Tja, de titel zegt het al een beetje. Als ik op een onderdelen site kijk zie ik sproeiers in de maten 26 t/m 32, waarbij er achter 28 "standaard" staat. Geeft een grotere maat/waarde meer brandstof? Ik heb geen idee welke er op mijn Oto zit, zit er misschien een merkteken op wat ik niet gezien heb? Ik zit namelijk met het probleem dat mijn Oto niet echt sterk is. De top die ik er uit krijg is 24-25 km/u. Het optrekken gaat langzaam en als het ergens een beetje schuin omhoog gaat, maar ook met tegenwind, kakt de "snel"-heid ineens in tot 19-20. En dat terwijl ik meerdere berichten heb gezien met Solexen die 35-40 per uur gaan. Bij mijn vorige carburateur was aan de onderkant een van de schroefdraden glad, nog geprobeerd met Teflon tape, maar geen resultaat. Snelheid toen 15-20 per uur, hooguit. Dus er een andere carburateur (na heel lang zoeken eindelijk op MP gevonden) opgezet en nu dus rond de 25, maar dus niet echt sterk. Nu heb ik ook het idee dat mijn brandstoffiltertje er niet meer echt lekker uitziet en aangezien die niet los te bestellen zijn dan maar een complete brandstofpomp. Of, en daarmee weer terug naar het begin, zou een andere sproeier een oplossing kunnen zijn. Of misschien een combinatie van die twee.
De sproeier is niet direct iets waar je als eerste aan moet denken bij een luie Solex, zeker niet als deze hiermee eerst goed gelopen heeft (niet duidelijk uit je verhaal). Blaas hem eens goed door met perslucht. Ook de pomp... als er benzine retour loopt dan is die goed genoeg.
Hoe is de ontsteking afgesteld? Zorg dat deze exact op tijd staat.
Uitlaat of uitlaatpoort goed open? Voldoende compressie? Welke kleur heeft je bougie? (Foto?)
De sproeier is doorgeblazen, geen verbetering. Wat betreft de pomp: Tijdens het starten loopt er een boel benzine door het terugloop slangetje, maar tijdens het rijden niets, of in ieder geval te weinig om te zien tijdens het rijden. Ontsteking op tijd? Geen idee, daarvoor ben ik nog te veel leek. Hij rijdt verder wel lekker, geen haperingen. Uitlaat en uitlaatpoort recent schoon gemaakt. Compressie: Als ik het vliegwiel met de hand draai is er naar mijn idee genoeg weerstand. En voor de bougie, zie de foto's.
Meest voor de hand liggend: je ontsteking te laat. Laat dit eerst checken voordat je verder gaat zoeken. Check ook je bougie op electrodenafstand (0,4-0,5 mm)
veel solexen blijken een te lange zuiger te hebben, al van fabriekswege af, zeker de OTO's met de 3800 kwamen ook kortere zuigers . Met een te lange zuiger zijn ze erg sloom, controleer als de cilinder erop zit en het spruitstuk eraf of de inlaat helemaal open staan als de zuiger bovenin staan, zo niet dan over de 1/2 breedte van de inlaat ( aan de linkerkant van de inlaat ) de zuiger zover inkorten dat hij 2 mm hoger zit dan de bovenkant van de inlaat poort.
EN
Veel solexen hebben te strakke motorveren, de motor wordt dan de band ingetrokken en om dan de rol te laten draaien kost veel energie en dat is er niet. Kun je testen door tijdens het rijden de motor net aan zoveel op te tillen aan de hendel dat hij net niet slipt, hoeveel beter gaat hij dan rijden ? zo Ja onderin ophangplaat gaatjes extra boren naar voren toe om daar dan de veer in te haken, krijgt hij minder spanning van EN links en rechts hoeft niet echt gelijk kun je spelen met de totaal spanning van elke veer apart
Ik ben net bij MarkN geweest en hij heeft de ontstekingstijd nagekeken en die blijkt goed te zijn (zelfs nog heel iets te vroeg) en hij vond het blokje ook mooi draaien. Zijn tip was om eerst naar de pakkingen te kijken of die niet eventueel de gaten van het spruitstuk gedeeltelijk afdekken.
Ik ben net bij MarkN geweest en hij heeft de ontstekingstijd nagekeken en die blijkt goed te zijn (zelfs nog heel iets te vroeg) en hij vond het blokje ook mooi draaien. Zijn tip was om eerst naar de pakkingen te kijken of die niet eventueel de gaten van het spruitstuk gedeeltelijk afdekken.
Dus wordt vervolgd.
Groet, Robert.
kun je gelijk je zuiger zien dansen door de inlaatpoort ALS je tenminste je vliegwiel gematigd rond draait
Ik heb vanmiddag het spruitstuk los gehaald en inderdaad, het gat in de pakking was te klein. Aan één kant moest ik het gat zo'n 2-3 mm groter maken. Voorzichtig met een dremel bezig en PATS, kapot... Maar gelukkig had ik nog een nieuwe pakking, dus nu NOG voorzichtiger groter gemaakt en alles gemonteerd. Maar helaas, geen verbetering. En nu gaat het mij er niet om dat hij veel sneller wordt, zoals die Solexen die 35-40 halen, maar het zou al fijn zijn als hij wat sterker wordt, dus dat het niet zo'n "eeuwigheid" duurt voor hij weer op snelheid is.
Ik lees niets over de uitlaat zelf. Deze kan ook bijna dicht zitten met kool en dat remt ook erg af. Heb je bij het wegnemen van het spruitstuk ook nog in de uitlaatpoort gekeken? Die kan ook half dichtzitten met koolaanslag.
ik gebruik een holpijpje om pakkingen uit te ruimen, een holpijpje kleiner dan het bestaande gat en onder de pakking een plaat aluminium om het pijpje "dracht" te geven en toch niet bot te slaan, ik "knabbel" dan 1/2 maantjes uit de zijkant waar het bestaande gat groter moer worden ( erg belangrijk als je een standaard pakking aan moet passen op oa een CFX cilinder)
Ik heb er een spruitstuk voor opgeofferd: in en uitlaatpijpje eraf dan hou je een plaatje over. Monteer dit op de cilinder met een pakking ertussen. Nu kun je de pakking mooi op maat dremelen zonder brokken.
Als ik er zin in heb vervang ik de boutjes door tapeinden. Zoveel makkelijker monteren!
Hoe ziet de bovenkant van de zuiger eruit? Deze zou koffiebruin moeten zijn, maar als ik je bougie bekijk dan zie ik ook veel zwart en dat duidt vaak op (interne) lekkage, zuigerveren dus. Pas ze eens los in de cilinder en meet het spleetje op met een voelermaat.