Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Bij het sleutelen aan mijn koffertje (1961) heb ik de motor zo ver opgetrokken dat de half ronde beugeltjes aan beide zijden uit de behuizing zijn gekomen (zie foto). Maar nu krijg ik ze er niet meer in. Het lijkt erop dat in de verdikking een kogel met veer zit waar de beugeltjes tegen aan stoten. Wie weet hoe ik de beugeltjes weer in hun behuizing kan krijgen?

Attached Images
glijplaat.JPG (194.01 KB, 174 downloads)
Last edited by Koosolex; 10/11/19 07:15 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Beetje tikken en kloppen dan zouden de glijstukken ook zo weer onder de frictie veren moeten schieten......trouwens als je alles zoveel mogelijk origineel wil hebben zijn dit de verkeerde motorplaten, je moet de zwarte met de frictie armen aan de buitenkant.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zitten geen kogel(tje)s in maar een soort van dubbeltje en kwartje ( een kleine ring met opstaande rand en een iets grotere ring met opstaande rand) door slijtage van de oppervlakken zijn de zoekranden vaak weg en stuit je tegen de zijkant aan in plaats van een oplooprand. Oude metaalzaagbladen aan de kopse kant messcherp aan schuinen en van de achterkant in de gleuf steken tot 2/3 van de diameter eventueel een tweede zaagblad erbij insteken, dan druk je de plaatjes van achteren uit elkaar en kun je de banaan er weer tussen steken. nadeel is dat als alles vast zit je twee kanten simultaan moet doen


en die gaten in het huis en in de banaan: is iemand weer lekker bezig geweest hoort daar echt niet

Last edited by Joan; 10/11/19 07:58 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by Roelof
Beetje tikken en kloppen dan zouden de glijstukken ook zo weer onder de frictie veren moeten schieten......trouwens als je alles zoveel mogelijk origineel wil hebben zijn dit de verkeerde motorplaten, je moet de zwarte met de frictie armen aan de buitenkant.


Het lijkt erop dat mijn Koffertje een aardig samengesteld Solexje is. Baal ik wel een beetje van. Maar als beginneling in de Solex wereld ben ik er mooi ingetrapt . Eens kijken of ik aan de originele motorplaten kan komen.

Bij welke type Solex horen deze motorplaten dan wel?


Groet, Koos
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by Joan
er zitten geen kogel(tje)s in maar een soort van dubbeltje en kwartje ( een kleine ring met opstaande rand en een iets grotere ring met opstaande rand) door slijtage van de oppervlakken zijn de zoekranden vaak weg en stuit je tegen de zijkant aan in plaats van een oplooprand. Oude metaalzaagbladen aan de kopse kant messcherp aan schuinen en van de achterkant in de gleuf steken tot 2/3 van de diameter eventueel een tweede zaagblad erbij insteken, dan druk je de plaatjes van achteren uit elkaar en kun je de banaan er weer tussen steken. nadeel is dat als alles vast zit je twee kanten simultaan moet doen


en die gaten in het huis en in de banaan: is iemand weer lekker bezig geweest hoort daar echt niet


Dank voor je antwoord. Ik denk dat ik het snap. Dus die gaten horen er niet in te zitten? Waarom heeft iemand dat gedaan? Ik ga op zoek naar andere bananen. Ik ben benieuwd wat ik nog meer ga tegenkomen. Als iemand nog de goede bananen heeft dan hoor ik het graag.


Groet, Koos
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Volgens mij motorplaten van oto zo te zien.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik stak er een gewone mes in en een beetje wibbelen en hup de veer en bultje werd omhoog gedrukt en dan van de andere kant de glijer erin duwen zodat het mes weer terug geduwd wordt.
Gewoon lekker rommelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Koosolex
Originally Posted by Roelof
Beetje tikken en kloppen dan zouden de glijstukken ook zo weer onder de frictie veren moeten schieten......trouwens als je alles zoveel mogelijk origineel wil hebben zijn dit de verkeerde motorplaten, je moet de zwarte met de frictie armen aan de buitenkant.


Het lijkt erop dat mijn Koffertje een aardig samengesteld Solexje is. Baal ik wel een beetje van. Maar als beginneling in de Solex wereld ben ik er mooi ingetrapt . Eens kijken of ik aan de originele motorplaten kan komen.

Bij welke type Solex horen deze motorplaten dan wel?


Solex oto v/a 1965 zitten deze platen er op

Last edited by Roelof; 11/11/19 03:39 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Koosolex
Originally Posted by Roelof
Beetje tikken en kloppen dan zouden de glijstukken ook zo weer onder de frictie veren moeten schieten......trouwens als je alles zoveel mogelijk origineel wil hebben zijn dit de verkeerde motorplaten, je moet de zwarte met de frictie armen aan de buitenkant.


Het lijkt erop dat mijn Koffertje een aardig samengesteld Solexje is. Baal ik wel een beetje van. Maar als beginneling in de Solex wereld ben ik er mooi ingetrapt . Eens kijken of ik aan de originele motorplaten kan komen.

Bij welke type Solex horen deze motorplaten dan wel?


Kom maar een keer met je Solex naar Exloo dan kunnen we zo zien wat wel en niet origineel is, ik heb hier een koffertje staan die origineel gebiest is, kan je maten en fotos maken van de biezen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dat vind ik een mooie aanbieding. Je krijgt een PB'tje van mij.


Groet, Koos
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Je kan de beugeltjes (banaantjes) zelf ook een beetje spits slijpen en dan voelermaatjes achter tussen de schijfjes steken.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 38 (0.011s) Memory: 1.0156 MB (Peak: 1.2072 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:44:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS