Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#132554 22/04/19 01:36 PM
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Hallo iedereen,

Na een tijdje mijn solex te restaureren werkt hij uiteindelijk weer, maar hij valt stil na een tijdje. Hierna schiet hij ook niet onmiddellijk opnieuw in gang.
Kan iemand mij hierbij helpen? Ik heb wel wat lekjes ontdekt zie foto's.
http://prntscr.com/nf9sk5
http://prntscr.com/nf9tdj
http://prntscr.com/nf9txu
http://prntscr.com/nf9uc5

Met vriendelijke groet,
Jens Goverde

Last edited by JensGoverde; 22/04/19 01:37 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heb je zo gereden of met een luchtfilter en kap? De moer, waarmee de bougiekabel gemonteerd zit, moet je vervangen voor een normale M4?? moer. Deze lange moer kan kortsluiting maken met de ijzeren kap.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Ik heb zo gereden dus kan het probleem niet zijn in feite?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Lekjes zie ik zo niet direct op de foto's , wel dat de mengselhendel op de Start/ "verzuipstand"staat.
Zie je tijdens Starten wel benzine retour door het slangetje ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Jaa benzine zie ik inderdaad wel terugkeren, maar nu je het zegt laat ik het hendeltje wel zo staan tijdens het rijden en heb ik deze niet nog verzet.

Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Nogmaals geprobeerd, ik zie inderdaad benzine lopen en heb nadat hij gestart was de mengselhendel verzet naar het midden.
Hij liep veel vlotter maar viel nog steeds stil na een eindje te rijden.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by JensGoverde
Ik heb zo gereden dus kan het probleem niet zijn in feite?
Toch wel, het helpt zeker niet en dan zit die bus ook nog eens verkeerd om dat brengt hem nog dichter bij de "kortsluit" . stand zeker als dan ook nog de beugel voor het luchtfilter er is en dan zonder luchtfilter lekker naar voor en achter kan wakkelen voordeel van rijden zonder luchtfilter is wel dat als hij stopt je even een vinger in de carburateur kan steken om te testen of hij dan weer aanslaat ( krijgt hij heel even meer brandstof tegen geen lucht ) en aan de fotos kan ik nou niet direct af zien wat je eraan gerestaureert kan hebben.
verder ziet de bougiekabel er nog uit alsof hij de originele is , die moet je echt vervangen door een kabel met koperdraad.

Last edited by Joan; 22/04/19 10:04 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Best al vaak gezegd hier:

Na mislukte startpoging de bougie eruit draaien.
Is deze nat? Dan heb je een ontstekingsprobleem.
Is deze droog? Dan heb je een brandstofprobleem.

Kijk dat eerst na en kom dan terug, kunnen we je gericht verder helpen whistle


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by Joan
Originally Posted by JensGoverde
Ik heb zo gereden dus kan het probleem niet zijn in feite?
Toch wel, het helpt zeker niet en dan zit die bus ook nog eens verkeerd om dat brengt hem nog dichter bij de "kortsluit" . stand zeker als dan ook nog de beugel voor het luchtfilter er is en dan zonder luchtfilter lekker naar voor en achter kan wakkelen voordeel van rijden zonder luchtfilter is wel dat als hij stopt je even een vinger in de carburateur kan steken om te testen of hij dan weer aanslaat ( krijgt hij heel even meer brandstof tegen geen lucht ) en aan de fotos kan ik nou niet direct af zien wat je eraan gerestaureert kan hebben.
verder ziet de bougiekabel er nog uit alsof hij de originele is , die moet je echt vervangen door een kabel met koperdraad.

Het moertje zal ik dan alvast aanpassen.
Dit is het bougiekabeltje, ik veronderstel dat deze wel uit koper is? Of bedoelt u nog een andere?

http://prntscr.com/nfrf3o


Met vriendelijke groet
Jens Goverde

Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by John Meisters
Best al vaak gezegd hier:

Na mislukte startpoging de bougie eruit draaien.
Is deze nat? Dan heb je een ontstekingsprobleem.
Is deze droog? Dan heb je een brandstofprobleem.

Kijk dat eerst na en kom dan terug, kunnen we je gericht verder helpen whistle


Top ik laat u dan iets weten.


Met vriendelijke groet
Jens Goverde

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by JensGoverde
Originally Posted by Joan
Originally Posted by JensGoverde
Ik heb zo gereden dus kan het probleem niet zijn in feite?
Toch wel, het helpt zeker niet en dan zit die bus ook nog eens verkeerd om dat brengt hem nog dichter bij de "kortsluit" . stand zeker als dan ook nog de beugel voor het luchtfilter er is en dan zonder luchtfilter lekker naar voor en achter kan wakkelen voordeel van rijden zonder luchtfilter is wel dat als hij stopt je even een vinger in de carburateur kan steken om te testen of hij dan weer aanslaat ( krijgt hij heel even meer brandstof tegen geen lucht ) en aan de fotos kan ik nou niet direct af zien wat je eraan gerestaureert kan hebben.
verder ziet de bougiekabel er nog uit alsof hij de originele is , die moet je echt vervangen door een kabel met koperdraad.

Het moertje zal ik dan alvast aanpassen.
Dit is het bougiekabeltje, ik veronderstel dat deze wel uit koper is? Of bedoelt u nog een andere?

http://prntscr.com/nfrf3o


Met vriendelijke groet
Jens Goverde


Je moet echt IN de kabel kijken om dat te zien.
Vaak is het koper op de plaats waar het schroefoogje zit weggesleten. Ook dat kan een probleem zijn.
Oplossing: kabel iets inkorten of vernieuwen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
kijk eens of er een code op de kabel staat en anders inderdaad in de kopse kant kijken of je daar koper ziet, koolstof kern ziet eruit als een gedragen en versleten onderbroek


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Lol, die omschrijving. grin grin


Salut!
Mark
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Beste

Na testen heb ik dit ondervonden, bougie is inderdaad nat & er is op sommige plaatsen wat lekkage.
Als brandstof gebruikt ik momenteel gewone 2 takt, mengverhouding 1:25.
Hieronder nog wat foto's:

http://prntscr.com/ngpfrv
http://prntscr.com/ngpg37
http://prntscr.com/ngpg90
http://prntscr.com/ngpgh7
http://prntscr.com/ngpgr3


Met vriendelijke groet
Jens Goverde

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Jens, had je al een nieuwe pakkingset gestoken?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by Sambaman
Jens, had je al een nieuwe pakkingset gestoken?


Nee deze is nog niet gestoken.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dat stilvallen kan je dat iets meer verduidelijken ? Slaat hij plots af en dan echt helemaal niets meer of gaat hij steeds slechter lopen. Wat gebeurt er dan precies ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by Sambaman
Dat stilvallen kan je dat iets meer verduidelijken ? Slaat hij plots af en dan echt helemaal niets meer of gaat hij steeds slechter lopen. Wat gebeurt er dan precies ?


Als ik de eerste maal start loopt hij super soepel & na een meter of 50/100 slaat hij plots af waarbij hij nog een dikke meter doorloopt en dan tot stilstand komt te staan.
Als ik hierna opnieuw wil starten lukt dit me niet onmiddellijk, na een tijdje wachten wel weer.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by JensGoverde
Beste

Na testen heb ik dit ondervonden, bougie is inderdaad nat & er is op sommige plaatsen wat lekkage.
Als brandstof gebruikt ik momenteel gewone 2 takt, mengverhouding 1:25.
Hieronder nog wat foto's:

http://prntscr.com/ngpfrv
http://prntscr.com/ngpg37
http://prntscr.com/ngpg90
http://prntscr.com/ngpgh7
http://prntscr.com/ngpgr3


Met vriendelijke groet
Jens Goverde


Is dat een afgedraaid petje, mogelijk is in de ronding van de pet geen kamertje gedraaid tbs de opstaande stootrand van de cilinder?
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by dreke2
Originally Posted by JensGoverde
Beste

Na testen heb ik dit ondervonden, bougie is inderdaad nat & er is op sommige plaatsen wat lekkage.
Als brandstof gebruikt ik momenteel gewone 2 takt, mengverhouding 1:25.
Hieronder nog wat foto's:

http://prntscr.com/ngpfrv
http://prntscr.com/ngpg37
http://prntscr.com/ngpg90
http://prntscr.com/ngpgh7
http://prntscr.com/ngpgr3


Met vriendelijke groet
Jens Goverde


Is dat een afgedraaid petje, mogelijk is in de ronding van de pet geen kamertje gedraaid tbs de opstaande stootrand van de cilinder?
Groet
ANdre


Kan u effe verduidelijken, ik begrijp niet helemaal wat u bedoeld?

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Wat is een tijdje wachten (hoelang precies)?
Valt hij stil omdat de toeren oplopen en valt hij dan stil ? Blijft hij bvb wel draaien als je de voorrem half ingedrukt houdt ?
Start hij de eerste keer meteen of moet je dan ook even trappen ?

Heeft hij wel gereden ervoor ?

Ik heb ooit eens iets gelijkaardigs gehad waarbij de solex wel benzine kreeg maar niet voldoende meer om in hogere toeren te blijven gaan en dan viel hij dus elke keer als hij lekker snel ging stil.
Verder denk ik dat je best de pakkingen al eens vervangt (die zwarte smurrie mag er niet zijn) ook de pakking aan het carterdeksel en daarna alles netjes vastzet zodat het blokje droog is en blijft. Als je alles eens netjes proper maakt en dan terug monteert dan kan je goed zien waar er evt iets lek is of onvoldoende vast gezet.

Ikzelf werk graag met volgende werkwijze en naar redelijke tevredenheid.

* alles netjes demonteren en reinigen (vooral het brandstof gedeelte)
* al de pakkingen, de koperen ringetjes en de bougie vervangen.
* monteren en nakijken tijdens de montage of jet merkteken van de ontsteking juist staat.
* ontsteking afstellen met een "lang blaadje"

** dit is wel de eenvoudige versie ***




Last edited by Sambaman; 25/04/19 04:23 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by Sambaman
Wat is een tijdje wachten (hoelang precies)?
Valt hij stil omdat de toeren oplopen en valt hij dan stil ? Blijft hij bvb wel draaien als je de voorrem half ingedrukt houdt ?
Start hij de eerste keer meteen of moet je dan ook even trappen ?

Heeft hij wel gereden ervoor ?

Ik heb ooit eens iets gelijkaardigs gehad waarbij de solex wel benzine kreeg maar niet voldoende meer om in hogere toeren te blijven gaan en dan viel hij dus elke keer als hij lekker snel ging stil.
Verder denk ik dat je best de pakkingen al eens vervangt (die zwarte smurrie mag er niet zijn) ook de pakking aan het carterdeksel en daarna alles netjes vastzet zodat het blokje droog is en blijft. Als je alles eens netjes proper maakt en dan terug monteert dan kan je goed zien waar er evt iets lek is of onvoldoende vast gezet.

Ikzelf werk graag met volgende werkwijze en naar redelijke tevredenheid.

* alles netjes demonteren en reinigen (vooral het brandstof gedeelte)
* al de pakkingen, de koperen ringetjes en de bougie vervangen.
* monteren en nakijken tijdens de montage of jet merkteken van de ontsteking juist staat.
* ontsteking afstellen met een "lang blaadje"

** dit is wel de eenvoudige versie ***





Hij start na een tijdje trappen, blijf draaien op zijn hoogste toerental & valt dan stil. Na remmen blijft hij draaien.
Heeft inderdaad gereden hiervoor. Jaartje half stilgestaan.
Heb deze werkwijze al zo goed als afgelopen, enkel nog de pakkingen vernieuwen.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik denk dat je mogelijks net te weinig brandstof krijgt door een vuiltje in een van volgende zaken (filter van de tank, pompmembraam, brandstofleiding, sproeier) deze zou ik eens goed proper maken en uitblazen met perslucht.

To do

* pakkingen vernieuwen
* brandstofsysteem kuisen
* genieten (hopelijk)


Sam Janssens
Peperbus liefhebber

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 37 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 62 (0.013s) Memory: 1.1338 MB (Peak: 1.4168 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 07:31:18 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS