Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#134733 19/10/19 08:43 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Vandaag een blokje van een oto losgetrokken, toen ik de cilinder eraf had zag ik dat een van de piston pen veertjes pleite was en toen ik de cilinder inspecteert zag ik 2 flinke circa.0,5 mm diepe krasse/groeven.

Ze zitten redelijk kort bij de spoel poorten zo'n 2 a 3 mm ernaast.
Ze voelen wel extreem glad en er is ook niks meer van het veertje te vinden.
Hoonen gaat niet lukken denk ik gezien de diepte van de groeven.

De cilinder is gietijzer en de zuiger heeft 3 zuigerveren en (bijzonder) geen krassen.

Wat doe ik?

1. Cilinder gebruiken eventueel met een nieuwe zuiger?
2. Een goede gietijzeren cilinder erop?
3. Een cfx setje erop zetten?
4. Andere ideeën?

Blokje liep op zich goed voordat ik hem loshaalde, maar hij was nogal vettig en leek dat die wel wat tlc kon gebruiken.

Last edited by MarkN; 19/10/19 08:44 PM.

Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
En nog een vraag in de carburateur zit een messing filtertje, dat dopje steekt er een eindje bovenuit, kan dat ding eruit?


Salut!
Mark
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Dat koperen busje mag er niet uit. Het filter is dezelfde als diegene die in een tank gemonteerd zit en is dus te verwijderen met een parker (geen pen) vanuit de onderkant van de carburateur.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Ant_one
Dat koperen busje mag er niet uit. Het filter is dezelfde als diegene die in een tank gemonteerd zit en is dus te verwijderen met een parker (geen pen) vanuit de onderkant van de carburateur.


Helder!


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Vandaag een blokje van een oto losgetrokken, toen ik de cilinder eraf had zag ik dat een van de piston pen veertjes pleite was en toen ik de cilinder inspecteert zag ik 2 flinke circa.0,5 mm diepe krasse/groeven.
Ze zitten redelijk kort bij de spoel poorten zo'n 2 a 3 mm ernaast. als zeniet ver boven de hoogte van de uitlaatpoort uitkomen verlies je geen compressie, dat wordt pas opgebouwd als je uitlaatpoort sluit, overigens zijn er ook zuigers die maar 1 slotje hebben, de andere kant hebben ze kleiner gelaten dan de 12 mm van de pistonpenkan hij er lekker toch niet uit , scheelde ze weer een veertje
Ze voelen wel extreem glad en er is ook niks meer van het veertje te vinden.
Hoonen gaat niet lukken denk ik gezien de diepte van de groeven.
De cilinder is gietijzer en de zuiger heeft 3 zuigerveren en (bijzonder) geen krassen.
Wat doe ik?
1. Cilinder gebruiken eventueel met een nieuwe zuiger?
2. Een goede gietijzeren cilinder erop?
3. Een cfx setje erop zetten?
4. Andere ideeën?
Blokje liep op zich goed voordat ik hem loshaalde, maar hij was nogal vettig en leek dat die wel wat tlc kon gebruiken. af en toe een beurtje en schoonmaken zonder rigoreus alles maar uit elkaar te rukken is zeer aan te bevelen, dus een "zachte" sleutelaanpak, dat wat makkelijk los kan met bouten en moeren losnemen, dat wat enig breekwerk vereist alleen controleren
controleer ook even de zuigerveren door ze los in de cilinder te plaatsen, 1/2 weg bovenkant uitlaatpoort<> bovenkant cilinder en controleer de zuigerveer opening, mag maar enige tienden van een mm zijn zo nodig andere zuigerveren monteren, dat valt onder item 4

Last edited by Joan; 19/10/19 10:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #134741 20/10/19 12:34 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Wat toevallig, ik ben met zo’n zelfde blokje bezig en constateerde gisteren ook twee groeven in de cilinder naast de linker spoelpoort. Deze zijn ontstaan doordat iemand een keer wat grofstoffelijk de zuigerpen eruit heeft getikt en daarbij braampjes aan het betreffende gat in de zuiger heeft gemaakt. Die vervolgens de groeven hebben doen ontstaan. Ik maak me er niet erg veel zorgen over, als de zuiger echt compressie op gaat bouwen dan zitten ze inmiddels onder de zuigerveren.

Overigens heeft ook mijn zuigertje maar één borgveer voor de zuigerpen. Aan de kant zonder veer zit geen groefje waar de veer in zou passen, hij heeft er dus nooit gezeten zoals Joan al suggereert. Zit er bij jou wel een groefje?


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by MarkN
Vandaag een blokje van een oto losgetrokken, toen ik de cilinder eraf had zag ik dat een van de piston pen veertjes pleite was en toen ik de cilinder inspecteert zag ik 2 flinke circa.0,5 mm diepe krasse/groeven.

Ze zitten redelijk kort bij de spoel poorten zo'n 2 a 3 mm ernaast.
Ze voelen wel extreem glad en er is ook niks meer van het veertje te vinden.
Hoonen gaat niet lukken denk ik gezien de diepte van de groeven.

De cilinder is gietijzer en de zuiger heeft 3 zuigerveren en (bijzonder) geen krassen.

Wat doe ik?

1. Cilinder gebruiken eventueel met een nieuwe zuiger?
2. Een goede gietijzeren cilinder erop?
3. Een cfx setje erop zetten?
4. Andere ideeën?

Blokje liep op zich goed voordat ik hem loshaalde, maar hij was nogal vettig en leek dat die wel wat tlc kon gebruiken.


Een beschadigde cilinder laat ik nooit zitten...waarom zou je, een mooie strakke cilinder met de goede zuigerspeling loopt zo veel mooier. En dat messing busje in de carb. kan je er uit draaien, niet doen het is de ont/beluchting van de carburateur en trouwens daaronder zit GEEN filter maar de (koper) brandstof leiding die je met de inspuit openingen mooi tussen aanzuig en overloop kanalen moet afstellen. Suc6


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Je hebt gelijk grin

Last edited by Ant_one; 21/10/19 02:44 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja dat messing busje, is hol met wat anti-klots schotten erin ik heb er al heel wat vernield gezien want men weet niet beter dan er een tang ( combinatie of nog beroerder waterpomptang) op de zetten, beste is aan te vatten met een spanhuls of "second best" de boorkop van een boormachine ( niet aanzetten) dan heb je tenminste grip op 3 punten. MAAR er is geen reden om hem te verwijderen anders dan dat je hem wil redden van een vernielde carburateur om hem ooit eens te transplanteren ter vervanging van een vernield messing busje.

Last edited by Joan; 21/10/19 07:08 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #134750 21/10/19 08:55 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Goeie tips heren waarvoor dank.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Vandaag even nog wat kunnen doen aan het blokje.
Pistonpen had met 2 veertjes vast moeten zitten, de kras is dus door een wandelend veertje ontstaan. Jammer maar de cilinder gaat aan de kant. Een kras zit boven de poort.

Carter deksel heeft een scheur over dwars tussen de bouten maar ik heb reserve.

Ik heb nog een andere tum80 cilinder die ga ik er maar eens opzetten.

Ook nog getracht de spoelenplaat eraf te trekken, met een spoelenplaat trekker maar het ding geeft geen krimp.....

Iemand een idee hoe ik die zonder breekwerk eraf krijg?


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb het in 50 jaar niet meegemaakt maar een tijdje gebeurde me dit frown

Als het er niet af wil dan kan dit gebeuren.
Dus altijd met beleid te werk gaan.


[Linked Image]

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
MIsschien helpt het volgende, ik heb er weleens succes mee gehad.
Zet de spoelenplaattrekker op de spoelenplaat en draai hem flink onder spanning.
Laat het geheel een nachtje staan en onder constante trekkracht gedurende de nacht springt de plaat mogelijk los.

Wel regelmatig voelen of je de druk op de trekker kunt verhogen. Beetje bij beetje.
Heeeeeeel zachtjes tikken met een klopstok helpt ook mee.

Succes

Peter

Last edited by peter57; 27/10/19 09:33 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
go dat verwacht je toch echt niet, ik gebruik altijd een 3 klauw trekker en zet die vast op de stevige plekken. Dit verwacht je van een carter waar iemand ooit eens eenzijdig een schroevendraaier tussen prutst, dan rits je wel zo een carter kapot alsof je een sardine blikje open trekt ( als men dat systeem met dat sleuteltje nog kent tenminste, tegenwoordig gaan blikjes meestal anders open ) .

Aan de foto's te zien waren dit al niet heel erg koosjere carters want ik zie overal brokken die missen ,

is er ergens een plek te fotograferen waar je kunt zien hoe de scheur begonnen is , of er van te voren al in zat ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #134819 27/10/19 03:13 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
De onstekingsplaat is er af. Vanmorgen vroeg (klote wintertijd) de spoelenplaattrekker erop gezet onder spanning en nog eens fink wd40 er tegenaangespoten, toen ik net ged 7 uur later kwam kijken was die inderdaad 'los gesprongen'.

Maar hoe dieper ik in het blok kom hoe meer ellende ik tegenkom, van de koppeling liggen de schoentjes los pffff........
Een geluk, de goede ringen zitten allemaal op de juiste plek.


Last edited by MarkN; 27/10/19 03:30 PM.

Salut!
Mark
Joan #134820 27/10/19 03:32 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Joan
controleer ook even de zuigerveren door ze los in de cilinder te plaatsen, 1/2 weg bovenkant uitlaatpoort<> bovenkant cilinder en controleer de zuigerveer opening, mag maar enige tienden van een mm zijn zo nodig andere zuigerveren monteren, dat valt onder item 4



Ik meet op 2 veren 0.6 mm en eentje 0,5 mm met de voelermaat valt dat binnen de tolerantie?


Salut!
Mark
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Originally Posted by MarkN
De onstekingsplaat is er af. Vanmorgen vroeg (klote wintertijd) de spoelenplaattrekker erop gezet onder spanning en nog eens fink wd40 er tegenaangespoten, toen ik net ged 7 uur later kwam kijken was die inderdaad 'los gesprongen'.

Maar hoe dieper ik in het blok kom hoe meer ellende ik tegenkom, van de koppeling liggen de schoentjes los pffff........
Een geluk, de goede ringen zitten allemaal op de juiste plek.

Die horen ook los te zitten als het een oto blokje is

Last edited by Gerritd; 27/10/19 03:44 PM.

Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Gerritd
Originally Posted by MarkN
De onstekingsplaat is er af. Vanmorgen vroeg (klote wintertijd) de spoelenplaattrekker erop gezet onder spanning en nog eens fink wd40 er tegenaangespoten, toen ik net ged 7 uur later kwam kijken was die inderdaad 'los gesprongen'.

Maar hoe dieper ik in het blok kom hoe meer ellende ik tegenkom, van de koppeling liggen de schoentjes los pffff........
Een geluk, de goede ringen zitten allemaal op de juiste plek.

Die horen ook los te zitten als het een oto blokje is


Ow? confused

edit: RTFM heet dat dan grin

Last edited by MarkN; 27/10/19 04:00 PM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
veel Chinese kloon schoenen zitten met lijm vast aan de armen om productie toleranties te camoufleren en of te compenseren dat de randen van het bakje van zacht materiaal is dat makkelijk omvouwt en zo de schoentjes vrij geeft "echte" solex koppeling armpjes hebben goede bakjes daar liggen de schoentjes los in en als ze niet dun gesleten zijn zorgt de veerdruk ervoor dat ze niet ontsnappen, kunnen ze zich ook richten in positie dat ze zo goed mogelijk aanliggen.

Bij de vastgelijmde zie je vaak heel vreemde inloop sporen op de buitenkant tevoorschijn komen omdat ook het lijmen veeltijds onzorgvuldig is gebeurd en ze al scheef in de bakjes verlijmd zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #134825 27/10/19 07:30 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Dank voor de toelichting, kan ik hieruit opmaken dat dit ook voor 3800 koppelingen geldt?


Salut!
Mark
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by MarkN
Dank voor de toelichting, kan ik hieruit opmaken dat dit ook voor 3800 koppelingen geldt?


Voor de oto zitten ze er los in, bij de 3800 zijn ze weer gelijmd.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joan #134828 28/10/19 03:44 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Joan
go dat verwacht je toch echt niet, ik gebruik altijd een 3 klauw trekker en zet die vast op de stevige plekken. Dit verwacht je van een carter waar iemand ooit eens eenzijdig een schroevendraaier tussen prutst, dan rits je wel zo een carter kapot alsof je een sardine blikje open trekt ( als men dat systeem met dat sleuteltje nog kent tenminste, tegenwoordig gaan blikjes meestal anders open ) .

Aan de foto's te zien waren dit al niet heel erg koosjere carters want ik zie overal brokken die missen ,

is er ergens een plek te fotograferen waar je kunt zien hoe de scheur begonnen is , of er van te voren al in zat ?


Je ziet wel een aanloopspoor en een ingedeukte rand, op de foto misschien niet zo duidelijk.
Ik voelde al meer weerstand dan normaal, en opeens scheurde hij en inderdaad als een sardineblikje trok je hem verder open. Het was toch al verloren werk dus maar doorgegaan en stuk uitgedremeld om ergens dichter bij het centrum een trekker te kunnen plaatsen. Het lager zat werkelijk vreselijk vast. Blokje heeft nooit gelopen bij mij, is ooit zo aan komen waaien.

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Binnenkort zuiden wind grin


Salut!
Mark
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Dat betekend goed weer?


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
MarkN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Nee stille hoop dat er blokjes deze kant op waaien grin


Salut!
Mark

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 81 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.047s Queries: 65 (0.012s) Memory: 1.1542 MB (Peak: 1.4756 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 09:50:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS