Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
August
M T W T F S S
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
Who's Online Now
1 registered members (Ant_one), 43 guests, and 0 spiders.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Ant_one 110
Joan 73
racoon 40
Berth 19
Roelof 17
ovee 13
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Ethanol in onze benzine, wat nu ?? #133895
13/08/19 08:30 AM
13/08/19 08:30 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 1,161
Bergeijk
A
Ant_one Online content OP
10000km gereden
Ant_one  Online Content OP
10000km gereden
A

Joined: Jul 2016
Posts: 1,161
Bergeijk
Deze tekst vond ik op een facebook pagina van een vriend die met een oldtimer Volvo rijdt en normaal op 102 zich voortbeweegd, echter blijkt deze benzine ook te gaan verdwijnen..


Quote
Door Caprimasters.

Benzine bestond vroeger uit voornamelijk benzeen. Verrassend genoeg komt er in moderne
benzine weinig tot geen benzeen meer voor. Dit is verwijderd omdat het [censored] verwekkend
is. Ook de zwavelverbindingen zijn omwille luchtverontreiniging verdwenen.
In Europees -verband is besloten dat tegen 2020 de totale CO2-uitstoot met 20% afgenomen
moet zijn.
In verband hiermee werd de Europese Richtlijn 98/70/EG aangevuld en aangepast met de
richtlijn 2009/30/EG. Deze behelst onder meer ook veranderingen op het gebied van
brandstoffen voor motorvoertuigen in het wegverkeer.
De richtlijn staat de lidstaten toe de leveranciers van brandstoffen zo lang als nodig geacht te
dwingen om brandstoffen met maximaal 5% ethanol in de handel te brengen (echter zonder
dat er een minimumhoeveelheid is vastgesteld).
De consumenten dienen op gepaste wijze over de eigenschappen van deze brandstoffen en
hun geschiktheid voor motoren te worden voorgelicht.
Vanaf 2015 geldt in de hele EU voor het wegverkeer een maximaal toegestane CO2-emissie
van 120 g/km (gram per kilometer). Biobrandstoffen behoren tot de extra-maatregelen ter
beperking van de CO2-uitstoot.
Volgens de Europese norm EN 228 is bijmengen van 5% bio-ethanol aan conventionele
benzine (dus ‘E5’) toegestaan. Deze wordt echter dan geen ethanolbrandstof genoemd.
Euro 95 bevat over het algemeen al jaren gemiddeld 5% ethanol maar door menging op
menging kan dit gehalte oplopen tot 7% in de praktijk.
Maar bij 5% is de norm EN 228 van kracht en spreekt men dus van een conventionele benzine
en derhalve wekt men de suggestie dat men ethanol vrije benzine tankt.

Welnu ethanol wat kunnen wij er mee..

Emissie technisch is ethanol reinigend ( hé, reinigende dope..) en ontrekt het tijdens de
verdamping veel warmte aan zijn omgeving met een koelere verbrandings temperatuur tot
gevolg ( motor loopt efficiënter ).
Tevens is ethanol octaan verhogend. Wat eigenlijk dus betekend dat de brandstof die wij
momenteel tanken, van een slechtere kwaliteit is en door de ethanol op octaan waarde word
gebracht naar octaan 95 of 98.
Ethanol trekt ook water aan. Water bind zich van nature niet met benzine. Ethanol bind zich
met benzine & met water. Ethanol is dus het bindmiddel van water met benzine.
Water heeft als voordeel dat het tijdens de verdamping heel veel warmte ontrekt aan zijn
omgeving. En water heeft een reinigende werking in de verbrandingsruimte.
Als men vroeger een kapotte koppakking had kon men aan de schone zuiger en
verbrandingskamer zien waar de koppakking was doorgeslagen.
Dat water & alcohol ( ethanol is een alcohol ) zo’n goede werking heeft op de verbranding
wist men in de tweede wereld oorlog al waar het veelvuldig werd gebruikt op de militaire
vliegtuigen ( water methanol injectie ).

Wat betekend het voor ons oldtimer / klassieker eigenaar..

Eigenlijk alleen maar misère.
De positieve kant weegt in ons geval niet op tegen de negatieve zijde .
In ethanol zit minder energie, dat betekend eigenlijk dat de sproeier bezetting aangepast dient
te worden op de huidige brandstof. Testbanken doen hier hun voordeel mee. Pk’s worden
weer in ere hersteld.

Lopen wij het gehele brandstofsysteem door van begin tot eind,
beginnend bij de brandstoftank.

Ethanol is een prima schoonmaak middel ( Spiritus , 85% ethanol, 10% water & 3% methanol
zodat men het niet kan drinken ). Het is zo agressief dat het alles oplost in de tank. De
vergomming die al decennia lang onder in de brandstoftank lag, lost nu langzaam op en spoelt
het gehele brandstofsysteem door met verstoppingen in de carburateur tot gevolg.
Ook lost het bestaande coatings aan de binnenkant van de brandstof tank aan en ook die
vervuiling spoelt het gehele systeem door naar voren.
Ethanol trekt water aan, het is zeer hygroscopisch. Stalen brandstof tanken hebben binnen notime vliegroest aan de binnenzijde. Ook die laat los en spoelt het gehele brandstof systeem
door met verstoppingen in de carburateur tot gevolg.
Een standaard universeel benzine filtertje filtert ongeveer 90micron. Om deze vervuiling uit
de carburateur weg te houden heeft men minimaal een filter van 10micron nodig. Een gewoon
brandstofpompje kan een 10micron filter niet aan.

De brandstofpomp..

Die is over het algemeen niet ethanol bestendig. Het pomp membraam raakt lek met gevolg,
olielekkage of brandstof lekkage. Beide zijn ongewenst.

Benzineslangen..

Gewone gangbare benzine slangen dienen nu uiterlijk elke 3 jaar vervangen te worden.
Over het algemeen zijn de specificaties van de gangbare merken verkrijgbaar bij de
automaterialen niet toerijkend voor E5 & E10 ( specificatie lager dan SAE J30 R9 )
Slangen drogen uit en scheuren, ook wellen ze op ter hoogte van de slangklemmen.
De risico’s die hier aan verbonden zijn hoef ik niet extra te vermelden.

De carburateur..

De carburateurs van weleer zijn van een aluminium legering die absoluut niet ethanol
bestendig zijn.
Ethanol is erg corrosief op dit type aluminium evenals water wat aangetrokken word door de
ethanol met als gevolg witte bloemkool achtige afzettingen binnen in de carburateur die de
inwendige kanalen verstoppen. Deze corrosie vreet zich diep in het aluminium met
kratervorming tot gevolg.
De membramen en keringen in de carburateur zijn ook niet ethanol bestendig en drogen uit en
scheuren waardoor de carburateur niet goed meer functioneert.
Hierdoor bestaat de kans op een arm brandstof mengsel met uiteindelijk gesmolten zuigers tot
gevolg.
Dit geld ook voor de oudere injectie systemen waar ook hier de aluminium brandstof delen
niet ethanol geschikt zijn.
De aluminium brandstof delen om recente voertuigen zijn van een andere legering en dus
bestand tegen de schadelijke gevolgen.
Vroeger was een carburateur revisie vrij makkelijk.
Je deed hem 24uur in een bad met thinner, blies hem goed door met perslucht, een revisie
kitje erop en gaan met die banaan.
Door de huidige benzine gaat die vlieger niet meer op.
Hier gaat een carburateur twee keer 24uur in een bad met thinner, word hij daarna gezuurd
met een speciaal zuur alvorens hij ultrasoon gereinigd word met een speciale vloeistof.
Alleen ultrasoon reinigen is niet meer toerijkend om de carburateurs geheel te ontdoen van de
vervuilingen die ik al enkele jaren aantref in carburateurs die ik van klanten reviseer.
Hier zitten ook carburateurs tussen die brandstof toevoegingen gebruikten die duidelijk niet
waar maakte wat het beloofde.

Resumé..

Een goede bescherming is dus noodzakelijk en niet alleen tijdens de winterstalling.
Ethomix bied een uitstekende bewezen bescherming in het gehele brandstofsysteem waar
andere producten die het beloven niet waarmaken.
Wij tanken al jaren zonder problemen Euro 95 E5&E10 in combinatie met Ethomix zonder de
schadelijke gevolgen. Een roestvrije brandstoftank en schone carburateur. Ook verlengt het de
levensduur van de benzine waarmee het voertuig na zelfs twee jaar stilstand zonder
problemen start en rijdt.
Op elke tankbeurt een scheutje toevoegen voor het beste resultaat. Één fles behandeld 250liter
benzine.
Het geniet nu ook de voorkeur een voertuig met een volle brandstof tank en een bewezen
ethanol killer zoals bijvoorbeeld Ethomix weg te zetten om roestvorming in de tank tegen te
gaan.

Veel rijplezier, met vriendelijke groet Caprimasters.

Last edited by Ant_one; 13/08/19 08:33 AM.
Re: Ethanol in onze benzine, wat nu ?? [Re: Ant_one] #133899
13/08/19 05:03 PM
13/08/19 05:03 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 14,017
Hoogland
Joan Offline
Solex meester monteur
Joan  Offline
Solex meester monteur
***

Joined: Oct 2000
Posts: 14,017
Hoogland
Originally Posted by Ant_one
Deze tekst vond ik op een facebook pagina van een vriend die met een oldtimer Volvo rijdt en normaal op 102 zich voortbeweegd, echter blijkt deze benzine ook te gaan verdwijnen..


Quote
Door Caprimasters.

Benzine bestond vroeger uit voornamelijk benzeen.
Veel rijplezier, met vriendelijke groet Caprimasters.
Nou als ik dit verhaal van regel tot regel doorneem en "valideer" vraag ik me toch echt af waar al die waarheden vandaan komen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Re: Ethanol in onze benzine, wat nu ?? [Re: Joan] #133902
13/08/19 05:43 PM
13/08/19 05:43 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 1,161
Bergeijk
A
Ant_one Online content OP
10000km gereden
Ant_one  Online Content OP
10000km gereden
A

Joined: Jul 2016
Posts: 1,161
Bergeijk
Ik weet er verder ook niets van Joan, maar vond het de moeite waard om te delen. Misschien helpt het middel echt om de ethanol te verdrijven???


Moderated by  Joan, Roelof 

Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums23
Topics4,954
Posts76,285
Members1,811
Most Online87
Apr 8th, 2018
Newest Members
DennisBrs, Bertus, barriesollie, Zipist, DVNBK
1811 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.035s Queries: 15 (0.007s) Memory: 0.9751 MB (Peak: 1.9765 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2019-08-25 17:14:14 UTC