Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#131390 30/11/18 06:56 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Er is de laatste tijd veel Solex "verkeer" op facebook, daar word ook heel wat info uitgewisseld.
Omdat ik me mede verantwoordelijk voel om deze website levendig te houden, het blijft toch een redelijke unieke bron van veel informatie , Plaats ik aangevraagde foto's van een frameversterking hier in de rubriek "techniek en sleutelen" en niet op facebook.

Bij de 24 uur van Heeswijk gebeurd het nogal dat frames breken( zo ook voorvorken) . OA gaten in het frame zijn opstart punten voor scheuren.
Nu kreeg ik laatst een serie 5000 frames om mee te prutsen. Deze hebben een voorframe met de balhoofdbuis lager. Om dat goed te laten zitten is er daar een 3 hoekige plaat gelast, laat deze nu net de zwakke plek van het frame ( kabelgat) overbruggen. Dus 5000 voorframe aan 3800 achterframe geknutseld en tevens U profiel over de voorvorkpoten ( door laten lopen tot aan boutgat van de voorrem om balhoofd beter te ontlasten). vorkpoten gaan nog verstevigd worden met plaat aan binnenzijde doorlopend tot aan het balhoofd ( daar blijft het ophangoog voor de schetsplaten zitten) om plaats te maken voor de plaat worden de uitstulpingen voor de rem en het onderste ophangpunt weg gevijld ( achterkant vorkpoot dan vlak) de plaat krijgt dan op de juiste plek weer een ophangbout gat .
heb ook gekozen voor mechanische schijfremmen, maar om die te plaatsen is een verhaal apart .
Ook wil ik vrije keuze hebben voor het zadel er is aan het 3800 frame wat veranderd ( gaten) om een OTO zadelbuis te kunnenplaatsen.
Omdat de voorvork nu lager zit zal het standaard verleng moeten worden, voordeel is wel meer grondspeling dus trappers en standaard niet meer zo makkelijk aan de grond in de bochten

Grapje: ik kan nu op twee posities een trapas monteren, de 5000 heeft de locatie in de framebuis, de 3800 heeft de locatie in de standaard drager

foto impressie

Attached Images
versterk overzicht.jpg (143.98 KB, 447 downloads)
versterk 5000 voorframe.jpg (124.45 KB, 466 downloads)
versterk achterbrug.jpg (152.59 KB, 438 downloads)
versterk 3800 achterframe OTO zadelpen.jpg (122.16 KB, 431 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131391 30/11/18 07:18 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat Facebook verhaal is een beetje mijn schuld. Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om het van deze mooie pagina te verdrijven. Ik ben daarom ook blij dat Joan zijn info hier deelt en bv niet op Facebook. Zo kunnen 2 media onderdelen mooi samen werken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Joan, als je nu een plaat tussen de 2 U profielen last wordt alles dan niet steviger of ga je dan zo als meestal de zwakke punten verplaatsen?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
in principe is het alleen een extraatje, en de U dichtmaken zal de constructie verstevigen voor dwarskrachten en die heb je nauwelijks ( zoek eens bij 'weerstandsmoment tegen buiging" )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131486 09/12/18 05:23 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als ik toch bezig ben met het frame, ook de constructie rondom het onderste balhoofd, om te voorkomen dat het profiel waarin de moeren liggen dichtklapt een klos metaal erin, voorzien van draad M8 ( op 40 mm afstand van elkaar en draad M6 op 27 mm van het onderste M8 draad, hoef je ook niet meer te tobben om de bevestigingsmoeren van de voorvorkdelen in die gleuf vast te houden, de klos zelf van te voren even op zijn plek zetten met een boutje M5 ( bijvoorbeeld ) met een schroef met verzonken kop ( vooruit maar, precies tussen de boutgaten M8 in) scheelt een stuk in sleutelwerk vooral als je achteraf ook nog de spatplaat achter de carburateur wenst te plaatsen heb je vast draad M6 tot je beschikking in de vorkpoot

Attached Images
draadklos.jpg (77.35 KB, 331 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131487 10/12/18 04:42 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Nu heb je dus een massieve voorvork! Mooi bedacht Joan.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Welke dikte U profiel en bovenste plaatje gebruik je Joan?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
U profiel is van 2 mm plaatstaal aangeschaft bij "metaalwinkel" buigt ter plaatse van voor vork net genoeg uit om er omheen te vallen bovenstuk is gezaagd uit een bouwmarktscharnier om tuinpoorten op te hangen het moet namelijk breed genoeg zijn om een gat rond 25 in te vijlen en dan nog materiaal over te houden en daar ga je niet een hele lengte ijzer voor aanschaffen zo uit mijn hoofd 5 mm dik . krijg je voor weinig euri's veel ijzer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131493 13/12/18 01:24 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dank je Joan.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heeft er iemand foto's van afgebroken voorvorken? Ik heb gezocht maar heb niets gevonden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
meen dat John er ooit eens heeft geplaatst. Even op "voorvork" gezocht en het was Ronald die een foto neerzette, misschien zijn er meer maar ik had meer dan 200 hits oude bericht met foto tijdens de 24 uurs is er meestal een lasmachien Bij de tent van Ad van Heerbeek, die kunnen je laten weten wat er zoal gelast is

Last edited by Joan; 14/12/18 05:58 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131497 14/12/18 06:44 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb er wel veel gezien die bij AD werden gelast. Ad doet dit nooit zelf, "eigen risico".


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zal de foto's nogmaals plaatsen.
De breuken zitten net onder het kroonstuk, precies op de plaatsen waar de versteviging van het onderste gedeelte van de vork ophoud.
De eerste is een stoffig nachtelijke foto kort na het ontdekken dat er iets niet in orde was, de tweede van de andere kant na een schoonmaakbeurt.
Met deze vork hadden we geen podiumschans of kombocht meer kunnen maken, dan had alles naast het achterwiel gelegen,
De rechterpoot gladaf en links voor 2/3 gescheurd
Net op tijd gestopt dus......

Attached Images
vork.jpg (117.05 KB, 224 downloads)
IMG_1201..jpg (231.55 KB, 221 downloads)
Last edited by FFAnders; 14/12/18 07:01 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Bedankt voor de foto's te plaatsen, ik zal ze morgen op groot scherm eens bekijken een Smartphone is daar niet echt voor geschikt :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Nu de foto's goed kunnen bekijken. De vork breekt daar omdat er krachten van alle kanten komen, een soort van metaal moeheid?

Aangezien ik de vork moet mishandelen, moet ik hem extra verstevigen.
Wat verf verwijderen niet aan het licht kan brengen.. De U van de voorvork is een een hele lichte W geworden, juist ja de gaten voor de montage van de profielen is de oorzaak.

Edit: Helaas hebben alle delen die ik heb dit 'probleem'

Attached Images
voorvork.jpg (72.98 KB, 154 downloads)
Last edited by Ant_one; 15/12/18 03:47 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Ik vind da wel heel veel werk joan

GR christ


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by stoolex
Ik vind da wel heel veel werk joan

GR christ
vooral Antoine is daar nu heel erg mee bezig, die leent af en toe wel ideeën en we hebben regelmatig contact via facebook en hier en daar bij een meeting/beurs/evenement


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 17 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.052s Queries: 54 (0.020s) Memory: 1.0760 MB (Peak: 1.3175 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 19:31:06 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS