Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#133288 23/06/19 04:32 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Op mijn rechter rem/gas hendel (S3800) zit nogal wat speling. De ruimte tussen het draaipunt is zo ruim dat er wel twee hendels tussen zouden passen. Ik heb de uitvoering met gecombineerde gas/rem functionaliteit. De extra ruimte is niet ontstaan door slijtage of uitlubering. Ik heb het idee dat er 'iets' ontbreekt. Wie snapt mij (ik vind het lastig om het probleem goed te omschrijven) en heeft een idee wat hier loos kan zijn?


Groet, Koos
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Kan je een foto plaatsen van je carburateur met daarop aangesloten je gas kabel?


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dan moet ik even uitleg hebben hoe ik op dit forum een foto kan plaatsen.


Groet, Koos
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wanneer je een bericht typt zie je onder " attachment manager" staan, met deze functie kan je een foto toevoegen. Let wel op dat de grote van het bestand niet meer is dan 220 kb.

Last edited by Ant_one; 23/06/19 08:35 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
heb je ook al bij de startpagina gekeken, NIET het forum daar staat bij "Hoe werkt het" een serie foto's van handvat en carburateur. Mogelijk ontbreekt het 1/2 rondje waaraan het piefje zit dat door de ril in het gashandvat aangedrukt moet worden om het gas ca 1/2 terug te nemen, de rest doet het remhandvat want die drukt het geheel via de kabel nog verder dicht. het "Gashandvat" is ook niet echt een gashandvat zoals je dat van een brommer gewend kunt zijn het is een twee standen "klik"systeem die volgas of 1/2 gas instelt met niets daartussen en van 1/2 gas naar 1/4 gas gaat met de rem en "NUL" gas bestaat niet bij deze solex hij blijft altijd sleuren OF je moet hem uit zetten .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
De foto's

Attached Images
Hendel-01.jpg (150.63 KB, 199 downloads)
Draaigas-02.jpg (160.04 KB, 193 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor de link. Een duidelijk verhaal!

Maar ik heb een één kabel gas/rem systeem. Begrijp ik het goed dat deze ook klik standen moet hebben voor vol en half gas? Bij mijn handvat klikt er helemaal niets. Dan zou het klik mechanisme in het handvat kapot zijn en dus de speling verklaren.


Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nee, bij jou loopt een kabel naar de gaspoelie, daar maakt hij een lus omheen en dan gaat hij door naar de voorrem. Geen klik voor halfgas oid.
Er heeft wel zo’n systeem opgezeten volgens mij, er horen bij het handvat 2 palletjes te zitten. Een voor de gaskabel en een voor de remkabel.
Omdat dit systeem gauw kapot gaat heeft men er een eenkabelsysteem van gemaakt dat op zich best goed werkt. Trek je de remhendel in dan gaat het gas tegelijk minderen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Het wordt mij steeds duidelijker.

Ik denk niet dat er op mijn Franse S3800 van origine een twee kabel systeem heeft gezeten omdat ik maar één gat in het stuur heb zitten. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de originele hendel in de afgelopen 45 jaar een keertje vervangen is geweest door een hendel van een twee kabel systeem.

Is deze hendel te demonteren? Dan zou ik er een vulplaatje tussen kunnen zetten. Het asje van het draaipunt lijkt mij erin geperst. Als ik die verwijder maak ik de hele hendel kapot. Of zie ik het verkeerd?

Ik kan natuurlijk ook de speling accepteren. Het rijdt prima zo.


Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Koosolex


Ik kan natuurlijk ook de speling accepteren. Het rijdt prima zo.



Als je ermee kunt leven dan is dat de eenvoudigste oplossing. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Toevallig heb ik afgelopen week een een-kabel systeem vervangen door een twee-kabel systeem, heb een 3800, de rest is Oto.
Het draaihandvat en het extra onderdeeltje voor het gas, zie link, zaten er nog op.

https://www.solex-onderdelen-limburg.nl/nl/14-aluminium-binnenwerk-voor-draaigas-solex-3800.html

Voor sommige mensen werkt dat net wat prettiger als je het gas kunt regelen met een draaihandvat i.p.v.
continu je remhendel in te knijpen om het gas te minderen.
Ook het tweede kabelgat zat al in het stuur dus de "ombouw" was eenvoudig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Het wordt mij steeds duidelijker.

Ik denk niet dat er op mijn Franse S3800 van origine een twee kabel systeem heeft gezeten omdat ik maar één gat in het stuur heb zitten. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de originele hendel in de afgelopen 45 jaar een keertje vervangen is geweest door een hendel van een twee kabel systeem.

Is deze hendel te demonteren? Dan zou ik er een vulplaatje tussen kunnen zetten. Het asje van het draaipunt lijkt mij erin geperst.inderdaad geperst, als het goed is met een "spanstift" een holle pen die iets inveert, daar zit één puntige kant aan en een minder puntige kant, hij moet ALTIJD in de richting van de puntige kant bewegen, ze zijn eenvoudig met een passende pen (of boot gemaakte spijker) er voorzichtig uit te tikken. OPPASSEN, is de pen te dun dan wrikt hij zich IN de spanstift, deze wijkt dan open en gaat zo vast als een huis zitten. Spanstiften zijn te hergebruiken, gebruik wat olie van te voren en bij hermontage om "vreten" tussen de twee metalen te voorkomen
Als ik die verwijder maak ik de hele hendel kapot. Of zie ik het verkeerd?

Ik kan natuurlijk ook de speling accepteren. Het rijdt prima zo.



Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor alle info! Hier leer ik veel van als beginnend Solex rijder.

Ik mijn Solex nog eens goed bekeken en er zitten toch twee gaten in het stuur. Dus een dubbel kabelsysteem omgebouwd naar een enkele kabel.

Maar even nadenken of ik dat terug ga bouwen of het zo laat zitten. Tips?


Groet, Koos
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als je het leuk vind om te sleutelen zal ik terug gaan naar 2 kabels. Veel en moeilijk werk is het niet, al kan alles met dit weer tegen vallen merk ik. Gashendel/mechanisme is 2de hands te verkrijgen mocht je geen nieuwe spullen willen. Kabels altijd nieuwe nemen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Tips... jazeker!

Ik heb bij de tips eens een workshop gemaakt van “draaigas” op de 3800.

Voordeel is dat bij geen actie je Solex stationair draait. Vergelijkbaar dus met alle andere traditionele brom en snorfietsen.

Nadeel is dat het niet origineel is, maar het rijdt zoveel fijner (vind ik).

Hier deel 1, zoek de rest bij tips op draaigas

Vrijheid blijheid, wat je er mee doet is jouw ding wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Iedereen dank voor jullie inbreng!!! Dit was een leerzame sessie voor mij.

Ik ga deze zomer nog niets aanpassen en alleen maar lekker rijden. Gisteravond nog 40 kilometertjes gereden langs de waddendijk. En in de wintermaanden pak ik dit weer op. Het rammelen van de hendel als je hem niet vasthoud gaat wel irriteren. Dan wil ik sowieso het motortje van het frame lichten. Uit nieuwsgierigheid om te kijken hoeveel vuil er rondom de aandrijfrol verzameld is. De spanstift verwijderen zoals Joan beschrijft vind ik nog wel een dingetje. Ik ben bang dat dat in mijn handen niet goed afloopt.


Groet, Koos

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 51 (0.013s) Memory: 1.0758 MB (Peak: 1.3186 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 06:51:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS