Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135751 30/01/20 12:31 PM
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
Hallo allen,

Ik ben bezig met mijn solex en had het vliegwiel er even vanaf. Nu viel het me op dat wanneer ik het vliegwiel erop druk en aandraai dat deze soms aanloopt tegen het motortje als ie ronddraait, iemand die durft te zeggen waar dat aan ligt/hoe dat op te lossen is?

Groeten,
Albertoo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Er zijn een aantal mogelijkheden. In het slechtste geval is het vliegwiel te vast gedraaid geweest en heeft zich verder op de krukas laten duwen dan oorspronkelijk de bedoeling is.

Soms raakt een schoen van de spoel net het vliegwiel. Je kunt dit voorzichtig iets naar binnen buigen maar kijk eerst welk schoentje het is en ga niet te hard forceren.

Of je vliegwiel heeft wat ijzerspaantjes aangetrokken, veeg het effe schoon.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Er zijn een aantal mogelijkheden. In het slechtste geval is het vliegwiel te vast gedraaid geweest en heeft zich verder op de krukas laten duwen dan oorspronkelijk de bedoeling is.

Soms raakt een schoen van de spoel net het vliegwiel. Je kunt dit voorzichtig iets naar binnen buigen maar kijk eerst welk schoentje het is en ga niet te hard forceren.

Of je vliegwiel heeft wat ijzerspaantjes aangetrokken, veeg het effe schoon.

Of het vliegwiel heeft ooit een tik gehad door vallen of door lostrekken met een poelie trekker in plaats van met de originele constructie
Of je monteert hem met de moer er nog op en dan vindt hij zijn spiebaan niet goed
Of de spie is ooit iets naar de gallemiezen gegaan en ook dan kan het restant net naast de spiebaan vallen.
Altijd "kaal" monteren dus trekplaat en moer verwijderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
oke, en in dat geval, wat kan ik er dan aan doen? moet er dan een nieuwe krukas in of een nieuw vliegwiel op of kan ik er iets tussen moeken?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Albertoo
oke, en in dat geval, wat kan ik er dan aan doen? moet er dan een nieuwe krukas in of een nieuw vliegwiel op of kan ik er iets tussen moeken?
Hangt er van af wat er precies aan de hand is , heb je dat al onderzocht aan de hand van de suggesties ? en na veel vast aandraaien rekt ook de conus op en komt het vliegwiel dieper op de krukas pen en dan kan hij aan de achterkant vastlopen ( dat kan lokaal want echt vlak is een solex onderdeel niet of hij loopt inwendig aan doordat vooral de ontstekings spoel die nogal hoog staat de versteviging ribben aan de binnenkant van het vliegwiel gaat raken ( of andersom) je ziet dan rode stof ontstaan als je een oud type spoel hebt ( vd Heem) of ander gruis bij andere typen spoelen . Je voorstel om onderdelen te vervangen; prima zo doen ze dat tegenwoordig bij automobielen ook gewoon uitwisselen. Probleem bij solex is Waarmee ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2019
Posts: 22
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Aug 2019
Posts: 22
het probleem is denk ik dat het vliegwiel te ver op de conus van de krukas schuift. de achterkant van het vliegwiel raakt het markeerpunt op het blok dus denk dat de conus te ver uitgerekt is. houd dit dan in dat ik het vliegwiel/krukas moet vervangen? als dat zo is iemand dan nog een goeie plek om hieraan te komen? ik wordt namelijk een beetje moe van alle onderdelen die ik onderhand al gekocht heb omdat er van alles aan blijkt te mankeren want ben onderhand al 600 eu verder ofzo en het wil nog steeds niet echt frown (zuiger was een hoekje uitgebroken dus nieuwe zuiger en cilinder, nieuwe spoel/condensator, nieuwe bougie kabel, nieuwe tank, nieuwe banden, nieuwe ketting, nieuwe trappers, nieuwe achterlamp en een nieuwe keuring voor een kenteken). had onderhand beter een andere kunnen kopen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
goede vliegwielen zijn Zeeeeeeer schaars. De namaak daar zitten er tussen daar wil je niet mee gestraft worden en wil je ze laten werken dan gaat het meestal alleen goed als je overgaat op de "electronische" ontsteking ( is ook niet alles ).

"Goede" vliegwielen vind je nog wel, dat zijn vliegwielen die opzij gelegd zijn omdat ooit de spie is gefaald, door zo eentje een nieuwe spie in te steken kom je meestal alsnog goed weg .

Je kunt ook een "verrekt" vliegwiel redden door de achterkant af te draaien en de paaltjes van je ontstekings spoel ( staan op de grondplaat) lager te maken zodat de spoel iets zakt .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 15 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 29 (0.008s) Memory: 0.9732 MB (Peak: 1.1286 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 06:43:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS