Ziet er interessant uit! Ik vraag me trouwens af hoe zo'n elektronische ontsteking precies werkt, hoe weet het systeem wanneer te vonken?
als ik het goed heb werkt het op de verzadiging van het magneetveld, is het een systeem met diode zodat hij alleen werkt op de noordpool magneet OF zuidpoolmagneet afhankelijk van hoe de diode is ingesteld en je ziet dan ook vaak dat zo een ontsteking minstends twee keer vonkt per omwenteling ( twee identieke magneet polen aanwezig in het vliegiel) maar aangezien een motortje EN (voldoende)compressie moet hebben EN een (voldoende)vonk op tijd is het niet erg als hij OOK vonkt ergens rond het onderste dode punt want dan is er geen compressie en steek je niets aan
dit vonkt ook. Er werd gevraagd of ik weer een racer paraat kan houden. Ik moet het doen met de enige die nog kompleet was >> rijwielgedeelte/blok. Het enige dat nog werkte was die ontsteking. De overige racers zijn OF aangepast aan 24 uurs reglement OF teruggebouwd naar toerfiets en aangezien alles uniek bij elkaar past zet ik niet zo maar iets ( blokken in het schap) over op een rijwielgedeelte
O ja, dat is de ATOM “PINK” Inmiddels via facebook begrepen dat deze heel moeilijk massa maakt waardoor het alleen functioneert bij hoge toeren.
Ik wilde het laatst nog eens testen en toen kon ik het dingetje nergens vinden
Inmiddels gevonden. Bij de volgende probleemsolex test ik deze nog eens, kijken hoe ik het beste massa maak.
Het roze ATOM Blokje omgedraaid zodat de metalen bus zeker goed op de schroef rust. En jawel: loopt goed stationnair. Ik ga hem verder testen en hou jullie op de hoogte.
Inmiddels alweer een hoop kilometers verder met de ATOM PINK en ik ben zeer tevreden. Ik heb er 3 bij besteld.
Nog even voorzichtig, ik ga er niet meteen 50 bestellen
Maar de testsolex rijdt iedere rit mee en geeft geen enkele foute klap. start meteen en loopt heel mooi regelmatig stationair nadat ik goede massa heb gemaakt (heel belangrijk dus).
Heb je eventueel een foto van hoe je e.e.a. hebt aangesloten en gemonteerd?
Originally Posted by John Meisters
Inmiddels alweer een hoop kilometers verder met de ATOM PINK en ik ben zeer tevreden. Ik heb er 3 bij besteld.
Nog even voorzichtig, ik ga er niet meteen 50 bestellen
Maar de testsolex rijdt iedere rit mee en geeft geen enkele foute klap. start meteen en loopt heel mooi regelmatig stationair nadat ik goede massa heb gemaakt (heel belangrijk dus).
Ted vroeg mij of ik een CN22 formulier wilde, iemand uit Denemarken had problemen gekregen omdat hij dat niet had. Ik ben totaal niet onderlegd op dat gebied dus heb het er maar bij laten doen.
Ted vroeg mij of ik een CN22 formulier wilde, iemand uit Denemarken had problemen gekregen omdat hij dat niet had. Ik ben totaal niet onderlegd op dat gebied dus heb het er maar bij laten doen.
Ken ik, daarmee kan de verkoper aangeven wat er in het pakketje zit en wat de waarde is. De douane scant met rontgen alle binnenkomende pakketjes, als ze 2 van die kleine 'piel dingetjes' zien zitten en op het CN22 formulier staat, waarde is b.v. 10 euro (of dollar of wat dan ook) dan zullen ze minder snel genegen zijn het te openen. m.a.w., dit kost me normaliter 35 dollar per stuk, dus 70 dollar samen, dat is meer dan de invoervrije voet van 22 euro dus daar moet normaliter invoerbelasting over betaald worden. Als Ted erop zet 10 euro dan krijg ik geen importheffing erover. Ik bestel regelmatig spul in China o.a. frezen voor de freesbank, de chinezen doen dit standaard en de pakjes komen, tot nu toe altijd vrij van heffingen aan.
Ted vroeg mij of ik een CN22 formulier wilde, iemand uit Denemarken had problemen gekregen omdat hij dat niet had. Ik ben totaal niet onderlegd op dat gebied dus heb het er maar bij laten doen.
Ken ik, daarmee kan de verkoper aangeven wat er in het pakketje zit en wat de waarde is. De douane scant met rontgen alle binnenkomende pakketjes, als ze 2 van die kleine 'piel dingetjes' zien zitten en op het CN22 formulier staat, waarde is b.v. 10 euro (of dollar of wat dan ook) dan zullen ze minder snel genegen zijn het te openen. m.a.w., dit kost me normaliter 35 dollar per stuk, dus 70 dollar samen, dat is meer dan de invoervrije voet van 22 euro dus daar moet normaliter invoerbelasting over betaald worden. Als Ted erop zet 10 euro dan krijg ik geen importheffing erover. Ik bestel regelmatig spul in China o.a. frezen voor de freesbank, de chinezen doen dit standaard en de pakjes komen, tot nu toe altijd vrij van heffingen aan.
dat china gedoe, voor mij vaak een reden om meerdere bestellingen te plaatsen die dan weliswaar iets meer kosten qua verzenden, hetgeen meestal al niet duur is, dan met een verzamel bestelling over de waarde heen te gaan. De laatste tegenvaller die ik daar had was een bestelling in Australie, daar heb ik een bak extra geld voor neer moeten leggen niet normaal want de afhandelingskosten die ze dan ook nog berekenen maakt het eens zo duur
Contactpunten en condensator eruit ook de bevestigingsplaat van de contactpunten eruit gelaten en de Atom met een imbus M4 op een van de bevestigingspunten gezet. Aan de spoeldraad zit een plaatje met een oog, aan de draad vd Atom een kabeloogje geknepen en de 2 samen met een M4 boutje en een borgmoertje verbonden en een stuk krimpkous eromheen gedaan.
Lees er op het velosolex.uk ook goeie berichten over. Dit zijn wel blijvertje voor mij. Geen gelazer meer met condensators die weigeren of puntjes die slijten.
Bij veel van deze dingen krijg je het ontstekingstijdstip niet op tijd, nu kan je aan de poolschoenen gaan lopen veilen om hem op tijd te krijgen, maar misschien lukt het met een vliegwiel waar de spie uitgebroken is. Op tijd zetten, en nieuwe spiebaan maken.
En misschien kan je dat ding buiten het vliegwiel zetten, kan je hem onderweg nog makkelijk vervangen.
Bij veel van deze dingen krijg je het ontstekingstijdstip niet op tijd, nu kan je aan de poolschoenen gaan lopen veilen om hem op tijd te krijgen, maar misschien lukt het met een vliegwiel waar de spie uitgebroken is. Op tijd zetten, en nieuwe spiebaan maken.
En misschien kan je dat ding buiten het vliegwiel zetten, kan je hem onderweg nog makkelijk vervangen.
Hee Jan, bij mij staat het exact goed, met stroboscoop getest.
Klopt, draait stationair goed en slaat geen klap verkeerd met gas geven op de test standaard. Pakt ook goed op. Ze moeten zich nog op betrouwbaarheid en duurzaamheid bewijzen denk ik in de lexen, maar voor nu ben ik er tevreden over.
Bij veel van deze dingen krijg je het ontstekingstijdstip niet op tijd, nu kan je aan de poolschoenen gaan lopen veilen om hem op tijd te krijgen, maar misschien lukt het met een vliegwiel waar de spie uitgebroken is.Daarom gebruik ik graag peugeot vliegwielen van het oude type die hebben van zichzelf al geen spiebaan, ook niet nodig blijft zo ook wel zitten, 1 keer bepalen waar hij vonkt, 1 keer bepalen waar dat vonken ca 2,4 mm voor bovenste dode punt is en dan markeren waar het bovenste dode punt zit kun je na demontage altijd het vliegwiel correct monteren, zuiger boven in en merktekens voor BDP gelijk zetten en dan vliegwiel vast Op tijd zetten, en nieuwe spiebaan maken.
En misschien kan je dat ding buiten het vliegwiel zetten, kan je hem onderweg nog makkelijk vervangen.
Peugeot vliegwielen zijn zeker leuk, om vliegwielen zonder spie weer netjes op tijd te krijgen gebruik ik een oude bougie waar je makkelijk een M10 draadeind in kunt krijgen. Vliegwiel linksom tegen de bout draaien, streepje zetten, en hetzelfde rechtsom. Zo heb je hem weer netjes op tijd.
Peugeot vliegwielen zijn zeker leuk, om vliegwielen zonder spie weer netjes op tijd te krijgen gebruik ik een oude bougie waar je makkelijk een M10 draadeind in kunt krijgen. Vliegwiel linksom tegen de bout draaien, streepje zetten, en hetzelfde rechtsom. Zo heb je hem weer netjes op tijd.
Peugeot vliegwielen zijn zeker leuk, om vliegwielen zonder spie weer netjes op tijd te krijgen gebruik ik een oude bougie waar je makkelijk een M10 draadeind in kunt krijgen. Vliegwiel linksom tegen de bout draaien, streepje zetten, en hetzelfde rechtsom. Zo heb je hem weer netjes op tijd.
Ik zie even een inzending met niks erbij. Mogelijk dat er even wat extra uitleg nodig is. Zoals ik het doe ( en misschien heeft Jan een andere nadere uitleg !!) Ik ga ervan uit dat er al een streepje op het vliegwiel staat ( is origineel peugeot) en bij de eerste keer monteren zet je dan een streepje op het carter voor het ontstekingstijdstip hetgeen je netjes met een klok uitmeet, meestal klok ik op 2,4 mm voor het bovenste dode punt en zet daar de zuiger vast tegen deze "klok' dan draai je het vliegwiel zo dat de puntjes net open gaan , daar vonkt hij dan, je zet dan tegenover het originele peugeot streepje een streepje voor "Fire" (vonken) op je carter EN je zet het vliegwiel vast in deze stand op de krukas. DAN haal je de klok weg en draait de motor door naar het bovenste dode punt, dat is wat lastig te bepalen want het systeem "kantelt" een beetje op dat punt heb je het goede punt dan weer een streepje op het carter maar dan met het merkje T (van "TOP" ) heb je nu een wedstrijd en moet je gauw gauw sleutelen en het vliegwiel is eraf en je hebt geen tijd om secuur het bovenste dode punt te vinden dan zet je hem daar ongeveer door die beschreven M10 bout in je bougie gat te draaien en de zuiger ertegen te laten stoppen. Dan zet je het vliegwiel erop en wel zodanig dat het originele Peugeot streepje in de buurt van het T streepje staat Maar het vliegwiel moet nog wel iets slippen op de krukas dan draai je linksom en rechtsom totdat de zuiger steeds weer tegen die stop aankomt en zet twee ( ik gebruik "denkbeeldige" streepjes ) op het carter die zullen iets links en recht van de "T" vallen die er al op staat. door het vliegwiel op de krukas te laten slippen kun je de afstand van het linker ( denkbeeldige) streepje net zo ver van de "T' afkrijgen als het rechtse ( denkbeeldige) streepje ( of je moet het vliegwiel er wel heel riant naast gezet hebben dan vallen beide streepjes aan één kant van het "T" merkje kun je opnieuw beginnen) als je dan het vliegwiel vast zet en de bout M10 verwijderd zul je zien dat het vliegwiel streepje keurig op de "T' komt even oefenen en dan werkt het sneller als lopen pielen om in 1 keer het BDP te vinden
Zeker goed zo Joan. In eerste instantie draaide ik met die M10 bout de zuiger in zijn onderste stand, en zet daar een streepje op het bosch vliegwiel. Dat gaat lekker snel. Maar Huub had het idee om het vliegwiel er linksom en rechtsom tegen aan te draaien, en dat is nauwkeuriger. Vandaar dat hij het posten
Zeker goed zo Joan. In eerste instantie draaide ik met die M10 bout de zuiger in zijn onderste stand, en zet daar een streepje op het bosch vliegwiel. Dat gaat lekker snel. Maar Huub had het idee om het vliegwiel er linksom en rechtsom tegen aan te draaien, en dat is nauwkeuriger. Vandaar dat hij het posten
OK, voor degenen die meelezen, dat is dus een extra streepje die je op het vliegwiel moet zetten, anders dan het originele peugeot streepje ( als het nog steeds over het peugeot vliegwiel gaat) en dit streepje komt dus recht tegenover, aan de andere kant van het vliegwiel dus , van het originele streepje omdat er hier gebruik gemaakt wordt van het ONDERSTE dode punt, de bout moet dan ook lang genoeg zijn om onderin de cilinder te komen. Waarom dat dan ?? nou de zuiger zit ONDER de bout als je de krukas draait draait hij in de onderste stand maar een heel klein beetje om van "aanraken links" naar "aanraken rechts" te gaan. Doe je dit bij het BOVENSTE dode punt dan moet je bijna een hele slag met de krukas maken om van "aanraken links" naar "aanraken rechts" te komen ( gaat ook wel snel en ik doe het zo om niet te veel verschillende streepje te krijgen ) maar inderdaad ONDERAAN werken is nog weer iets sneller. ECHTER; als de cilinder hartlijn verzet is ten opzichte van de cilinderhartlijn van de krukas weet ik niet of er dan geen problemen ontstaan want de zuiger beweegt dan niet rotatie symmetrisch ten opzichte van de krukasgraden verplaatsing
Deze gebruik ik altijd en daar lukt het prima mee...
inderdaad iets dergelijks heb ik ook alleen dan "vintage" want ik heb hem al 50 jaar geleden overgekocht van een oude "brom"fietsenmaker die hem ook al niet nieuw had en die gebruik ik voor de methode zoals beschreven maar dan met de zuiger boven