Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136446 01/05/20 09:33 AM
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Jongens,
Bij één van mijn 2 3800 Solexen levert de motor geen kracht. Opeens zag ik rook komen uit de Decompressie klep.
Toen begreep ik dat de logische verklaring was van het druk verlies.
Ik zou nu het kleppen deksel kunnen verwijderen en de klep proberen schoon te maken maar ..... mijn vraag is: Is dat de juiste oplossing en zijn er bepaalde truuks om dit te doen.
Jullie hebben vast meer ervaring met het afdichten van dit lek.
Kunnen jullie mij hints geven?
Alvast van harte bedankt.
Dirk3800

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja hoor, gewoon demonteren.
De klep in de boormachine en dan met een borstel schoondraaien en dan met een kleine fijn vijltje het afdichtvlak bijwerken. Niet veel, is zo gebeurd. Ook in de kop met een het vlak met een borsteltje schoonmaken. Je kan nu met een beetje cif (beter is natuurlijk klepschuurmiddel) alleen het afdichtvlak wat insmeren en met een schroevendraaier de klep inschuren. Je kan zien waar hij op af gaat sluiten door een klein randje wat zichtbaar wordt op klepje en zitting.
Oke, gewoon een beetje cleanen toch.
Alles schoospoelen en met olie monteren.
Goed afstellen is dan de truc. laugh
Succes.

Last edited by Alfons_Amuse; 01/05/20 10:49 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De afdichting kun je checken door een beetje benzine in de kop te gieten, of remmenreiniger erin te spuiten.
Als het niet wegloopt is het dicht.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Hey Alfons en John,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb jullie raad opgevolgd en tevens met Cif het klepje gepolijst.
Vervolgens gemonteerd in de cilinderkop, de veer aangespannen (vaster dan voordien) en benzine ingegoten.
Geen druppeltje lek.
Dus . . . operatie gelukt!
Bij de hermontage van de cilinderkop heb ik ook maar de afdichtingsring vervangen.

Ik heb nu wel een ander probleem. Er komt geen benzine mengsel in de cilinder. De pomp werkt perfect. De benzine zie ik weglopen via het retour kanaal.
Zelfs na herhaaldelijk aandraaien van de motor met mijn boormachine constateer ik dat de bougie nog steeds zo goed als droog is.
Dan maar de carburator demonteren en oppoetsen. Alle kanalen zijn 100% vrij.
Ontsteking: werkt! Heb zelfs de condensator vervangen en de openingstijd van de contactpunten op een heel klein beetje voorontsteking ingesteld.
Waar zit nu het probleem. Is er onvoldoende compressie, of onderdruk om het gasmengsel binnen te trekken?? Kan.
De compressie kan ik niet meten want ik heb geen compressiemeter. Ik kan enkel vergelijken met mijn andere Solex 3800 die perfect loopt. Heel veel verschil mer ik niet.

Het is natuurlijk een motor die wel wat jaren oud is hij liep tot voor kort.
Hebben jullie suggesties?

Het is zo jammer dat nog niemand gevonden heb met Solex ervaring in de buurt van de provincie Antwerpen. Samen sleutelen en van gedachten wisselen is o-zo tof.
Mochten jullie dan toch iemand kennen, laat het me gerust weten.
Alvast bedankt,
Dirk

Last edited by Dirk3800; 01/05/20 05:22 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
heb je al eens op de website gekeken oa naar die veeeeel te vast gedraaide sproeiers, daar komt niks meer doorheen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Joan,
Dat ga ik zeker nakijken maar ik herinner me toch dat die niet vaster zit dan handvast.
zit het risico er niet in dat de sproeier er uit rammelt?

Ik heb nog een andere vraag:
Mijn andere Solex is pas tevreden als de chocke helemaal dicht staat? als ik de chocke verder open dan krijgt hij kennelijk onvoldoende benzine binnen.
Ik weet dat de ontsteking een beetje vervroegd staat ingesteld. Ongeveer 12mm voor het streepje. Kan dat er mee te maken hebben?
Te weten is dat ik alle testen doe met de luchtfilter op de carburator gemonteerd.

Wat denk jij?

Ik hoor het graag.
Bedankt,

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik weet dat de ontsteking een beetje vervroegd staat ingesteld. Ongeveer 12mm voor het streepje. Kan dat er mee te maken hebben?

Ja, een of 2 mm kan niet zo kwaad, maar dit is te veel.
Nog een mm erbij en je krijgt geen vonk meer.
Of het zoveel invloed heeft op je choke durf ik zo niet te zeggen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik weet dat de ontsteking een beetje vervroegd staat ingesteld. Ongeveer 12mm voor het streepje. Kan dat er mee te maken hebben?

Ja, een of 2 mm kan niet zo kwaad, maar dit is te veel.ik zet hem meestal net op het carter randje ( er zit daar een sprong in het carter daar waar het platte kantje begint met tekst en merkteken )
Nog een mm erbij en je krijgt geen vonk meer.
Of het zoveel invloed heeft op je choke durf ik zo niet te zeggen
je verwacht bij een niet startende motor die WEL benzine krijgt toch inderdaad echt een natte bougie , als je de sproeier eruit draait en met de boormachine werkt komt er dan wel sap uit het gat van de sproeier ? en wat als je zonder luchtfilter tijdens start proberen telkens even de duim op de ingang van de carburateur zet dat hij echt GEEN lucht kan zuigen maar wel benzine ?
OA carburateurs die niet professioneel zijn opgeboord willen nog wel eens een verstopping hebben van de venturibuis ( is zij opening) in de hoofdingang van de carburateur

Last edited by Joan; 03/05/20 05:41 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Hey, Bedankt voor de reacties.
1. Bij de ene die enkel met volledige chocke wil rijden ga alvast de voorontsteking juister afregelen.
2. Bij de andere, die geen benzine krijgt, ga ik zeker de test doen zonder benzine sproeier.
Voor beide gevallen gaven jullie mij de aanbeveling om er voor te zorgen dat de benzine sproeier niet te vast zou ingeschroefd zijn. Ik ben dat even gaan nakijken en kwam tot de vaststelling dat de fitting waarin de sproeier wordt geschroefd 15mm diep is en de sproeier maar 12.5 mm lang is. Zie tekening hierbij.
Volgens mijn beredenering is er dan nog altijd 2.5 mm ruimte onder de sproeier om de benzine te pompen naar het Venturi-kanaal.
Het is onmogelijk om de sproeier onderaan dicht te knijpen.
Of . . . zien jullie dat anders?

Attached Images
3800 benz Sproeier en fitting.jpg (70.4 KB, 211 downloads)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Ik blijf verder testen:
Bij Nr1 (die ene die enkel met volledige chocke wil rijden) heb ik nu het ontstekingsmoment aangepast. Net op het streepje van de kulas en vliegwiel.
Motor draait prima en hoeft geen volle chocke meer.
Ik kan de chocke wel niet helemaal open te zetten bij het rijden. Laat zeggen ¾ open.
Hij loopt weer vlotjes naar de 37Km/h bij vol gas.
Als ik de gas terug draai naar stationair dan moet ik wel een beetje meer chocke geven om kracht te houden. Het is dus een beetje spelen.
De motor levert echt de kracht die ik verwacht en het is weer een plezier om er mee te scheuren.
Heb je nog suggesties?

Nr2 (degene die geen brandstof krijgt) Deze heeft identiek dezelfde sproeier en sproeier fitting met exact dezelfde afmetingen als aangegeven op de tekening.
Ik heb de test gedaan om de motor (zonder bougie) aan te draaien met de boormachine maar nu zonder benzine sproeier.
Effectief, er loopt heel wat benzine uit de sproeier fitting.

Volgende test: Sproeier en bougie terug geplaatst en aandraaien met boormachine met mijn vinger op de luchtinlaat (boven op de carburator). Ik voel duidelijk dat mijn vinger binnen gezogen wordt.
- Kulaskop er af gehaald en, jawel, er was benzine. Niet gek veel maar er was er.

Waarom start dat ding niet? Terug naar af en ontsteking testen. Bougie er uit en aangesloten + mooi vast gehouden tegen de massa en wat ontdekte ik daar?!
Als ik de motor aandraai (traag) dan zie ik bij iedere rotatie een vonkje ontstaan.
Voer ik het toerental opdat verdwijnen de vonkjes!
Wat is het probleem? Contactpunten? De condensator is nieuw en ik meet 624nF. Dus die is OK.
De ontstekingsbobijn heeft primair een weerstand van 1.4 Ohm. De secundaire 2.4K Ohm.
Allemaal normaal.
Toch maar de contact punten vervangen?
Ik hoor het graag van jullie, kenners.
Alvast bedankt jongens,
Dirk

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Dirk3800
Ik blijf verder testen:
Bij Nr1 (die ene die enkel met volledige chocke wil rijden) heb ik nu het ontstekingsmoment aangepast. Net op het streepje van de kulas en vliegwiel.
Motor draait prima en hoeft geen volle chocke meer.
Ik kan de chocke wel niet helemaal open te zetten bij het rijden. Laat zeggen ¾ open. dat is helemaal prima.
Hij loopt weer vlotjes naar de 37Km/h bij vol gas.
Als ik de gas terug draai naar stationair dan moet ik wel een beetje meer chocke geven om kracht te houden. Het is dus een beetje spelen.
De motor levert echt de kracht die ik verwacht en het is weer een plezier om er mee te scheuren.
Heb je nog suggesties? ja: nergens meer aankomen laugh

Nr2 (degene die geen brandstof krijgt) Deze heeft identiek dezelfde sproeier en sproeier fitting met exact dezelfde afmetingen als aangegeven op de tekening.
Ik heb de test gedaan om de motor (zonder bougie) aan te draaien met de boormachine maar nu zonder benzine sproeier.
Effectief, er loopt heel wat benzine uit de sproeier fitting.

Volgende test: Sproeier en bougie terug geplaatst en aandraaien met boormachine met mijn vinger op de luchtinlaat (boven op de carburator). Ik voel duidelijk dat mijn vinger binnen gezogen wordt.
- Kulaskop er af gehaald en, jawel, er was benzine. Niet gek veel maar er was er.

Waarom start dat ding niet? Terug naar af en ontsteking testen. Bougie er uit en aangesloten + mooi vast gehouden tegen de massa en wat ontdekte ik daar?!
Als ik de motor aandraai (traag) dan zie ik bij iedere rotatie een vonkje ontstaan.
Voer ik het toerental opdat verdwijnen de vonkjes!
Wat is het probleem? Contactpunten? De condensator is nieuw en ik meet 624nF. Dus die is OK.
De ontstekingsbobijn heeft primair een weerstand van 1.4 Ohm. De secundaire 2.4K Ohm.
Allemaal normaal.
Toch maar de contact punten vervangen?
Ik hoor het graag van jullie, kenners.
Alvast bedankt jongens,
Dirk

soms zit er een minuscuul vuiltje op de contactpuntjes, waardoor slecht contact ontstaat. Of je bougiekabel maakt slecht contact bij het schroefoogje, of bij de spoel. Zoiets verwacht ik.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De spoel kan Ohms gemeten goed zijn maar als de isolatie slecht is , door een of andere oorzaak, b.v. vocht, kan deze inwendig doorslaan.
Vliegwiel langzaam draaien > lage hoogspanning, geen doorslag, vonk op de bugie
Vliegwiel sneller draaien > hogere hoogspanning , wel doorslag, geen vonk.

Last edited by FFAnders; 04/05/20 05:31 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Ik ben vandaag weer enkele uurtjes zoet geweest met Nr2. Gelukkig heb ik nu tijd met heel die Corona Lock-down.
Heb dus de contactpunten vervangen. Verschil zie ik niet. was blijkbaar niet nodig.
De condensator heb ik nog een opgemeten en die is 265nF.

Om te kijken of er ontsteking is doe ik 2 dingen:
a: Ik sluit de bougie aan en hou ze tegen massa.
b: ik sluit in de plaats van de bougie een Neonlampje aan. Dat neonlampje gaat aan als er ontsteking is maar. . . . .

Nu heb ik wel iets merkwaardig ontdekt.
Als ik het vliegwiel monteer en vast schroef heb ik GEEN ontsteking op de bougie maar wel in het Neon lichtje.
Zet ik het vliegwiel los en trek het 3mm naar achter dan werkt het neonlichtje en bij de bougie zie ik de vonkjes!!!!!!!!!!
Schuif ik het vliegwiel terug op de juiste plaats (vast) dan is er geen vonk meer op de bougie.

Om deze testen te doen hoef ik niet eens mijn boormachine te gebruiken. Gewoon het de hand aan het vliegwiel draaien doet de vonk al overslaan.
Kan het zijn dat de positie van het vliegwiel ZOOO nauwkeurig luistert om inductie vermogen voldoende te leveren om op de bougie een vonk te laten overspringen?
Dat lijkt me zo onlogisch.
Wat moet ik nu doen? Een ander ontstekingspoel bestellen? Nieuw vliegwiel?

Ik snap het niet meer en geraak einde raad.
Groetjes,
Dirk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
kijk nog even terug naar mijn andere berichten, ik had er onlangs eentje daar was het vliegwiel zo vaak en zo "te vast" aangedraaid dat deze aan de achterkant bijkans tegen het carter aan sleepte, de verstevigingen in het vliegwiel hadden de buitenste isolatie van de bobine geschraapt ( deze is veel groter dan de lichtmachine dus die heeft geen last en een andere daar hadden ze een condensator in gezet met een vast draadje uit het midden in plaats van een schroefoogje dat draadje ging in een boog weer naar beneden maar de buitenkant van de boog ook doorgesleten door vliegwiel en elke keer als daar zo een inwendige rib langs kwam was daar even kortsluiting raar hoesten en rot lopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het is niet echt een choke. Meer een mengselregelhefboom.
Als hij naar liks staat, heb je een rijk mengsel (zeg maar choke werking). Als hij naar rechts staat, een arm mengsel.
Als je tijdens rijden tussen de 1/2 en 3/4 naar rechts staat, is het mengsel blijkbaar goed en loopt hij netjes.
Dus moet hij zeker niet helemaal naar rechts staan.
Bij mij staat hij zo'n 60% naar rechts.

Puntjes kunnen idd slecht zijn.
De nieuwe condensatoren zijn soms al vanaf het begin slecht.
Kun je de ontsteking onderling niet effe wisselen.
Dan ben je er snel uit. Nouja snel.
Vergis je niet, in de buitenlucht kan vonken, in de cilinder onder compressie druk niet.
Nog effe uitvogelen dus. Succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Bedankt voor je reactie,
Zoals jullie zien tracht ik tot op het bot te gaan met testen en metingen. Maar soms zijn hints van super bedreven Solex krakken de beste.

Aan de ontstekingsbobijn is geen schade te merken en de weerstandswaarden van de primaire en secondaire spoelen kloppen nog steeds. Akkoord?
Deze Solex is wel een beetje een gepimpte uitvoering met 3 bobijnen. Zie foto.
1x Ontstekingsbobijn
1x Verlichtingsbobijn
1x Remlicht bobijn
Een tijdje geleden is één van de bevestiging schroefjes van het remlicht bobijn los getrild en één van de polen sleepte tegen het vliegwiel aan. Dat heb ik recht gezet en er een stukje afgevijld.
De condensator heb ik nogmaals vervangen door een andere. (voor het geval van. . )
Waarover ik me zorgen maak is dat die positie van het vliegwiel. Met een paar millimeter verschil tussen het vastzetten van het vliegwiel, of het 2 of 3 mm terug te trekken, zo een verschil in vermogen van de inductie hoogspanning kan maken.
Is dat fenomeen bekend? Of ben ik er aan voor een nieuw vliegwiel en Hoogspanningsspoel?
By the way, wat is uw reactie op de afmetingen (Zie foto) van de benzine sproeier en fitting?

Alfons,
Ook bedankt voor jou reactie. Het doet me plezier te horen dat jij ook de beste ervaring hebt met een chocke-stand van 60 a 75%. Dat is identiek aan de mijne en die loopt nu echt lekker nu.
Het ombouwen van de onderdelen is niet, zoals je zelf suggereerde, een snelle klus. Ook omdat er in dit toestel 3 bobijnen zitten en in mijn goede maar 2.
Wat de condensatoren betreft heb ik een meettoestel om de capaciteit te meten. Die meting gebeurd op 600VDC en is betrouwbaar.
Groetjes,

Attached Images
3800 Nr2a.jpg (117.88 KB, 230 downloads)
3800 Nr2b.jpg (89.46 KB, 229 downloads)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Eens een keer iemand die kan meten, maar om de werkelijke waarde en werking te kunnen meten is mij geleerd dat dat moet bij in werking zijn van het apparaat.

Ik hobby ook wat met buizen versterkers waar elco's een belangrijk onderdeel in zijn. Daarvoor het ik dit apparaatje gekocht wat werkelijk fenomenaal werkt.
De pennen in het juiste aansluit blokje steken, op de blauwe knop drukken en een paar tellen later heb je de waarde.

https://www.budgetronics.eu/nl/meet...tester-diode-triode-etc/a-24543-10000191

Ding kost een paar tientjes maar dat is het dubbel en dwars waard.


Salut!
Mark
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Dag Solexvrienden,
Ik zie hier een spoelenplaat met drie spoelen. Een spoel voor het remlicht lees ik. Dat is nieuw voor mij. Ik graaf gewoonlijk in oude archeologische vondsten.
Daar kom je zoiets niet tegen. Kan iemand hierover wat meer uitleg geven. aub. Is dit een Solex 5000? Of wat is er tegenwoordig allemaal op de markt? In elk geval ziet het einde van de krukas en de gesneden draad er als nieuw uit. Dirk 3800, ik zie precies wat sleepsporen of vijlsporen op de schoen van het remlichtbobijn. Heeft het vliegwiel aan de binnenkant schade opgelopen? Ik begrijp ook niet goed (zal wel aan mij liggen) wat je nu precies allemaal aan het meten bent. Een ontstekingsspoel levert geen vermogen. Die moet een hoge pieksspanning leveren zodat er een vonk ontstaat. Een vliegwiel staat vast en dan kan ie draaien, of hij staat los en mag ie niet draaien.
Je zou wat stukjes tape over de schoenen kunnen plakken om te zien of er een luchtspleet is, hoe dik deze is en of het vliegwiel tegen een van de schoenen wrijft. Probeer maar wat te helpen.
Vriendelijke groet. En iedereen bedankt voor de vele tips op dit forum.
Andrajo

Last edited by Andrajo; 05/05/20 09:05 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andrajo
Dag Solexvrienden,
Ik zie hier een spoelenplaat met drie spoelen.van solex ken ik dit niet wel van veel andere merken oa de DKW RT 98 uit 1936 Een spoel voor het remlicht lees ik. Dat is nieuw voor mij. Ik graaf gewoonlijk in oude archeologische vondsten.
Daar kom je zoiets niet tegen. Kan iemand hierover wat meer uitleg geven. aub. Is dit een Solex 5000? Of wat is er tegenwoordig allemaal op de markt? heel goed kans dat dit zelfbouw is en de oorzaak van je probleem omdat een extra spoel "roofbouw" pleegt op je maagneetveld In elk geval ziet het einde van de krukas en de gesneden draad er als nieuw uit. Dirk 3800, ik zie precies wat sleepsporen of vijlsporen op de schoen van het remlichtbobijn. Heeft het vliegwiel aan de binnenkant schade opgelopen? Ik begrijp ook niet goed (zal wel aan mij liggen) wat je nu precies allemaal aan het meten bent. Een ontstekingsspoel levert geen vermogen. Die moet een hoge pieksspanning maar wel een piekspanning dankszij een vermogen dat eerst opgewekt moet worden in de primaire spoel van de bobine en door openen van de punten dit vermogen opbreken waarna de secundaire spoel een piekpuls genereert, als het vermogen van de primaire spoel tenminste goed geblust wordt in de condensator leveren zodat er een vonk ontstaat. Een vliegwiel staat vast en dan kan ie draaien, of hij staat los en mag ie niet draaien.
Je zou wat stukjes tape over de schoenen kunnen plakken om te zien of er een luchtspleet is, hoe dik deze is en of het vliegwiel tegen een van de schoenen wrijft. Probeer maar wat te helpen.
Vriendelijke groet. En iedereen bedankt voor de vele tips op dit forum.
Andrajo


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Joan, MarkN en Andrajo,
Het gaat hier wel degelijk over een originele spoelenplaat met 3 spoelen en het is een solex 3800.
Waar hij oorspronkelijk vandaan komt kan ik niet zeggen.
Het is absoluut geen zelfbouw want anders zouden er geen originele spoelsteunen op de spoelenplaat staan. Wat roofbouw op het magneetveld betreft? Dat kan wel uitgesloten worden want de motor heeft er jaren mee gelopen. Ik heb hem onder handen genomen omdat hij geen vermogen leverde.

Zoals ik reeds eerder vertelde stond de ontsteking te vroeg ingesteld.
Ik heb hem toen nog aan de praat gekregen maar ik merkte snel op dat het vliegwiel raakte aan de schoen van het remlichtspoel omdat een bevestigingsschroef was losgekomen. De vijlsporen die je op de foto ziet zijn er omdat ik de bramen heb weggevijld.
De contactpuntjes gaan nu open op 2mm voor het streepje. Ondertussen heb ik de contactpunten en condensator ook vervangen.
De carburator is helemaal vrij en er komt reeds benzine in de verbrandingskamer.

Een probleem dat ik vaststel is dat de vonken op de bougie (volgens mij) te weinig energie heeft.
De spoelen zijn doorgemeten en hebben de juiste weerstandswaarden. De condensator eveneens. Inductie is er maar er is geen mooie vonken en . . . . wat ik vaststelde is dat ik veel mooier vonken krijg als het vliegwiel 3 mm achteruit getrokken is. Zet ik het vliegwiel vast, zoals het hoort dan heb ik geen vonken meer. Ik kan geen manier vinden op het vliegwiel op die plaats vast te zetten wan de as is conisch en die bepaald de positie t.o.v. de spoelenplaat.

Ander onderwerp: Ik zie een opmerkelijk verschil bij verschillende bougies. Bij de ene is de vonk mooier en regelmatiger als bij de andere.
De bougies die ik heb zijn Champion L86C. Helemaal zuiver gemaakt en 0,5mm afgesteld.
Wat in Godsnaam kan ik nu nog verzinnen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Blijkt een amerikaanse V4600 met extra spoel voor remlicht.


Zie voor meer info Website van Brian Solex

[Linked Image]

[Linked Image]

Last edited by John Meisters; 09/05/20 05:27 PM. Reason: Website toegevoegd

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
It is a stator from an American model 4600 V2 or 4600 V3.

The third coil is for the brake light.

The lighting coil is more powerful than a standard lighting coil, because it powers a large headlight (6 V 18 or 21 W), a large taillight, and a horn.

The flywheel is also different from the standard flywheel, and is more powerful.

You can read details about the 4600 V2 and V3 on my Velosolex 4600 website:
https://velosolex4600.blogspot.com/

You can see videos of 4600 V2s and V3s on my Youtube channel: https://www.youtube.com/c/BrianSolex
4600 V2:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLgAp0hMqCDUtlgpBwZRqpBW21GmWtTFPS

4600 V3:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLgAp0hMqCDUsXikDYK_Oy6nUCfQoGTzeT


Greetings from NYC! Sorry for writing in English.


[Linked Image]

Last edited by BrianSolex; 09/05/20 05:28 PM.

The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
John Meister, Je hebt gelijk!!!!!!!!!!!
Ik heb de blogspot bestudeerd en inderdaad . . . de ontstekingsplaat en bobijnen zijn die van de Solex 4600.
Gezien de motor altijd gelopen heeft vermoed ik dat het vliegwiel eveneens van die 4600 komt.
De twee motoren die ik heb zijn beiden model 3800 met bouwjaar 14-3-1966.
In je reactie (net boven de foto) schreef je “ Niet Veilig”. Wat bedoel je daar mee?
Nogmaals bedankt voor de 4600 tip.
Dirk

Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Brian Solex,
Dear Brian, super thanks for the information on the 4600 type.
It is correct that my Solex 3600 is equipped with a coil-plate and coils from a 4600 machine.
I also toured around on you blogsite and found a lot more information I was looking for.
Congratulations with your Blogsite!!!!!!!!!!!!
What I couldn’t find is an description of the flywheels. I would like to figure out if the flywheel on the 4600 coil-plate is the correct one.
I hope that you stay safe and well NY are for what concerns Covit-19. I can imagine the fear in each family.
They strong!
Sincerely,
Dirk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Dirk3800
John Meister, Je hebt gelijk!!!!!!!!!!!
Ik heb de blogspot bestudeerd en inderdaad . . . de ontstekingsplaat en bobijnen zijn die van de Solex 4600.
Gezien de motor altijd gelopen heeft vermoed ik dat het vliegwiel eveneens van die 4600 komt.
De twee motoren die ik heb zijn beiden model 3800 met bouwjaar 14-3-1966.
In je reactie (net boven de foto) schreef je “ Niet Veilig”. Wat bedoel je daar mee?
Nogmaals bedankt voor de 4600 tip.
Dirk
waar komt dat 14-3-1966 vandaan ? toch niet die inscriptie op het motorblok he, dat is de datum van vastleggen van de patenten op het ontwerp, lees maar eens wat er staat , ze zijn van later


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Originally Posted by Dirk3800
Brian Solex,
Dear Brian, super thanks for the information on the 4600 type.
It is correct that my Solex 3600 is equipped with a coil-plate and coils from a 4600 machine.
I also toured around on you blogsite and found a lot more information I was looking for.
Congratulations with your Blogsite!!!!!!!!!!!!
What I couldn’t find is an description of the flywheels. I would like to figure out if the flywheel on the 4600 coil-plate is the correct one.
I hope that you stay safe and well NY are for what concerns Covit-19. I can imagine the fear in each family.
They strong!
Sincerely,
Dirk


The 14-3-1966 date is the date of approval of the Cyclomoteur 3800 engine. It is not the date of manufacture.
"Reception Paris" means "officially approved in Paris".

I have a photo showing the standard 3800 flywheel next to the 4600 V2/ V3 flywheel on this page:
https://velosolex4600.blogspot.com/p/4600-v2-details.html

[Linked Image]

Please post a photo of the interior of your flywheel so that I can see.

Thank you for your good wishes. And I'm glad that you have found my website interesting.

If you would like to see American 3800s:
https://solex3800usa.blogspot.com/https://solex3800usa.blogspot.com/

and American 5000s:
https://solex5000usa.blogspot.com/https://solex5000usa.blogspot.com/

Best regards!


Last edited by BrianSolex; 10/05/20 06:38 PM.

The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Dag Dirk 3800,
Nu weten we al heel wat meer hé. Waar zo een forum goed voor is! Niet? Nou bedankt heren Solextechneuten. Dus ik zat er 400 naast. Dacht dat het een 5000 was? tired (ik vond het draaduiteinde van de krukas zo nieuw, ben andere gewoon)
Het is een 4600 met 3 spoelen. Dat zoiets bestaat. Leuk om weten. Heb er nooit een gezien en heb dus er dus geen ervaring mee. Maar je zegt dat het een 3800 is?
Dirk, nu kan je controleren of je een vliegwiel hebt van een 4600 of eentje van een 3800. Heeft jouw Solex een extra circuit met een remlicht dat gaat branden als je remt? (als het motortje draait)
Los van een zwakke of sterke vonk, draait het motortje? Je spreekt van een zwak vermogen? Het draait maar trekt niet goed? Hoe moeten we dat zien?
Hou ons op de hoogte. Je ziet; redding komt er altijd.
Doei,
Andrajo

Last edited by Andrajo; 10/05/20 10:50 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
thanks for sharing the pictures of the rotor.
I assume the hollow parts are now filled with 2 more magnets. The Original rotors ( flywheel) has two magnets and each magnet has two laminated steel "soles" as to provide a "north" and a "south" pole ( so four "poles" in total,) the steel soles are visible, the magnets invisible because they are cast into "Zamac" the AluZinc metal alloy . to improve the magnetic power of the flywheel I assume two additional magnets "short circuiting" the already present soles thus providing additional "North" and "south" magnetic forces

Last edited by Joan; 10/05/20 10:59 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
In je reactie (net boven de foto) schreef je “ Niet Veilig”. Wat bedoel je daar mee?

Dit is een printscreen van mijn telefoon. Ik heb die naar Brian gestuurd met de vraag of hij dit herkende. Brian is goed thuis in de Amerikaanse modellen.

Als ik foto’s gebruik dan vind ik het wel zo netjes om de bron te vermelden en die stond erboven.
Dat het niet veilig is snap ik niet, dat zegt mijn telefoon wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
The Micron model also has this more powerful flywheel.

[Linked Image]


And also our American model California 3800-S:
[Linked Image]

Info, photos, video:
https://solex3800usa.blogspot.com/p/1967-68-solex-california-3800-s.html

Last edited by BrianSolex; 11/05/20 12:36 PM.

The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by John Meisters
In je reactie (net boven de foto) schreef je “ Niet Veilig”. Wat bedoel je daar mee?

Dit is een printscreen van mijn telefoon. Ik heb die naar Brian gestuurd met de vraag of hij dit herkende. Brian is goed thuis in de Amerikaanse modellen.

Als ik foto’s gebruik dan vind ik het wel zo netjes om de bron te vermelden en die stond erboven.
Dat het niet veilig is snap ik niet, dat zegt mijn telefoon wink


Staat ook op de computer, links boven , slotje met een waarschuwing.
Op de telefoon geeft hij dat anders aan.

[Linked Image]


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Originally Posted by Dirk3800
Brian Solex,
Dear Brian, super thanks for the information on the 4600 type.
It is correct that my Solex 3600 is equipped with a coil-plate and coils from a 4600 machine.
I also toured around on you blogsite and found a lot more information I was looking for.
Congratulations with your Blogsite!!!!!!!!!!!!
What I couldn’t find is an description of the flywheels. I would like to figure out if the flywheel on the 4600 coil-plate is the correct one.
I hope that you stay safe and well NY are for what concerns Covit-19. I can imagine the fear in each family.
They strong!
Sincerely,
Dirk



I would like to see a photo of the Solex on which you have found this coil plate stator.

Also, can you tell me the engine serial number?

Last edited by BrianSolex; 11/05/20 08:04 PM.

The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2012
Posts: 124
Likes: 2
Dag Dirk en Solexvrienden,
Het verschil dat je opmerkt in vonksterkte (grootte) wanneer je het vliegwiel wat meer naar buiten zet of wat dieper induwt is normaal denk ik.
Omdat je een extra spoel hebt verdelen de veldlijnen zich over de verschillende spoelen. De schoenen van de spoelen (remlichtspoel en vonkenspoel) staan axiaal op een verschillend niveau. Het is daar dat de veldlijnen zich verdelen. Als je het vliegwiel nu wat meer naar buiten trekt of wat dieper induwt verander je de hoeveelheid (sterkte) van de veldlijnen die zich afsplitsen en naar de ene spoel en naar de andere. Je zou eens kunnen proberen zonder remlichtspoel.
Vriendelijke groet en vrij van C gewenst.
Andrajo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Andrajo
Dag Dirk en Solexvrienden,
Het verschil dat je opmerkt in vonksterkte (grootte) wanneer je het vliegwiel wat meer naar buiten zet of wat dieper induwt is normaal denk ik.
Omdat je een extra spoel hebt verdelen de veldlijnen zich over de verschillende spoelen. De schoenen van de spoelen (remlichtspoel en vonkenspoel) staan axiaal op een verschillend niveau. Het is daar dat de veldlijnen zich verdelen. Als je het vliegwiel nu wat meer naar buiten trekt of wat dieper induwt verander je de hoeveelheid (sterkte) van de veldlijnen die zich afsplitsen en naar de ene spoel en naar de andere. Je zou eens kunnen proberen zonder remlichtspoel.
Vriendelijke groet en vrij van C gewenst.
Andrajo
nou daar geloof ik niet zo in, ik heb de foto's nog eens nagekeken en de aansluiting van de bobine naar de kabel vind ik nogal verdacht vind daar geen doorslag plaats naar het vliegwiel toe als dezze laag staat EN het gele draadje van de condensator ( die niet origineel lijkt) is buitenom de condensator gewonden ook daar zou doorslag naar het vliegwiel plaats kunnen vinden, inkorten en zorgen dat hij niet buitenom gaat ( mag ook niet hoger want hij lijkt vrij hoog te staan )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Solexvrienden,
Op vraag van Brian heb ik van de twee Solexen een ID-Card gemaakt.
Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het vliegwiel van mijn 3800 te vergelijken met die van de 4600 en raar maar waar . . . . zij zijn identiek! Beiden hebben 4 magneten! De magneten zijn aangeduid met viltstift. Kijk maar op de foto’s in de (pdf) ID Cards.
Ik heb ze ook gewogen: Alle twee wegen ze (op 10 gram na) 1350 gram.

Brian,
In replay to your question for more pictures, I made ID-Cards for bot Solexes.
The 3800 full (Called Cordemans) and the 3800 bastard with the 3 coils (Called martin).
I compared both FlyWheels and they are both Identical! Both have 4 magnets. Indicted on the flywheel with Black marker. Both have a weight of 1350Gram.
Note 2 PDF file in attachment.
Please send me all your email address so I can send your de PDF ID-Cards. They are too big to attach in the forum replay.

Attached Images
3800-6s.jpg (130.36 KB, 171 downloads)
3800-4600FW8s.jpg (97.71 KB, 167 downloads)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Sorry,
Picture 1 is the Flywheel of the 3800 and the 2th is the FW of the 4600.

Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Joan,
Ik ga je raad opvolgen en de draden verleggen. Ik kan me echter niet voorstellen dat er overslag mogelijk in het primaire (laagspanning) gedeelte van de ontsteking.
De condensator is er een van "www.solexonderdelengriendtsveen.nl".
Origineel? Who Knows.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Dirk3800
Solexvrienden,
Op vraag van Brian heb ik van de twee Solexen een ID-Card gemaakt.
Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het vliegwiel van mijn 3800 te vergelijken met die van de 4600 en raar maar waar . . . . zij zijn identiek! Beiden hebben 4 magneten! De magneten zijn aangeduid met viltstift. Kijk maar op de foto’s in de (pdf) ID Cards.
Ik heb ze ook gewogen: Alle twee wegen ze (op 10 gram na) 1350 gram.

Brian,
In replay to your question for more pictures, I made ID-Cards for bot Solexes.
The 3800 full (Called Cordemans) and the 3800 bastard with the 3 coils (Called martin).
I compared both FlyWheels and they are both Identical! Both have 4 magnets. Indicted on the flywheel with Black marker. Both have a weight of 1350Gram.
Note 2 PDF file in attachment.
Please send me all your email address so I can send your de PDF ID-Cards. They are too big to attach in the forum replay.
dat zijn dus NIET de magneten, dat zijn de zolen van stapels ijzeren plaatjes, die maken ze expres van stapels plaatjes want dan magnetiseert het minder makkelijk dan als het n blok zou zijn de zolen mogen namelijk NIET het magnetisme "overpakken" alleen maar doorgeven ik heb dat eerder al beschreven


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Joan,
Je hebt gelijk. Dat zijn niet de magneten maar de magneetzolen. Sorry!
Heb jij ooit meegemaakt dat de magneten van het vliegwiel aan magnetismeverlies hebben geleden en dat dat de reden voor een slechtere ontsteking als gevolg had?
Ik heb nu de test gedaan door het vliegwiel van mijn goede 3600 op de 4600 te plaatsen en het vonkresultaat is nog steeds even slecht.

Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Brian,
I wrore an error.
The flywheel of the 3800 has onlt 2 magnets and his weight is 135gramm.
The flywheel of the 4600 has 4 magnets and his weight is 145gramm

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Dirk3800
Joan,
Je hebt gelijk. Dat zijn niet de magneten maar de magneetzolen. Sorry!
Heb jij ooit meegemaakt dat de magneten van het vliegwiel aan magnetismeverlies hebben geleden ja zeker wel er is verlies aan magnetisme over de jaren heen, Jan de laat heeft daar een hele zaak als ZZP-er omheen gebouwd om dat weer te herstellen , hermagnetiseren en dat dat de reden voor een slechtere ontsteking als gevolg had?
Ik heb nu de test gedaan door het vliegwiel van mijn goede 3600 op de 4600 te plaatsen en het vonkresultaat is nog steeds even slecht.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Originally Posted by Dirk3800
Brian,
I wrore an error.
The flywheel of the 3800 has onlt 2 magnets and his weight is 135gramm.
The flywheel of the 4600 has 4 magnets and his weight is 145gramm


Thank you for the correction, Dirk.


The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by BrianSolex
Originally Posted by Dirk3800
Brian,
I wrore an error.
The flywheel of the 3800 has onlt 2 magnets and his weight is 135gramm.
The flywheel of the 4600 has 4 magnets and his weight is 145gramm


Thank you for the correction, Dirk.
I think another correction is necessary, My flywheels are much heavier then the 135 grams mentioned


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zet er eens een 0 achter, dan kom je beter in de buurt ( ik meet 1570 gram)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Helemaal gelijk jongens!
Natuurlijk ontbreekt daar een "0"!!!!!!!!!!!!!
Het was een test om te zien of jullie oplettend waren. (Grapje!!!!)

Het doet me plezier hoe jullie meedenken en zelfs de moeite getroosten om jullie eigen vliegwiel te gaan wegen. Ik vermoed niet dat iemand dat ooit eerder deed.
Ik heb ondertussen een hoop materiaal aangekocht. Nieuwe condensatoren, nieuw hoogspanningsspoel, nieuwe bougie kabel en nieuwe bougies.
Ik ga die nu één voor één vervangen oom het verschil te zien.
Een nieuw vliegwiel heb ik niet gekocht want één met 4-polen dat blijkt niet te vinden.

Als jullie suggesties hebben in de volgorde, laat het me gerust weten.
Dikke merci!
Dirk

Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Beste allemaal,
Betreft de Solex 4600, eigenlijk een 3800 met een 3-spoelenplaat van de 4600.
Ik heb hem eindelijk aan de praat!
Weet nog dat ik vermelde dat er zo weinig vermogen bleek te zijn om mooie vonkjes te zien op de bougie? Heb het gevonden! Het is een combinatie van 2 factoren.
1. een verlies van ontstekingsvermogen tussen de bougie kabel en het cilinder huis. De bougie kabel was half ingesmolten aan de onderste rib van het cilinderhuis en er moeten kleine vonkjes ontstaan zijn op die plaats. Dus Bougie kabel vervangen.
2. Toen ik nog niet helemaal tevreden was heb ik nogmaals een nieuwe condensator geplaatst.
Vanaf dan heb ik echt mooie vonken.
Het ding draaid!

Wat ik niet begreep was dat er langs alle kanten rook opdook toen hij draaide. Net of de motor stikte.
Ik vermoede dat er met de uitlaat iets gaande was waant de rook moest ergens vandaag komen.
Na demontage van de uitlaat liet ik de motor draaien zonder uitlaat en er was geen rook of verstikking meer te bespeuren.

!!!!!! Wat me opviel aan de uitlaat is dat er aan de onderkant van het uitlaatbolletje 2 gaatjes (+- 5mm diameter) zijn.
Vraag: Is dat normaal?? Hebben alle uitlaten dat of is hier geknoeid?? Mij beide solexen hebben die gaatjes maar niet op dezelfde plaats.

Ik heb ook geprobeerd om te rijden zonder uitlaat en het resultaat was wel bedroevend. Onvoldoende kracht van de motor. Het duurt een hele tijd voordat hij op toeren is. Ik verzqcht met een beetje tegen wind sta je straks stil.

Hebben we hier te maken met een "zuiger- en cilinder" sleet probleem? Of hebben jullie nog andere suggesties?

Jullie hebben me al een heel eind verder geholpen, daarom, alvast mijn dank.

Ik hoor het graag.
Dirk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
controleer met een schuifmaat in het bougie gat wat of de feitelijke voorontsteking is en vertrouw eens niet op de merktekens . met de bougie erin voel aan het vliegwiel of er wel een stevige weerstand is tegen de tijd dat de zuiger bovenaan komt ( zo ongeveer, vertrouw dan wel op de merktekens. is er geen stevige weerstand ( compressie druk in de cilinder) heb je inderdaad kans op sleets zijn van zuiger/zuigerveren/cilinder


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Joan,
Op jou vraag heb ik de boel weer open gegooid en heb de opmetingen gedaan van de HOOGSTE positie van de piston en het exacte moment van de opening van de contactjes.
Ik kom tot de volgende resultaten: zie bijlagen (foto's).
Er zit (in centimeter) wel 2.5 cm tussen beide momenten.
Gek dat de streepjes op het vliegwiel en motor niet overeenkomen met wat ik dacht.

Ik heb ook de test van de compressie gedaan. Als ik manueel de de piston naar de hoogste positie breng (natuurlijk met de bougie geplaatst) dan voel ik echt wel weerstand en als ik de piston vast hou op die positie dan duurt het wel enkele seconden voor die tegendruk weg gaat.
Dit lijkt me normaal maar ik kan een fout gevoel hebben.

Vertel eens: wat denk je over die twee zaken?

Extra vraagje Joan. Die gaatjes onderaan die knalpot, zijn die origineel of is daar mee geknoeid?

Joan, jij bent toch wel een kerel die mee kan denken. Dat vind ik fantastisch!
Ik ben zelf ook ingenieur maar in de elektronica en ik verwachte die attitude destijds ook van mijn ontwikkeling ingenieurs. Dat ware de goeie die dat konden.

Ik hoor het graag Joan.
Groetjes,
Dirk

Attached Images
Aller HOOGSTE moment vd Piston.jpg (61.03 KB, 138 downloads)
Opening vd Puntjes.jpg (83.56 KB, 138 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De voorontsteking moet 1,8 mm voot het bdp zijn.
Dat wil zeggen dat het bdp ergens in de buurt is van waar je zuiger staat bij de 1e foto, al zou je het eigenlijk met een schuifmaat moeten controleren.
Dat houdt in dat je te veel voorontsteking hebt.
Stel de puntjes zodanig af dat ze nuist opengaan als de merktekens exact tegenover elkaar staan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
De voorontsteking moet 1,8 mm voot het bdp zijn.
Dat wil zeggen dat het bdp ergens in de buurt is van waar je zuiger staat bij de 1e foto, al zou je het eigenlijk met een schuifmaat moeten controleren.
Dat houdt in dat je te veel voorontsteking hebt.
Stel de puntjes zodanig af dat ze nuist opengaan als de merktekens exact tegenover elkaar staan.
het mag ook open gaan zoals ze nu bij jouw staan, merkteken op vliegwiel net aan de rand van het carter. en inderdaad bovenste dode punt staat ergens daar bij de lettertjes


En die 2,5 cm die jij opgeeft is over de omtrek van het vliegwiel, dat is dus afhankelijk van de diameter van gemonteerde vliegwiel om daar problemen mee te voorkomen worden in dit soort gevallen de tijdstippen opgegeven in graden dan ben je niet meer afhankelijk van vliegwiel diameters en dan zie je waarden als 12-15 graden voorontsteking

Last edited by Joan; 10/06/20 09:59 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
Joan en John,
Jullie beide verhalen samen worden een beetje verwarrend vind ik. Dat zal wel aan mij liggen.
Ik verklaar me.
Ik bepaal het bdp (Bovenste Dode Punt) met de stift van mijn schuifpasser. Die plaats is exact zoals aangegeven op foto 1. Het streepje op het vliegwiel (streepje heb ik zwart geleurd om goed zichtbaar te zijn op de foto's) staat recht tegenover de letter "R" van het woord "RUPTURE" op de carter.
Foto 2 spreekt voor zich. Op dat moment gaan de puntjes open.
Als ik opmeet (met een gradenboog) tussen deze twee posities dan kom ik exact op 21 graden.
Ik begrijp het verband niet tussen:
- de 1.8mm voorontsteking van John en
- Joan die schrijft dat "het mag ook open gaan zoals ze nu bij jouw staan" en
- de waarden 12-15 graden

Ik ben terug gegaan naar de basistheorie om de reden van "voorontsteking goed te begrijpen. Goede uitleg zie:
http://www.hyperlinc.nl/voorontsteking/Werking_voorontsteking.htm

Uit dit verhaal moet ik afleiden dat "zoals ik heb opgemeten" als de 2 synchro streepjes op Carter en vliegwiel overeen komen, DAT moment moet gekozen worden om de puntjes te openen om een ontstekingsvonk te genereren. Het zou dan ook de verklaring zijn waarom het opgemeten BDP pas een aantal graden later plaats vind.
Is mijn beredenering juist tot hier toe?
In graden uitgedrukt meet ik 15 graden tussen het overeenkomen van de 2 synchro streepjes en het BDP.
Zit ik op het juiste pad of stellen jullie het voorontstekingsmoment enigszins anders af om maximaal vermogen te bekomen? Zo ja, hoeveel graden meer of minder?
Ik heb nu 21 graden. Die ga ik alvast verminderen. M.a.w. naar +- 15 graden. Dus daar waar de 2 synchro streepjes overeenkomen.
Zijn jullie het eens met mij?

Ik hoor het graag jongens.


Last edited by Dirk3800; 12/06/20 09:24 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Om het simpel te houden:
De vonk moet overspringen op het moment dat de tekens recht tegenover elkaar staan.

Joan geeft aan dat de positie die jij op foto hebt gezet ook goed is, een klein beetje vroeger dus. Helemaal juist, van dat kleine beetje gaat hij echt niet slechter lopen, soms mogelijk zelfs iets beter.

Dus als je wilt weten waarom je Solex weinig puf heeft: vergeet alles, je timing staat goed of goed genoeg. Zoek het ergens anders zoals verkoolde uitlaat(poort), te weinig compressie enz.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2020
Posts: 22
D
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Apr 2020
Posts: 22
John,
Ik dacht dat ik het zo moest begrijpen maar was niet 100% zeker.
Heel het ontstekingsverhaal van de solex is me nu duidelijk.

De compressie kan ik niet meten.
Zoals ik reeds melde heb ik een test van de compressie gedaan door manueel de de piston naar de hoogste positie te draaien(natuurlijk met de bougie geplaatst) dan voel ik echt wel weerstand en als ik de piston vast hou op die positie dan duurt het wel enkele seconden voor die tegendruk weg gaat.

Verkoolde uitlaatpoort. Neen is helemaal zuiver.
De uitlaat zat zo goed als dicht. Er was geen beginnen aan om doe zuiver te krijgen. Heb gewoon een nieuwe besteld.
Ik heb dan de uitlaat van mijn andere solex gemonteerd en dan liep hij natuurlijk.

Ik heb ook geprobeerd om te rijden zonder uitlaat en het resultaat was wel bedroevend. Onvoldoende kracht van de motor. Het duurt ook een hele tijd voordat hij op toeren is.

Hoe zou jij beschrijven wanneer een motor voldoende compressie heeft en vanaf wanneer onvoldoende?
Ik vraag dat om een vergelijkende test te kunnen doen.
Alvast bedankt

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je 2 Solexen heb, de ene loopt goed en de andere minder, dan kan je de compressie onderling vergelijken "op gevoel" .
En de ontsteking afstellen op de merktekens, ze zitten er niet voor niets op.
Het meten met de schuifmaat is om te controleren of de merktekens gelijk staan als de zuiger 1,8mm voor BDP staat.
Soms wordt er een nieuwe spiebaan in het vliegwiel gestoken en dat kan (hoeft niet) wel eens afwijken en dan staan de streepjes niet gelijk bij 1,8mm voor BDP.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hoe zou jij beschrijven wanneer een motor voldoende compressie heeft en vanaf wanneer onvoldoende?
Ik vraag dat om een vergelijkende test te kunnen doen.


Typische kwaal is als je gas geeft degene met goede compressie meteen weg wil, en de ander even stotterend staat te twijfelen en dan pas vertrekt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb een compressie meter, die plaats je in het bougie gat, niet vergeten de bougie aan de kabel te hangen en de draad van de bougie aan aarde te leggen anders blaas je tijdens het testen ook nog eens je bobine op , met een boormachine via de vliegwielmoer de motor aan drijven en vol gas geven en meter aflezen, kom je ongeveer aan de 6,5 bar .

je kunt ook snel met de hand aan je vliegwiel draaien ( niet te langszaam) en dan moet je stevig weerstand voelen en een stevige "Plop" in je uitlaat horen. Geef toe dit is een ervarings kwestie .

overigens heel veel solexen die beroerd lopen hebben WEL zuiger compressie maar blijken niet goed te werken vanwege gemis aan cartercompressie, bij OTO vaak een gescheurd carter, bij 3800 uitgelopen keerring/rollager/krukaslager

Last edited by Joan; 12/06/20 05:44 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.113s Queries: 131 (0.042s) Memory: 1.4921 MB (Peak: 2.1082 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 09:14:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS