Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2017
Posts: 18
A
Arno Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Sep 2017
Posts: 18
Goedemorgen. Ik heb een vraag hier op het forum. Ik heb al erg veel gedaan aan mijn Black n Roll 4800. Veel te veel eigenlijk. Zo is het totale frame vernieuwd na een lasbreuk, door een goed 3800 frame. Ook de wielen zijn vervangen door 3800 wielen, alles is nu eigenlijk een 3800, op het stuur en de motor na.
De motor heeft een originele Solex carborateur gekregen. Ook de cilinder en de zuiger zijn nu van een Solex. (overmaats en nieuw) De lagers zijn vervangen, en de electronische onsteking is vernieuwd. De koppeling is vernieuwd. Het vliegwiel is opnieuw voorzien van een spie. Eigenlijk is alleen het carter nog van een Chinees.... De uitlaat is vervangen door een met een dikkere bocht. De carborateur is opgeboord tot 8mm. De venturie is opgeboord. Dit alles heb ik exact hetzelfde gedaan bij een Solex 1700. Dus er moet geen verschil zijn tussen deze 2 brommers. De Solex 1700 trekt geweldig en rijdt 45km per uur. De Black n Roll, met al zijn aanpassingen, nieuwe benzinepom en tank, en alles wat ik noemde, maximaal 30km per uur en loopt beroerder. Verschillende sproeier geprobeerd... Help ook niet. Starten is best lastig. Je moet een eind duwen voor dat ie begint met pruttelen. De Solex 1700 start binnen enkele meters duwen en loopt meteen goed stationair.

Ik vermoed dat het carter van de 4800 het probleem is. Maar alle lagers en pakkingen zijn vernieuwd.Ik heb geen lekkage bij de rol. Heeft iemand van u tips?

Arno.

Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Als ik het goed begrijp heb je een opgeboorde cilinder met een nieuwe overmaat zuiger. Heb je die al ingereden? Ik ben met eenzelfde setje gestart, met dezelfde tekortkomingen tot gevolg: traag starten en geen fut. Ik heb nu 100 km ermee gereden en het is al wat verbeterd. Dit kan wel even duren geloof ik.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Sep 2017
Posts: 18
A
Arno Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Sep 2017
Posts: 18
Ok. Bedankt. Maar de eerste 500 km zitten er wel al op denk ik...

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Arno
Ok. Bedankt. Maar de eerste 500 km zitten er wel al op denk ik...
ja dan zit er ergens iets fout. zelf heb ik een chineesch blok gekregen van een kennis, er een CFX cilinder op gezet en getuned naar mijn methode, daar wordt ik gewoon bang van hoe hard die rijdt dus het kan best wel met een chineesche onderbouw. PS je wordt wel gek van de mechanische herrie er zit ook een nogal met speling uitgerustte chineesche drijfstang in die hoor je goed


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je gaat opvoeren moet je eerst een goede basis hebben, dus een Solex die al goed trekt en ca. 30 km/u met gemak haalt. Daarna stapje voor stapje aanpassen.

Was die goede basis er al? Zo nee, dan vergeet het hele project en maak alles eerst weer origineel.

O ja, en zet een helm op aub.
We zijn aan het lobbyen om de Solex buiten de helmplicht te houden omdat wij hooguit 30 km/u rijden. Ik heb momenteel contact met de woordvoerster van de 2e kamer hierover.
Oproep aan allen hier: verknoei het nou niet!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by John Meisters
We zijn aan het lobbyen om de Solex buiten de helmplicht te houden omdat wij hooguit 30 km/u rijden. Ik heb momenteel contact met de woordvoerster van de 2e kamer hierover.
Oproep aan allen hier: verknoei het nou niet!


Goed bezig man!!!!


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Als je gaat opvoeren moet je eerst een goede basis hebben, dus een Solex die al goed trekt en ca. 30 km/u met gemak haalt. Daarna stapje voor stapje aanpassen.

Was die goede basis er al? Zo nee, dan vergeet het hele project en maak alles eerst weer origineel.

O ja, en zet een helm op aub.
We zijn aan het lobbyen om de Solex buiten de helmplicht te houden omdat wij hooguit 30 km/u rijden. Ik heb momenteel contact met de woordvoerster van de 2e kamer hierover.
Oproep aan allen hier: verknoei het nou niet!
daarom heb ik zowel "gele" als "blauwe" solexen. Ik heb er een paar geel gelaten om daar mee harder te kunnen rijden, zitten ook aangepaste remmen in want hard gaan is één maar op tijde stoppen is belangrijker ( 36 spaaks wielen uit Peugeot's CT )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2017
Posts: 18
A
Arno Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Sep 2017
Posts: 18
Goed bezig John!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 31 (0.012s) Memory: 0.9835 MB (Peak: 1.1458 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 15:28:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS