Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2011
Posts: 239
aussie Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Is weer een tijd geleden dat ik op deze site was, maar nu iets heel raar, mijn solex maat heeft steeds pech als we gaan toeren. Dinsdag na een reparatie op zij OTO naamelijk benzine pomp gelijk nieuwe brandstof leidingen, van carb/pomp geen probleem maar van carb/tank breekt deze steeds af. vandaag een rit Kinderdijk - Schoonhoven, Begin heel goed ging als een speer, gelijk de pont op maar weer een brandstof geur en ja hoor weer af. Wij denken wat doen we, ik naar huis en de auto halen, maar nee we zijn bij FFAnders kinderdijk solex verhuur aan beland. Ronald had het zo gefixed met een stuk slang ertussen lijkt alles opgelost trillingen en spanning op de leidingen alles opgelost
maar bij aankomst pont Schoonhoven weer de leiding geheel afgebroken zelfs met een stuk slang. wie heeft dit probleem ook is met een plastic tank en beide type leidingen breken af zowel koper of alu leiding

gr Aussie


PS Ronald nogmaals bedankt

Last edited by aussie; 23/08/19 09:31 PM.

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dan heb je kennelijk toch hele vervelende trilling in je blok anders breekt het niet steeds af.
Misschien ff een fototje maken van de situatie.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja beide leidingen koper EN aluminium zijn niet geschikt, origineel was het staal die hielden het veel langer vol. ik ben overgestapt op banjobouten en plasticen leidingen. Ongetwijfeld zijn er velen die zeggen "Ja maar bij mij " en dan bedoelen ze dat ze nooit pech hebben. Echter das mazzel en geen ingebouwd faalzeker. Er zit nogal een behoorlijk productie verschil in, om maar eens wat te noemen, de krukassen. Dat bepaald of de één meer of minder trilt dan de ander. ook het gewicht van de zuiger en/of de drijfstang is een factor.



Vooral plastic tanks die dempen slecht, kijk onder het rijden maar eens tussen tank en carter door ( kan net) en zie die achterwand eens schudden en daar hang je dan zo een arm leidinkje aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2011
Posts: 239
aussie Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
maar nooit problemen gehad nieuwe pomp en leidingen en na 30km breken ze steeds af

ja Roelof zal morgen wat foto's nemen

en ja Joan trilt zeker en geheel rubber of plastic zou het opgelost moeten zijn


gr Aussie

Last edited by aussie; 23/08/19 10:04 PM.

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by aussie
maar nooit problemen gehad nieuwe pomp en leidingen en na 30km breken ze steeds af

ja Roelof zal morgen wat foto's nemen

en ja Joan trilt zeker en geheel rubber of plastic zou het opgelost moeten zijn


gr Aussie


Nooit geen problemen gehad...dan zouden de nieuwe delen wel eens het probleem kunnen zijn, is mij wel bekend dat die vaak stuk gaan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een kleine toevoeging :
de wartel in de tank is M9x1 en de wartel in de pomp is M8x1.
Vandaar dat ik een leidinkje met een slangetje gekoppeld heb met een slangetje om m8 en M9 te combineren.

Een oplossing kan zijn om een blokje rubber tussen de tank en de leiding te klemmen om trillingen te verminderen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2011
Posts: 239
aussie Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Juist een goede oplossing een stuk slang ertussen ik dacht dat dit de oplossing zou zijn, trillingen en onderlinge spanning zo goed als weg ook de definitieve oplossing maar nee verder zoeken, mischien zoal je liet zien (en Joan ook zegt) leiding geheel van plastic of rubber
We zijn wel door jou hulp thuis gekomen nu zoeken naar een definitieve oplossing nogmaals bedankt voor je hulp en tijd Ronald
mis. gewoon een stalen tank monteren!

gr Aussie


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by aussie
Juist een goede oplossing een stuk slang ertussen ik dacht dat dit de oplossing zou zijn, trillingen en onderlinge spanning zo goed als weg ook de definitieve oplossing maar nee verder zoeken, mischien zoal je liet zien (en Joan ook zegt) leiding geheel van plastic of rubber
We zijn wel door jou hulp thuis gekomen nu zoeken naar een definitieve oplossing nogmaals bedankt voor je hulp en tijd Ronald
mis. gewoon een stalen tank monteren!

gr Aussie

Origineel maken is het beste, of een originele tank of een andere carburateur (9mm aansluiting) met dikke overloop en dan originele stalen leidingen monteren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik ben erg benieuwd naar foto's van de breuk en de positie.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ik weet bijna wel zeker vlak na de nippel vd tank of de pomp. Is de meest logische plek aangezien de leiding daar gefixeerd is door de nippel dus de krachten van het trillen worden daar het grootst.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Joan.

Ik las iets over banjobouten maar welk type gebruik je dan? Want er zijn nog al wat .

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Banjobout m9 x 1 bestaat niet.. dus alles zelf maken of zorgen dat je bv m8 x 1 of m10 x 1 hebt.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Ant-one

Dank je wel voor je antwoord ik ga eens op zoek naar die bouten Nu weet ik waar ik opletten moet.

Groet Johnny_Solex.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Citroen gebruikt m9 x 1, maar dat zijn geen banjo bouten. Maar als je echt iets wil zoeken.. ga richting de Franse taal en dan meer de zure kant kwa automerken. Ik dacht iets met remmen...


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by MarkN
Ik weet bijna wel zeker vlak na de nippel vd tank of de pomp. Is de meest logische plek aangezien de leiding daar gefixeerd is door de nippel dus de krachten van het trillen worden daar het grootst.

Klopt Mark.
Die ik gisteren had was in de tankwartel afgebroken.

'tis weleen dingetje, ik stond afgelopen jaar ook halverwege de polder met een ploegje én een afgebroken leidinkje.
Was voor mij de eerste keer in jaren dus je vervangt de leiding en je let er niet meer op.

In dit geval van Aussie is het wel bijzonder, na 30/40 km wéér afbreken cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Ant_one
Banjobout m9 x 1 bestaat niet.. dus alles zelf maken of zorgen dat je bv m8 x 1 of m10 x 1 hebt.

Of M9x1, zijn wel prijzig voor eenmalig gebruik......
http://www.ijzerwarenzwijndrecht.nl/search/snijplaat+m9/


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Ant_one
Banjobout m9 x 1 bestaat niet.. dus alles zelf maken of zorgen dat je bv m8 x 1 of m10 x 1 hebt.

Of M9x1, zijn wel prijzig voor eenmalig gebruik......
http://www.ijzerwarenzwijndrecht.nl/search/snijplaat+m9/
ik gebruik de metrische draadsnijset van HBM zit M9x1 ook in, maak ze inderdaad zelf van messing zeskant 12 of 14

Last edited by Joan; 24/08/19 03:31 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Waar koop je die banjobout m8x1?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Hier bv : https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.goodridge.nl/gcat/banjobout-met1.htm&ved=2ahUKEwj_naTtwZzkAhVSKVAKHQisBEMQFjARegQICRAB&usg=AOvVaw0r4O3uzsWldzah2BhIcJl5&cshid=1566684357692


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Schuif je de plastic benzineleiding dan wel gemakkelijk over de kop heen?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
De leiding moet je aansluiten op een banjo koppeling. De banjo bout kan je vergelijken met een sproeier, gat door 90 % van de lengte en een gat door de breedte net onder de kop.

Attached Images
csm_Banjo_koppeling_9f9ee66c93.jpg (4.69 KB, 117 downloads)

solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Hoe draai je die bout in de pomp of carburateur? Of moet je er zelf een draad aan tappen?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
De draad in de pomp is m9 x 1, of je moet een oude pomp hebben die zijn m8 x 1


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Ant_one
De leiding moet je aansluiten op een banjo koppeling. De banjo bout kan je vergelijken met een sproeier, gat door 90 % van de lengte en een gat door de breedte net onder de kop.


Ik bedoel die banjobout van het plaatje. Daar moet toch een draad aan zitten, die je in de pomp of carburateur draait? Hoe bevestig je die banjobout dan aan de pomp?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Je hebt een banjobout en koppeling. De banjobout doe je door de koppeling en die draai in je bv in je tank. De leiding wordt aangesloten op de koppeling. https://cdn.webshopapp.com/shops/71...66053901.1566746457-840275423.1566746457

Last edited by Ant_one; 25/08/19 05:21 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Ant_one
Je hebt een banjobout en koppeling. De banjobout doe je door de koppeling en die draai in je bv in je tank. De leiding wordt aangesloten op de koppeling. https://cdn.webshopapp.com/shops/71...66053901.1566746457-840275423.1566746457


Oke, nu is het me duidelijk.


Met vr. gr.
Onne
Joined: May 2011
Posts: 239
aussie Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Heeft even geduurt maar hier de foto's

Attached Images
P_20190820_191541 (600 x 337).jpg (82.05 KB, 76 downloads)
P_20190820_191514 (600 x 337).jpg (83.39 KB, 73 downloads)

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Komen al de gebroken leidingen van de zelfde leverancier of komen ze bij verschilde bedrijven vandaan? Misschien is de leiding tijdens het flenzen beschadigd geraakt wat dan nog onzichtbaar is? De tool komt ongeveer tot dat punt.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by aussie
Heeft even geduurt maar hier de foto's
zijn dit wartels waarin twee boring diameters zitten ? Er zijn er die hebben bij de ingang ( aan de kant van de zeskant) een iets groter gat om wrijving met het pijpje ( dat soms wat krommig is) te voorkomen. kans dat door trillingen op de overgang van diameter op diameter de pijp het opgeeft . Meet eens na ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 110 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 75 (0.017s) Memory: 1.1940 MB (Peak: 1.5342 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 07:14:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS