Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135569 13/01/20 09:36 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Bij mijn Koffertje zat de trapashuls los in het frame. Hierdoor kon het rechter pedaal langs de kettingkast schuren en flink beschadigen. Bij montage wil ik voorkomen dat de twee grote (37mm?) moeren weer spontaan loslopen.

In het Solex doe het zelf boek wordt gesproken van 'borglippen' ombuigen. Maar bij mijn Solex zaten geen borgplaatjes gemonteerd. Hoe horen de moeren geborgd te worden tegen loslopen?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Bij mijn Koffertje zat de trapashuls los in het frame. Hierdoor kon het rechter pedaal langs de kettingkast schuren en flink beschadigen. Bij montage wil ik voorkomen dat de twee grote (37mm?) moeren weer spontaan loslopen.

In het Solex doe het zelf boek wordt gesproken van 'borglippen' ombuigen. Maar bij mijn Solex zaten geen borgplaatjes gemonteerd. Hoe horen de moeren geborgd te worden tegen loslopen?
de platen die omhoog lopen naar de framebuis daar zitten per plaat een "U" vormige uitsparing in ter plaatse van de zijkant van de > 8 kantige < moer , dat laat een lip overstaan ( het "binnenwerk' van de U ) die je om moet buigen tegen 1 van de 8 platte kanten van de moer die "toevallig" in de buurt van die lip komt. "SUCCES" ( de manier waarop het getyped is is suggestief voor de effectiviteit van wat hier nu weer bedacht is .


Ik heb net twee solexen gedaan waar ze bij beiden los zaten en je hebt daar wel twee 8 kantige pijpsleutels voor nodig, wat je koopt op dit gebied is vaak droevig en past niet tussen de opstaande verstevigingsranden van de platen aan de kettingkant (die er soms wel soms niet zitten) die vastgehouden moeten worden . Ik heb ze zelf gemaakt van dikwandige gaspijp met behulp van scherpe vijlen en met als voorbeeld de moer van een 3800 koppeling


Nog even een extraatje: dat met dat lipje was zo een daverend succes dat ze er maar mee gestopt zijn, dus zal je deze constructie niet overal aantreffen hoewel de instructie er nog wel is

Nog even een extra extraatje: het boek beschrijft "conusmoeren" dat was indertijd voor die andere nogal succesvolle constructie, de overgooi kogelcups die op een plat vlak aan de trapas moest vastbijten en de kogels lopen dan over een loopbaan die extra aan de moeren was geslepen. Moest je met een supergrote lijmtang de hele boel na montage in elkaar knijpen ( "sergeant") om de boel nog enigszins speling vrij te krijgen, dat rijdt nogal lekker met zo een lijmtang tussen je trappers ( heb namelijk nergens gelezen dat je deze thuis moet laten ) .

Kijk je op pagina 193 van "het boek" zie je daar de sleutel 37 waarmee je de moer moet vast draaien, nou wil je een vinger kwijt gebruik dan vooral deze sleutel .

Last edited by Joan; 13/01/20 11:12 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135571 13/01/20 11:10 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Inderdaad veel voorkomend probleem. Tegenwoordig kun je nieuwe trapassen kopen, maar de schroefdraad is zo dun dat ze vanzelf doldraaien. SUCCES, (je hebt het nodig)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Zou borgen met Loctite een oplossing zijn?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Zou borgen met Loctite een oplossing zijn?
Kun je proberen. waarom het meestal fout gaat is dat de smering van de as niet goed is of dat er bijvoorbeeld zand tussen de glijlagers komt, de huls komt dan vast aan de as en zo trap je de huls mee in de rondte en dan komt er een moer los . Daarom zijn deze assen voor mij, bij een onderhoudsbeurt, ook een punt van aandacht en gaan de moeren goed klem .
Als het me erg tegenzit maak ik een nieuwe huls van een stuk gaspijp en snij daar balhoofd draad op , is net iets groter dan M25 ( 25,4) en gebruik dan zeskantige balhoofdmoeren, daar heb je tenminste fatsoenlijk gereedschap voor en die moeren hebben ook meer draadgangen .

van de klus van deze week lagen de pijpsleutels nog op de grond ( krijg je als ik aan een trapas moet werken staat hij gewoon op zijn standaard) en ter lering ende vermaeck de sleutel zoals in het solex boek, helaas heeft een 8 kantige moer veel te korte platte vlakken om fatsoenlijk met een (waaibomenijzer) steeksleutel kracht te kunnen zetten die maar op twee vlakken kracht overbrengt

het doe het zelf boek beschrijft ook dat je eerst een moer op de huls moet draaien en hem dan van rechts insteken, haalt je de koekoek want gezien de plek daar moet je maar eens zien om daar de voorgestelde steeksleutel erop te zetten, links lukt dat wel maar hoe houdt je dan fatsoenlijk die moer aan de rechterkant tegen ?


Attached Images
pijpsleutels 8 kant.jpg (232.91 KB, 137 downloads)
doe het zelf boek.jpg (140.65 KB, 135 downloads)
Last edited by Joan; 14/01/20 10:12 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135574 14/01/20 10:36 AM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor je info. Ik begrijp dat het weer monteren nog een uitdaging kan worden. Ik heb geen passende pijpsleutels en ben ook niet handig in het metaal bewerken om zelfs iets te maken uit een gasbuis. In mijn onschuld dacht ik het wel te kunnen klaren met twee bahco's (of moersleutels of engelse sleutels). Maar even kijken hoe we dit gaan oplossen.

Bij één van mijn oude auto's is het gebruikelijk om de centrale moer van de remtrommel te borgen door met een centerpunt een inslag te maken op het grensvlak van de moer en de as. Hierdoor breng je feitelijk een kleine beschadiging aan waardoor het spontaan losdraaien van de moer geborgd is. Dit is een officieel werkvoorschrift van de fabrikant. Misschien dat dit ook werkt bij de Solex trapashuls?


Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
links lukt dat wel maar hoe houdt je dan fatsoenlijk die moer aan de rechterkant tegen ?

Ja vooral rechts gaat dat alleen met zon flutsleutel, ik heb laatst de hoek van de rechtermoer aangehecht (gelast).
Geen spijt van, blijft goed zitten en draait niet mee. Effe losdremelen als het nodig is.

De schroefdraad is zo dun dat ik de centerpuntmethode zelf niet aandurf. Bekijk die draad maar eens goed frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Dank voor je info. Ik begrijp dat het weer monteren nog een uitdaging kan worden. Ik heb geen passende pijpsleutels en ben ook niet handig in het metaal bewerken om zelfs iets te maken uit een gasbuis. In mijn onschuld dacht ik het wel te kunnen klaren met twee bahco's (of moersleutels of engelse sleutels). Maar even kijken hoe we dit gaan oplossen.

Bij één van mijn oude auto's is het gebruikelijk om de centrale moer van de remtrommel te borgen door met een centerpunt een inslag te maken op het grensvlak van de moer en de as. Hierdoor breng je feitelijk een kleine beschadiging aan waardoor het spontaan losdraaien van de moer geborgd is. Dit is een officieel werkvoorschrift van de fabrikant. Misschien dat dit ook werkt bij de Solex trapashuls?


In geval van nood en als je toevallig een passende pensleutel hebt liggen van een beetje kwaliteit, die vaak meekomt met een haakse slijper, kun je in het midden van een plat vlak een 1/2 maan vormige deuk vijlen (NIET bij die met een kogelbaan die zijn extreem hard) recht ertegen over ook eentje zodanig dat de pensleutel past ( helaas is er niet genoeg ruimte om in de zijkant van de moer bijpassende gaten te boren).
Zo kun je de moeren aandraaien ( en hopen dat de pennen niet uitbuigen want dan vouwen ze zich om de moer heen. ) na vastdraaien kun je op de plek van 1 van die 1/2 manen een gaatje 1.5 mm boren in de achterliggende plaat en als borging in dat gat een klein hard metalen parkertje schroeven een truuk die in de machine bouw nogal eens gebruikt wordt om iets te borgen , nadeel na elke demontage komt dat gat meestal ergens anders dus niet te vaak loshalen

en die genoemde platte sleutel 37 mm. je word al op achterstand gezet doordat de feitelijke moer "maar" 36.5 mm meet en meestal meten de sleutels 37 mm ook al snel 37.5 mm. Je gaat dus al snel een mm de mist in en dat op een paar platte vlakken die nauwelijks lengte hebben

Attached Images
pen sleutel.jpg (151.05 KB, 100 downloads)
Last edited by Joan; 14/01/20 08:16 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135581 14/01/20 09:26 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dit vind ik een leuke en creatieve oplossing. Even op mij in laten werken. Ook het borgen met een parkertje staat mij wel aan. Ik ga ervan uit dat als de trapashuls eenmaal goed gemonteerd zit deze de eerste tijd toch niet meer uit elkaar gehaald hoeft te worden. Ik ga echt niet dagelijks in weer en wind op het Koffertje rijden.


Groet, Koos
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Je kunt volgens mij ook een opvul ringen gebruiken . Als je de moeren erop draait hou je een klein stukje schroefdraad over. Als je dit opvult met een ring net zo groot als die moer en dan de asring erop met de afstandbus en trapper dan kan hij geen kant meer op volgens mij.

Last edited by Hans1; 17/01/20 07:40 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Hans1
Je kunt volgens mij ook een opvul ringen gebruiken . Als je de moeren erop draait hou je een klein stukje schroefdraad over. Als je dit opvult met een ring net zo groot als die moer en dan de asring erop met de afstandbus en trapper dan kan hij geen kant meer op volgens mij.
als de moer dan loskomt is vanwege de spoed de kracht zo groot dat hij de hele boel opdrukt, borgen is NIET voorkomen dat de moer niet voor of achteruit kan door zijn speelruimte op te vullen. Er zijn zelfs moeren die gebruikt worden om speelruimte te creëren waar dat niet is zoals het uitbuigen van fietsframes. Borgen is WEL voorkomen dat de moer op enige wijze gaat draaien. Daar heeft de gemeenschap ook nog een foto van te goed, van die door mij beschreven borglip. ( zeldzaam) maar er kwam er spontaan ééntje de schuur in fietsen dus dat snel op de foto vastgelegd.

Attached Images
borglip.jpg (252.51 KB, 38 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Crelesy), 24 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 40 (0.013s) Memory: 1.0208 MB (Peak: 1.2130 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:59:04 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS