Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
Hallo Iedereen,

Ik heb afgelopen week een solex 3300 uit 1957 gekocht. alles leek te werken toen ik hem kocht.
maar helaas kreeg ik mijn solex vanochtend niet meer gestart.
ik heb al een aantal dingen gecontrolleerd zoals:
de bougie, compressie en het pompje
zou iemand weten wat ik nog na zou kunnen kijken?
en wat ik eventueel zou kunnen doen om mijn solex weer werkend te krijgen.

alvast bedankt

ps. ook viel het mij op dat hij niet heel hard liep, de topsnelheid was ongeveer 20 km/h
zou dit iets te maken hebben met de problemen die ik vandaag had?

Last edited by Arn; 04/04/19 06:23 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
wat voor cilinder zit erop? eentje met een luikje aan de voorkant ( typisch voor kamzuiger) of al eentje met DO ( dubbele omkeerspoeling). en wat voor benzinemengsel gebruik je ? als dit type niet is aangepast dan dien je 1 op 25 te gebruiken, andere mengsels ( armer, minder olie ) vernielen de drijfstang lagers


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
ik zou niet weten wat voor cylinder erop zit ik heb niet zo veel ervaring met solexen
ik zal een foto bijvoegen misschien helpt dat

en eerst gebruikte ik aspen maar toen dat niet lukt heb ik ook 1:25 geprobeerd
helaas werkte beide brandstoffen niet

Attached Images
solex 1.jpg (504.44 KB, 385 downloads)
Last edited by Arn; 04/04/19 06:57 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gaat hier maar even rondkijken en dan kom je mogelijk tot de ontdekking dat je geen 3300 hebt
http://www.lesolex.com/chronologie.php

voor zo ver ik weet heeft een 3300 ook geen kamzuiger maar wel een koppeling


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
interessant, hij lijkt meer op een solex 660 of een 1010 maar op de kentekenkaart staat dat het een 3300 is
ik vermoed dat het toch een solex 1010 zal zijn vanwege het bouwjaar (1957), maar nu weet ik niet zeker meer of het bouwjaar op de kentekenkaart wel klopt.
en de solex heeft geen koppeling en ziet er anders uit dan een 3300 dus het zal waarschijnlijk een zijn van voor de 3300
hebben jullie misschien suggesties wat voor solex het kan zijn?

en ik heb er zojuist nog even aan gesleuteld en het lijkt een probleem met de carburateur te zijn.
er komt namelijk wel benzine bij de carburateur maar niet in de cilinder (want de bougie blijft kurkdroog)
in het weekend ga ik de carburateur een keer goed schoonmaken en dan hopen dat het probleem dan opgelost is.

Last edited by Arn; 04/04/19 09:49 PM.
Joined: Sep 2017
Posts: 18
A
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Sep 2017
Posts: 18
Vast de sproeier verstopt. Even uitblazen en hij loopt weer.

Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
Ik had vandaag als een uurtje tijd dus ik heb de carberateur schoongemaakt
en nu lijkt hij weer te werken

maar ik ben misschien een ander probleem tegen gekomen. als ik kijk naar foto's van solex carberateurs zien deze er anders uit dan mijn carberateur
kan het zijn dat ik wat onderdelen mis of is dit normaal voor mijn type solex?

bijgevoegd is een foto van mijn carberateur na de schoonmaakbeurt

Attached Images
1.jpg (501.64 KB, 316 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nix mis mee voor eentje van dat bouwjaar alleen het kunststof ringetje voor de gasspaak ontbreekt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Nix mis mee voor eentje van dat bouwjaar alleen het kunststof ringetje voor de gasspaak ontbreekt.
en meestal verdient het aanbeveling om voorzichtig het zink van de gasgever weer iets opnieuw te klinken want deze zit vaak nogal los in het stalen plaatje en uiteindelijk werkt hij zichzelf los en sta je stil


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Arn
interessant, hij lijkt meer op een solex 660 of een 1010 maar op de kentekenkaart staat dat het een 3300 is
ik vermoed dat het toch een solex 1010 zal zijn vanwege het bouwjaar (1957), maar nu weet ik niet zeker meer of het bouwjaar op de kentekenkaart wel klopt.
en de solex heeft geen koppeling en ziet er anders uit dan een 3300 dus het zal waarschijnlijk een zijn van voor de 3300
hebben jullie misschien suggesties wat voor solex het kan zijn?

en ik heb er zojuist nog even aan gesleuteld en het lijkt een probleem met de carburateur te zijn.
er komt namelijk wel benzine bij de carburateur maar niet in de cilinder (want de bougie blijft kurkdroog)
in het weekend ga ik de carburateur een keer goed schoonmaken en dan hopen dat het probleem dan opgelost is.
op pagina39 van het boek "solex de mon pere" staat beschreven wat de veranderingen zijn van de "330" naar de "660" die gemaakt is tot april 1957 het lijkt erop dat jij een "660" hebt want vanaf april 57 is er de "1010" die heeft als in het oog springende verandering dat er geen "sleutelgat" luchtfilter meer op zit maar het korte eivormige filterhuis die in een later stadium met dezelfde vorm maar langer OVER de bougie heen zat (3800) . Op jouw foto zit nog wel een sleutelgat filter. Je motor nummer zou dan ook lager moeten zijn dan 1010XXX ( 7 cijferige nrs zijn typisch Frans wij komen in NL niet verder dan 6 cijferige motorblok nummers )

Last edited by Joan; 05/04/19 07:39 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
vreemd.. het motor nummer en het frame nummer geven aan dat het inderdaad een 660 zou moeten zijn. ik ga morgen even naar het RDW bellen of dit aangepast kan worden zonder opnieuw te keuren.

ook moet ik heb gaan verzekeren, maar daarvoor moeten we hem eerst taxeren, wat zou ongeveer de waarde zijn van mijn solex?
de motor loopt nu goed, de lak is niet slecht maar ook zeker niet perfect meer en de metalen onderdelen zijn een beetje roestig maar niet al te erg.

ook zou ik graag willen dat mijn solex iets harder loopt. als ik namelijk tegen de wind in rijd merk ik een duidelijk verlies in snelheid (ongeveer 15km/h)
zonder tegenwind lijkt hij op een normale snelheid te blijven (rond de 20km/h to 25km/h) echter moet ik dan wel soms een beetje bij trappen

Last edited by Arn; 07/04/19 10:00 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Arn
vreemd.. het motor nummer en het frame nummer geven aan dat het inderdaad een 660 zou moeten zijn. ik ga morgen even naar het RDW bellen of dit aangepast kan worden zonder opnieuw te keuren. kun je doen, maar vind je het zelf belangrijk? Ik zou het onnodige rompslomp vinden, maar ieder zijn eigen ding natuurlijk

ook moet ik heb gaan verzekeren, maar daarvoor moeten we hem eerst taxeren, wat zou ongeveer de waarde zijn van mijn solex?
de motor loopt nu goed, de lak is niet slecht maar ook zeker niet perfect meer en de metalen onderdelen zijn een beetje roestig maar niet al te erg.
Je kunt hem gewoon in de WA verzekering zetten, taxeren is niet nodig. De waarde is wat de gek er voor geeft en wisselt van 100 tot wel 1000 euro.

ook zou ik graag willen dat mijn solex iets harder loopt. als ik namelijk tegen de wind in rijd merk ik een duidelijk verlies in snelheid (ongeveer 15km/h)
zonder tegenwind lijkt hij op een normale snelheid te blijven (rond de 20km/h to 25km/h) echter moet ik dan wel soms een beetje bij trappen Omdat je niet veel Solex ervaring hebt: Hoe staat het koudstart hendeltje? Deze moet je namelijk zelf afregelen. Op een recht stuk volgas eensproberen wat dat hendeltje voor invloed heeft als je het langzaam naar links/naar rechts beweegt. Ik vergelijk het met een mengkraan voor de douche: Helemaal naar links = te koud, helemaal naar rechts is veel te heet. Meestal kom je ergens in het midden uit.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Arn
vreemd.. het motor nummer en het frame nummer geven aan dat het inderdaad een 660 zou moeten zijn. ik ga morgen even naar het RDW bellen of dit aangepast kan worden zonder opnieuw te keuren.

ook moet ik heb gaan verzekeren, maar daarvoor moeten we hem eerst taxeren, wat zou ongeveer de waarde zijn van mijn solex?
de motor loopt nu goed, de lak is niet slecht maar ook zeker niet perfect meer en de metalen onderdelen zijn een beetje roestig maar niet al te erg.

ook zou ik graag willen dat mijn solex iets harder loopt. als ik namelijk tegen de wind in rijd merk ik een duidelijk verlies in snelheid (ongeveer 15km/h)controleer de veerdruk van de aantrekveren, door tijdens het rijden je motorhendel iets naar je toe te halen en zo de druk te verminderen, gaat hij harder zonder slippende rol dan onderaan schetsplaten gaatjes bij boren en de veeruiteinden daar in steken, ook controleren of de zuiger in de bovenste stand de inlaat helemaal vrijgeeft en houdt de banden druk op ongeveer 2,25 bar
zonder tegenwind lijkt hij op een normale snelheid te blijven (rond de 20km/h to 25km/h) echter moet ik dan wel soms een beetje bij trappen

Last edited by Joan; 09/04/19 09:24 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
ik ben vandaag met mijn solex naar school gegaan, en alles leek te werken hij liep namelijk ook weer op de snelheid die ik van een solex verwacht (ongeveer 25/30 km/h)
maar ongeveer halverwege dacht ik dat ik de motor soepeler kon laten lopen (hij liep redelijk maar ik dacht dat het beter kon)
dus ik heb de choke iets meer naar rechts geschoven toen kwam er een beetje witte rook of stoom (bij de carburateur) en daarna kreeg ik hem niet meer gestart
is dit een vaker voorkomend probleem en is er een oplossing voor (ik heb namelijk geen zit 15 km terug naar huis te fietsen)

ik mijn pauze heb ik een paar dingen gecontroleerd zoals:
de bougie (vonkt nog goed)
compressie (lijkt genoeg compressie te hebben)
pomp (pompt genoeg benzine rond)
sproeier (blaast goed door)

ik begin te merken dat mijn solex niet helemaal stabiel is de ene keer werkt alles perfect en de andere keer start hij niet eens meer.
is het misschien verstandig in zo'n geval om de motor volledig te reviseren of zou het makkelijker kunnen?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien is de pakking van het spruitstuk stuk en heb je "valse trek".
Soms brand er een stukje tussen in en uitlaat weg en dan wil de motor niet of slecht lopen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Arn
ik ben vandaag met mijn solex naar school gegaan, en alles leek te werken hij liep namelijk ook weer op de snelheid die ik van een solex verwacht (ongeveer 25/30 km/h)
maar ongeveer halverwege dacht ik dat ik de motor soepeler kon laten lopen (hij liep redelijk maar ik dacht dat het beter kon)
dus ik heb de choke iets meer naar rechts geschoven toen kwam er een beetje witte rook of stoom (bij de carburateur) misschien omdat je toen net op die plek aan het opletten was, normaliter doet het rommelen aan de luchtregelaar/choke helemaal niet op het gebied van wel of niet roken zijn marginale instellingen van het mengsel en daarna kreeg ik hem niet meer gestart
is dit een vaker voorkomend probleem en is er een oplossing voor (ik heb namelijk geen zit 15 km terug naar huis te fietsen)

ik mijn pauze heb ik een paar dingen gecontroleerd zoals:
de bougie (vonkt nog goed)
compressie (lijkt genoeg compressie te hebben)
pomp (pompt genoeg benzine rond)
sproeier (blaast goed door)

ik begin te merken dat mijn solex niet helemaal stabiel is de ene keer werkt alles perfect en de andere keer start hij niet eens meer.
is het misschien verstandig in zo'n geval om de motor volledig te reviseren of zou het makkelijker kunnen?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
ik heb gisteren wat aan mijn solex gesleuteld en alle pakkingen vervangen.
ook heb ik de carberateur schoon gemaakt en daarna leek de solex prima te werken

maar vandaag deed hij het al niet meer
als ik wat benzine in het lucht filter gooi start de motor direct
dat betekend dus dat het probleem waarscheinlijk bij de carberateur zit
maar ik heb net nog alles na gekeken en schoongemaakt
hoe kan het dat hij de dag erna niet meer wil starten

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Arn
ik heb gisteren wat aan mijn solex gesleuteld en alle pakkingen vervangen.
ook heb ik de carberateur schoon gemaakt en daarna leek de solex prima te werken

maar vandaag deed hij het al niet meer
als ik wat benzine in het lucht filter gooi start de motor direct
dat betekend dus dat het probleem waarscheinlijk bij de carberateur zit Of ergens anders in het brandstof systeem, want de carburateur staat niet op zichzelf hij is onderdeel van een heel circuit waar wat fout kan gaan en dat begint bij de tank ( zit er genoeg in ) het zeefje ( zit er hier juist niets in) de leiding ( vooral die van ijzer die roesten makkelijk dicht) de pomp ( een heel verhaal op zich) de leiding naar de carburateur ( roesten ook dicht als ze van ijzer zijn ) het type carburateur ( oude typen dien je de leiding op de goede manier erin te steken) de sproeier ( vaak verstopt OF te hard aangedraaid dan komt hij zo die dat de achterkant dicht zit)
maar ik heb net nog alles na gekeken en schoongemaakt
hoe kan het dat hij de dag erna niet meer wil starten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
ik zou inderdaad best de tank kunnen zijn, ik vermoed dat er iets in zit wat wel naar de carburateur gepompt kan worden maar ik de carburateur blijft hangen wanneer er geen benzine meer stroomt en vervolgens in de carburateur blijft hangen
ik heb de tank s'nachts in schoonmaakazijn laten liggen en de carburateur nog een keer schoon gemaakt.
vanavond ga ik de tank nogmaals uitspoelen met benzine om alle azijn eruit te krijgen
en dan hopen dat alles weer werkt

ik laat morgen of vanavond weten of het gelukt is
alvast bedankt voor alles tips en hulp wink

Last edited by Arn; 18/04/19 09:34 AM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Arn
ik zou inderdaad best de tank kunnen zijn, ik vermoed dat er iets in zit wat wel naar de carburateur gepompt kan worden maar ik de carburateur blijft hangen wanneer er geen benzine meer stroomt en vervolgens in de carburateur blijft hangen
ik heb de tank s'nachts in schoonmaakazijn laten liggen en de carburateur nog een keer schoon gemaakt.
vanavond ga ik de tank nogmaals uitspoelen met benzine volgens mij "verstaan" benzine en azijn elkaar niet en dien je brandspiritus te gebruiken om schoon te spoelen. om alle azijn eruit te krijgen
en dan hopen dat alles weer werkt

ik laat morgen of vanavond weten of het gelukt is
alvast bedankt voor alles tips en hulp wink
Wel eigen methode van tank schoonmaken de meesten doen dat toch anders, wat zie je na jouw methode van schoonmaken nog als je met een lampje in de tank schijnt ? Er is al veel geschreven over tank schoonmaken Heet water met vaatwas tabletten en schudden met gebroken grind ( aquarium handel) om zo roest op te lossen en mechanisch te verwijderen ( wel eerst je zeefje demonteren anders gaat deze eraan, moet je toch ook schoonmaken en bij de oude typen de aftapstop uitboren met een 6 mm boor anders dan steek je de duikpijp ( benzineleiding) gewoon weer in het vuil in de dop

Last edited by Joan; 18/04/19 09:54 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
gisteren heb ik de solex weer in elkaar gezet en alles lijkt te werken
de methode met azijn lijkt ook redelijk goed te werken er was nog wel een beetje roest op de bodem te zien maar veel minder dan voor de schoonmaakbeurt

ook heb ik de carburateur nog een keer goed schoon gemaakt en de benzine vervangen om er zeker van te zijn dat de troep niet meer terug komt

er is alleen weer een nieuw probleem opgedoken en dat is het vermogen
als ik tegen de wind in rijd loopt hij ongeveer 18 maar langzaam wordt het minder tot de motor stil valt
en met de wind mee loopt hij ongeveer 22 en maar zodra ik moet remmen duurt het heel lang om weer op snelheid te komen
de choke maakt een minuscuul verschil als ik een beetje aan de choke draai krijg ik soms 1 km/h extra
ik zou eigenlijk willen dat hij ongeveer 30 loopt

is er iets wat misschien verkeerd afgesteld is?
of zou het ergens anders aan kunnen liggen?

Last edited by Arn; 19/04/19 11:57 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is en blijft wel een 660, als daar nog de oude zuiger/cilinder opzit kan slijtage het vermogen verminderen.
Soms, als je echt pech hebt, kan de carterafdichting de geest gegeven hebben door een ietwat verschoven krukaslager.
Meestal is dit te herkennen aan olie aan de zijkant van de rol en onder het spatbordje.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2019
Posts: 13
A
Arn Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Apr 2019
Posts: 13
vandaag leek hij even te werken en hij reed ongeveer 30km/h
maar na ongeveer een uurtje toen ik weer wou rijden ging hij niet harder dan 5 km/h

ik verwacht dat de zuiger nog wel goed is ander zou hij het totaal niet doen
hij stopte pas na het eerste ritje vandaag

ook zie ik geen olie op plekken waar het niet hoord dus ik verwacht dat het toch iets anders zal zijn...

Last edited by Arn; 19/04/19 06:06 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
probeer eens zonder uitlaat of met een andere uitlaat. Ik heb dergelijke verschijnselen van dan weer wel dan weer niet goed lopen wel gehad met "zwevende" verstoppingen . Daarbij was de meest voorkomende balletjes met witte haren IN het plastic tankfilter van de plastic tankjes, dat balletje dat dan weer wel dan weer niet werd aangezogen en de benzine stroom torpedeerde, maar zo een tank heb je niet. Veel minder voorkomend" stukjes kool in de uitlaatdemper die dan weer wel dan weer niet voor dat stom dunne pijpje blijven hangen

Last edited by Joan; 19/04/19 06:58 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, of een deel van de potvulling dat ook je pijpje wel of niet verstoptt

Zoek hier eens hoe je de pot openzaagt met een gatenzaag, smurrie en vulling uithaalt, brillo sponsje erin en weer dichtmaakt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
kan zijn dat je een uitlaat van een 660 nog zo open klikt want heel lang hebben ze onderkent dat vervuiling een probleem is en waren de demper achterkanten op verschillende manieren ( per type) demonteerbaar, pas veel later is de dicht gelastte versie gekomen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Toevallig net met een uitlaat bezig. Dus bij deze ter illustratie.

Attached Images
DSC_0770 (Mobile).JPG (58.24 KB, 166 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Sambaman
Toevallig net met een uitlaat bezig. Dus bij deze ter illustratie.
het loont de moeite om een serie gaatjes van 5 of 6 mm in het pijpje te boren dat in het potje steekt, kan de gasdruk IN het pijpje over een langere lengte afbouwen ( maak je er een soort van blokfluit van )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
******het loont de moeite om een serie gaatjes van 5 of 6 mm in het pijpje te boren dat in het potje steekt, kan de gasdruk IN het pijpje over een langere lengte afbouwen ( maak je er een soort van blokfluit van ) [/quote]*********

Waar dient dat pijpje voor en hoeveel gaatjes zitten er standaard in. De foto is hier onduidelijk over.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik denk dat hij dit bedoelt.

Bedankt voor de tip trouwens, Joan.

Attached Images
uitlaat.jpg (283.43 KB, 125 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Bertie
******het loont de moeite om een serie gaatjes van 5 of 6 mm in het pijpje te boren dat in het potje steekt, kan de gasdruk IN het pijpje over een langere lengte afbouwen ( maak je er een soort van blokfluit van )
*********

Waar dient dat pijpje voor ……... om te zorgen dat het potje niet meteen van het pijpje afscheurt ( bij de ingaande kant) loopt hij door naar achteren en zit daar ook vast, dat moet je zo laten zodat het potje op twee plaatsen vast zit ………...en hoeveel gaatjes zitten er standaard in …... …... Nul (0) …... dat remt het uitlaatgas nogal want dat moet zich door deze extra lengte van een nogal dunne pijp zien heen te wurmen bovendien heeft de pijp dan maar 1 specifieke lengte , namelijk zijn totale lengte werkt daarbij als orgelpijp en heeft daarmee maar 1 frequentie =toerental waarbij het gas zich het meest op zijn gemak voelt, met wat extra gaten maak je er echt een blokfluit van die heeft voor zijn eigen lengte met deze haten meerdere tonen=toerental waarbij het gas zich lekker voelt, google maar eens op blokfluit ….. . De foto is hier onduidelijk over. ……….. zie het andere antwoord met de ingetekende rode cirkels in de foto [/quote]

Last edited by Joan; 26/04/19 09:51 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo kan het ook, is wel voor een andere motor bedoeld dan een 660

[Linked Image]


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Ja, is duidelijk.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 81 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.066s Queries: 86 (0.022s) Memory: 1.2426 MB (Peak: 1.6286 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 08:39:48 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS