Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#47883 23/11/10 06:26 PM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Hey mensen:

Heb een 64-er OTO, dus voorzien van een 6 volts spoel als het goed moet zijn.

Ik heb op advies van een Solexkundige een 6 volt 7.5 lamp in de koplamp en een 12 volt 4 watt achterlicht. Dit ging allemaal redelijk lang goed totdat opeens het lampje van de koplamp doorbrandde. Kan gebeuren zou je zeggen. Heb daarna 2 x het koplampje vervangen, maar de pret duurde daarna niet langer dan een paarhonderd meter. (Achterlampje ook vervangen.)

Iemand eniog idee waar ik dit probleem moet zoeken?. Het kan toch niet zo zijn de de afgegeven spanning ineens hoger is?? Bij mijn weten zit er nl alleen een lichtspoel in en geen spanningsregelaar.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja ik zou om te beginnen twee 6V lampjes monteren.
Anders kom je toch terecht in hele moeilijke wisselstroom theorie. (met U-IxR en P=UxI komen we er niet meer uit).
Wisselstroom theorie is dan reactantie, impedantie en schijnbare weerstand enz... Dus gewoon met twee 6V lampje eerst proberen.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
In principe heb je gelijk, maar het gekke is dat het een hele tijd goedging met genoemde lampjes.
Ben bang dat ergens een overgangsweerstand zit dat het nu ineens niet meer goedgaat. Kennelijk loopt de spanning dan te hoog op??


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: 49cc
Hey mensen:

Heb een 64-er OTO, dus voorzien van een 6 volts spoel als het goed moet zijn.

Ik heb op advies van een Solexkundige een 6 volt 7.5 lamp in de koplamp en een 12 volt 4 watt achterlicht. Dit ging allemaal redelijk lang goed totdat opeens het lampje van de koplamp doorbrandde. Kan gebeuren zou je zeggen. Heb daarna 2 x het koplampje vervangen, maar de pret duurde daarna niet langer dan een paarhonderd meter. (Achterlampje ook vervangen.)

Iemand eniog idee waar ik dit probleem moet zoeken?. Het kan toch niet zo zijn de de afgegeven spanning ineens hoger is?? Bij mijn weten zit er nl alleen een lichtspoel in en geen spanningsregelaar.


Klopt helemaal.
De afgegeven spanning heeft inderdaad geen reden om ineens hoger te worden.
Bij voldoende belasting kan een spoel het niet bolwerken om de spanning op te laten lopen omdat hij dan zodanig "kortgesloten" is dat hij al aan MAX.vermogen zit.

Vaak zit het toch in een beroerde verbinding naar het achterlicht, als dat vermogen even wegvalt gaat de koplamp eraan.
Kun je daar wel weer een zwaarder voor inzetten maar dan houdt je geen licht over als het achterlicht het WEL doet.

Trek je verder niets aan van verhalen over inducties, impedanties , imaginaire weerstanden, amplitudes , fase verschuivingen etc. das handig als je een spoel wilt ontwikkelen vanuit draad en een kern, maar dat is al gebeurd. Die zit erin en daar moet je mee leven. Zorg jij maar voor een goede belasting doet de spoel de rest


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Heb sinds vanmorgen 12v 5 watt voor en 12 v 4 watt achter. Goed licht en hij doet et al 18 km.....


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: 49cc
Heb sinds vanmorgen 12v 5 watt voor en 12 v 4 watt achter. Goed licht en hij doet et al 18 km.....


Mooi om te horen en succes er mee.

groeten Carl

#47902 24/11/10 03:28 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, een 12V lamp heeft natuurlijk, bij gelijk vermogen, meer weerstand. Dus beperk je door het toepassen van 12V lampjes de stroomsterkte.
En nu komt het, bij een slecht makend contact, af en toe een stroomonderbreking, zal bij een hoge stroomsterkte een hoge inductie spanning ontstaan. Hierdoor kan inderdaad een lamp van stuk gaan.

Dus Joan heeft gelijk om te zeggen, controleer de verbindingen.

Ik zou zelf eens de spanning meten die eruit komt.

Groetjes Alfons.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: 49cc
Hey mensen:

Heb een 64-er OTO, dus voorzien van een 6 volts spoel als het goed moet zijn.

Ik heb op advies van een Solexkundige een 6 volt 7.5 lamp in de koplamp en een 12 volt 4 watt achterlicht. Dit ging allemaal redelijk lang goed totdat opeens het lampje van de koplamp doorbrandde. Kan gebeuren zou je zeggen. Heb daarna 2 x het koplampje vervangen, maar de pret duurde daarna niet langer dan een paarhonderd meter. (Achterlampje ook vervangen.)


Het is wel bijzonder dat je eerst 6 Volt lampjes gebruikt en vervolgens 12 volt lampjes moet gebruiken en dan toch goed licht hebt .

En inderdaad , meet de spanning eens met licht aan en ook met licht uit.

Een simpel multimetertje is bij iedere DHZ-zaak voor een paar euro te koop. wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De betere en de enig goede oplossing is het voorlampje en het achterlampje in serie zetten en gaan nu niet meer stuk.
Lampen paralel schakelen op een magneetspoel gaat nou eenmaal miet.
Er zijn teveel variabele in het systeem.
De spanning die een inductiespoel afgeeft is van teveel factoren afhankelijk.
Ook het systeem met twee lampen van 12 volt helpt er niet aan.
Als er maar even een korte onderbreking is dan vliegt de spanning van de spoel omhoog tot meer dan 18 tot 20 volt en daar kan een lampje van 12 volt ook niet tegen en gaat een van de twee lampen even branden (maar heel even).
Met twee lampen in serie kan je ook het licht zodanig veranderen dat je voor een goed licht hebt en achter iets minder .
Bijvoorbeeld voor 6 volt 6 watt achter 6 volt 7,5 watt dan gloeit het voorlampje iets meer dan achter (lampen horen niet te branden).

Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Therie en praktijk lopen kennelijk nogal uiteen.

De Praktijk:
Vandaag weer bijna 30 km met verkichting aan gereden. Gisteren de verbindingen allemaal losgehad, schoongemaakt en sommige verbindingen ( aansluiting op massaring vd koplamp) doorgesolderd. Ontdanks 12 v niet zou moeten kunnen werkt het echt prima, Ik verander er niets meer aan en het blijft heel allemaal, Ook geeft de koplamp ruimschoots voldoende licht en ook het achterlicht is goed helder.

De Theorie:
Het zou zo niet goed kunnen werken en het levert voldoende stof tot nadenken op... Hahaha


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb nog een paar olielampen en zolang er olie en lont is , branden ze door wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Das lastig. Ik kan mijn olielamp ook doven terwijl het lont nog niet op is er er zelfs nog olie inzit.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Das lastig. Ik kan mijn olielamp ook doven terwijl het lont nog niet op is er er zelfs nog olie inzit. grin


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Jan,

Klopt als een bus wat je zegt.

We zouden er ook een overspanningsbeveiliginkje op kunnen zetten, maarja dan zijn onze mooie machines niet meer origineel.
De makkekelijkste manier is een diode in serie zetten met de lamp. (Opel truc)
Ik hou het voorlopig op goede verbindingen maken.

Groetjes Alfons.

Last edited by Alfons1959; 25/11/10 07:18 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: 49cc
Therie en praktijk lopen kennelijk nogal uiteen.

. Ontdanks 12 v niet zou moeten kunnen werkt het echt prima,


Niemand zegt dat het op 12 volt niet werkt, als de belasting goed is kan een solex best een spanning van 12 volt volhouden.
Overigens branden 12 volt lampjes ook prima op 6 -6,5-7-7,5-8-8,5-9-9,5-10-10,5-11-11,5-12-12,5 volt alleen dan komt er niet het nominaal opgegeven vermogen uit maar dan moet je echt met een Lux/Lumen meter meten wat of het verschil is in afgegeven licht.

De meeste mensen hebben thuis ook wel ergens een lamp met een dimmer ( hoewel dat anders werkt om het vermogen te knijpen) en dan zie je ook kans om minder licht uit een lamp te halen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
Voor heb ik een 12V 10W achter een 12V 4W.
Prima licht bij 35 km en het brandt niet meer door.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Luc
Voor heb ik een 12V 10W achter een 12V 4W.
Prima licht bij 35 km en het brandt niet meer door.
wat voor solex heb je, die latere zoals de black en roll hebben een veel groter vermogen en zijn niet te vergelijken met de vd Heem en oudere franse types


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
Ik heb een Oto van 1965.
Daarmee is mijn probleem opgelost. Wat ook vaker wordt gedaan is een spanningsregelaar monteren.
Dat kan onder het lichtkapje met wat gefriemel.
De CEAB RT 507 zou moeten kunnen. Dan ben je van de piekspanningen af.

Last edited by Luc; 05/10/19 03:24 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (solexjantje), 104 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.048s Queries: 51 (0.019s) Memory: 1.0844 MB (Peak: 1.3273 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 09:57:50 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS