|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Vandaag een blokje van een oto losgetrokken, toen ik de cilinder eraf had zag ik dat een van de piston pen veertjes pleite was en toen ik de cilinder inspecteert zag ik 2 flinke circa.0,5 mm diepe krasse/groeven.
Ze zitten redelijk kort bij de spoel poorten zo'n 2 a 3 mm ernaast. Ze voelen wel extreem glad en er is ook niks meer van het veertje te vinden. Hoonen gaat niet lukken denk ik gezien de diepte van de groeven.
De cilinder is gietijzer en de zuiger heeft 3 zuigerveren en (bijzonder) geen krassen.
Wat doe ik?
1. Cilinder gebruiken eventueel met een nieuwe zuiger? 2. Een goede gietijzeren cilinder erop? 3. Een cfx setje erop zetten? 4. Andere ideeën?
Blokje liep op zich goed voordat ik hem loshaalde, maar hij was nogal vettig en leek dat die wel wat tlc kon gebruiken.
Last edited by MarkN; 19/10/19 08:44 PM.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
En nog een vraag in de carburateur zit een messing filtertje, dat dopje steekt er een eindje bovenuit, kan dat ding eruit?
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Dat koperen busje mag er niet uit. Het filter is dezelfde als diegene die in een tank gemonteerd zit en is dus te verwijderen met een parker (geen pen) vanuit de onderkant van de carburateur.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Dat koperen busje mag er niet uit. Het filter is dezelfde als diegene die in een tank gemonteerd zit en is dus te verwijderen met een parker (geen pen) vanuit de onderkant van de carburateur. Helder!
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Vandaag een blokje van een oto losgetrokken, toen ik de cilinder eraf had zag ik dat een van de piston pen veertjes pleite was en toen ik de cilinder inspecteert zag ik 2 flinke circa.0,5 mm diepe krasse/groeven. Ze zitten redelijk kort bij de spoel poorten zo'n 2 a 3 mm ernaast. als zeniet ver boven de hoogte van de uitlaatpoort uitkomen verlies je geen compressie, dat wordt pas opgebouwd als je uitlaatpoort sluit, overigens zijn er ook zuigers die maar 1 slotje hebben, de andere kant hebben ze kleiner gelaten dan de 12 mm van de pistonpenkan hij er lekker toch niet uit , scheelde ze weer een veertje Ze voelen wel extreem glad en er is ook niks meer van het veertje te vinden. Hoonen gaat niet lukken denk ik gezien de diepte van de groeven. De cilinder is gietijzer en de zuiger heeft 3 zuigerveren en (bijzonder) geen krassen. Wat doe ik? 1. Cilinder gebruiken eventueel met een nieuwe zuiger? 2. Een goede gietijzeren cilinder erop? 3. Een cfx setje erop zetten? 4. Andere ideeën? Blokje liep op zich goed voordat ik hem loshaalde, maar hij was nogal vettig en leek dat die wel wat tlc kon gebruiken. af en toe een beurtje en schoonmaken zonder rigoreus alles maar uit elkaar te rukken is zeer aan te bevelen, dus een "zachte" sleutelaanpak, dat wat makkelijk los kan met bouten en moeren losnemen, dat wat enig breekwerk vereist alleen controleren controleer ook even de zuigerveren door ze los in de cilinder te plaatsen, 1/2 weg bovenkant uitlaatpoort<> bovenkant cilinder en controleer de zuigerveer opening, mag maar enige tienden van een mm zijn zo nodig andere zuigerveren monteren, dat valt onder item 4
Last edited by Joan; 19/10/19 10:29 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2019
Posts: 52 |
Wat toevallig, ik ben met zo’n zelfde blokje bezig en constateerde gisteren ook twee groeven in de cilinder naast de linker spoelpoort. Deze zijn ontstaan doordat iemand een keer wat grofstoffelijk de zuigerpen eruit heeft getikt en daarbij braampjes aan het betreffende gat in de zuiger heeft gemaakt. Die vervolgens de groeven hebben doen ontstaan. Ik maak me er niet erg veel zorgen over, als de zuiger echt compressie op gaat bouwen dan zitten ze inmiddels onder de zuigerveren.
Overigens heeft ook mijn zuigertje maar één borgveer voor de zuigerpen. Aan de kant zonder veer zit geen groefje waar de veer in zou passen, hij heeft er dus nooit gezeten zoals Joan al suggereert. Zit er bij jou wel een groefje?
OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Vandaag een blokje van een oto losgetrokken, toen ik de cilinder eraf had zag ik dat een van de piston pen veertjes pleite was en toen ik de cilinder inspecteert zag ik 2 flinke circa.0,5 mm diepe krasse/groeven.
Ze zitten redelijk kort bij de spoel poorten zo'n 2 a 3 mm ernaast. Ze voelen wel extreem glad en er is ook niks meer van het veertje te vinden. Hoonen gaat niet lukken denk ik gezien de diepte van de groeven.
De cilinder is gietijzer en de zuiger heeft 3 zuigerveren en (bijzonder) geen krassen.
Wat doe ik?
1. Cilinder gebruiken eventueel met een nieuwe zuiger? 2. Een goede gietijzeren cilinder erop? 3. Een cfx setje erop zetten? 4. Andere ideeën?
Blokje liep op zich goed voordat ik hem loshaalde, maar hij was nogal vettig en leek dat die wel wat tlc kon gebruiken. Een beschadigde cilinder laat ik nooit zitten...waarom zou je, een mooie strakke cilinder met de goede zuigerspeling loopt zo veel mooier. En dat messing busje in de carb. kan je er uit draaien, niet doen het is de ont/beluchting van de carburateur en trouwens daaronder zit GEEN filter maar de (koper) brandstof leiding die je met de inspuit openingen mooi tussen aanzuig en overloop kanalen moet afstellen. Suc6
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Je hebt gelijk
Last edited by Ant_one; 21/10/19 02:44 PM.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
ja dat messing busje, is hol met wat anti-klots schotten erin ik heb er al heel wat vernield gezien want men weet niet beter dan er een tang ( combinatie of nog beroerder waterpomptang) op de zetten, beste is aan te vatten met een spanhuls of "second best" de boorkop van een boormachine ( niet aanzetten) dan heb je tenminste grip op 3 punten. MAAR er is geen reden om hem te verwijderen anders dan dat je hem wil redden van een vernielde carburateur om hem ooit eens te transplanteren ter vervanging van een vernield messing busje.
Last edited by Joan; 21/10/19 07:08 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Goeie tips heren waarvoor dank.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Vandaag even nog wat kunnen doen aan het blokje. Pistonpen had met 2 veertjes vast moeten zitten, de kras is dus door een wandelend veertje ontstaan. Jammer maar de cilinder gaat aan de kant. Een kras zit boven de poort.
Carter deksel heeft een scheur over dwars tussen de bouten maar ik heb reserve.
Ik heb nog een andere tum80 cilinder die ga ik er maar eens opzetten.
Ook nog getracht de spoelenplaat eraf te trekken, met een spoelenplaat trekker maar het ding geeft geen krimp.....
Iemand een idee hoe ik die zonder breekwerk eraf krijg?
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Ik heb het in 50 jaar niet meegemaakt maar een tijdje gebeurde me dit Als het er niet af wil dan kan dit gebeuren. Dus altijd met beleid te werk gaan.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
MIsschien helpt het volgende, ik heb er weleens succes mee gehad. Zet de spoelenplaattrekker op de spoelenplaat en draai hem flink onder spanning. Laat het geheel een nachtje staan en onder constante trekkracht gedurende de nacht springt de plaat mogelijk los.
Wel regelmatig voelen of je de druk op de trekker kunt verhogen. Beetje bij beetje. Heeeeeeel zachtjes tikken met een klopstok helpt ook mee.
Succes
Peter
Last edited by peter57; 27/10/19 09:33 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
go dat verwacht je toch echt niet, ik gebruik altijd een 3 klauw trekker en zet die vast op de stevige plekken. Dit verwacht je van een carter waar iemand ooit eens eenzijdig een schroevendraaier tussen prutst, dan rits je wel zo een carter kapot alsof je een sardine blikje open trekt ( als men dat systeem met dat sleuteltje nog kent tenminste, tegenwoordig gaan blikjes meestal anders open ) .
Aan de foto's te zien waren dit al niet heel erg koosjere carters want ik zie overal brokken die missen ,
is er ergens een plek te fotograferen waar je kunt zien hoe de scheur begonnen is , of er van te voren al in zat ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
De onstekingsplaat is er af. Vanmorgen vroeg (klote wintertijd) de spoelenplaattrekker erop gezet onder spanning en nog eens fink wd40 er tegenaangespoten, toen ik net ged 7 uur later kwam kijken was die inderdaad 'los gesprongen'.
Maar hoe dieper ik in het blok kom hoe meer ellende ik tegenkom, van de koppeling liggen de schoentjes los pffff........ Een geluk, de goede ringen zitten allemaal op de juiste plek.
Last edited by MarkN; 27/10/19 03:30 PM.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
controleer ook even de zuigerveren door ze los in de cilinder te plaatsen, 1/2 weg bovenkant uitlaatpoort<> bovenkant cilinder en controleer de zuigerveer opening, mag maar enige tienden van een mm zijn zo nodig andere zuigerveren monteren, dat valt onder item 4 Ik meet op 2 veren 0.6 mm en eentje 0,5 mm met de voelermaat valt dat binnen de tolerantie?
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Dec 2008
Posts: 289 |
De onstekingsplaat is er af. Vanmorgen vroeg (klote wintertijd) de spoelenplaattrekker erop gezet onder spanning en nog eens fink wd40 er tegenaangespoten, toen ik net ged 7 uur later kwam kijken was die inderdaad 'los gesprongen'.
Maar hoe dieper ik in het blok kom hoe meer ellende ik tegenkom, van de koppeling liggen de schoentjes los pffff........ Een geluk, de goede ringen zitten allemaal op de juiste plek.
Die horen ook los te zitten als het een oto blokje is
Last edited by Gerritd; 27/10/19 03:44 PM.
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
De onstekingsplaat is er af. Vanmorgen vroeg (klote wintertijd) de spoelenplaattrekker erop gezet onder spanning en nog eens fink wd40 er tegenaangespoten, toen ik net ged 7 uur later kwam kijken was die inderdaad 'los gesprongen'.
Maar hoe dieper ik in het blok kom hoe meer ellende ik tegenkom, van de koppeling liggen de schoentjes los pffff........ Een geluk, de goede ringen zitten allemaal op de juiste plek.
Die horen ook los te zitten als het een oto blokje is Ow? edit: RTFM heet dat dan
Last edited by MarkN; 27/10/19 04:00 PM.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
veel Chinese kloon schoenen zitten met lijm vast aan de armen om productie toleranties te camoufleren en of te compenseren dat de randen van het bakje van zacht materiaal is dat makkelijk omvouwt en zo de schoentjes vrij geeft "echte" solex koppeling armpjes hebben goede bakjes daar liggen de schoentjes los in en als ze niet dun gesleten zijn zorgt de veerdruk ervoor dat ze niet ontsnappen, kunnen ze zich ook richten in positie dat ze zo goed mogelijk aanliggen.
Bij de vastgelijmde zie je vaak heel vreemde inloop sporen op de buitenkant tevoorschijn komen omdat ook het lijmen veeltijds onzorgvuldig is gebeurd en ze al scheef in de bakjes verlijmd zijn
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Dank voor de toelichting, kan ik hieruit opmaken dat dit ook voor 3800 koppelingen geldt?
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Dank voor de toelichting, kan ik hieruit opmaken dat dit ook voor 3800 koppelingen geldt? Voor de oto zitten ze er los in, bij de 3800 zijn ze weer gelijmd.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
go dat verwacht je toch echt niet, ik gebruik altijd een 3 klauw trekker en zet die vast op de stevige plekken. Dit verwacht je van een carter waar iemand ooit eens eenzijdig een schroevendraaier tussen prutst, dan rits je wel zo een carter kapot alsof je een sardine blikje open trekt ( als men dat systeem met dat sleuteltje nog kent tenminste, tegenwoordig gaan blikjes meestal anders open ) .
Aan de foto's te zien waren dit al niet heel erg koosjere carters want ik zie overal brokken die missen ,
is er ergens een plek te fotograferen waar je kunt zien hoe de scheur begonnen is , of er van te voren al in zat ? Je ziet wel een aanloopspoor en een ingedeukte rand, op de foto misschien niet zo duidelijk. Ik voelde al meer weerstand dan normaal, en opeens scheurde hij en inderdaad als een sardineblikje trok je hem verder open. Het was toch al verloren werk dus maar doorgegaan en stuk uitgedremeld om ergens dichter bij het centrum een trekker te kunnen plaatsen. Het lager zat werkelijk vreselijk vast. Blokje heeft nooit gelopen bij mij, is ooit zo aan komen waaien.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Binnenkort zuiden wind
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Nee stille hoop dat er blokjes deze kant op waaien
Salut! Mark
|
|
|
0 members (),
81
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|