Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Goede middag heren,

Ik ben hier toch nog wat aan het afstellen aan mijn toersolex. Ik had wat problemen tijdens het rijden bij een warme motor dat hij plots kort uitviel. En dan terug gewoon draait en in toeren opliep en dan pats terug uitviel. Steeds zeer kort.

Ik had dan al eens het brandstofsysteem gewisseld omdat alles proper was (zo dacht ik toch) toen was het probleem opgelost. Maar dat bleek dus bij het terug zetten van het originele systeem en het zoeken naar de dader de pomp te zijn. Hij liep terug goed. ...Voor even. want nu met wat grotere afstand hopla kreeg ik het terug. Vreemd terug naar huis en terug alles stap voor stap beginnen afgaan. Bougie was droog dus brandstof ... pomp gewisseld zelfde probleem ... bougie gewisseld zelfde probleem ?? carburateur dan ... sproeier gewisseld en hopla probleem weg ??

Ok de sproeier dan toch semi geblokkeerd dan ? Nu dat ik dan toch bezig was de ontsteking ook nog eens op punt gezet en nu loopt hij lekker snel en goed. Alleen ... Ja je hoort me al komen.

de hendel voor de luchtschuif is extreem gevoelig. Daarmee bedoel ik helemaal naar start bij het starten dan start hij meteen en dan net naar het midden (een tikkeltje ervoor) dan loopt hij goed en snel. Maar als ik een tikje te ver ga dan hapt hij en valt hij zelfs een beetje uit. (die verschillen zijn zeer kort op elkaar. En het probleem is dat de hendel niet zo vast (ook niet los natuurlijk he) zit en de neiging heeft om stiekem naar meer lucht te lopen. en dus steeds uit het optimale punt zit te vallen. gevolg rijden met 1 hand smile

Ik hoor graag van jullie wat jullie idee hierover is ? Is het normaal dat dit zo gevoelig is .

Mvg Sam


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
De gevoeligheid moet je zoeken in de luchtaanzuig, hoe verder naar rechts hoe meer lucht je meegeeft. Ik denk aan een te kleine sproeier.

Dat het hendeltje makkelijk gaat dat euvel ondervond ik ook, de oplossing is simpel, daar waar het veertje overheen zit M4 tappen en dan terug met veer monteren met een zelfborgend moertje ipv de C-clip. Dan kun je hem mooi strak afstellen en verloopt die niet meer. Niet over de kop draaien, het is maar aluminium hé! grin


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik duw een paar o ringen over het hendeltje heen zodat deze tegen het filterhuis aan leunen dat geeft voldoende weerstand om hem te laten staan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
ik duw een paar o ringen over het hendeltje heen zodat deze tegen het filterhuis aan leunen dat geeft voldoende weerstand om hem te laten staan
probeer ik morgen meteen. Thx


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dat werkt perfect.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Jul 2021
Posts: 4
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jul 2021
Posts: 4
De luchtschuifhendel heeft aan de achterkant een veertje om de spanning erop te houden. Ik heb ontdekt, dat als de carburateur een klein beetje gedraaid zit (over de y-as) het koperkleurige asje tegen de cilinder komt en dus de veer een klein beetje induwt. Dan valt de spanning van de hendel, en zit hij los. Draai de carburateur een klein beetje in de richting van de klok en klaar is de jas!

Last edited by greydevil; 27/01/22 09:39 AM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Kun je een foto maken van de situatie...

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja ik ken het verschijnsel, zit het luchtfilter dan wel goed . veel spruitstukken zijn verbogen en/of de carburateur zit er niet goed op geschoven. ik buig spruitstuk iets terug ( carburateur naar achteren) nadat ik gecontroleerd heb dat de carburateur er perfect op staat en dan dient het lucht filter als anti zwabber en als positionering van de carburateur . veel hebben het filter er niet goed op zitten en meermalen lijdt dat tot breuk van het spruitstuk omdat de carburateur met de trillingen van het blok begint te zwiepen. ALLES heeft een functie en vaak een dubbel functie want dan zit er ook nergens iets te veel aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by MarkN
De gevoeligheid moet je zoeken in de luchtaanzuig, hoe verder naar rechts hoe meer lucht je meegeeft. Ik denk aan een te kleine sproeier.

Dat het hendeltje makkelijk gaat dat euvel ondervond ik ook, de oplossing is simpel, daar waar het veertje overheen zit M4 tappen en dan terug met veer monteren met een zelfborgend moertje ipv de C-clip. Dan kun je hem mooi strak afstellen en verloopt die niet meer. Niet over de kop draaien, het is maar aluminium hé! grin

Beste oplossing!!!! Doen we al jaren. Goed bezig. :-)


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en vertrouw je het zink niet van het steeltje ( er zijn er ook trouwens in messing) kun je altijd nog een 8 mm rubberen ring om de andere kant heen leggen als je het steeltje tegen de veerdruk in door de carburateur heen duwt, de hevel kun je dan wegtrekken van de platte kant en dat stuk plat is breed genoeg om zowel een rubberen ring alsook weer de hevel te vatten. het gat in de steel dat de lucht toevoer regelt komt dan wel iets uit het midden te liggen ten opzichte van het luchtgat in de carburateur maar qua regeling merkt de solex daar niet van


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 35 (0.010s) Memory: 1.0036 MB (Peak: 1.1819 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 01:06:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS