Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135257 10/12/19 02:18 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Wie weet of de solexen standaard boordgereedschap meekregen? En zo ja , welk gereedschap hoort er dan bij bijvoorbeeld een Koffertje, Oto of S3800?


Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Koosolex
Wie weet of de solexen standaard boordgereedschap meekregen? En zo ja , welk gereedschap hoort er dan bij bijvoorbeeld een Koffertje, Oto of S3800?


Zoiets zat standaard in het buisje, of er nog meer bij hoort weet ik niet.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zijn dit originelen spulletjes John?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zijn ook setjes geweest met een voelermaatje en schroevendraaier en waar de bougiesleutel ook een gestampte plaat was die "stofdoek" met gestikte rode rand hoort er ook bij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alfons_Amuse
Zijn dit originelen spulletjes John?


Ja, denk het wel. ik ben ze al een paar keer tegengekomen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
En was dit setje voor alle typen Solex identiek?


Groet, Koos
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Deze setjes zaten oa in een koffertje, ook bij de oto al is mij dat niet helemaal duidelijk want je komt er verschillende sleutels tegen, schroevendraaier en vijltje niet natuurlijk, voelermaatje om de bougie af te stellen is ook redelijk zeldzaam.

[Linked Image]


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
En was dit setje voor alle typen Solex identiek?
Nee, dat beschreef ik dus juist. Het is dus niet zo dat je mist wat ik beschreven heb. De setjes kunnen anders samengesteld zijn

Daarom zijn mensen die echt verzamelen ook zo gek op originele literatuur, daar kun je soms plaatjes kijken. neem nou die bougiesleutel die op jouw foto staat typisch jaren 60/70 je kreeg ze ook bij peugeotjes en Mobylette die hadden lage koelribben op hun cilinderkop, met deze sleutels zijn heel wat koelribben van NSU quicklys, HMW's zundapp krom geduwd want ze waren net te kort voor die hogere koelribben

voorbeeld van ander setje voor een 24 inch koffertje daar zit een los pijpje bij als bougiesleutel, moest je een van die plaatvormige ringsleutels in steken

en neem nou dat setje van Roelof die net aan het plaatsen was toen ik dat ook deed, daar zie je aan 1 van die plaatsleutels twee vleugeltjes zitten, die zijn buitenwerks precies 21 mm en die dien je IN het zeskante bougie sleuteltje te steken ( zitten ook een paar deuken in dat alles( de bougie) niet TE ver gaat )

even bijwerken, ik terug het archief in en ziedaar het setje voor een 23"koffertje

Attached Images
gereedschapset.jpg (177.15 KB, 171 downloads)
gereedschapset 23 inch.jpg (207.17 KB, 169 downloads)
Last edited by Joan; 11/12/19 09:58 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Erg leuk deze informatie. Mijn lijstje met nog te zoeken onderdeeltjes is weer een beetje groter geworden.

Ter info: voor mijn 23" Koffertje heb ik in redelijk korte termijn al de volgende originele onderdelen kunnen vinden: velgen (28 spaaks met rug), Beckson remnaaf, jasbeschermers voor en achter, spatlap, stuur. binnenmoertje voor gashendelstangetje, chromen remhendel ter vervanging van mijn gammele exemplaar, linker pedaal, glaasje achterlicht, afdekkapje voorrem, handvat, veel vdh-boutjes en misschien ben ik nog wel wat vergeten te vermelden.

Op mijn lijstje staan nog: zwarte knop motorlichter, overhaakse bougiedop, zwart lichtknopje, van der heem bel (ik heb nu een origineel klavertje), zadel en nu dus ook boordgereedschap.

En als ik even weer tijd heb (dat is toch vaak het grootste probleem) ben ik weer lekker in mijn schuurtje aan het sleutelen aan mijn koffertje. Gisteren de voornaaf van nieuwe kogeltjes (1/4") voorzien en afgesteld. De volgende avond gaat de voorrem uit elkaar en in de benzine voor een grondige schoonmaakbeurt. Het 'nieuwe' afdekkapje ga ik kaal maken en opnieuw spuiten. En zo kom ik de winter wel door.

Leuk dit forum! En de bereidwilligheid om de domme vragen van een leek op Solex-gebied toch steeds weer te willen beantwoorden.


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
. De volgende avond gaat de voorrem uit elkaar en in de benzine voor een grondige schoonmaakbeurt. Het 'nieuwe' afdekkapje ga ik kaal maken en opnieuw spuiten. En zo kom ik de winter wel door.

Leuk dit forum! En de bereidwilligheid om de domme vragen van een leek op Solex-gebied toch steeds weer te willen beantwoorden.
let bij de voorrem heel goed op hoe het in elkaar zit, hopende dat het nog origineel in elkaar zit ik heb daar al heel wat "foute" interpretaties gezien van hoe het zou moeten met als gevolg allemaal valse vouwen in het niet overdreven qua sterkte ontworpen materiaal en gillende voorrem om dat ook de afsteuning op de voorvork niet goed gemonteerd is de rem dient namelijk alleen maar om de blokjes te bewegen, de remkrachten van het wiel op de blokjes moeten door een " U" tje dat op de voorvork afsteunt opgevangen worden. Ook de diverse busjes en speciale moeren heb je nogal variatie in is in de loop der jaren ook gewijzigd . je kapje heeft een doorgedrukt lipje, dat MOET ergens in een winding van de achterste veer gestoken worden, niet zo maar een winding maar precie die die ervoor zorgt dat het linkse en rechtse blokje evenveel van het wiel staat . Een "centreer" constructie die ook door velen niet begrepen wordt . Sommige kapjes hebben ovale boutgaten dat is voor de fijn instelling van het centreermechanisme door het kapje iets naar links of rechts te schuiven beweeg je ook je blokjes . er zijn moertjes in de handel die te hoog zijn, als je die hebt haalt het kapje de veer niet dan dien je de moertjes lager te maken. Er zijn moertjes in de handel die te hoog zijn dan haalt het "U" tje de voorvork niet en steunt hij daar niet af dan dien je de moertjes lager te maken

Attached Images
voorrem.jpg (323.55 KB, 140 downloads)
Last edited by Joan; 12/12/19 11:47 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
En schoonmaken met benzine vindt ik persoonlijk niet zo handig...

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Verklaar je eens nader. Ik heb een bakje benzine waarin ik alle onderdelen ontvet en meteen al het straatvuil van de afgelopen 60 jaar afspoel. Wat is hier mis mee?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja , snap dat ook niet Liters wasbenzine gaan er bij mij doorheen, Bij de Boni is dat relatief goedkoop, bij een bouwmarkt betaal je zo 4 euro voor een liter Boni 1.35 . Ik heb een paar grote huishoudzeven ( kringloopwinkel) en een paar grote pannen ( ook kringloopwinkel) waar die zeven weer ruim ingaan,, een paar liter wasbenzine erin onderdelen erin en een paar dagen laten zwemmen met het deksel erop dan andere pan met zeef erin hele handel overgieten en flink met die zeef met de onderdelen ondergedompeld schudden dan houd je een hele laag slurrie onderin over. Onderdelen op een oude krant met wat keukenpapier uitstorten en laten drogen ( best buiten onder een afdakje ) oude benzine gaat hier met de chemokar mee die elke derde woensdag van de maand voor de deur staat

gewone benzine uit de pomp krijg ik acuut hoofdpijn van, wasbenzine duurt wat langer dus de meeste klussen, los van het inweken gebeurt buiten

Last edited by Joan; 13/12/19 10:29 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Gevonden. Met wel een heel speciaal stukje gereedschap erbij 😂.

Attached Images
Gereedschap.jpg (203.94 KB, 109 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Gevonden. Met wel een heel speciaal stukje gereedschap erbij 😂.
ja leuk extra sleuteltje. kun je onderweg een blikje bacon of sardientjes openen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.032s Queries: 49 (0.011s) Memory: 1.0586 MB (Peak: 1.2835 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:33:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS