Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
#131051 23/10/18 11:00 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
heb de formaliteiten tot inschrijving eens doorgenomen daar er nogal veel onduidelijkheid is. ( voor de belgen onder ons ).
ik ben namelijk sinds kort in het bezit van een solex S3800 , frame nr.TRHS3800CMWA12335 - moter nr.4568673 met erboven een vermelding reception carter paris 19-03-1966.
zou deze informatie kunnen kloppen en mag ik hier veronderstellen dat mijn solex eentje uit het jaar 1966 is?

Bij het D.I.V. heb ik géén O-plaat maar een S-plaat verkregen ( prijs 42€ ) , alles bekomen via de verzekeraar BNP parisbas Fortis , jaarprijs verzekering 212€.
uitleg : het rijwiel , aangedreven door een hulpmoter , blijft bij stilstand draaien .....!!
zal toch eens verder informeren. vind dit bij navraag nogal duur.
groetjes
Alain

Alain #131053 23/10/18 11:37 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Alain in plaats van elke keer een nieuwe topic te openen met de zelfde titel kan je ook een replay geven op jou oude topic ( S3800 start niet meer) en daar je nieuwe vraag stellen, dat word ook gelezen, anders word het zo onoverzichtelijk.

Last edited by Roelof; 23/10/18 12:04 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #131058 23/10/18 03:29 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Pfffff 212 euro betaal ik bijna voor mijn wagen met 200 PK! Daarvan draait de motor ook als hij stilstaat, wat vrij normaal is tired

Ik denk dat ze een voudje hebben gemaakt bij Uw verzekering. In Nederland betaal je ongeveer 30 euro per jaar, ik geloof niet dat de kosten in België 7 x zo hoog zijn.


solexliefhebbers.nl
Roelof #131060 23/10/18 06:26 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dank voor het bericht Roelof , maar ik ben nog aan het inrijden , op alle vlakken dan zoals je ziet .................!!

Antoine #131061 23/10/18 06:28 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Ant_one
ik geloof niet dat de kosten in België 7 x zo hoog zijn.


Nou als je kijkt hoe de belgen rijden dan vind ik het niet vreemd grin

Last edited by MarkN; 23/10/18 06:32 PM.

Salut!
Mark
MarkN #131063 23/10/18 06:48 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
wat bedoel je daar nu mee Mark ?

MarkN #131065 23/10/18 07:25 PM
Joined: Dec 2017
Posts: 43
W
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Dec 2017
Posts: 43
tja, als ze geen rijbewijs ervoor nodig hebben, dan zal dat wel.


Vriendelijke groet, Tim

______________________
SoleX OTO - '63
WT_deKleijn #131066 23/10/18 07:35 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
nochtans heb ik een rijbewijs BE sinds 1972.
mag en kan rijden met moto , auto , camoinette met aanhangwagen (dubbele as) en ook met de fiets......... en dat al die jaren nog steeds ongevallen vrij !
groetjes
Alain

Alain #131067 23/10/18 07:46 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alain
wat bedoel je daar nu mee Mark ?


Gewoon een beetje lol maken.


Salut!
Mark
Alain #131068 23/10/18 07:49 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Alain, maak je niet druk wink

Over het moto rijbewijs had ik het een aantal weken geleden nog over met een Belgische collega :-)


solexliefhebbers.nl
Alain #131070 23/10/18 08:03 PM
Joined: Dec 2017
Posts: 43
W
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Dec 2017
Posts: 43
daar twijfel ik ook niet aan, maar je verzekeraar zet jou en je solex vooralsnog bij de zelfde premie groep als al die opgevoerde scooters (indien je geen oldtimerverzekering heb dan)
)


Vriendelijke groet, Tim

______________________
SoleX OTO - '63
WT_deKleijn #131072 23/10/18 10:12 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
mij druk maken doe ik zeker niet hoor , een beetje jennen moet kunnen hé , belgie - holland ............
maar to the point : ik ben reeds naar een andere verzekering aan het uitkijken , maar als je uw contract tekent zit je voor een jaar vast , bij ons toch.
daar ik reeds op pensioen ben , (66j ) heb ik reeds informatie ingewonnen bij corona direct km-verzekering , maar die willen de solex niet verzekeren zonder de autoverzekering.
is dit in nederland ook zo?
zou toch de prijs kunnen halveren. heb nog tijd tot half mei om mijn contract op te zeggen.we zien wel , maar dat het te duur is , is een feit , maar het is ook mijn eerste solex en het is een gezegde ; leren kost geld !
groetjes
Alain

Alain #131073 23/10/18 10:29 PM
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Hallo Alain
Ik betaal 90,03 eur. jaarlijks , ook met een S plaat
grts Ludo

Alain #131074 23/10/18 10:32 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik las ergens een bedrag van rond de 120 euro, nog steeds hoog maar stukken minder dan wat je nu betaald. Wij krijgen geen extra korting zodra je de Solex verzekerd samen met de wagen. Per voertuig krijgen we wel een korting die elk jaar een aantal % oploopt tot ik dacht 75 a 80 % na een jaar of 15.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131075 23/10/18 10:43 PM
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Belgie is op dat vlak een (kl..)land, heb verschillende solexen en zou voor elke een apparte verzekering moeten nemen , iets van verzamelpolis bestaat blijkbaar niet .Dus contact gezocht met Vetera ,dit contact verliep heel vlot , tot ze hoorden dat ik belg was en er was ineens niets meer mogelijk EUROPA pff

Ludos #131076 24/10/18 08:34 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ik hoor het jullie graag zeggen , ben dezer dagen bezig met navragen.
blijkbaar speelt de inhoud van het contract ook een grote rol ;bij mij is een " uitgebreide BA en rechtsbijstand ingecalculeerd " wat eigenlijk overbodig is zegt een kennis die in de sector
werkt , de gewone BA volstaat , op zoek dus naar de juiste verzekering !
Ludos , mag ik misschien vragen bij welke maatschappij uw contract is afgesloten , zoniet géén enkel probleem hoor.
Ook wist ik niet dat je in nederland een rijbewijs nodig had en naar de keuring moest met een solex .
groetjes
Alain

Alain #131078 24/10/18 08:58 PM
Joined: Jun 2013
Posts: 52
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 52

Last edited by casper01; 24/10/18 09:01 PM.

Groenten uit Belgie.
casper01 #131079 24/10/18 09:22 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dank je , zal zeker informeren
groeten
Alain

Ludos #131086 25/10/18 04:04 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Ludos
Belgie is op dat vlak een (kl..)land, heb verschillende solexen en zou voor elke een apparte verzekering moeten nemen , iets van verzamelpolis bestaat blijkbaar niet .Dus contact gezocht met Vetera ,dit contact verliep heel vlot , tot ze hoorden dat ik belg was en er was ineens niets meer mogelijk EUROPA pff



Geen enkele maatschappij verzekerd een buitenlands gekentekend voertuig. Als dat zo was zou ik direct mijn auto verzekeren in Duitsland, daar zijn de premies nog veel lager dan hier in NL.

Een europa is het echt niet, het enige wat een is is de euro, en dat is ook nog maar de vraag voor hoelang.......


Salut!
Mark
MarkN #131127 27/10/18 11:49 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
heb zopas de micro drukschakelaartjes voor de bediening van het remlicht ontdekt bij Budgetronics , volgens de beschrijving zouden die moeten kunnen gemonteerd worden , misschien met een kleine creatieve aanpassing , we zien wel , heb die besteld en 9.46€ betaald , kan ze niet zelf maken voor die prijs.
duimen op de goede afloop dus smile
groeten
Alain

Alain #131260 16/11/18 06:34 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
mijn solex 3800 zit eindelijk weer helemaal in elkaar , en al zeg ik het zelf , hij ziet er prachtig uit , donkergroen (ral 6005) motertje wit , chroom uitlaat , chroom valbeugel , witte pedalen , spatlap grijs , voetplankje grijs , zadel grijs , remlicht , km teller(verlicht) erop ; spijtig lukt het me niet om een foto te plaatsen , al mijn foto's staan in jpeg en zijn veel groter dan het toegestane kb.

hoe tevreden ik ook ben , toch blijf ik met een probleem zitten !!!
alles wat dient op te lichten werkt , maar niet samen.
voor en achterlicht samen oké , maar zwak , zet ik de teller erbij , niets meer !!
uiteraard heb ik het remlicht afzonderlijk op het pennetje gezet , daar dit ook moet werken bij rijden zonder licht.
heeft iemand ervaring met zo'n toestanden , en zoja , hoe los ik dit probleem op ???
graag jullie mening
groetjes Alain

Alain #131261 16/11/18 06:47 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Leverd de spoel genoeg spanning voor alle lampjes die je op je Solex hebt? Het is allemaal oude techniek dus grote licht opbrengst zal er niet zijn, zeker wanneer er meerdere lampjes gemonteerd zijn.

Het totaal plaatje klinkt wel erg goed Alain. Je mag de foto's naar mij versturen dan plaats ik ze wel op deze pagina. (Zie persoonlijk bericht)


solexliefhebbers.nl
Antoine #131263 16/11/18 08:16 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
van harte bedankt Antoine , zal daar morgen eens werk van maken.
heb je soms ook een oplossing voor ogen in verband met onvoldoende spanning, is inderdaad oud materiaal , nu levert die spoel maar 6 V , alle lampjes zijn dus ook 6 v
maar ik heb niet nagevraagd wat de km teller nodig heeft.
alvast bedankt voor uw reactie
vriendelijke groet
Alain

Alain #131265 17/11/18 07:09 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Sorry Alain, ik kan zo geen goede oplossing bedenken om de verlichting beter te krijgen. Misschien kan iemand anders je daar bij helpen.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131271 17/11/18 06:58 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De foto's van Alain's Solex.

Attached Images
DSCI0332_02.JPG (166.27 KB, 264 downloads)
DSCI0336_02.JPG (196.05 KB, 268 downloads)
solex s3800 restauratie_02.JPG (151.93 KB, 303 downloads)
solex S3800 teller_02.JPG (133 KB, 286 downloads)
2.jpg (131.47 KB, 262 downloads)

solexliefhebbers.nl
Antoine #131283 18/11/18 12:01 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
van harte bedankt voor het plaatsen van mijn foto's Antoine.
ik weet niet hoe het werkt om die foto's om te zetten naar een kleinere extensie , zou wel handig zijn , hoef ik niemand anders lastig te vallen.
nogmaals bedankt
groeten
Alain

Alain #131284 18/11/18 06:14 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wanneer je een foto bewerking programma hebt (bv paint) kan je foto's verkleinen naar bv 800 x ... pixels. In die grote zijn de foto's nog goed zichtbaar . Je kan ook de kwaliteit van de foto iets verlagen.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131286 18/11/18 06:07 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Irfanview kan je een hele batch in een keer verkleinen.


Salut!
Mark
MarkN #131287 18/11/18 08:40 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dank jullie , heb weer iets om aan te leren.
computeren is mijn sterkste punt niet.
groeten
Alain

Alain #131289 18/11/18 09:10 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
van harte bedankt Antoine , zal daar morgen eens werk van maken.
heb je soms ook een oplossing voor ogen in verband met onvoldoende spanning, is inderdaad oud materiaal , nu levert die spoel maar 6 V , alle lampjes zijn dus ook 6 v
maar ik heb niet nagevraagd wat de km teller nodig heeft.led lampje erin zetten met een 10 ohm weerstand heb je wel licht maar tap je geen vermogen
alvast bedankt voor uw reactie
vriendelijke groet
Alain


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131307 21/11/18 06:26 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dag solexfanaten,
na het restaureren van mijn s3800 blijf ik blij sukkelen met de verlichting , alle lampjes werken zoals het hoort , maar niet samen.
koplamp alleen : oké
achterlicht alleen : oké
remlicht alleen : oké
km teller alleen : oké
allen samen , géén liefde meer.
wat zou volgens jullie de oorzaak kunnen zijn , ik zou die +- 6v ( mijn voltmeter licht op tussen 6 a 12v ) moeten kunnen houden en zonder verlies kunnen verdelen.
ik heb reeds gedacht aan een relais of misschien overschakelen op led , (ik ben een leek op dit vlak) weet dat ik 2 draden nodig heb , dus als iemand de oorzaak of een oplossing kent , niet te technisch aub anders snap ik daar géén bal van , hij start en draait reeds zeer goed en staat er (mijn persoonlijke mening) héél netjes en mooi bij.
een oplossing zou mij zéér gelukkig maken
groetjes
Alain

Alain #131308 21/11/18 06:59 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Probeer eens een andere lichtspoel, bij voorbeeld die van de S4800/Black&Roll.
Die is er voor gemaakt : voorlicht (15Watt), achterlicht en remlicht tegelijk te laten branden


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #131309 21/11/18 07:32 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
oké , zal dit eens uitproberen
dank
groetjes
Alain

Alain #131312 22/11/18 06:40 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
vandaag weer een beetje gesleuteld aan mijn s3800 verlichting , ik had een nieuw achterlicht besteld bij Van De Ven ; tot mijn verbazing zaten de standaartlampjes erop , allen 12v !!
achterlicht 12v - 4w
remlicht : 12v - 10w
bij nader inzicht is de km teller ook 12v - 2w .
ik heb 2 koplampen in bezit ééntje 6v ( nieuw ) en ééntje12v ( vorige eigenaar ) , althans wat ik ervan kan aflezen , mijn ogen zijn reeds 66 jaar oud.
maar feit is : zet ik het 6v koplampje erin .........foute boel , 12v daarentegen gaat akkoord in samenwerking met kmteller , achterlicht & koplamp , als ik het remlicht inschakel verzwakt de rest , remlicht is uiteraard niet continue aan.
logica vind ik hier niet terug , en tenslotte weet ik ook niet waar de lichtspoel zijn voedsel haalt , er is de onstekingsspoel en de condensator , maar die staan blijkbaar los van de verlichtingspoel , ik snap het niet direct , maar ja , ik ben dan ook een bakker met pensioen en zeker géén technieker.
o ja , nog dit : is het normaal dat er onderaan mijn nieuwe uitlaat enkele druppels brandstof lekt na het stoppen ?
groetjes en tot wederhoren
Alain

Alain #131313 22/11/18 07:23 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De magneten in het vliegwiel en de verlichtingspoel zorgen voor de spanning, vergelijkbaar met de dynamo van een fiets of auto.
Goed dat dit probleem ook weer is opgelost!
Nog beter is dat het door jezelf is verholpen. Mocht er nog ooit iets kapot gaan aan je verlichting dan weet je waar te zoeken.


Ik doe iets met techniek (mri scanners) maar kan geen brood bakken ;-)

Last edited by Ant_one; 22/11/18 07:24 PM.

solexliefhebbers.nl
Alain #131314 22/11/18 08:36 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
Leuk toch , moeten eens samenzitten , ik leer je brood bakken en jij geeft me technische kennis ,
dagelijks lekker vers brood en géén onoplosbare defecten........................mooi zo smile
groetjes
Alain

Alain #131315 22/11/18 09:44 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alain
v
o ja , nog dit : is het normaal dat er onderaan mijn nieuwe uitlaat enkele druppels brandstof lekt na het stoppen ?
groetjes en tot wederhoren
Alain


De lekkage zal voornamelijk olie zijn, en ik zie liever enkele zwarte druppels op de vloer dan weet ik tenminste redelijk zeker dat er genoeg olie voor de smering doorgaat wink


Salut!
Mark
MarkN #131316 22/11/18 11:40 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
blij te horen Mark , paniek voor niets dus , trouwens het mengsel wat ik erin giet is Aspen 2 , kant en klaar , zo kun je niet missen ,word ook gebruikt bij grasmaaiers en kettingzagen en is naar verluid een degelijk mengsel , is misschien wel iets duurder , 5L kost 17€ ,
kun je toch al een eindje mee tuffen.
dank voor de reactie en tot het volgende probleem !
groeten
Alain

Alain #131318 23/11/18 07:27 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
deze namiddag wéér een beetje bezig geweest , het drupje olie verlies blijkt mijn insziens toch erger te zijn .
er was olie verlies te zien op mijn voorvelg en komt via de linker schetsplaat en veer .
wat voor probleem staat mij nu te wachten ? en hoe kan ik dit dan oplossen ?
allé , laat jullie ervaringen maar los , ik ben de leek !!
groetjes
Alain

Alain #131319 23/11/18 07:47 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Links gezien vanaf je zadel? Gokje.. keerring moet vervangen worden? Ik heb geen verstand van motoren maar dit lijkt mij het meest logische.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131320 23/11/18 07:56 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb ze wel meegemaakt "op links" dit was in de meeste gevallen een lekkende 3800 pomp waar de voorplaat ( die gedeeltelijk verlijmd is ) los komt van het huis, de benzine verdampt en de olie gaat zijn weg zoeken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131321 23/11/18 10:46 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
zullen elkaar misbegrepen hebben ,met links bedoel ik indien je ervoor staat ,kant van de uitlaat dus , vanop het zadel is dat dan rechts .
het zal toch niet waar zijn dat de hele zooi terug open moet
tot wederhoren , ik hou mijn hart vast

Joan #131322 23/11/18 10:55 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ik denk niet aan een lekkend pompje Joan , zou ik dit niet waarnemen op het neusje ?en uiteraard heb ik dit onderdeel nagekeken maar dit staat droog.
zal wel een ander onderdeel zijn die naar de vaantjes is , maar k'heb nog een 5 tal maanden tijd om dit op te lossen en mijn rekening te plunderen.
tot wederhoren
groetjes
Alain

Alain #131324 24/11/18 09:20 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nee dan is het niet het pompje. Joan dacht dat door de links-rechts verwarring.

Lekkage bij de rol rechts (tankzijde) betekent carterafdichting. Keerring werd al genoemd.

Nou is mijn ervaring dat een kapotte keerring meestal samengaat met een loszittend krukas lager frown

Of het zou moeten zijn dat de rolunit deze heeft kapotgedrukt met monteren, maar ik weet niet wat je allemaal los hebt gehad.

Je kunt eens proberen als de motor warm is of je het vliegwiel naar voor en naar achter kunt trekken/duwen. Zo ja dan ligt je lager eruit en kan het zaakje uit elkaar. Zo nee dan volstaat hopelijk enkel de keerring vervangen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ik vrees dat je gelijk zal hebben john , eigenlijk heb ik afgezien van het vliegwiel , niets opengedaan , daar heb ik nog veel te weinig kennis voor , maar zoals je wel kunt zien op de foto's die Antoine voor mij geplaatst heeft , was de motor een smerig zootje die ik enkel terug netjes heb gezet , verder heb ik ook niet het benodigde materiaal om bepaalde onderdelen eraf te halen en zo nodig te vervangen , zo'n vliegwieltrekker heb ik wel reeds in mijn bezit.
eigenlijk wist ik ook niet dat er zoveel types solex waren , voor mij was tot voor een 5 tal maanden een solex gewoon een fiets met een hulpmotor erop , daar stopte dan ook mijn kennis , daarom probeer ik hier op het forum zoveel mogelijk bij te leren door jullie ervaringen.
het kader heb ik wel helemaal uit elkaar gehaald met de hulp van een youtube filmpje van een fransman( Jean Polaf ) , laten poedercoaten en reeds opnieuw ineen gezet , aardig gelukt , nu ben ik dus bezig met de verlichting , en heb ik ook ontdektdat er ergens een olielek moet zijn , vandaar het smerig motertje.
maar goed , ik blijf leergierig en neem alle tips graag aan , zo is de kans op vernielen minder groot !!
groetjes
Alain

Alain #131329 24/11/18 11:23 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Alain, voor 80% zeker geef je de oorzaak van je probleem al op de vorige pagina , je tankt Aspen.
Aspen zorgt ervoor dat de rubbers weer soepel worden waardoor oudere rubbers kunnen gaan lekken.

Medicijn is 'normale benzine' gaan gebruiken of de benodigde rubbers/keerringen vervangen.


@Joan/John correct me if i'm wrong.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131332 24/11/18 01:29 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Ant_one
Alain, voor 80% zeker geef je de oorzaak van je probleem al op de vorige pagina , je tankt Aspen.
Aspen zorgt ervoor dat de rubbers weer soepel worden waardoor oudere rubbers kunnen gaan lekken.

Medicijn is 'normale benzine' gaan gebruiken of de benodigde rubbers/keerringen vervangen.


@Joan/John correct me if i'm wrong.


Ja en nee, even een paar kanttekeningen:

Rubbers zetten inderdaad uit bij gebruik van normale benzine, maar bij keerringen is indrogen door lange stilstand meestal het probleem. Bij opnieuw in gebruik nemen blijken ze bros. De remedie om daarna gewone benzine te gaan gebruiken zal niet altijd helpen.

Ook is niet gezegd dat alle oldtimers last van lekkage krijgen bij overgang naar Aspen (of andere alkylaat benzines). Ik heb het probleem alleen maar bij de langslapers gehad. Een hoop Solexen zijn gewoon overgestapt zonder problemen.

Die keerring moet er een keer uit, zonder meer. Of het krukaslager los zit kun je misschien voelen aan het vliegwiel, als de spoelenplaat en rolunit uitgebouwd zijn dan voel je het altijd.

O ja: er staan meer filmpjes van Jean Polaf op youtube, vaak leerzaam maar soms niet. De methode van krukaslager vernieuwen bijvoorbeeld:
ZO Z E K E R NIET!!!


Last edited by John Meisters; 24/11/18 01:31 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ja ..........wat nu , zal me eens bedenken over jullie tips , maar het gedeelte rond de rolunit,(de nieuwe zien er ook veel gezonder uit ) zeker de kant van het carterdeksel , stond reeds vuil en vettig bij aankoop , ik heb ook de indruk dat die kant precies niet helemaal dicht is , en ook wanneer ik het vliegwiel teruggeplaatst had, kon dit nog een ietsje bewegen , had dit reeds eens aangegeven in een vroeger bericht en Joan zei dat dit strak moest , dus zal ik mij maar wagen aan die keerring zeker .
Wat die Aspen 2 betreft , is dit een goede benzine ? in mijn geval veiliger dan zelf te mengen , weer gebrek aan ervaring !!
mag ik nog jullie mening over vloeibare rode pakking , hoeven die nog de gewone dichtingen of kan het dan zonder? een pak vragen hé .

Is het niet teveel gevraagd om aan de hand van een stappenplan kort uit te leggen hoe en wat ik hoef te verwijderen om bij die keerring te geraken , misschien kan ik ook die rolunit en bijhorende onderdelen vervangen , waarschijnlijk moet ik nog een stukje materiaal aanschaffen om dit te kunnen verwezenlijken , maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast , toch.
Het is zeker niet mijn bedoeling jullie tijd te roven , ik wil alleen komende zomer met een knap retromachientje de weg op en weer thuiskomen zonder problemen.Puur voor de fun dus.

wat die Jean Polaf betreft , zeker niet de meest fijnbesnaarde , maar die man legt het hartelijk uit .
zo , fijn gesprekje en bedankt voor de tips , met jullie hulp moet en zal dit goedkomen.Nooit te oud om bij te leren !!
groeten
Alain

Alain #131335 24/11/18 05:48 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Persoonlijk zal ik, nu je het frame netjes hebt gemaakt , ook de motor netjes maken. Voor de motor kan je tips vragen en zelf beginnen of anders zijn er echt wel mensen die je willen helpen. Marcel van de Ven kan je misschien hiermee helpen, of een lid van dit forum?

Zodra mijn nieuwe motor klaar is ga ik ook Aspen gebruiken.

Voordeel is dat de koude dagen eraan komen en je zodoende tijd hebt om de motor goed te krijgen.

Succes!!


solexliefhebbers.nl
Antoine #131337 24/11/18 07:41 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
zal mijn motortje ook maar eens voorzichtig uit elkaar halen , een foto maken van de verwijderde onderdelen ( om het hermonteren te vergemakkelijken ) ,
waarschijnlijk zal ik nog wel voor enkele verassingen komen te staan , maar zoals je zegt , de koude dagen komen eraan , zaak is klaar te zijn tegen komende zomer.
zo, ook succes met je werkzaamheden en voor onderdelen wend ik me bij marcel Van De Ven , die zit goed in prijs , maar je kan er ook niet alles verkrijgen.
groetjes
Alain

Alain #131341 26/11/18 01:07 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
vandaag motortje gestart met accuschroefboormachine , na enkel tellen was die vertrokken alhoewel het nogal vochtig weer is , wat mij opviel bij het binnenkijken op de spoelenplaat ,
tussen de contactpunten zie ik regelmatig roodachtige vonkjes , mijn vraag : mag dit of is dit fout en wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
jullie mening graag
Groetjes
Alain

Alain #131342 26/11/18 04:01 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alain
vandaag motortje gestart met accuschroefboormachine , na enkel tellen was die vertrokken alhoewel het nogal vochtig weer is , wat mij opviel bij het binnenkijken op de spoelenplaat ,
tussen de contactpunten zie ik regelmatig roodachtige vonkjes , mijn vraag : mag dit of is dit fout en wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
jullie mening graag
Groetjes
Alain


Af en toe een klein vonkje is normaal, trekt het echter dikke vonkenbogen dan is je condensator stuk.
Meestal loopt hij dan ook niet lekker.

Heb je het motortje eens warm kunnen draaien en eens geduwd/getrokken aan het vliegwiel? Geen voelbare speling?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
is alleen af en toe een vonkje , zal dus niet erg zijn.
motortje een 10tal minuten laten draaien en gashendel even opengedraaid , hoor ik precies een licht ratelend geluid naargelang ik het stuur recht of naar rechts of links draai , zoals je zegt eens het vliegwiel gecontroleerd , zit blijkbaar stevig en géén waarneembare speling.
wat mij wel verontrust is enkele druppels olieverlies op de velg aan de vliegwielzijde en uitlaatzijde,ik denk niet dat dit uit de uilaat komt , zal dan toch keerring zijn zeker , waar zit die precies en hoe kom ik erbij ?
verlichting werkt ook reeds behoorlijk , alles op 12v gezet , maar blijkbaar heb ik wattage te weinig om alles behoorlijk op te lichten , daarom denk ik om de koplamp te vervangen door led met een diode tussen , zoals Joan reeds aanhaalde , heeft aanzienlijk minder watt nodig om toch een goede verlichting te geven,ben nog zoekende?nu beb ik 20w voor , 4w achter , 2w km teller , 10w remlicht ( 36 w samen dus ) blijkt te veel te zijn , meest logische keuze lijkt mij de grootste afnemer (20w voor) , te vervangen.zijn die fittingen van led gelijk aan die van de huidige gloeilampjes ?
alle info is welkom
Groetn
Alain

Alain #131344 26/11/18 07:17 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Haal het blok van de solex en maakt een stevige lat zodat je het blok daarop met de schetsplaten vast kunt zetten. Zet de lat in de bankschroef. Dan kun je beter zien waar de lekkage wegkomt.

En het blok starten met de boormachine is link als je geen vrijloop op de boormachine hebt. Een boormachine kan namelijk geen 1500 tot 2000 toeren halen, het blokje doet dat wel in een oogwenk en daardoor kan de moet die het vliegwiel vasthoud loslopen en dan kan de spie er snel uitknappen.

Ik doe het starten 'op de bok' met een stukje spanband, de sla ik 2 tot 3 slagen om het vliegwiel en trek dan met de hand aan het uiteinde. Met koude motor moet ik dat soms 3 a 4 keer herhalen maar dan loopt die.


Salut!
Mark
MarkN #131345 26/11/18 08:21 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ik draai nog een moer voor de vliegwielmoer , als de motor aanslaat gaat die inderdaad sneller draaien en komt de "voormoer" sowieso vanzelf los en heeft de eigenlijke vliegwielmoer
daar helemaal géén last van , dus de spie ook niet , dat is althans mijn mening . "maar wie ben ik"
zoals steeds sta ik open voor verbetering.
groetjes
Alain

Alain #131346 27/11/18 09:25 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
ik draai nog een moer voor de vliegwielmoer , als de motor aanslaat gaat die inderdaad sneller draaien en komt de "voormoer" sowieso vanzelf los en heeft de eigenlijke vliegwielmoer
daar helemaal géén last van , dus de spie ook niet , dat is althans mijn mening . "maar wie ben ik"
zoals steeds sta ik open voor verbetering.
groetjes
Alain
Ja dat is ook een methode een extra moer, wat gebruik je daar voor een moer voor ? de meeste nieuw moeren zitten wat ruim in hun draad(speling) vergeleken met de "oer"moeren waar solex zelf mee kwam. Niet onmogelijk dat na een paar keer starten ( eerst "aanzetten" van de startmoer voor nodig bij jouw methode) het draad stuk dat je voor moer twee gebruikt wat vergammelt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131353 27/11/18 06:28 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
eigenlijk méér geluk dan kennis , van om het even welk toestel dat (wegens kapot) weg moet , haal ik de meest gebruikbare vijzen , moeren , parkervijzen , kabel met die opgegegoten stekkers eraf ,k"heb zo een kleine verzameling van zogenaamde ( volgens mijn beide zonen ) rommel , daartussen heb ik een moer gevonden die paste op de draad van krukaseind , de moer zelf is wel voor een dopsleutel 16 maar daar heeft niemand last van , ik niet en mijn solex ook niet.
van zodra de motor aanslaat gaat die sneller dan mijn accuschroefboor en de moer blijft lekker in de dop zitten ,( één keer moeten schuilen) ,de spie krijgt volgens mij dus géén extra belasting , denk ik..........
vandaag eindelijk mijn verlichting op aanvaardbaar punt gekregen , even bij een plaatselijke fiets/bromfietshandelaar mijn probleem aangekaart en die kwam met een oplossing.

lichtspoel levert dus 12V : koplamp =15W
achterlicht = 4w
remlicht = 5w
km teller = 2w
vooralsnog de meest aanvaardbare oplossing , niet 100% maar dat is de solex blijkbaar ook niet !!!
heb ook een 3delige set polietrekkers besteld op het net , hoop die in de loop van de week te ontvangen en dan komt voorzichtig het motortje zelf aan de beurt om die lekkage op te sporen en mogelijks op te lossen.
voila , we zien wel hoe het verder gaat .
groetjes en tot later
Alain

Alain #131354 27/11/18 07:26 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alain
heb ook een 3delige set polietrekkers besteld op het net , hoop die in de loop van de week te ontvangen en dan komt voorzichtig het motortje zelf aan de beurt om die lekkage op te sporen en mogelijks op te lossen.


Deze trekkers zijn bij de demontage van een Solex motor van weinig nut, het vliegwiel hiermee lostrekken is uit den boze.
Je hebt meer aan een speciaal Solex setje, kijk bij Ad of Marcel die hebben ze te koop.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Joan heeft een mooi verslag gemaakt voor de demontage van een blok. Ik zal kijken of ik de link kan vinden..

Exit.. gevonden...
http://www.oldtimerbromfietsclub.nl...paratie-handleiding-Solex-3800-motor.pdf

Last edited by Ant_one; 27/11/18 07:48 PM.

solexliefhebbers.nl
Antoine #131356 27/11/18 09:07 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Kijk hier eens, dan zie je het gereedschap wat ik zelf heb gemaakt of iets aangepast waarmee je alle zaken kunt doen die nodig zijn om een blokje uit elkeaar te kunnen trekken.

https://www.flickr.com/photos/haddewade/albums/72157696264678171


De laatse foto's zijn de vliegwieltrekker die is nagemaakt na voorbeeld van een originele die ze vroeger gebruikten.


Salut!
Mark
MarkN #131357 27/11/18 11:06 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
mooi gereedschap Mark , ik zie dat die trekkers ook met wisselbare armen zijn , heb zoiets gekocht bij toolstation , nog niet in mijn bezit , afwachten dus en die blokkeerklem , is dat gemaakt van van een haakse slijper klem ? ik had zoiets in gedachten .
groetjes
Alain

Antoine #131358 27/11/18 11:11 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
die presentatie van Joan is echt top Antoine , zal mijn laptop maar op het werbankje plaatsen bij demontage.
dank je
groeten
Alain

Alain #131359 28/11/18 03:52 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Om volledig te zijn... https://www.youtube.com/watch?v=_aBP81CFVRU&t=220s

Alle credits gaan naar Joan.


solexliefhebbers.nl
Alain #131360 28/11/18 04:46 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
vandaag zijn mijn polietrekkertjes aangekomen , 3 stuks ,( groter en zwaarder dan verwacht ) aan de slag dus met de handleiding van Joan.
is precies gegaan volgens het boekje , zonder veel moeite.
uiteraard is zoals bij joan zijn uiteenzetting het lagertje op de krukas blijven steken , zonder veel moeite erafgehaald en blijkt nog goed te functioneren.
uiteindelijk de carterplaat met de rolunit los met de hand eraf gekregen. zal nog een beetjes poetswerk geven ook .
maar nu weet ik niet hoe ik die rolunit eraf krijg , die blijkt met een nogal grote platte moer te zijn bevestigd aan de binnenkant , maar die is blijkbaar even oud als mezelf en klinkt nogal zanderig , die wil ik dus ook vervangen samen met de kapotte keerring ( type SCY 21/31//3,5 ).
nu heb ik dus een kale naaf over die zo'n cm op en neer kan bewegen en nog binnengaat aan de kant van het carterdeksel , moet dit er ook nog af en moet daar ook nog iets nagezien worden of is dit overbodig ?
eerst komt dus die keerring en rolunit (die blijkbaar compleet is) aan de beurt , dan eventueel indien nodig het carterdeksel eraf.
jullie mening graag zodat ik morgen foutloos verder kan.
dank bij voorbaat
groetjes
Alain

Alain #131361 28/11/18 04:55 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als je krukas een cm kan bewegen kan betekenen dat je lager los in het carter zit en dan heb je een grotere uitdaging.


solexliefhebbers.nl
Alain #131362 28/11/18 05:00 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Die platte moer zal de moer van de rol zijn, 8-kantig. Als de rol nog goed is dan hoeft deze niet los.
Je kunt nu wel al een beetje beter voelen of het krukaslager los of vast zit door de krukas op en neer - heen en weer te bewegen.
Als je het carterdeksel eraf hebt dan kun je bij de krukwang kijken of het lager mee beweegt. Zo ja: alles uit elkaar en lager vastzetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Antoine #131363 28/11/18 06:08 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ik zie het lager zelf bewegen , zal aan vervanging toe zijn denk ik , voordien had ik ook reeds de indruk een metalen getik te horen tijdens het rijden , dus..........???
groeten
Alain

Alain #131364 28/11/18 06:11 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Welke lager bedoel je? De lager die in het carter zit of de lager van de rolunit?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dat is inderdaad de moer van de unit , maar de vraag is ,hoe krijg ik die los om een nieuwe unit te plaatsen , heb reeds wd40 opgespoten maar krijg nog géén medewerking.
is hier speciaal gereedschap voor nodig ??
groeten
Alain

Antoine #131366 28/11/18 06:16 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
in het carter

Alain #131367 28/11/18 08:03 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het lager is de grootste zorg, als deze los zit dan moet het vervangen of opnieuw vastgezet worden.

Dat is een lastige klus die je niet zomaar even doet.
Je kunt het best kijken of iemand met ervaring je wil helpen, of lees je hier heel goed in voordat je begint.

Het lager van de spoelenplaat bleef op de krukas zitten. Dit is normaal voor een 3800, wat niet wil zeggen dat het goed is. Straks dient dit lager keivast in de behuizing te zitten (Loctite). Alleen dan heeft je krukaslager een kans om vast te blijven zitten.

De rol noemen wij gewoon de rol, de rolunit is het complete geheel inclusief huis en trommel.

Last edited by John Meisters; 28/11/18 08:06 PM. Reason: Laatste opm.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Alain #131368 28/11/18 08:10 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alain
mooi gereedschap Mark , ik zie dat die trekkers ook met wisselbare armen zijn , heb zoiets gekocht bij toolstation , nog niet in mijn bezit , afwachten dus en die blokkeerklem , is dat gemaakt van van een haakse slijper klem ? ik had zoiets in gedachten .
groetjes
Alain


Bijna, de sleutel, met de pennen is gemaakt van een spantang sleutel (ER40 maat) om precies te zijn, en gebruik ik normaliter voor de freesmachine spantangen. de pennen draai ik erin als ik het nodig heb om de koppeling te kunnen blokkeren.

De trekker had ik ook zo uitgedacht dat ik langere armen kan toepassen als ik die nodig mocht hebben.
De vliegwieltrekker is een hele zaterdag uit huisvlijt gemaakt. Ben daar erg content mee, ik heb geen superkracht om het vliegwiel tegenn te houden maar met deze trekker is het een eitje.

Last edited by MarkN; 28/11/18 08:12 PM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
bij Van de Ven is die blijkbaar alléén nog compleet te verkrijgen , zodoende moet die eraf !!

Alain #131370 28/11/18 08:47 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Tipje voor rollen.. http://www.bobbysolex.nl


solexliefhebbers.nl
Alain #131371 29/11/18 07:57 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alain
bij Van de Ven is die blijkbaar alléén nog compleet te verkrijgen , zodoende moet die eraf !!


Sleutel voor rol


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Antoine #131372 29/11/18 11:30 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
interessante site Antoine , als het echt niet lukt is dit ook een goede oplossing.
dank je
groeten
Alain

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
die sleutel is oké , maar voor de betaalmogelijkheden heb ik de juiste kaart niet , had ik reeds geprobeert.
op een vroegere vraag of ik de bestelling vooruit kon betalen heb ik géén antwoord gekregen.

had met betrekking tot het loskrijgen ook de vraag gesteld bij Marcel en die laat weten om enkele tikken te geven met een stompe centerpons , meestal komt die dan wel los.
had ook gedacht aan eventueel een beetje te verwarmen , of is dit niet verstandig ?
groeten
Alain

Alain #131374 29/11/18 02:27 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
de tip van Marcel was top , de moer was zo los en de rol eraf.
begonnen met poetsen , wat bleek : de moer en ring erachter in goede staat , het koppelingshuis(brons denk ik) geeft een verhitte indruk( blauwachtig op verschillende plaatsen)
en de alluminiumplaat ( wat een smerig zootje) volledig uitgesleten , poetsen met een oude tandenborstel met wasbenzine en ik zat er op verschillende plaatsen doorheen.
in die voormelde plaat zat ook nog een rubbertje in goede staat.
leuke hobby dus vol verassingen , bijkomende kost dus.
volgend klusje is de kant van het tankje , benieuwd welke verassingen me daar nog wachten , maar zoals Ramses Shaffy het zingt : "WE ZULLEN DOORGAAN" tot aan het gaatje.
groeten
Alain

Alain #131377 29/11/18 07:33 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Blauw verkleurd wil zeggen heet geworden.
Gevolg van stilstaan met draaiende motor, vaak met het gas gewoon vol open, een Solex houd je best wel tegen maar de koppeling wordt gloeiend heet.
Dit is voor mij de reden geweest om al mijn Solexen om te bouwen: als je niets doet lopen ze stationair, dat scheelt een stuk!

De behuizing kun je gewoon repareren met autoplamuur en dan (velgen)grijs overspuiten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo John
Dat is inderdaad een prachtige oplossing met plamuur maar wat ik me afvraag houdt het op langer termijn ook stand en knapt het plamuur er niet uit na een aantal jaren want dat zie ik nog wel eens bij auto s die niet goed zijn opgeknapt vandaar mijn vraag hier over.
Groeten Jonny Solex

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb in 2011 een aantal motortjes laten reviseren door Leo Moerman. Hij werkte dit soort dingetjes altijd met autoplamuur bij. Het is nu 7 jaar later en de motortjes rijden nog prima. De plamuur houdt nog steeds.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Alain #131381 29/11/18 10:12 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alain
die sleutel is oké , maar voor de betaalmogelijkheden heb ik de juiste kaart niet , had ik reeds geprobeert.
op een vroegere vraag of ik de bestelling vooruit kon betalen heb ik géén antwoord gekregen.


Marcel heeft ook paypal als betaalmiddel op de webshop, en dat is ideaal, die koppel je aan je gewone betaalrekening, paypal betaald en een aantal dagen later incasseren ze van de lopende (gekoppelde) rekening zonder bijkomende kosten.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo John
Dat is heel goed nieuws mocht het nodig zijn je weet het nooit dan ga ik dat ook eens proberen
Dank je wel voor deze geweldige tip.
Groeten Johnny Solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bij gebruik van plamuur, houdt er rekening mee dat het metaal super schoon moet zijn, vaak zit er ingebed nog "restroest" die drukt dan te zijner tijd de plamuur los doordat het doorgroeit en daarbij uitzet, stralen en een paar weken weg leggen laat meestal zien waar nog wat zit. als je geen straal kast weet te vinden: met een roterende staalborstel kom je ook een heel eind alleen je hebt wel een zachte nodig en niet te hard drukken anders schraap je ook teveel goed metaal weg want dat is nogal zacht. grotere gaten ondersteunen met een gaasje en dat hoeft niet de standaard glasvezel mat te zijn want dat werkt nogal dik dus verzin wat . Meen dat er een verhaal gaat dat Trabant op een gegeven ogenblik zelfs oude kranten in zijn carrosseriepanelen verwerkte


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
alweer héél interresante info .
heb ook in mijn speurtocht ondertussen een site in griendtsveen gevonden , daar staat de complete rolunit met bijhorende alluminiumplaat afgebeeld , een kleine 45€.
op de vraag of die passend is voor de s3800 heb ik nog geen antwoord gekregen , maar die plamuur is zeker een alternatief.
groeten en weerom bedankt
Alain

Joan #131385 29/11/18 11:14 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
eigenlijk gaat het om een barst die wel voor de helft de plaat bestrijkt , vrees dat dit euvel reeds te ver heen is.
groeten
Alain

Alain #131386 30/11/18 06:38 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alain
alweer héél interresante info .
heb ook in mijn speurtocht ondertussen een site in griendtsveen gevonden , daar staat de complete rolunit met bijhorende alluminiumplaat afgebeeld , een kleine 45€.
op de vraag of die passend is voor de s3800 heb ik nog geen antwoord gekregen , maar die plamuur is zeker een alternatief.
groeten en weerom bedankt
Alain


Die plaat past. Stanley heeft alleen 4800 materiaal maar dat past gewoon op 3800.
Prijs is ex btw, hou daar rekening mee.
Kwaliteit van de rollen is niet zoals die van bv Bobby, wat is mis met je oude rol? Enkel de plaat kost ca €18,-

Last edited by John Meisters; 30/11/18 06:58 AM. Reason: Laatste opm.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
die rol hangt er zo maar wat bij , is helemaal uitgehold , en maakt een schurend geluid , niet om aan te horen!!
heb vandaag antwoord gekregen van griendsveen , is inderdaad passend voor de s3800 , de afgebeelde keerring heeft die ook (21/31/3.5 )
kan wat verschillen van dikte , maar zou géén probleem zijn.
vandaag eerst het carterdeksel wegnemen en eens zien welke verassingen daar nog te beleven zijn , zal ook nog wel wat poetswerk bijkomen en dan alle onderdelen ineens bestellen.
groeten
Alain

Alain #131389 30/11/18 02:08 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Uitgehold = versleten.
“Hangt er zomaar wat bij” en “schurend geluid” kan zomaar normaal zijn. Eenmaal gecentreerd op de krukas is er mogelijk niks meer aan de hand. (Vanuit jouw tekst interpreteer ik dat tenminste zo). De rol zit “los” in de behuizing en los draaien geeft inderdaad een schurend geluid.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
moet toegeven John , communiceren via tekst is niet hetzelfde zoals met 2 personen hetzelfde onderwerp beoordelen , daarom neem ik alle info au serieux maar versleten is versleten en kapot is kapot.
het beste besluit bij twijfel is ( naar mijn mening dan ) de twijfel uitsluiten en gewoon vernieuwen indien mogelijk.( is ook niet altijd de goedkoopste oplossing )
heb vandaag de kant van carterdeksel opengedaan en zonder slag of stoot alles kunnen demonteren ( had meer weerstand verwacht ) 2 tikjes met een rubberhamer tegen de krukas en die was eruit met de lager erop die ( naar mijn verwondering betrekkelijk recent bleek ) afblijven dus , anderszijds trof ik nogal wat slijtvijsel in het carterdeksel aan , ook op de zuiger zijn nogal wat krassen te bespeuren , de cilinder inwendig zelf is zo glimmend als mijn hoofd.
kunnen deze krassen voor compressie verlies zorgen ? de krukasmoer lijkt ook tegen het carterdeksel aan te slijten , af te leiden aan de krassen binnenin.
k'heb enkele foto's genomen , vuil en netjes .
zal morgen eens proberen om deze aan de hand van jullie info te plaatsen , kunnen dan eens ideeen uitwisselen over de toestand.
ben een beetje laat met de huidige activiteit , maar de Sint is langsgekomen voor de kleinkinderen, vandaar..........
goede nachtrust
Groeten
Alain

Alain #131394 01/12/18 10:03 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alain
2 tikjes met een rubberhamer tegen de krukas en die was eruit met de lager erop die ( naar mijn verwondering betrekkelijk recent bleek ) afblijven dus


1) geen hamers bij deze werkzaamheden, ook geen rubberen!
2) Hoe ga je dat lager dan vastzetten?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja bij een solex 2200/3800 dient het lager de krukas op zijn plaats te houden door het lager vast te zetten in het carter ( felsrand) en een extreem vaste passing van de krukas in het lager zodat hij niet van links naar rechts kan fietsen en als dat het geval is, is er maar eentje die de krukas stopt en dat is het zijdeksel maar dan lopen de materialen in elkaar ( geen vijlsel maar slijtsel)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131397 01/12/18 11:25 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
het lager in het carter zit muurvast op de krukas en ziet er goeden recent uit , is reeds zo'n gesloten lager , om dit vast te zetten denk ik aan loctitte.
aan de kant van het vliegwiel zal ik proberen om het lager mooi op zijn plaats te krijgen met een lagerduwer , mijn oudste zoon houd zich bezig met carts , en die heeft dat gereedschap.
indien jullie nog andere of betere werkwijzen kennen hoor ik deze ook graag !!
en dat tikje met een rubberen hamer heeft echt niets te betekenen ,moest ik nog 35 jaar zijn dan had ik die er zo met de hand uitgedrukt .
toch een goede opmerking , voorkomen is beter vernielen !
zal nog eens de uitgebreide montageleiding van joan ter hand nemen om te monteren , ( eerst wachten opde onderdelen ) kan niet mis gaan dan denk ik.
groeten
Alain

Alain #131398 01/12/18 11:48 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Heb er nu ook een op de werkbank, 2 jaar geleden heeft een kennis deze gekocht. Krukaslager was vernieuwd door een technische kennis, aldus de verkoper. Ik heb dan al een onderbuikgevoel...

Verder is het een heel fijn Solexje, heeft 2 jaar goed gelopen. Deze zomer kwamen de problemen en ik heb nu pas tijd om te repareren.

Als je de kring ziet binnen in het carterdeksel dan weet je genoeg.

Dat lager MOET van de krukas, en daarna gooi ik het weg en plaats een nieuwe. Voor die paar euro ga ik niets riskeren.

De borging met Loctite... dat dacht de technische kennis ook. Zie hier het resultaat na 2 jaar.
Hier wordt veel te licht over gedacht.
Tip: (laatste keer!) zoek een Solex deskundige op want dit gaat NIET goed komen op de manier die jij voor ogen hebt.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Om het lager te verwijderen heb je een lagertrekker nodig

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
oké , begrepen John , bijkomend probleem , een solex deskundige in Belgie-west vlaanderen ?? niet ver van mijn dorp is een moto / bromfiets handelaar , die heeft ook mijn verlichtings probleem opgelost , eens het onderwerp gaan voorleggen.
ik heb inderdaad ook de kringen in het carterdeksel , daarom mijn vraag : moet het lager tot tegen de krukwang of zit daar nog een ringetje tussen , nu zit er een 2tal mm ruimte tussen lager en wang.
ik lees dat je niet echt voorstander bent van loctitte borging , hoe zet jij dan het lager vast ?
men kan nooit genoeg weten .
graag tot wederhoren
Alain

Alain #131402 01/12/18 02:12 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Mag ik U een tip geven..

Maak al uw onderdelen goed schoon, regel een dag dat U niet anders te doen hebt en stap in de auto met al uw onderdelen.

Maak een afspraak bij een Solex specialist,bv Van de Ven(Marcel) of Solexservice.com (Ad) en laat hun je onderdelen beoordelen.
Die mensen hebben meteen de (meeste) onderdelen op voorraad om Uw motor weer goed opgebouwd te krijgen en misschien willen ze wel helpen op de opbouw of iig tips geven. Ik weet van Marcel dat hij dat graag doet.

Nadeel is dat het voor U ongeveer 4,5 uur rijden is op die dag en U geen kerst kado meer krijgt dit jaar.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131403 01/12/18 02:14 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Goede tip. Je kunt je ook inlezen op dit forum, gebruik de zoekfunctie bv op lager 3800.
Jan Vennix heeft hier eens een stuk over geschreven, dan weet je iig waar je aan begint.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Alain #131404 01/12/18 02:17 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.

Attached Images
DSCI0394.JPG (110.06 KB, 210 downloads)
DSCI0398.JPG (155.63 KB, 210 downloads)
DSCI0399.JPG (166.11 KB, 217 downloads)
DSCI0405.JPG (105.32 KB, 223 downloads)
DSCI0409.JPG (123.49 KB, 222 downloads)
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.147s Queries: 218 (0.058s) Memory: 1.9305 MB (Peak: 2.9272 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:30:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS