|
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3 |
Er zit een klein slagje in mijn voorwiel die ik eruit wil draaien. Maar enkele spaaknippels zijn rond afgesleten zodat de spakendraaier er geen grip meer op heeft. Daarom ik wil deze nippels gaan vervangen door nieuwe. Maar nu komt mijn onkunde over de (Velo)Solex S3800 naar voren. Zijn deze spaaknippels (maat 13) standaard en bij iedere fietsenmaker te koop of moet ik hiervoor een bestelling plaatsen bij één van de bekende Solex leveranciers?
Dit weet ik graag van te voren zodat ik niet straks mijn voorwiel uit elkaar heb liggen en dan de klus niet meer af kan maken.
Alvast mijn dank!!
Gr. Koos
Groet, Koos
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Volgens mij is de standaard maat voor de spakenspanner 14, maar je komt meerdere maten tegen.
Je zou naar de fietsenmaker kunnen gaan met een goede spaak die je er van te voren uit draait. Rechte kant vijlen aan de nippel tot de kleinere sleuf van de spanner past is ook een optie.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Ik heb nippel 12 en ook spaak 12 in mijn wielen zitten. Beste is je diameter van de spaken na te meten hier vind je oa de maten van de velgen. Verder kan je ook nog een nippel 13 voor spaak 12 bv hebben. Ik heb straks in mijn 24 inch wielen nippel 14 voor spaak 13.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Ik heb nippel 12 en ook spaak 12 in mijn wielen zitten. Beste is je diameter van de spaken na te meten hier vind je oa de maten van de velgen. Verder kan je ook nog een nippel 13 voor spaak 12 bv hebben. Ik heb straks in mijn 24 inch wielen nippel 14 voor spaak 13. Ja hier is de normalisatie ver te zoeken, je hebt ook de draad nog in diverse "spoed" soorten zeer grof maar ook een versie die 1 op 1 is te gebruiken met M3 en dan heb je ook nog dat dezelfde nippelmaat ( de maat van het vierkantje) met diverse kopgroottes komt
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Ik heb nippel 12 en ook spaak 12 in mijn wielen zitten. Beste is je diameter van de spaken na te meten hier vind je oa de maten van de velgen. Verder kan je ook nog een nippel 13 voor spaak 12 bv hebben. Ik heb straks in mijn 24 inch wielen nippel 14 voor spaak 13. gebruik gemaakt van je link om daar banden te bestellen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Goed zo Joan. Goede service en prijzen.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3 |
Dank voor jullie reactie!!
Ik ga wel met een spaak en nippel naar de fietsenmaker. Dat is de enige route die resultaat gaat opleveren. Eens kijken of er in Nederland een nippeltje klaar ligt voor een 45 jaar oude Franse spaak om een huwelijk te kunnen voltrekken.
Groet, Koos
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Slimste keuze, als ze meewerken net zoals ze bij mij hebben gedaan. We hebben 2 fietsenmakers in het dorp, nr1 ziet liever dat je binnen 5 minuten een nieuwe fiets koopt want op andere vragen heeft hij geen antwoord. Nr 2 neemt de tijd voor je en denkt ook met je mee.
Vraag: elke fietsenmaker heeft het het drukst?
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3 |
Ik heb ooit eens mijn oude (maar prima Gazelle) fiets voorzien van een naafdynamo omdat ik het geslip van de ouderwetse dynamo zat was. Dus oude naaf vervangen voor een naaf met dynamo. Behalve het opnieuw spaken loop je ook nog tegen heel veel andere praktische probleempjes aan. Mijn fietsenmaker vond het leuk dat ik als hobbyist/amateur zo'n projectje wilde uitvoeren en heeft mij altijd met raad en daad terzijde gestaan. Dus daar ga ik nu ook maar weer heen. Techneuten onderling snappen elkaar wel.
Groet, Koos
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Standaard zit er 14er spaken in een solex. Maar heb bij het vernieuwen altijd spaak 13 gebruikt. Deze zijn dikker dus de nippels zijn ook dikker. Dus je boord het gat in de velg op. Er bestaan ook verloop nippels, mijn visie gebruikt spaak en nippels 13. Deze draai je niet zo snel rond, bij het draaien de nippels smeren, gaan ze ook makkelijker in de velg rond.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Spaak 14 in een 3800? Lijkt me een beetje vreemd. Ik een 24 inch wiel zitten voor spaak 14 en achter spaak 13. Hoe behandel je de verchroomde velgen wanneer je de gaten groter boord tegen het roesten?
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
En toch is het zo. 14 is standaard voor de 3800. Als ik nieuw moet spaken gebruik ik ook 13 net als Johnnie. En achterwielen niet over 1 maar over 2.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Dan zijn mijn wielen zeker niet standaard met een spaak dikte van 2.6 mm, 12G .
Mijn nieuwe wielen krijgen 14G en 13G achter, dit zat ook gemonteerd toen ik de Solex kocht.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Dikkere spaken maken het wiel niet sterker, maar de manier waarop gespaakt is. Gebruik altijd 13er spaken en dan 3 x kruisen en 1 x vlechten. Nooit meer spaakproblemen gehad. En als je voor het verchromen de velg opboort dan is de roest geen probleem.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Dikkere spaken maken het wiel niet sterker, maar de manier waarop gespaakt is. Gebruik altijd 13er spaken en dan 3 x kruisen en 1 x vlechten. Nooit meer spaakproblemen gehad. En als je voor het verchromen de velg opboort dan is de roest geen probleem. in principe "hangt" het wiel ( gewicht van het voertuig) aan de spaken. dikkere spaken doen wel degelijk wat aan de sterkte maar inderdaad in combinatie met hoe gespaakt is want het zijn niet alleen de zwaartekracht die weg gewerkt moet worden maar vooral de dwarskrachten als je bijvoorbeeld stuurt of een bocht maakt . Zo ook bredere naven of grotere diameter naven
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
als je voor het verchromen de velg opboort dan is de roest geen probleem. Niet veel mensen laten de velgen opnieuw verchromen aangezien dit vrij prijzig is. Dus ik ging er vanuit dat ze na het boren meteen gebruik werden.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Dit kan altijd, heb zelf nog nooits iets laten verchromen, wel al veel wielen gemaakt. Nog nooit maatregelen getroffen voor roest bescherming van opgeboorde nippelgaten.
|
|
|
|
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2019
Posts: 253 Likes: 3 |
De fietsenmaker kon geen passende nippels leveren. De dikte was geen probleem maar de spoed van het schroefdraad wel. Gelukkig zijn de nippels aan de binnenkant van de velg voorzien van een zeskant zodat de nippels met een dopsleutel te verdraaien zijn. Dus zonder band en velglint de velg mooi kunnen richten. Nu kon ik ook de voorrem weer lekker strak afstellen. De Velosolex is weer een stukje beter geworden.
Groet, Koos
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
De fietsenmaker kon geen passende nippels leveren. De dikte was geen probleem maar de spoed van het schroefdraad wel. Gelukkig zijn de nippels aan de binnenkant van de velg voorzien van een zeskant zodat de nippels met een dopsleutel te verdraaien zijn. Dus zonder band en velglint de velg mooi kunnen richten. Nu kon ik ook de voorrem weer lekker strak afstellen. De Velosolex is weer een stukje beter geworden. Ja, in één van mijn eerdere inzendingen had ik al een opmerking over de NIET genormeerde draadsoorten voor spaken gemaakt .
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
99
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|