Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#133169 15/06/19 10:47 PM
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Hallo Solexers,

Tja, de titel zegt het al een beetje.
Als ik op een onderdelen site kijk zie ik sproeiers in de maten 26 t/m 32, waarbij er achter 28 "standaard" staat.
Geeft een grotere maat/waarde meer brandstof? Ik heb geen idee welke er op mijn Oto zit, zit er misschien een merkteken op wat ik niet gezien heb?
Ik zit namelijk met het probleem dat mijn Oto niet echt sterk is.
De top die ik er uit krijg is 24-25 km/u. Het optrekken gaat langzaam en als het ergens een beetje schuin omhoog gaat, maar ook met tegenwind, kakt de "snel"-heid ineens in tot 19-20.
En dat terwijl ik meerdere berichten heb gezien met Solexen die 35-40 per uur gaan.
Bij mijn vorige carburateur was aan de onderkant een van de schroefdraden glad, nog geprobeerd met Teflon tape, maar geen resultaat. Snelheid toen 15-20 per uur, hooguit.
Dus er een andere carburateur (na heel lang zoeken eindelijk op MP gevonden) opgezet en nu dus rond de 25, maar dus niet echt sterk.
Nu heb ik ook het idee dat mijn brandstoffiltertje er niet meer echt lekker uitziet en aangezien die niet los te bestellen zijn dan maar een complete brandstofpomp.
Of, en daarmee weer terug naar het begin, zou een andere sproeier een oplossing kunnen zijn.
Of misschien een combinatie van die twee.

Alvast bedankt.

Groet,
Robert.

Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
P.s.: Dit is de brandstofpomp op mijn Oto...

Attached Images
DSC_0129 1.jpg (95.04 KB, 333 downloads)
DSC_0130 1.jpg (102.1 KB, 334 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De sproeier is niet direct iets waar je als eerste aan moet denken bij een luie Solex, zeker niet als deze hiermee eerst goed gelopen heeft (niet duidelijk uit je verhaal). Blaas hem eens goed door met perslucht. Ook de pomp... als er benzine retour loopt dan is die goed genoeg.

Hoe is de ontsteking afgesteld? Zorg dat deze exact op tijd staat.

Uitlaat of uitlaatpoort goed open?
Voldoende compressie?
Welke kleur heeft je bougie? (Foto?)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
De sproeier is doorgeblazen, geen verbetering.
Wat betreft de pomp: Tijdens het starten loopt er een boel benzine door het terugloop slangetje, maar tijdens het rijden niets, of in ieder geval te weinig om te zien tijdens het rijden.
Ontsteking op tijd? Geen idee, daarvoor ben ik nog te veel leek. Hij rijdt verder wel lekker, geen haperingen.
Uitlaat en uitlaatpoort recent schoon gemaakt.
Compressie: Als ik het vliegwiel met de hand draai is er naar mijn idee genoeg weerstand.
En voor de bougie, zie de foto's.

Groet,
Robert.

Attached Images
DSC_0133 2.jpg (54.99 KB, 298 downloads)
DSC_0134 1.jpg (55.73 KB, 296 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Meest voor de hand liggend: je ontsteking te laat.
Laat dit eerst checken voordat je verder gaat zoeken. Check ook je bougie op electrodenafstand (0,4-0,5 mm)


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
De electrodenafstand kan ik zelf nog aanpassen, maar voor die ontsteking zal ik toch iemand moeten vinden hier in de buurt.

Zover alvast bedankt.

Groet,
Robert.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
veel solexen blijken een te lange zuiger te hebben, al van fabriekswege af, zeker de OTO's met de 3800 kwamen ook kortere zuigers . Met een te lange zuiger zijn ze erg sloom, controleer als de cilinder erop zit en het spruitstuk eraf of de inlaat helemaal open staan als de zuiger bovenin staan, zo niet dan over de 1/2 breedte van de inlaat ( aan de linkerkant van de inlaat ) de zuiger zover inkorten dat hij 2 mm hoger zit dan de bovenkant van de inlaat poort.

EN

Veel solexen hebben te strakke motorveren, de motor wordt dan de band ingetrokken en om dan de rol te laten draaien kost veel energie en dat is er niet. Kun je testen door tijdens het rijden de motor net aan zoveel op te tillen aan de hendel dat hij net niet slipt, hoeveel beter gaat hij dan rijden ? zo Ja onderin ophangplaat gaatjes extra boren naar voren toe om daar dan de veer in te haken, krijgt hij minder spanning van EN links en rechts hoeft niet echt gelijk kun je spelen met de totaal spanning van elke veer apart


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Joan, waarom over de halve breedte ?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
om de luchtsnelheid hoog te houden en daarmee terugblazen te voorkomen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Zou je toevallig een foto hebben van zo'n aangepaste zuiger Joan? Zou mooi zijn om een visueel beeld te hebben ook grin

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by NickL
Zou je toevallig een foto hebben van zo'n aangepaste zuiger Joan? Zou mooi zijn om een visueel beeld te hebben ook grin

Attached Images
zuigerhap.jpg (117.24 KB, 313 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Originally Posted by Joan
Originally Posted by NickL
Zou je toevallig een foto hebben van zo'n aangepaste zuiger Joan? Zou mooi zijn om een visueel beeld te hebben ook grin


Bedankt!!

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Lichtenvoorde hier, met stroboscoop grin


Salut!
Mark
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
MarkN,
Bedoel je dat je dat voor mij zou kunnen controleren?
Zou mooi zijn.

Groet,
Robert.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Jep.

Als je wilt stuur maar een prive berichtje.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Joan
Originally Posted by NickL
Zou je toevallig een foto hebben van zo'n aangepaste zuiger Joan? Zou mooi zijn om een visueel beeld te hebben ook grin


Heel mooi gedaan, maar dringend verzoek aan de vraagsteller om EERST de rest (met name ontstekingstijdstip) te checken.

Als hij goed loopt na afstellen maar je wilt toch ietsje meer, dan is dit altijd een goede optie.

Maar ga nooit vijlen aan een slechtlopende Solex wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Haha John,
Maak je geen zorgen, zulk werk laat ik aan een expert over.
En voor het ontstekingstijdstip ga ik overleggen met MarkN.

Groet,
Robert

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Bericht ontvangen en geantwoord wink.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Kleine update:

Ik ben net bij MarkN geweest en hij heeft de ontstekingstijd nagekeken en die blijkt goed te zijn (zelfs nog heel iets te vroeg) en hij vond het blokje ook mooi draaien.
Zijn tip was om eerst naar de pakkingen te kijken of die niet eventueel de gaten van het spruitstuk gedeeltelijk afdekken.

Dus wordt vervolgd.

Groet,
Robert.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Robert_Beckmans
Kleine update:

Ik ben net bij MarkN geweest en hij heeft de ontstekingstijd nagekeken en die blijkt goed te zijn (zelfs nog heel iets te vroeg) en hij vond het blokje ook mooi draaien.
Zijn tip was om eerst naar de pakkingen te kijken of die niet eventueel de gaten van het spruitstuk gedeeltelijk afdekken.

Dus wordt vervolgd.

Groet,
Robert.
kun je gelijk je zuiger zien dansen door de inlaatpoort ALS je tenminste je vliegwiel gematigd rond draait


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Ik heb vanmiddag het spruitstuk los gehaald en inderdaad, het gat in de pakking was te klein.
Aan één kant moest ik het gat zo'n 2-3 mm groter maken. Voorzichtig met een dremel bezig en PATS, kapot...
Maar gelukkig had ik nog een nieuwe pakking, dus nu NOG voorzichtiger groter gemaakt en alles gemonteerd.
Maar helaas, geen verbetering.
En nu gaat het mij er niet om dat hij veel sneller wordt, zoals die Solexen die 35-40 halen, maar het zou al fijn zijn als hij wat sterker wordt, dus dat het niet zo'n "eeuwigheid" duurt voor hij weer op snelheid is.

Groet,
Robert.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik lees niets over de uitlaat zelf.
Deze kan ook bijna dicht zitten met kool en dat remt ook erg af.
Heb je bij het wegnemen van het spruitstuk ook nog in de uitlaatpoort gekeken?
Die kan ook half dichtzitten met koolaanslag.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2016
Posts: 22
Dat wordt dan de volgende stap in het onderzoek.

To be continued...

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik gebruik een holpijpje om pakkingen uit te ruimen, een holpijpje kleiner dan het bestaande gat en onder de pakking een plaat aluminium om het pijpje "dracht" te geven en toch niet bot te slaan, ik "knabbel" dan 1/2 maantjes uit de zijkant waar het bestaande gat groter moer worden ( erg belangrijk als je een standaard pakking aan moet passen op oa een CFX cilinder)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb er een spruitstuk voor opgeofferd: in en uitlaatpijpje eraf dan hou je een plaatje over.
Monteer dit op de cilinder met een pakking ertussen.
Nu kun je de pakking mooi op maat dremelen zonder brokken.

Als ik er zin in heb vervang ik de boutjes door tapeinden. Zoveel makkelijker monteren!

Hoe ziet de bovenkant van de zuiger eruit?
Deze zou koffiebruin moeten zijn, maar als ik je bougie bekijk dan zie ik ook veel zwart en dat duidt vaak op (interne) lekkage, zuigerveren dus.
Pas ze eens los in de cilinder en meet het spleetje op met een voelermaat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 121 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 68 (0.016s) Memory: 1.1524 MB (Peak: 1.4557 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 11:24:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS