Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#133338 27/06/19 11:17 AM
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Beste Forumleden,hoe verklaren jullie het onderstaande:

Agelopen maandag na 40 km aan een stuk met de Solex te hebben gereden,ben ik gestopt op de Oosterschelde keerring (lekker fris voor mij)
om de Solex af te tanken.Met de hitte houd ik de tank graag goed gevuld,zoals elders op dit forum door jullie aangegegeven.
Na enige minuten wilde ik verder gaan,maar kreeg de motor niet aan,hij wilde niet meer draaien.Decompressie? Was prima.
Koppeling zo ineens gaan slippen? Leek me sterk.Rol nog goed? Ja ook in orde.
Vliegwiel kap losgenomen en merkte aan draaien van vliegwiel dat het even wat zwaarder ging.
Kap weer gemonteerd en ja,ik kon hem zo weer aanlopen.
Motor loopt weer zoals altijd,gewoon prima,voldoende vermogen en snelheid.
Wat kan hier de oorzaak zijn?Motor heeft CFX cylinder met bijpassende zuiger.Hiermede heb ik al zeer vele vacantie kilometers mee afgelegd en nooit eerder zoiets bij de hand gehad.Zou de motor zo warm geweest zijn dat hij vast stond?Voordat ik stopte draaide hij gewoon prima.
Omdat ik zaterdag 100 km moet maken om thuis te komen in de dan weer voorspelde hitte,ben ik benieuwd naar jullie meningWie heeft enig idee?
Met vr.groet Cor (Kok18)

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, dit blijft gokken want hij doet het weer perfect.
Wat ik denk is, nadat je hem hebt stop heb gezet en er geen doorstroming is van de benzine door het pompje, de benzine is gaan koken. Dan een gasbel in de leidingen en pompje en dat moest effe weg. Misschien zoiets.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb iets dergelijk gehad tijdens een toertocht een paar jaar terug, toen gebruikte ik nog "Kroon" mengolie. Ik stond tijdens de toertocht ineens zonder benzine ( gewoon op dus) en moest stoppen om bij te vullen. na het vullen de motor koud en wilde echt niet meer starten, de koppeling kreeg hem niet meer door zijn "compressie" . Kap ook losgemaakt zat vliegwiel bijna vast , met de hand rondgedraaid tot hij weer soepel liep. daarna was de koppeling sterk genoeg om hem weer opgestart te krijgen.


Mijn vermoeden toen ( en nu nog) dat deze olie makkelijk "verharst" en dan de zuiger aan de cilinder lijmt , maak je het weer gangbaar werkt het weer, eenmaal warm is het weer soepel.
Die verdachten bank mede gevoed door tractor en Honda C310 viertakt , daar gebruikte ik 2 takt benzine die "over" was gevolg kleppen van tractor vast na koud staan en van de C310 de gasschuif van de carburateur niet meer op en neer te krijgen en met name die laatste liet zien dat er een soort van lijm overgebleven was na verdampen van de benzine.

zie het...bericht uit 2014 scrollen naar 06/23/14 11:37AM

Last edited by Joan; 27/06/19 06:44 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Volgens mij heb je een 'klever' gehad, 2 takt en heel warm weer gaan niet echt goed samen, zeker niet als je abrupt tot stilstand komt met een loei heet blok.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke
En hoe gaat dit dan met het brandstofpompje?
Zouden de kogeltjes op de zitting kunnen gaan kleven? En daarna wel starten dus maar om de 30 meter inhouden, mogelijk dat er een kogeltje blijft kleven?
Branstofleidingen en tankje zijn gegarandeerd schoon.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja ANdre, zoiets zou ook natuurlijk kunnen. Maar wat je zei over die 30m enzo, is meer voor een oud hard menbraan denk ik.
Die maakt dan nouwelijks een beweging. Dus geen brandstof. Best leuke opmerking hier. Hoop dat er nog meer komen. Leerzaam.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Dank voor jullie antwoorden.Het verhaal van Joan over verkleving ken ik.Jaren terug heb ik de benzine te lang in de tank laten zitten.De brandstof tankte ik toen nog gewoon aan de pomp.Na stopzetten stond de motor echt behoorlijk vast geplakt en moest ik echt het vliegwiel een behoorlijke ruk geven,Nu echter tank ik al 2 jaar Aspen,die ik met Castrol verhoog naar 1 op 35.
Kan het zo zijn,dat de motor die bloedheet werd stopgezet,nog iets in warmte toenam,alvorens af te koelen?Zou dit kunnen of is dit onzin? De motor veroorzaakt dan wel geen warmte meer,maar de koelig valt ook gelijk grotendeels weg.Het is maar een idee. Voor de goed orde,het was geen kwestie van niet aanslaan maar van niet rond willen draaien,vast staan dus.Bedankt voor de reacties.Met vr.grt Cor (Kok18)

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Alfons en anderen die ideeën hebben

membraan is goed, dit gebeurt af en toe ook plotseling onder het rijden dat het motortje plotseling inhoud/stopt en daarna weer begint, dit kan zomaar een km of 3 aanhouden waarna het motortje weer gewoon verder tuft.
al verschillende membranen en pompjes geprobeerd, probleem blijft.
ook al de leidingen en carb. doorgespoeld omdat ik dacht aan pluisjes/vlokjes in het brandstofsysteem.
vuile sproeiers onwaarschijnlijk, ik rijdt met een verstelbare sproeier die ik op die momenten open en dicht draai wat dan geen invloed heeft op het haperen, rara wat zou dit kunnen zijn?

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by dreke2
Alfons en anderen die ideeën hebben

membraan is goed, dit gebeurt af en toe ook plotseling onder het rijden dat het motortje plotseling inhoud/stopt en daarna weer begint, dit kan zomaar een km of 3 aanhouden waarna het motortje weer gewoon verder tuft.
al verschillende membranen en pompjes geprobeerd, probleem blijft.
ook al de leidingen en carb. doorgespoeld omdat ik dacht aan pluisjes/vlokjes in het brandstofsysteem.
vuile sproeiers onwaarschijnlijk, ik rijdt met een verstelbare sproeier die ik op die momenten open en dicht draai wat dan geen invloed heeft op het haperen, rara wat zou dit kunnen zijn?

groet
ANdre
ik heb dat bij sommige solexen waar de tank te vol van is. door het trillen gaat de benzine in cadans komen en bruist dan terug de overloop in waardoor de solex even veel te rijk loopt. door het beroerd lopen komt de benzine dan weer tot rust. lastig om te rijden maar je hebt onderweg wel wat om naar te kijken ( ik gebruik altijd zeer doorzichtige overloop slangen en wat daar dan al of niet gebeurd is goed te zien )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zo te zien doen we 2 problemen in 1 topic...?

Vastloper zoals Kok18 heb ik nooit gehad. Wel een vraagje hierover : gietijzeren of aluminium cilinder?

Dreke: wel dit meegemaakt:
motor slaat af en als hij bijna stilvalt komt er weer leven in. Dan weer ca 30 meter als een speer en het herhaalt zich. Meestal pomp/membraan/pompplaatje. Ook een keer erg losse carterdekselboutjes gehad, zelfde resultaat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by kok18

Kan het zo zijn,dat de motor die bloedheet werd stopgezet,nog iets in warmte toenam,alvorens af te koelen?Zou dit kunnen of is dit onzin? (Kok18)


Dat zeg ik een 'klever'


Salut!
Mark
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Cylinder is aluminium,toen gekocht en tot tevredenheid bij Ad v Heerbeek.
Vandaag 120 km gereden en geen centje last,div.malen motor uit gezet.
Blijft toch de vraag of het een "late vastloper was" en dan bedoel ik op warmte toename tijdens stilstaan.

En nu er toch twee topics door elkaar lopen,kan ik hier ook even op reageren

Het verhaal over het inhouden.En inderdaad komt dat bij mij ook wel voor.Joan opende mijn ogen door de opmerking dat een volle tank. daar mede verantwoordelijk voor kan zijn.De afgelopen dagen heb ik vele kilometers gemaakt en inderdaad,kwam dit na het aftanken wel voor..
Ik vul veel bij en ook helemaal randje boord.Ik heb me hier nooit echt druk om gemaakt,rommelde wat met de luchtschuif en dan ging het wel weer,na af en toe een plof te hebben geproduceerd.

met een gevulde tank loopt het motortje wel rustiger,dwz stiller.

Bedankt en wacht nog even het antwoord af.Met vr.grt Cor (Kok18)

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mijn vraag over gietijzer of alu cilinder:

Een alu cilinder zet gelijk uit met de zuiger, een gietijzeren zet minder uit.

Wat nu als de motor kei heet is?
De cilinder koelt sneller af dan de zuiger, dus krimpt sneller. Theoretisch kan er dan een moment zijn dat het zaakje gaat klemmen.

Als je iets langer gewacht had dan was het mogelijk vanzelf weer goed gekomen.

Theorie he, pak de zoutpot erbij wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
kok18 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Dank voor je antwoord John.Enne ja,die zoutpot handteerde ik ook al met mijn theorie over een geringe warme toename.
Bij jou theorie zit het in het verschil van afkoeling van cylinder en zuiger.
Lijkt mij een plausibele verklaring,ik houd het erop.Heel goed mogelijk dat hij na wat langer wachten gewoon aangelopen had kunnen worden.
Er komen nog wat warme uurtjes,Morgen ga ik ook weer 100 km maken.Bij stopzetten zal ik er eens op letten!

Ook vind ik het woord klever,hier eerder genoemd, mooi en van toepassing zijnde


Bedankt voor meedenken.Met vr.grt Cor (Kok18)

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by dreke2
Oke
En hoe gaat dit dan met het brandstofpompje?
Zouden de kogeltjes op de zitting kunnen gaan kleven? En daarna wel starten dus maar om de 30 meter inhouden, mogelijk dat er een kogeltje blijft kleven?
Branstofleidingen en tankje zijn gegarandeerd schoon.
Groet
ANdre


Inmiddels probleem opgelost denk ik, rijd al een week zonder problemen dagelijks, ander pompje en JdL membraan, doorzichtig, ruim voldoende opbrengst constante terugloop en niet meer inhouden, denk toch dat het probleem in het kleven van kogeltje heeft gezeten, brandstof is Motomix 1:40
Groet
ANdre


't is ginne logie!

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 138 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.035s Queries: 46 (0.012s) Memory: 1.0547 MB (Peak: 1.2738 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 14:09:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS