt niet optimaal gebruikt. terug brengen naar 46 mm scheelt een jas

Als dat zo mocht zijn moet ik dan de cilinder ……...ik schrijf "zuiger" , dat is een ander ding ………..afdraaien? Of is er een andere manier voor?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
Originally Posted by RoyM
Originally Posted by Joan
controleer ook de lengte van de zuiger, vaak is deze (vanaf de zijkant gemeten) naar de onderkant toe bij langzame solexen 51 mm, gevolg de inlaat wordt niet optimaal gebruikt. terug brengen naar 46 mm scheelt een jas

Als dat zo mocht zijn moet ik dan de cilinder ��...ik schrijf "zuiger" , dat is een ander ding ���..afdraaien? Of is er een andere manier voor?

Sorry mijn fout... Maar hoe is het dan de bedoeling dat de zuiger kleiner wordt gemaakt??

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Niet kleiner, korter, dus aan de onderkant de mm eraf.

Maar ik zie je woont in Oss, Marcel van de Ven is dan redelijk dichtbij, maak daar even een afspraak, hij helpt je wel.
Je mag ook naar de Achterhoek komen dan help ik je, maar das denk ik een stuk verder dan naar Marcel.

Last edited by MarkN; 11/06/20 01:46 PM.

Salut!
Mark
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by MarkN
Niet kleiner, korter, dus aan de onderkant de mm eraf.

Maar ik zie je woont in Oss, Marcel van de Ven is dan redelijk dichtbij, maak daar even een afspraak, hij helpt je wel.
Je mag ook naar de Achterhoek komen dan help ik je, maar das denk ik een stuk verder dan naar Marcel.


Bedankt voor het aanbod! Sevenum is voor mij toch een uur rijden (met de auto). Ik wil eerst zelf de ontsteking af stellen, heb hier echter nul ervaring mee... Heb me erin verdiept nu en ga een lampje maken om de ontsteking af te stellen.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Naar mij toe is ook een uur grin

Lampje gebruik ik niet, ik doe het op de ouderwetse manier maar dan niet met het vloeitje maar een voelermaatje van 0.05 tussen de puntjes werkt goed en constant.

Als de ontsteking dan op 1,8 mm bpd opengaat komt het voelermaatje er echt wel tussenuit, dan nog de volledige openen controleren van de contactpuntjes en als laatste controleren met de stroboscoop.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by RoyM
Originally Posted by Joan
controleer ook de lengte van de zuiger, vaak is deze (vanaf de zijkant gemeten) naar de onderkant toe bij langzame solexen 51 mm, gevolg de inlaat wordt niet optimaal gebruikt. terug brengen naar 46 mm scheelt een jas

Als dat zo mocht zijn moet ik dan de cilinder ��...ik schrijf "zuiger" , dat is een ander ding ���..afdraaien? Of is er een andere manier voor?

Sorry mijn fout... Maar hoe is het dan de bedoeling dat de zuiger kleiner korter, zie de opgegeven maatvoering, kleiner is ook wat anders wordt gemaakt??


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Heb wat pakkingen gehaald bij Solex Servicepunt in Middelbeers. Moest daar toch in de buurt zijn.
Heb hele pakkingsset gehaald en vervang meteen het membraan van de brandstofpomp. Kan ik meteen de cilinder controleren en bijwerken mocht het nodig zijn.
Ik ga de ontsteking afstellen door te kijken of de punten nog sluiting maken 1 mm voor het merkpunt en daar dus beginnen met open gaan. Dus heb mooie bezigheidstherapie dit weekend.

Wat wordt er bedoeld met 1.8 mm bpd?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat betekend, dat de puntjes dan net moeten open gaan. Dan heb je een vonk. Dan staat de zuiger 1,8mm voor de hoogste stand van je zuiger. Bovenste dode punt heet dit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Dat betekend, dat de puntjes dan net moeten open gaan. Dan heb je een vonk. Dan staat de zuiger 1,8mm voor de hoogste stand van je zuiger. Bovenste dode punt heet dit.
ja afgekort als BDP ( Niet BPD dus)

de Engels taligen schrijven TDC (=Top Dead Center)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Dank voor je scherpzinnigheid Joan, mijn vingers typen soms iets anders dan wat mijn hoofd denkt.

De markeringen op het vliegwiel en het vliegwielhuis zijn slechts hulpmiddelen. Het bovenste dode punt kun je meten met een schuifmaat, de dieptemeet functie. als de zuiger in de hoogste stand staat dan schuif je schuifmaat 1.8mm verder uit, en steekt hem terug in het bougiegat. vervolgens draai je weer langzaam aan het vliegwiel totdat de zuiger net tegen de schuifmaat aan tikt en op dat punt moeten de contact puntjes net open gaan.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Dat klinkt als een goede afstelling! Misschien een stomme vraag maar moet die dus 1,8 mm naar beneden zijn gegaan na het dode punt? Ga er morgen aan beginnen. Zal het resultaat delen zodra het af is.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Van de schuifmaat duw je de diepte meter eruit, dan zet je hem in het bougiegat en draai je het vliegwiel met de hand rustig rechtsom, als de dieptemaat begint te schuiven draai je net zolang door totdat er geen beweging meer is in de schuifmaat, je bent dan op het bovenste dode punt.

Je moet hier een beetje feeling voor krijgen, dus misschien moet je het een paar keer herhalen voor je het gevoel er bij hebt.

Als de diepte meting van de schuifmaat dus niet meer beweegt haal je de schuifmaat eruit, draai je het vliegwiel een stukje linksom terug, dan schuif je de schuifmaat 1,8 mm verder open, daarmee komt dus je diepte meter er 1,8 mm verder uit. Steek de schuifmaat weer in het bougiegat en draai het vliegwiel weer langzaam rechtsom totdat de zuiger tegen de dieptemeter vd schuifmaat aantikt, dan heb je de 1,8 mm voor het bdp bereikt en moeten de contact punten open gaan.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
totdat de zuiger tegen de dieptemeter vd schuifmaat aantikt, dan heb je de 1,8 mm voor het bdp bereikt en moeten de contact punten open gaan.

Ja, en belangrijk dat je rechtsom draait, vonk moet overspringen vóór het bdp, en niet nà, zoals je zelf schrijft.

En als alles goed is staan je merktekens op dat punt ook tegenover elkaar en kun je daar dus van uitgaan, controleert iets makkelijker.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2020
Posts: 1
D
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Feb 2020
Posts: 1
Misschien een overbodige vraag, maar vinden jullie de veren op pagina 1 er ook niet heel vettig uit zien? Best kans dat de krukas keerring niet goed meer is (zeker als het blokje een tijdje heeft staan dansen). Dit kan dan ook het gebrek aan kracht verklaren want dan verliest hij daar compressie.
Simpele check: is de rol nat aan de kant van de tank?

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Dat afstellen komt in orde met deze tips! Ik zal meteen dan de keerkring controleren en eventueel vervangen.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ik ben benieuwd grin, voor de keerring moet de krukas eruit.....


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Ik ben benieuwd grin, voor de keerring moet de krukas eruit.....
hangt van het type 3800 af, de meesten hebben de keerring aan de buitenkant. Die krukas verwijderen: zo veel mogelijk van weg blijven


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
De keerkring lijkt intact te zijn (rol is niet nat). Heb alle pakkingen vervangen (zat een dubbele kop pakking op...). Meteen alles schoon gemaakt wat erg nodig was voor het spruitstuk. De zuiger is inderdaad 51 mm. Heb nu niet de zuiger korter gemaakt. Motor loopt weer zoals voorheen, 25 km/uur.
Nu ben ik bezig met het afstellen. Alleen kom ik er niet uit. Heb een multimeter erop gezet bij het bewegende contact punt maar er is altijd sluiting. Kan iemand mij uitleggen hoe het moet?
Ook twijfel ik over de lampen. De het voor licht is door gelust naar het achterlicht (serie) maar ze doen het niet. Ik kan ook nergens vinden hoe de aansluiting moet zijn?

Last edited by RoyM; 14/06/20 09:09 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
natuurlijk is er altijd "sluiting" want je meet ook door de spoel heen en die is maar een paar OHM je moet WEL verschil zien, met punten dicht heb je bijna nul OHM met punten open een paar OHM. heb je een multimeter met "piep"stand moet je daar niet op letten, die piept dus altijd omdat er inderdaad steeds contact is ( ik noem dat geen "sluiting" )

en als je toch aan het meten bent dan kun je ook je lampjes meten . de spanning komt van je spoel ( meestal is die onder je vliegwiel aangesloten op een koperen pen die naast je pomp uit de zijkant van het carter komt. van deze pen naar je schakelaar ( aanraak contact, controleer of bij "aan"zetten die aanraking er ook daadwerkelijk is ) van de schakelaar met 1 draadje naar je koplampje ( mag zijkant zijn of centrale pin) met 1 draadje van je koplampje naar je achterlicht ( moet de andere kant zijn van het koplampje waar nog geen draadje aan zit ) draadje naar je achterlicht (mag zijkant zijn of centrale pin afhankelijk van type achterlicht houder) dan draadje van je achterlicht ( ook hier het stuk dat nog niet gebruikt wordt) naar "ergens" aan je frame, wel een stuk dat electrisch in contact staat met het metaal van je motorblok , kun je ook meten met je multimeter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Duidelijk verhaal. Ga morgen is goed kijken naar de kleine verschillen in de weerstand en de verbinding van de lampen op orde maken.
Het viel me op dat tussen de carburateur en de luchtfilter behuizing er een gat zit van ongeveer 3 mm. Is dit de bedoeling? Het filter valt wel mooi in de luchtfilter behuizing.
Wat kan ik nog meer nakijken/aanpassen om het vermogen van de Solex op orde te krijgen?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Je kan een voltmeter tussen de spanningsschroef en het carter houden. Wanneer je aan het vliegwiel draaid kan je dan zien of er spanning wordt opgewekt. Waarschijnlijk zit er sluiting tussen de schakelaar en de - (carter) of maakt de schakelaar geen goed contact met de spanningsschroef


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Heb de ontsteking afgesteld, scheelt enorm veel. Loopt nu al 32 km/uur wat al een stuk beter is en de motor leverd veel meer kracht en trekt goed door! Lampen werken helaas nog niet, ga is kijken of het door de lampen komt met externe voeding of iets in de verlichtingsspoel. Al met al is het doel van het onderhoud bereikt, hij loopt weer zoals het hoort!!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Duidelijk verhaal. Ga morgen is goed kijken naar de kleine verschillen in de weerstand en de verbinding van de lampen op orde maken.
Het viel me op dat tussen de carburateur en de luchtfilter behuizing er een gat zit van ongeveer 3 mm. Is dit de bedoeling? er hoort een dikke platte rubber ring tussen A) als pakking tegen stof B) als trillingdemper om zink ( luchtfilter) op zink ( carburateur) contact te voorkomen Het filter valt wel mooi in de luchtfilter behuizing.
Wat kan ik nog meer nakijken/aanpassen om het vermogen van de Solex op orde te krijgen?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
Originally Posted by RoyM
Duidelijk verhaal. Ga morgen is goed kijken naar de kleine verschillen in de weerstand en de verbinding van de lampen op orde maken.
Het viel me op dat tussen de carburateur en de luchtfilter behuizing er een gat zit van ongeveer 3 mm. Is dit de bedoeling? er hoort een dikke platte rubber ring tussen A) als pakking tegen stof B) als trillingdemper om zink ( luchtfilter) op zink ( carburateur) contact te voorkomen Het filter valt wel mooi in de luchtfilter behuizing. Er zit nu een dikke rubberen ring om de luchtinvoerk.
Wat kan ik nog meer nakijken/aanpassen om het vermogen van de Solex op orde te krijgen?


Merk nu op dat de brandstofpomp wat brandstof lekt. Heb de moet erbovenop al eruit gehaald en zo goed mogelijk schoon gemaakt en een nieuw membraan erin gezet. Hij lekt niet op de leidingen maar bovenop, wat kan ik hier het beste mee doen?
Heb de lampjes ook zoals beschreven aangesloten (in serie). Lampjes ook beide vervangen alleen na enige tijd deed de achter lamp het niet meer en toen had de voorlamp het ook snel daarna begeven. Zijn twee halogeen pitjes van 7,5 en 3 W. Snap niet helemaal wat er mis gaat.

Last edited by RoyM; 15/06/20 09:33 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zorg voor een goed pakking ringetje bovenop als het koper is dan even in de vlam zacht maken ( heel licht rood laten worden koelen door in water te gooien) en anders zo een rood fiber ringetje .

lampjes in serie werkt het beste als ze beiden dezelfde waarde hebben anders werkt het zware lampje alleen maar als voorschakelweerstand en loopt de spanning nog te hoog op voor het lampje met de laagste waarde . raar dat andere lampje ook kapot is gegaan dan moet het kapotte lampje inwendig sluiting zijn gaan maken en daar als stroomdoorvoer zijn gaan werken in plaats van het systeem uit te gooien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Waar dient eigenlijk die schroef bovenop dan voor?
Ik had het achterlicht betrapt op heel licht gloeien terwijl die zwart geworden was. Helaas was ik toen al te laat.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Waar dient eigenlijk die schroef bovenop dan voor? dat gat is gebruikt om de inwendige onderdelen aan te kunnen brengen en vroeger stond daar een paal op met draad aan twee kanten, kon je ook de lichtkap vast monteren. wordt ook veel fouten mee gemaakt .
Ik had het achterlicht betrapt op heel licht gloeien terwijl die zwart geworden was. Helaas was ik toen al te laat.

Last edited by Joan; 16/06/20 04:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Heb geprobeerd de ring te verhitten. Zie helaas nog brandstof op de motor zitten na een ritje. Ik heb afgelopen ook het membraan van de brandstof pomp vervangen. Het zal dus een nieuwe ring moeten worden.
De alles loopt nu 31, wat zou nog verstandig zijn om eraan te doen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Maak het rondom goed schoon, start de motor en kijk of je lekkage ziet. Zo niet en toch nat na een rit dan noemen wij dat “zwetenâ€. Sommige onhebbelijkheden hou je toch....

Wat je het beste kunt doen als hij nu 31 loopt?
Gaan rijden en genieten, prima snelheid!
Na inrijden komt er nog ietsje bij, niks aan doen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wat voor pompje is het ??? die met de verlijmde platte dekseltjes voorop hebben ook de neiging om daar te lekken want die lijm en benzine is geen goed idee


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
wat voor pompje is het ??? die met de verlijmde platte dekseltjes voorop hebben ook de neiging om daar te lekken want die lijm en benzine is geen goed idee Heb een foto bijgevoegd. Vind zelf dat die niet mooi past. Kan het zijn dat er een verkeerde (nieuwere) opzit? Het blok is namelijk een 2200 uit 1962


Het genieten zal zeker lukken! Het horen van een goed afgestelde motor geeft al een glimlach op mijn gezicht grin

Attached Images
Solex_pomp.jpg (126.69 KB, 122 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Originally Posted by Joan
wat voor pompje is het ??? die met de verlijmde platte dekseltjes voorop hebben ook de neiging om daar te lekken want die lijm en benzine is geen goed idee Heb een foto bijgevoegd. Vind zelf dat die niet mooi past. Kan het zijn dat er een verkeerde (nieuwere) opzit? Het blok is namelijk een 2200 uit 1962


Het genieten zal zeker lukken! Het horen van een goed afgestelde motor geeft al een glimlach op mijn gezicht grin
goed gedaan dat plaatsen van die foto, ziet er apart uit, de vorm van het zinken huis hoort zodanig te zijn dat hij BINNEN de opstaande rand van het carter past, zo voorkom je dat bij een dunne achterplaat/membraan combinatie de pomp af gaat steunen op de carter rand en niet het pakket netjes aandrukt .

je koperen ringetje ziet er netjes uit.
Kan niet zien of het pompje een chineesche miskleun is, de kleur van de lijm ziet eruit als die van een originele . als het een chineesche miskleun is, wil het nogal dat het draad scheef ingetapt is controleer dat eens. pasvlakken zijn dan niet parallel ( geldt meestal voor de wartels van de leidingen die heb ik er wel een onder ca 30 graden in zien gaan maar ook voor het stopje bovenop. afdichten van niet parallelle vlakken is niet te doen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
Originally Posted by RoyM
Originally Posted by Joan
wat voor pompje is het ??? die met de verlijmde platte dekseltjes voorop hebben ook de neiging om daar te lekken want die lijm en benzine is geen goed idee Heb een foto bijgevoegd. Vind zelf dat die niet mooi past. Kan het zijn dat er een verkeerde (nieuwere) opzit? Het blok is namelijk een 2200 uit 1962


Het genieten zal zeker lukken! Het horen van een goed afgestelde motor geeft al een glimlach op mijn gezicht grin
goed gedaan dat plaatsen van die foto, ziet er apart uit, de vorm van het zinken huis hoort zodanig te zijn dat hij BINNEN de opstaande rand van het carter past, zo voorkom je dat bij een dunne achterplaat/membraan combinatie de pomp af gaat steunen op de carter rand en niet het pakket netjes aandrukt . Ik vind dit meer verdacht dan de ring. Kan het zijn dat het een type brandstofpomp is van na 1964, terwijl het blok uit 1962 komt? Kan je dit ergens aan herkennen?

je koperen ringetje ziet er netjes uit.
Kan niet zien of het pompje een chineesche miskleun is, de kleur van de lijm ziet eruit als die van een originele . als het een chineesche miskleun is, wil het nogal dat het draad scheef ingetapt is controleer dat eens. pasvlakken zijn dan niet parallel ( geldt meestal voor de wartels van de leidingen die heb ik er wel een onder ca 30 graden in zien gaan maar ook voor het stopje bovenop. afdichten van niet parallelle vlakken is niet te doen De schroefdraad lijkt er mooi recht in te gaan. Ook van de leidingen.


Ik had ook begrepen dat er een soort pompkogel in de brandstofpomp hoort te zitten. Ben dit met het loshalen echter niet tegen gekomen. Is het misschien verstandig om de gehele brandstofpomp te vervangen?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Een nieuwe pomp kost nog geen 30 euro. Dus voor het geld moet je het niet laten


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Een nieuwe pomp kost nog geen 30 euro. Dus voor het geld moet je het niet laten
dan is de vraag of je nog ergens een goede koopt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik wilde er eigenlijk nog bij zetten ' en dan hopen dat je een goede hebt ' . Wat voor hars smeren ze in die rondingen als extra vul middel? Zoals te zien bij diverse race solexen


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb diverse pompjes geprobeerd, maar qua prijs/kwaliteit vind ik die van solexnederland.nl zo slecht nog niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Voor het afdichten van het dekseltje is JB weld een goede keus.

Maak al jaren een eigen binnenwerk in het bestaande pompje.
De zittingen van messing stelschroefjes en de kogeltjes zijn keramische kogeltjes, "robijn"


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Ik wilde er eigenlijk nog bij zetten ' en dan hopen dat je een goede hebt ' . Wat voor hars smeren ze in die rondingen als extra vul middel? Zoals te zien bij diverse race solexen
ik gebruik helemaal geen hars maar een extra plaatje voorop en dan een membraan als pakking , snap niet dat ze dat al niet meteen gedaan hebben . moet je soms wel even dat dekseltje wegdoen want sommigen hebben een bolling die dat plaatje in de weg zit. Vroeger maakte ik dan nog wel eens een uitholling in dat plaatje maar dat werd me te veel werk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Advies is dus niet om een nieuwe te kopen? Het membraan had ik al vervangen, misschien de zitting ook maar doen dan?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Advies is dus niet om een nieuwe te kopen? Het membraan had ik al vervangen, misschien de zitting ook maar doen dan?
oppassen met de "zittingen" daar zijn wel verschillende typen in en dat past onderling echt niet, er zijn er voor blokken met een vlakke bodem ( gaatje in midden op zelfde hoogte als pasvlak) daar heb je een vlakke plaat voor nodig met een deuk in het midden om het membraan te laten fladderen en er zijn blokken met een holle bodem ( gaatje in midden ligt een stuk lager dan het pasvlak) ook daar een plaat met een deuk in het midden om membraan te laten fladderen MAAR aan de achterkant zit een bultje om het hoogte verschil van het holle carter te compenseren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Er zijn pompbodems in omloop van flutkwaliteit.
Er moet een beetje holling in zitten en dat is vaak maar heel minimaal. Daarbij is de passing van dat gaatje niet goed waardoor je die minimale holling zomaar vlak of zelfs bol schroeft met monteren.

De beste ervaring heb ik met de bodempjes van Bobby. Daar is ook de passing van het gaatje aangepast. De pompcapaciteit is daardoor meteen prima. Andere plaatjes moet ik meestal aanpassen om een beetje pompcapaciteit te krijgen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Er zijn pompbodems in omloop van flutkwaliteit. klopt,
Er moet een beetje holling in zitten en dat is vaak maar heel minimaal. Daarbij is de passing van dat gaatje niet goed waardoor je die minimale holling zomaar vlak of zelfs bol schroeft met monteren.

De beste ervaring heb ik met de bodempjes van Bobby. Daar is ook de passing van het gaatje aangepast. De pompcapaciteit is daardoor meteen prima. Andere plaatjes moet ik meestal aanpassen om een beetje pompcapaciteit te krijgen.


Ik heb voor "probleemgevallen" altijd een plaatje bedoeld voor de platte carters opgespannen staan op een oud "hol" carter doordat ik draad in het centrale gaatje heb getapt en dus met een boutje dat plaatje op spanning kan zetten als hij er maar lang genoeg op zit rekt dat plaatje en krijgt zo een enorme holling. kan dus maar om de paar maanden zo een plaatje voor die "probleemgevallen" toepassen, maar vaak zit dat plaatje tot wel een jaar op dat carter

Attached Images
plaatje opspannen.jpg (208.85 KB, 206 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Slim ðŸ‘ðŸ¼


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Van het demonteren heb ik nog een foto voor het schoonmaken. Het lijkt erop dat ik een 2200 heb met opstaande zitting. Als ik op internet rondkijk kom ik snel op dit uit:https://www.solexmarkt.nl/Solex-brandstofpomp

Dit is echter wel een hele andere dan die erop zit en kan niet controleren of dit nu wel de goede is of niet. Wat is wijsheid? Alleen membraan met zitting of ook de pomp zelf?

Attached Images
Solex_kaal.jpg (395.61 KB, 178 downloads)
Last edited by RoyM; 22/06/20 02:55 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Van het demonteren heb ik nog een foto voor het schoonmaken. Het lijkt erop dat ik een 2200 heb met opstaande zitting. Als ik op internet rondkijk kom ik snel op dit uit:https://www.solexmarkt.nl/Solex-brandstofpomp

Dit is echter wel een hele andere dan die erop zit en kan niet controleren of dit nu wel de goede is of niet. Wat is wijsheid? Alleen membraan met zitting of ook de pomp zelf?
Ik heb je URL even nagekeken: dan kun je net zo goed je oude pomp blijven gebruiken. en inderdaad je 2200 carter is er eentje die problemen gaat geven als je een "standaard" achterplaat gaat monteren want jij hebt een terugliggend carter MET opstaand randje, daar moet je altijd zelf het gat in het achterplaatje groter maken zodat plaatje OVER de opstaande rand valt.

heb een screendump gemaakt van de "solexmarkt URL" en daar wat aantekeningen bij gezet en de boutjes van de oude pomp zijn ook NIET te gebruiken voor de nieuwe pomp die dien je met een verzinkboor terug te boren op de juitse dikte, onlangs nog een paar solexen gehad daar zaten dit soort pompjes op met de oude schroeven, hadden maar ca 2 gangen draad in het carter en het is al niks

EN de gemonteerde stop bovenop is een "voldraad" stop en niet eentje met een borst zoals het hoort , kapje erop, moertje aandraaien kapje een barst. ik monteer daar eerst een koppelmoer op om het draad op te vullen

Attached Images
website info.jpg (149.54 KB, 165 downloads)
Last edited by Joan; 22/06/20 04:49 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Beste is dus om de huidige pomp bij te werken dat hij wel past in de opstaande rand?
Ik heb ook niet gezien tijdens het schoonmaken dat de zitting was bewerkt om goed te kunnen passen met de opstaande rand. Wellicht als ik het gat groter maak om goed in de carter's opstaande rand te vallen dat het al wat scheelt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja doe maar, controleer dan wel of de plastic achterplaat nog wel zijn "holling" heeft om ruimte te geven aan het membraan.

in geval van nood: metalen plaatje maken met de 4 boutgaten en het centrale gat overgenomen van het plastic plaatje. bij centrale gat van metalen plaatje3 ringetjes M4 leggen en centreren met boutje, kunststof plaatje er overheen leggen en licht vastzetten met 4 schroefjes, in bak heet water om plastic te verzachten, na afkoelen controleren of hij weer hol is .

Last edited by Joan; 23/06/20 10:13 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by RoyM
Beste is dus om de huidige pomp bij te werken dat hij wel past in de opstaande rand?
Ik heb ook niet gezien tijdens het schoonmaken dat de zitting was bewerkt om goed te kunnen passen met de opstaande rand. Wellicht als ik het gat groter maak om goed in de carter's opstaande randMoet er rondom heen "overheen"vallen te vallen dat het al wat scheelt.
zie ook inzending hierboven

Last edited by Joan; 23/06/20 10:14 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Dag Solexvrienden,
Ik tref het! Vandaag, juist vandaag, mijn motortje, dat al jaren in het droogdok ligt, gestart. Geen benzine toevoer. Dus hij startte niet. mad Kom ik hier een leuk topic tegen met een heleboel foto's! en uitleg! Over... jawel het benzinepompje. Knap! Moet het lukken dat ik een gelijkaardig pompje op mijne Solex 3800 gemonteerd zie. Dus ik volg met veel interesse. Ik zie dat het pompje rechts boven niet de vorm van de opstaande rand volgt. Maar het plaatje van kunststof met de holling en het membraan zijn dik genoeg om ervoor te zorgen dat het pompje boven de opstaande rand kan worden gemonteerd. Zo was het toch bij deze Solex. (Franse) Ik zie nu dat er pompjes (geweest) zijn die rechts boven de kromming van de opstaande rand volgen. Zit er bij deze Solex waarschijnlijk geen juist (origineel) pompje op!? Wordt verder onderzocht. Al met al een leerrijke dag, en dat op mijn leeftijd! crazy

Fijne groeten,
Andrajo

Attached Images
20200604_Motor (6).jpg (192.32 KB, 121 downloads)
20200604_Pompje(3).jpg (278.63 KB, 117 downloads)
Last edited by Andrajo; 23/06/20 08:49 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Grote kans dat in het pompje van een motor die al jaren "in het Droogdok ligt" de kogeltjes vastgeplakt zijn.
Laat het pompje eens een tijdje lekker weken in verse benzine of beter nog Aspen en doe daarna de "Blaas -en-zuigtest" dan weet je of de kogeltjes in de pomp weer los zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
Originally Posted by Joan
ja doe maar, controleer dan wel of de plastic achterplaat nog wel zijn "holling" heeft om ruimte te geven aan het membraan.

in geval van nood: metalen plaatje maken met de 4 boutgaten en het centrale gat overgenomen van het plastic plaatje. bij centrale gat van metalen plaatje3 ringetjes M4 leggen en centreren met boutje, kunststof plaatje er overheen leggen en licht vastzetten met 4 schroefjes, in bak heet water om plastic te verzachten, na afkoelen controleren of hij weer hol is .


Tegen mijn verwachting in viel de zitting eroverheen. Natuurlijk breekt dan net met het monteren een boutje... De zitting zelf was wel behoorlijk toegetakeld dus deze staat op de nominatie voor vervanging. Na testen zag ik alleen bovenop het pompje wat benzine liggen. Dit duidde toch echt naar het koperen ringetje bovenop de pomp. Zal deze dus maar vervangen en kijken of het is opgelost.

Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
[quote=FFAnders]Grote kans dat in het pompje van een motor die al jaren "in het Droogdok ligt" de kogeltjes vastgeplakt zijn.
Laat het pompje eens een tijdje lekker weken in verse benzine of beter nog Aspen en doe daarna de "Blaas -en-zuigtest" dan weet je of de kogeltjes in de pomp weer los zijn.
[Heerlijk zwemweer, pompje ligt in de naft, bedankt! Mond aan mond beademing komt later.]

Last edited by Andrajo; 25/06/20 08:18 PM.
Joined: Jun 2020
Posts: 50
R
RoyM Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jun 2020
Posts: 50
De Solex loopt geweldig! Top snelheid van 32 en de lampen blijven het doen (ook na een ritje). Zit alleen ergens iets mee te trillen maar dat komt ergens nog wel boven water.
Vandaag een ritje gemaakt van een goeie 30 km. Met alle hulp hier dus de Solex goed op orde gekregen laugh


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.115s Queries: 187 (0.050s) Memory: 1.7346 MB (Peak: 2.5728 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:39:36 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS