Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#133057 06/06/19 09:27 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
kwam deze tegen bij GEEK/WISH. ziet er heel erg uit als een electronische Bosch, ga er eens eentje proberen

chineesche ontstekings kloon zonder punten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Ziet er interessant uit! Ik vraag me trouwens af hoe zo'n elektronische ontsteking precies werkt, hoe weet het systeem wanneer te vonken?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, ik heb ook al zoiets liggen. Mogelijk gebruik ik de grondplaat om de peugeot spoelen op te monteren die ik van Ant_one heb gehad.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Welk systeem was jij aan het testen John?


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Testen is wat voorbarig. Het ligt nog te rijpen.
Tjap tjoy speciaal, zal een keer een foto maken.
Ook besteld omdat het geen drol kost wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik bedoel dat kleine onderdeel wat wordt aangesloten ipv de condensator en contact puntjes.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
O ja, dat is de ATOM “PINK”
Inmiddels via facebook begrepen dat deze heel moeilijk massa maakt waardoor het alleen functioneert bij hoge toeren.

Ik wilde het laatst nog eens testen en toen kon ik het dingetje nergens vinden cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Oké ik dacht dat het een andere was. Afgelopen zaterdag een type gezien waarmee de motor snel startte en in mijn ogen netjes liep.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by NickL
Ziet er interessant uit! Ik vraag me trouwens af hoe zo'n elektronische ontsteking precies werkt, hoe weet het systeem wanneer te vonken?
als ik het goed heb werkt het op de verzadiging van het magneetveld, is het een systeem met diode zodat hij alleen werkt op de noordpool magneet OF zuidpoolmagneet afhankelijk van hoe de diode is ingesteld en je ziet dan ook vaak dat zo een ontsteking minstends twee keer vonkt per omwenteling ( twee identieke magneet polen aanwezig in het vliegiel) maar aangezien een motortje EN (voldoende)compressie moet hebben EN een (voldoende)vonk op tijd is het niet erg als hij OOK vonkt ergens rond het onderste dode punt want dan is er geen compressie en steek je niets aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by John Meisters
O ja, dat is de ATOM “PINK”
Inmiddels via facebook begrepen dat deze heel moeilijk massa maakt waardoor het alleen functioneert bij hoge toeren.

Ik wilde het laatst nog eens testen en toen kon ik het dingetje nergens vinden cry


Inmiddels gevonden. Bij de volgende probleemsolex test ik deze nog eens, kijken hoe ik het beste massa maak. wink

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
dit vonkt ook.
Er werd gevraagd of ik weer een racer paraat kan houden. Ik moet het doen met de enige die nog kompleet was >> rijwielgedeelte/blok. Het enige dat nog werkte was die ontsteking. De overige racers zijn OF aangepast aan 24 uurs reglement OF teruggebouwd naar toerfiets en aangezien alles uniek bij elkaar past zet ik niet zo maar iets ( blokken in het schap) over op een rijwielgedeelte

Attached Images
dit vonkt ook.jpg (186.05 KB, 344 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by John Meisters
O ja, dat is de ATOM “PINK”
Inmiddels via facebook begrepen dat deze heel moeilijk massa maakt waardoor het alleen functioneert bij hoge toeren.

Ik wilde het laatst nog eens testen en toen kon ik het dingetje nergens vinden cry


Inmiddels gevonden. Bij de volgende probleemsolex test ik deze nog eens, kijken hoe ik het beste massa maak. wink

[Linked Image]


Het roze ATOM Blokje omgedraaid zodat de metalen bus zeker goed op de schroef rust. En jawel: loopt goed stationnair. Ik ga hem verder testen en hou jullie op de hoogte.

Zie hier de eerste test


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Dat was dus een simpele en goede oplossing John.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, echt zoiets van

Dat ik daar niet eerder zelf op gekomen ben....

Dat is het leuke, je leert steeds weer bij. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ja en wij ook :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Inmiddels alweer een hoop kilometers verder met de ATOM PINK en ik ben zeer tevreden. Ik heb er 3 bij besteld.

Nog even voorzichtig, ik ga er niet meteen 50 bestellen laugh

Maar de testsolex rijdt iedere rit mee en geeft geen enkele foute klap. start meteen en loopt heel mooi regelmatig stationair nadat ik goede massa heb gemaakt (heel belangrijk dus).

HIER te bestellen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat ziet er goed uit John.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Online Happy
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Heb je eventueel een foto van hoe je e.e.a. hebt aangesloten en gemonteerd?

Originally Posted by John Meisters
Inmiddels alweer een hoop kilometers verder met de ATOM PINK en ik ben zeer tevreden. Ik heb er 3 bij besteld.

Nog even voorzichtig, ik ga er niet meteen 50 bestellen laugh

Maar de testsolex rijdt iedere rit mee en geeft geen enkele foute klap. start meteen en loopt heel mooi regelmatig stationair nadat ik goede massa heb gemaakt (heel belangrijk dus).

HIER te bestellen


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Heb je eventueel een foto van hoe je e.e.a. hebt aangesloten en gemonteerd?

Even iets naar boven scrollen, heel simpel.
Condensator en puntjes eruit, ATOM erin.
Kabeltje aansluiten waar normaal de condensator aangesloten is.

Het roze blokje moet wel goed massa maken, daar is het in eerste instantie fout gegaan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo John.

Makkelijker kan het niet zijn.

Groet Johnny_ Solex.

Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Online Happy
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Thanks, daar heb ik overheen gekeken.

Originally Posted by John Meisters
Heb je eventueel een foto van hoe je e.e.a. hebt aangesloten en gemonteerd?

Even iets naar boven scrollen, heel simpel.
Condensator en puntjes eruit, ATOM erin.
Kabeltje aansluiten waar normaal de condensator aangesloten is.

Het roze blokje moet wel goed massa maken, daar is het in eerste instantie fout gegaan.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by John Meisters


Ik heb Ted inmiddels een berichtje gestuurd, ik wil e wel 2.
Hopelijk komt dat spul zonder extra kosten door de douane.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ted vroeg mij of ik een CN22 formulier wilde, iemand uit Denemarken had problemen gekregen omdat hij dat niet had.
Ik ben totaal niet onderlegd op dat gebied dus heb het er maar bij laten doen.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Rinus gebruikt ook een soort gelijk systeem en die blijkt ook goed te werken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by John Meisters
Ted vroeg mij of ik een CN22 formulier wilde, iemand uit Denemarken had problemen gekregen omdat hij dat niet had.
Ik ben totaal niet onderlegd op dat gebied dus heb het er maar bij laten doen.


Ken ik, daarmee kan de verkoper aangeven wat er in het pakketje zit en wat de waarde is.
De douane scant met rontgen alle binnenkomende pakketjes, als ze 2 van die kleine 'piel dingetjes' zien zitten en op het CN22 formulier staat, waarde is b.v. 10 euro (of dollar of wat dan ook) dan zullen ze minder snel genegen zijn het te openen.
m.a.w., dit kost me normaliter 35 dollar per stuk, dus 70 dollar samen, dat is meer dan de invoervrije voet van 22 euro dus daar moet normaliter invoerbelasting over betaald worden. Als Ted erop zet 10 euro dan krijg ik geen importheffing erover.
Ik bestel regelmatig spul in China o.a. frezen voor de freesbank, de chinezen doen dit standaard en de pakjes komen, tot nu toe altijd vrij van heffingen aan.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by John Meisters
Ted vroeg mij of ik een CN22 formulier wilde, iemand uit Denemarken had problemen gekregen omdat hij dat niet had.
Ik ben totaal niet onderlegd op dat gebied dus heb het er maar bij laten doen.


Ken ik, daarmee kan de verkoper aangeven wat er in het pakketje zit en wat de waarde is.
De douane scant met rontgen alle binnenkomende pakketjes, als ze 2 van die kleine 'piel dingetjes' zien zitten en op het CN22 formulier staat, waarde is b.v. 10 euro (of dollar of wat dan ook) dan zullen ze minder snel genegen zijn het te openen.
m.a.w., dit kost me normaliter 35 dollar per stuk, dus 70 dollar samen, dat is meer dan de invoervrije voet van 22 euro dus daar moet normaliter invoerbelasting over betaald worden. Als Ted erop zet 10 euro dan krijg ik geen importheffing erover.
Ik bestel regelmatig spul in China o.a. frezen voor de freesbank, de chinezen doen dit standaard en de pakjes komen, tot nu toe altijd vrij van heffingen aan.
dat china gedoe, voor mij vaak een reden om meerdere bestellingen te plaatsen die dan weliswaar iets meer kosten qua verzenden, hetgeen meestal al niet duur is, dan met een verzamel bestelling over de waarde heen te gaan. De laatste tegenvaller die ik daar had was een bestelling in Australie, daar heb ik een bak extra geld voor neer moeten leggen niet normaal want de afhandelingskosten die ze dan ook nog berekenen maakt het eens zo duur


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Contactpunten en condensator eruit ook de bevestigingsplaat van de contactpunten eruit gelaten en de Atom met een imbus M4 op een van de bevestigingspunten gezet. Aan de spoeldraad zit een plaatje met een oog, aan de draad vd Atom een kabeloogje geknepen en de 2 samen met een M4 boutje en een borgmoertje verbonden en een stuk krimpkous eromheen gedaan.

Starten en lopen! cool

Last edited by MarkN; 13/10/19 06:00 PM.

Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mooi!
Ik ga waarschijnlijk deze week nr 2 monteren.
Nr 1 doet het nog steeds erg goed.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Lees er op het velosolex.uk ook goeie berichten over.
Dit zijn wel blijvertje voor mij. Geen gelazer meer met condensators die weigeren of puntjes die slijten.

Volgende blokje is een 2200 oto.


Salut!
Mark
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Bij veel van deze dingen krijg je het ontstekingstijdstip niet op tijd, nu kan je aan de poolschoenen gaan lopen veilen om hem op tijd te krijgen,
maar misschien lukt het met een vliegwiel waar de spie uitgebroken is. Op tijd zetten, en nieuwe spiebaan maken.

En misschien kan je dat ding buiten het vliegwiel zetten, kan je hem onderweg nog makkelijk vervangen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Jan
Bij veel van deze dingen krijg je het ontstekingstijdstip niet op tijd, nu kan je aan de poolschoenen gaan lopen veilen om hem op tijd te krijgen,
maar misschien lukt het met een vliegwiel waar de spie uitgebroken is. Op tijd zetten, en nieuwe spiebaan maken.

En misschien kan je dat ding buiten het vliegwiel zetten, kan je hem onderweg nog makkelijk vervangen.


Hee Jan, bij mij staat het exact goed, met stroboscoop getest.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Klopt, draait stationair goed en slaat geen klap verkeerd met gas geven op de test standaard. Pakt ook goed op.
Ze moeten zich nog op betrouwbaarheid en duurzaamheid bewijzen denk ik in de lexen, maar voor nu ben ik er tevreden over.

Last edited by MarkN; 14/10/19 06:18 PM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Jan
Bij veel van deze dingen krijg je het ontstekingstijdstip niet op tijd, nu kan je aan de poolschoenen gaan lopen veilen om hem op tijd te krijgen,
maar misschien lukt het met een vliegwiel waar de spie uitgebroken is.Daarom gebruik ik graag peugeot vliegwielen van het oude type die hebben van zichzelf al geen spiebaan, ook niet nodig blijft zo ook wel zitten, 1 keer bepalen waar hij vonkt, 1 keer bepalen waar dat vonken ca 2,4 mm voor bovenste dode punt is en dan markeren waar het bovenste dode punt zit kun je na demontage altijd het vliegwiel correct monteren, zuiger boven in en merktekens voor BDP gelijk zetten en dan vliegwiel vast Op tijd zetten, en nieuwe spiebaan maken.

En misschien kan je dat ding buiten het vliegwiel zetten, kan je hem onderweg nog makkelijk vervangen.
zie rode tekst

Last edited by Joan; 14/10/19 06:24 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Peugeot vliegwielen zijn zeker leuk, om vliegwielen zonder spie weer netjes op tijd te krijgen gebruik ik een oude bougie waar je makkelijk een M10 draadeind in kunt krijgen.
Vliegwiel linksom tegen de bout draaien, streepje zetten, en hetzelfde rechtsom. Zo heb je hem weer netjes op tijd.

Attached Images
zuigerpen.jpg (121.37 KB, 209 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Originally Posted by Jan
Peugeot vliegwielen zijn zeker leuk, om vliegwielen zonder spie weer netjes op tijd te krijgen gebruik ik een oude bougie waar je makkelijk een M10 draadeind in kunt krijgen.
Vliegwiel linksom tegen de bout draaien, streepje zetten, en hetzelfde rechtsom. Zo heb je hem weer netjes op tijd.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Huub
Originally Posted by Jan
Peugeot vliegwielen zijn zeker leuk, om vliegwielen zonder spie weer netjes op tijd te krijgen gebruik ik een oude bougie waar je makkelijk een M10 draadeind in kunt krijgen.
Vliegwiel linksom tegen de bout draaien, streepje zetten, en hetzelfde rechtsom. Zo heb je hem weer netjes op tijd.
Ik zie even een inzending met niks erbij. Mogelijk dat er even wat extra uitleg nodig is. Zoals ik het doe ( en misschien heeft Jan een andere nadere uitleg !!) Ik ga ervan uit dat er al een streepje op het vliegwiel staat ( is origineel peugeot) en bij de eerste keer monteren zet je dan een streepje op het carter voor het ontstekingstijdstip hetgeen je netjes met een klok uitmeet, meestal klok ik op 2,4 mm voor het bovenste dode punt en zet daar de zuiger vast tegen deze "klok' dan draai je het vliegwiel zo dat de puntjes net open gaan , daar vonkt hij dan, je zet dan tegenover het originele peugeot streepje een streepje voor "Fire" (vonken) op je carter EN je zet het vliegwiel vast in deze stand op de krukas. DAN haal je de klok weg en draait de motor door naar het bovenste dode punt, dat is wat lastig te bepalen want het systeem "kantelt" een beetje op dat punt heb je het goede punt dan weer een streepje op het carter maar dan met het merkje T (van "TOP" ) heb je nu een wedstrijd en moet je gauw gauw sleutelen en het vliegwiel is eraf en je hebt geen tijd om secuur het bovenste dode punt te vinden dan zet je hem daar ongeveer door die beschreven M10 bout in je bougie gat te draaien en de zuiger ertegen te laten stoppen. Dan zet je het vliegwiel erop en wel zodanig dat het originele Peugeot streepje in de buurt van het T streepje staat Maar het vliegwiel moet nog wel iets slippen op de krukas dan draai je linksom en rechtsom totdat de zuiger steeds weer tegen die stop aankomt en zet twee ( ik gebruik "denkbeeldige" streepjes ) op het carter die zullen iets links en recht van de "T" vallen die er al op staat. door het vliegwiel op de krukas te laten slippen kun je de afstand van het linker ( denkbeeldige) streepje net zo ver van de "T' afkrijgen als het rechtse ( denkbeeldige) streepje ( of je moet het vliegwiel er wel heel riant naast gezet hebben dan vallen beide streepjes aan één kant van het "T" merkje kun je opnieuw beginnen) als je dan het vliegwiel vast zet en de bout M10 verwijderd zul je zien dat het vliegwiel streepje keurig op de "T' komt even oefenen en dan werkt het sneller als lopen pielen om in 1 keer het BDP te vinden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zeker goed zo Joan.
In eerste instantie draaide ik met die M10 bout de zuiger in zijn onderste stand, en zet daar een streepje op het bosch vliegwiel.
Dat gaat lekker snel.
Maar Huub had het idee om het vliegwiel er linksom en rechtsom tegen aan te draaien, en dat is nauwkeuriger.
Vandaar dat hij het posten


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Jan
Zeker goed zo Joan.
In eerste instantie draaide ik met die M10 bout de zuiger in zijn onderste stand, en zet daar een streepje op het bosch vliegwiel.
Dat gaat lekker snel.
Maar Huub had het idee om het vliegwiel er linksom en rechtsom tegen aan te draaien, en dat is nauwkeuriger.
Vandaar dat hij het posten
OK, voor degenen die meelezen, dat is dus een extra streepje die je op het vliegwiel moet zetten, anders dan het originele peugeot streepje ( als het nog steeds over het peugeot vliegwiel gaat) en dit streepje komt dus recht tegenover, aan de andere kant van het vliegwiel dus , van het originele streepje omdat er hier gebruik gemaakt wordt van het ONDERSTE dode punt, de bout moet dan ook lang genoeg zijn om onderin de cilinder te komen. Waarom dat dan ?? nou de zuiger zit ONDER de bout als je de krukas draait draait hij in de onderste stand maar een heel klein beetje om van "aanraken links" naar "aanraken rechts" te gaan. Doe je dit bij het BOVENSTE dode punt dan moet je bijna een hele slag met de krukas maken om van "aanraken links" naar "aanraken rechts" te komen ( gaat ook wel snel en ik doe het zo om niet te veel verschillende streepje te krijgen ) maar inderdaad ONDERAAN werken is nog weer iets sneller. ECHTER; als de cilinder hartlijn verzet is ten opzichte van de cilinderhartlijn van de krukas weet ik niet of er dan geen problemen ontstaan want de zuiger beweegt dan niet rotatie symmetrisch ten opzichte van de krukasgraden verplaatsing


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
De tool van Jan is vergelijkbaar met deze ?

Last edited by Ant_one; 19/10/19 09:31 AM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nope. Eerder met een zuigerstop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Ant_one
De tool van Jan is vergelijkbaar met deze ?


Deze gebruik ik altijd en daar lukt het prima mee...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Ant_one
De tool van Jan is vergelijkbaar met deze ?


Deze gebruik ik altijd en daar lukt het prima mee...
inderdaad iets dergelijks heb ik ook alleen dan "vintage" want ik heb hem al 50 jaar geleden overgekocht van een oude "brom"fietsenmaker die hem ook al niet nieuw had en die gebruik ik voor de methode zoals beschreven maar dan met de zuiger boven


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.088s Queries: 101 (0.035s) Memory: 1.3305 MB (Peak: 1.7963 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 20:43:04 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS