Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Hallo. Ik ben Willem Terras uit België. Nieuw in de Solex wereld, wel enige ervaring met oldtimers en zoon van een garagehouder.

Einde vorig jaar mijn twee solexen gekocht na de opkuis van de benzineleidingen en nieuwe benzinepompmembraantjes gingen ze allebei onmiddellijk aan de gang. Heb er ondertussen al weer ene verkocht. Op het einde van december kreeg ik mijn nummerplaat. Op 31 januari zeker een uur rondgekard...zalig...tot mijn laatste halte en daarna NIETS meer...tot op vandaag.
Ondertussen heb ik gans dit forum afgelezen (beetje overdreven, ik geef het toe) maar ik ben ten einde raad. Ik wil even oplijsten wat ik allemaal heb gedaan en ik splits het op in 'vuur' en 'benzine'.

Vuur :
als ik de bougie tegen de massa houd en rondfiets heb ik een mooie, regelmatige vonk, de timing staat volgens mij goudjuist.Nieuwe bougie, nieuwe bougiekabel, nieuwe condensator, nieuwe onderbrekingspunten. de spoel heb ik nog niet veranderd...maar gezien ik een vonk heb...

Benzine :
De motor stond los, gezien een van de vier vijzen 'dol' draaide. dat heb ik kunnen oplossen met een V-coil. De motor staat dus vast, met een nieuwe joint. Ik dacht dat daarmee het euvel opgelost was..onderdruk zuigt de benzine aan?...nee dus. De benzine loopt over door het doorzichtige buisje. de sproeier is open en, ik heb het gemeten met een schuifmaat, zit niet te diep. Alle filters vervangen, nieuwe gasschuif, nieuwe chokeschuif. het ijsje met het gaatje bovenaan is open. Bovendien : de bougie wordt wel degelijk nat.
De benzine die ik gebruik is een voorgemelde benzine van Stihl, waar hij dus dagen zeer goed op gelopen heeft.

Mijn vader zaliger zei altijd, als je benzine hebt en je hebt vuur ...dan moet ie draaien...NOT.

Alles draait mooi rond, de motor heeft een goede compressie...

Het straffe is, dat er werkelijk geen kik uitkomt, nog geen halve kuch. Nul komma nul. Op dit moment weet ik echt niet wat ik nog kan proberen.

Indien er iemand op dit forum nog weet wat ik zou kunnen proberen, please let me know.
Een goed adres van een professional, of iemand die weet wat hij doet, in België (of niet te heel ver in Nederland) is ook welkom. Indien mogelijk in de buurt van Leuven/Mechelen

Hier en daar lees ik iets van een 'buis' die te diep in de carburator kan zitten, maar heb geen idee waar en hoe...

Alvast bedankt voor alle input en hulp aan een wanhopige sleutelaar.

Last edited by Sunnybeam; 17/01/20 08:27 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gezien dat de bougie nat word geef ik toch de vonk de schuld. kan best zijn dat hij goed vonkt, maar is er ooit iets gebeurd dat bijvoorbeeld het vliegwiel is gaan schuiven op de as ? dan staat hij niet op tijd. want het afstellen met de merktekens zet hem op tijd ten opzichte van het vliegwiel ONDER DE VOORWAARDE dat het vliegwiel wel op zijn juiste plaats staat ten opzichte van de krukas, uitsluitend dan gaat de vonk goed ten opzichte van de zuigerstand ( ca 2 mm voor BDP) .

steek ook eens een nieuwe bougie ( zonder "R" in de code) met de nacontrole dat de opening tussen electroden slechts 0.35 a 0.4 mm bedraagt. standaard uit het doosje is meestal 0.8 mm

Last edited by Joan; 17/01/20 10:18 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Welkom op het forum Willem.
Goed dat je je ingelezen hebt, en erbij vermeldt dat de bougie nat is. Dat duidt in de richting van een ontstekingsprobleem.
Je vader had gelijk, en je kunt meteen concluderen dat als hij niet start er een van de twee niet is. In dit geval dus waarschijnlijk de vonk.

Buiten de cilinder vonkt hij goed, dus of de vonk is te zwak en onder hoge druk misschien afwezig.
Of mogelijk is de timing toch niet juist (spie gebroken...?)
Controleer dat niet aan de hand van het merkteken maar aan de hand van de werkelijke zuigerstand.

Dan is er nog een mogelijkheid waardoor hij niet start en dat is gebrek aan compressie. Ook dan zie je weleens een natte bougie. Oorzaak kan zijn je decompressieklep, een doorgeslagen koppakking of zeer slecht afdichtende zuigerveren. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
OK, alvast bedankt voor de tips!! Ik ga aan de slag!

Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Laat het ons weten Willem, we zijn nu wel nieuwsgierig geworden wat het werkelijk probleem is.

Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Voorlopig nog geen resultaat, maar wel ontdekt dat de ontsteking niet regelmatig is. Soms wel en soms niet.
Dus de spie is nog intact, de onderbreker gaat open als als de cilinder op het hoogste punt staat (net voor het hoogste dus dat lijkt allemaal ok.) Opening van de Bougie lijkt ok, de compressie lijkt mij ook meer dan ok, hoewel ik geen referentie heb natuurlijk. Nu ik blijf naar de ontsteking kijken.
Ik ga toch een nieuwe condensator bestellen want ik heb een donkerblauw vermoeden dat de nieuwe die er inzit niet consequent zijn werk doet. Komende dagen wat druk op het werk, maar ik hou jullie zeker op de hoogte. Dit weekend alvast ga ik samen met een vriend eens heel consequent alles opnieuw checken. Vroeg of laat zal hij draaien en dan zal blijken dat het iets heel onnozel was, waar ik door er te lang op te kijken los over heb gekeken.
Alvast bedankt voor de interesse, wordt vervolgd!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Sunnybeam
Voorlopig nog geen resultaat, maar wel ontdekt dat de ontsteking niet regelmatig is. Soms wel en soms niet.
Dus de spie is nog intact, de onderbreker gaat open als als de cilinder op het hoogste punt staat (net voor het hoogste dus dat lijkt allemaal ok.) Opening van de Bougie lijkt ok, de compressie lijkt mij ook meer dan ok, hoewel ik geen referentie heb natuurlijk. Nu ik blijf naar de ontsteking kijken.
Ik ga toch een nieuwe condensator bestellen want ik heb een donkerblauw vermoeden dat de nieuwe die er inzit niet consequent zijn werk doet. Komende dagen wat druk op het werk, maar ik hou jullie zeker op de hoogte. Dit weekend alvast ga ik samen met een vriend eens heel consequent alles opnieuw checken. Vroeg of laat zal hij draaien en dan zal blijken dat het iets heel onnozel was, waar ik door er te lang op te kijken los over heb gekeken.
Alvast bedankt voor de interesse, wordt vervolgd!


Ik kan je wel al zeggen dat de Solex wel zou moeten starten met een slechte condensator. Belabberd, dat wel.
Controleer de afstand van je bougie electroden met je duimnagel, dat is ongeveer de maat die ze moeten hebben


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Op 31 januari zeker een uur rondgekard...zalig...tot mijn laatste halte en daarna NIETS meer...tot op vandaag.
*******************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Zit er misschien een verstopping in de uitlaat.?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Berth
Op 31 januari zeker een uur rondgekard...zalig...tot mijn laatste halte en daarna NIETS meer...tot op vandaag.
*******************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Zit er misschien een verstopping in de uitlaat.?
Ja daar zit hem de fout 31 januari moet nog komen , mogelijk wacht hij tot hij mag

Maar alle gekheid op een stokje ( dat 31 januari een typefoutje? ) in zo een geval zouden fotos nog wel eens helpen, oa van de montage van de nieuwe ontstekings onderdelen , het type motor, type carburateur, type tank, pomp om maar wat te noemen

Last edited by Joan; 22/01/20 10:09 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
31 januari, ja idd dat is verkeerd, dat moest 31 december zijn.
Als het goed is vind je hierbij twee foto's, eentje waarbij de spoel is aangesloten en eentje waarbij de condensator is aangesloten.
Wat mij vreemd overkomt is dat de onderbreker (in het Vlaams/frans de viseplatinées) met de multimeter wel degelijk onderbreekt, maar wanneer ik de spoel aansluit dat dan de onderbreking niet meer werkt. Weet niet of dat dat normaal is? Heb ook de batterij test gevonden op youtube en die is negatief, Maw geen vonk met een isolator tussen de onderbreker wanneer ik de batterij op de spoel en tegen de onderbreker 'wrijf'.

Attached Images
IMG_7276.jpg (52.57 KB, 167 downloads)
IMG_7275.jpg (54.95 KB, 166 downloads)
Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Dus ter verduidelijking : bij de tweede foto, piept mijn multimeter met de onderbreker toe en hij piept eveneens met de onderbreker open...geen verschil...
en als ik op de uitlaat blaas, dan geen weerstand, dus die lijkt ook open. De bougie en de vingernagel ook dat is perfect juist. Op dit moment heb ik helemaal geen vonk meer...(that narrows it down...!)

Last edited by Sunnybeam; 22/01/20 06:48 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Sunnybeam
31 januari, ja idd dat is verkeerd, dat moest 31 december zijn.
Als het goed is vind je hierbij twee foto's, eentje waarbij de spoel is aangesloten en eentje waarbij de condensator is aangesloten.
Wat mij vreemd overkomt is dat de onderbreker (in het Vlaams/frans de viseplatinées) met de multimeter wel degelijk onderbreekt, maar wanneer ik de spoel aansluit dat dan de onderbreking niet meer werkt. Weet niet of dat dat normaal is? ja, dat is normaal. Heb ook de batterij test gevonden op youtube en die is negatief, Maw geen vonk met een isolator tussen de onderbreker wanneer ik de batterij op de spoel en tegen de onderbreker 'wrijf'.
als je de test juist hebt uitgevoerd dan is er iets aan de hand want anders krijg je altijd een vonk.


Een Hongaarse spoel... die staat bij mij al gauw op verdacht.
Kun je hem laten testen?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Heb net een nieuwe spoel besteld. Op hoop van zegen. Het moet toch ergens zitten...

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Sunnybeam
Dus ter verduidelijking : bij de tweede foto, piept mijn multimeter met de onderbreker toe en hij piept eveneens met de onderbreker open...geen verschil...
en als ik op de uitlaat blaas, dan geen weerstand, dus die lijkt ook open. De bougie en de vingernagel ook dat is perfect juist. Op dit moment heb ik helemaal geen vonk meer...(that narrows it down...!)

Met een Multimeter "piepen" is iets anders dan doormeten .
Misschien kan je met het volgende iets :

Originally Posted by FFAnders
Ik zou ook nog wel controleren of het elektrisch gedeelte wel in orde is.
Als je met een multimeter om kunt gaan :
meet de weerstand tussen massa , b.v. carter en het uiteinde van de bougiekabel.
Je moet dan een weerstand meten van een paar honderd Ohm.
Exakte waarde kan ik niet geven, verschillende spoelen hebben verschillende waarden.
Meet je geen weerstand, dan is er een onderbreking in spoel of kabel.
Een tweede meting :
meet de weerstand tussen massa en de contactpunt,
bij gesloten punten is de weertand nagenoeg nul (0) Ohm, soms een paar tiende , dat is de weerstand van de meetkabeltjes.
(Als je voor de meting de meetpennen tegen elkaar houd, weet je de weerstand van de meetkabels )
Bij geopende punten kan je tussen de 1 en 5 Ohm meten, ook hier, verschillende spoelen, verschillende waarden.
Blijft de meter op "0"staan met geopende punten, dan heb je ergens kortsluiting.
Het gebeurt wel eens dat je "0"meet met geopende punten, op de beweegbare punt (hefboom) zit een fiber blokje gemonteerd met 2 inimini klinknageltjes en wanneer het het fiber wat versleten is make de klinknageltjes sluiting met de nok van het vliegwiel .
Deze 2e meting kan met of zonder vliegwiel erop ( met de hand punten openen) en controleer of alle schroeven, zeker ook van de bewegende punt, goed vastzitten en de spoeldraad naar condensator niet beschadigd ergens tegen massa aan kan komen/ liggen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ben het helemaal met John eens een Hongaarse spoel is heel verdacht, de productie van solex heeft daar ook een hele tijd stil gelegen ( stukje historie) vanwege ontstekings perikelen .
Ook de montage van de punten op de (punten)grondplaat vereist nauwkeurig werken want aan de onderkant zitten allerlei isolatie plaatjes om te voor komen dat de schroeven waarmee ze op de grondplaat zitten GEEN contact maken met de grondplaat omdat ze al kontakt maken met het zinken blokje waar het zwevende puntje op zit en die moet als hij open staat op geen enkele manier kontakt met "aarde" maken dus ook niet via de schroeven.
Ook bij montage van de punten grondplaat op de spoelen(grond)plaat mogen de koppen van de bouten niet gaan leunen op het zink van de spoelen(grond)plaat hetgeen kan als ze teveel uitsteken.

Last edited by Joan; 22/01/20 10:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zie ook mijn bericht hierboven, als extra opmerking ik zie ook vreselijke aanloopsporen en slijtsporen op de spoel, is de spoel zover door dat de isolatie niet meer genoeg is om de vonk binnen te houden ?
dit soort sporen zie je vaak bij een "over de kop" gedraaid vliegwiel, te vaak en te vast op de krukas dan rekt het gat waar de krukas-conus in komt en zakt het vliegwiel te diep.
voor de dunne lichtspoel geen probleem, voor de dikke ontstekings spoel wel. Ook als je een nieuwe spoel besteld ( had je gedaan) opletten dat deze goed vrij loopt van het vliegwiel .
Start hij ook slecht van, een aanlopend vliegwiel maat het rond draaien van de motor een factor moeilijker.

Als het vliegwiel aan de achterkant het carter nog niet raakt ( hoort origineel een brede spleet tussen te zitten maar dat is al heel vaak een best beetje minder) is er nog redding mogelijk door de palen waarop de ontstekings spoel staat iets in te korten. is met een vijl goed te doen, wel oppassen dat de uitstulpingen en/of paspennen die op de spoel poolschoenen zitten nog wel in de centreer gleuf kunnen vallen, als deze gleuf te ondiep wordt ( om genoeg speling voor de spoel te maken) moet er aan de poolschoenen ook iets bijgewerkt worden, eventueel verwijderen, centreren door alleen de bouten is vaak goed genoeg , zo niet dan de spoel monteren met een ca 0.5 mm dik stukje blik tussen poolschoen en magneten en die na vastzetten bouten weer verwijderen .

Last edited by Joan; 23/01/20 06:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Dear All, De nieuwe spoel is toegekomen. voor de zekerheid ook de condensator mee vervangen en de bougie.
resultaat : vuur!
(de spoel draait niet tegen het vliegwiel en zit volgens mij ook niet te ver,ooit zal dat wel eens gebeurd zijn denk ik. op dit moment eindelijk terug een mooie vlam.)

maar...nog geen witte rook.

eerste poging, geen kik. Een lek gevonden aan de sproeier, die zat los. tweede poging, onmiddellijk enkele 'slagen', daarna niets meer.

Dus na het ontstekingsdebacle, blijkt er nu toch ook een benzine probleem te zijn. (het ene sluit het andere niet uit, nietwaar....)

Hierbij vind je op de laatste foto een beeld van de zijkant van mijn carburateur. Dit vind ik nergens anders terug wanneer ik filmpjes of foto's van carburators bekijk, ik bedoel die vijs op de zijkant. Ik heb een donkerblauw vermoeden dat daar misschien het paard gebonden staat.

begin stilaan aan het einde van mijn latijn te komen, begin het wat beu te worden eerlijk gezegd. Solex Service Ad van Heerbeek is net over de grens, ik overweeg eigenlijk naar daar te trekken...

Attached Images
IMG_7304.jpg (48.92 KB, 146 downloads)
IMG_7303.jpg (59.42 KB, 152 downloads)
IMG_7308.jpg (40.37 KB, 152 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zo te zien is er aan de carburateur gerommeld er zit een bout in de zijkant die daar niet hoort, er hoort een vaste plug in. mogelijk dat de standaard gemonteerde venturibuis ( zit tussen het gat waar de sproeier in gaat en het gat van de venturi) , en te bereiken via dat gat waar nu de bout zit . Mogelijk zit deze verstopt en dan kan de motor zuigen wat hij wil maar dan komt daar mogelijk geen benzine uit, doorsteken met een adertje van een staalkabel en zien of je achter de sproeier uit komt

al rijdend /startend zonder gemonteerd luchtfilter even de duim op de ingang van de carburateur houden en op deze manier extra choken ( hij kan dan alleen benzine zuigen als hij draait en geen lucht) dit afwisselend doen, is leuk en gymnastisch werk

Last edited by Joan; 25/01/20 06:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Verschillende testjes gedaan, omdat je schrijft : motor mag zuigen wat hij wil :

1. volgens mij zijn alle buisjes van de carburator open. Als ik op de overloop blaas met alle gaten dicht, komt er toch lucht door de venturibuis, dus dat lijkt mij wel echt open.
2. gereden/gelopen met vinger op de overloop, de benzine loopt over aan de bovenkant, maar dat lijkt mij normaal
3. wanneer ik de carburator verwijder en met mijn vinger het inlaatspruitstuk blokkeer, dan voel ik weinig tot [geen aanzuiging van de motor bij het aanlopen. (wel de benzine leiding van de tank naar de pomp losgemaakt)
4. bougie blijft droog

Dus mijn nieuwe theorie is dat de onderdruk van de motor te laag is, zodat hij geen benzine/lucht mengsel binnenkrijgt. wellicht zuigt die ergens valse lucht. (ondanks nieuw carterjoint en nieuwe cilinderjoint onderaan)

Op het inlaatspruitstuk zit een vinyl jointje, dat heb ik vernieuwd enige tijd geleden, maar de carburateur is er nu zoveel op en afgeweest dat die ook niet meer zo gezond is. (beetje dichtgeknepen)
Kan die 'valse lucht' binnenkomen langs het roulement van de virbriquin? Ik ga ook gans het carterhuis eens grondig checken op barsten.

Enfin, ik denk dat ik nog eens alles ga moeten openmaken en terug sluiten.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sunnybeam
Verschillende testjes gedaan, omdat je schrijft : motor mag zuigen wat hij wil :

1. volgens mij zijn alle buisjes van de carburator open. Als ik op de overloop blaas met alle gaten dicht, komt er toch lucht door de venturibuis, dus dat lijkt mij wel echt open.
2. gereden/gelopen met vinger op de overloop, de benzine loopt over aan de bovenkant, maar dat lijkt mij normaal
3. wanneer ik de carburator verwijder en met mijn vinger het inlaatspruitstuk blokkeer, dan voel ik weinig tot [geen aanzuiging van de motor bij het aanlopen. (wel de benzine leiding van de tank naar de pomp losgemaakt)
4. bougie blijft droog

Dus mijn nieuwe theorie is dat de onderdruk van de motor te laag is, zodat hij geen benzine/lucht mengsel binnenkrijgt. wellicht zuigt die ergens valse lucht. (ondanks nieuw carterjoint en nieuwe cilinderjoint onderaan)

Op het inlaatspruitstuk zit een vinyl jointje, dat heb ik vernieuwd enige tijd geleden, maar de carburateur is er nu zoveel op en afgeweest dat die ook niet meer zo gezond is. (beetje dichtgeknepen)
Kan die 'valse lucht' binnenkomen langs het roulement van de virbriquin? Ik ga ook gans het carterhuis eens grondig checken op barsten.

Enfin, ik denk dat ik nog eens alles ga moeten openmaken en terug sluiten.
je hebt van alles gedaan maar niet het advies uitgevoerd .. En op zijn Hollands is "motor mag zuigen wat hij wil" iets anders dan wat jij begrepen hebt. Bij mij betekent dat dan "hoe goed hij ook zijn best doet, het resulteert tot niets" jij bent gaan onderzoeken OF hij wel zijn best doet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Joan, heb je advies wel degelijk opgevolgd hoor. Het buisje is volstrekt open. Door de vijs aan de zijkant te verwijderen kon ik dit zeer goed bereiken en zelfs zien. De vijs heb ik er netjes terug ingedraaid met sealant, zodat er langs daar zeker geen valse lucht kan binnenkomen.
Nu, het zou zomaar kunnen dat de vijs de oorzaak van het probleem is, hoewel hij dagenlang zeer goed gedraaid heeft met die vijs erin...

Ondertussen aan de open hart operatie begonnen en alles is vrij vlot verlopen. Het lager 6203 kwam er gelukkig vrij vlot uit. De ontdekking voor vandaag is dat de ring achter deze krukaslager ....er gewoon niet inzat. Bijkomend was de rubberen 'simmerring' met het ronde veertje volledig verwrongen. Dus de 'dichtheid' van het kartel laat zich raden. Voilà, nieuwe lager besteld en uiteraard de bijhorende ring en rubberen simmering.
Koppigheid is in deze wel degelijk een deugd.
Op hoop van zegen...als dit de oplossing niet is, dan vrees ik voor een nieuwe carburator...ene zonder vijs...

Last edited by Sunnybeam; 29/01/20 06:16 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bij een 3800 waar het lager er zo makkelijk uitkomt is het vaak " huilen met de pet op" ( nederlandse uitdrukking) en dan is terugmonteren en vooral het weer vast zetten een specialistenwerkje. Ik maak meestal het lager smaller om weer materiaal te hebben om de velsrand aan te brengen er is namelijk niets geschroefd. Dat de keerring kapot is komt ook vaak voor de diameter van de ring en de diameter van de bus verstaan elkaar niet goed EN ze hebben bedacht dat de keerring er verkeerd om in zit je duwt hem dan dicht als je de bus erin wil hebben in plaats van open en in de meeste gevallen sprinkt het veertje dan uit zijn rubberen groefje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2019
Posts: 10
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Oct 2019
Posts: 10
Hoera, de solex draait!!
Uiteindelijk lijkt het mij een combinatie van problemen geweest te zijn. De Hongaarse spoel die er geen zin meer in had, de condensator die niet meer mee wou en een vrij groot lek in het carter : Simmering kapot en ontbrekende ring achter het lager, dat ook al niet meer zo fris was. Bedankt aan iedereen om mee te denken en te zoeken! Amai, ik ga nogal 'snorren' de komende maanden met mijn nieuwe (vernieuwde) solex!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Sunnybeam
Hoera, de solex draait!!
Uiteindelijk lijkt het mij een combinatie van problemen geweest te zijn. De Hongaarse spoel die er geen zin meer in had, de condensator die niet meer mee wou en een vrij groot lek in het carter : Simmering kapot en ontbrekende ring achter het lager, dat ook al niet meer zo fris was. Bedankt aan iedereen om mee te denken en te zoeken! Amai, ik ga nogal 'snorren' de komende maanden met mijn nieuwe (vernieuwde) solex!
Om het "Solexen" af te leren hebben ze nu bij ons zware windstoten, hagel en regen, die horizontaal over de weg gaat, bedacht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 66 (0.018s) Memory: 1.1557 MB (Peak: 1.4653 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:26:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS