Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Ik heb enkele maanden geleden een Solex Oto gekocht in Nederland en op Belgisch oldtimer kenteken gezet. Ik heb vastgesteld dat de motor en voorspatkapje scheef uitgelijnd staat t.o.v. het wiel. Bovendien had het wiel maar weinig speling t.ov. de linkse veer. Omdat ik geen echte sleutelaar ben heb ik de Solo weggebracht naar een gekende service-werkplaats met het verzoek dit na te kijken en algemeen nazicht o.a. verlichting. Na 14 dagen Oto opgehaald met een aanhangwagen. Twee nieuwe buitenbanden betaald, echter verlichting niet gerepareerd en uitlijning motor was niets aan te doen aldus de eigenaar-zaakvoerder. Thuis gekomen constateerde ik dat het wiel volledig tegen de veer schuurde. Rijden was niet mogelijk. Zelf geprobeerd het wiel anders uit te lijnen maar dat hielp niet. Ik voel me enigszins bedrogen maar bovenal ben ik op zoek naar een oplossing.
Wat is het meest voor de hand liggend...voorvork krom of schetsplaten en hoe te repareren ???
Dank bij voorbaat voor jullie hulp.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Kan je een foto maken vanaf de voorkant? Misschien ook van de schetsplaten, links en recht en dan vooral de montage gaten aan de bovenkant. Zit je voorwiel recht in de vork? Beetje vreemd verhaal dat er niets aan te doen is.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Met het voorwiel heb ik reeds getracht de uitlijning te corrigeren, maar dat is onmogelijk, daar zit het hem dus zeker niet in.
Ik maak vanavond foto's. Als ik van boven mijn stuur naar beneden kijk zie ik dat het wiel loodrecht op het stuur staat, enkel spatscherm en motor wijken naar rechts af.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Kromme voorvork en alles wat daar bij komt voor problemen is een veel voorkomend probleem bij Solex maar kan altijd opgelost worden, het is wel heel moeilijk uitleggen wat pressies te doen, beste is naar een expert te gaan en samen het probleem bekijken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Een aantal foto’s kunnen veel duidelijk maken.
Wat kan helpen zonder dat ik iets gezien heb:
- alle bouten van motorophanging een paar slagen los maken.
- motor naar links trekken en vasthouden.
- bouten weer aandraaien.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat een prutsers bij die werkplaats.
Banden vernieuwen en je kunt er niet mee rijden.
Wel betalen (te duur natuurlijk) natuurlijk.
Hier zul je wel antwoorden krijgen en ook de oplossing.
Komt goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Ga eens met de solex op de aanhangwagen naar Ad van Heerbeek in Middelbeers.
GOEDE service en lekkere koffie.

https://www.solexservice.com/

Daar zal alles duidelijk worden...

Last edited by trommel; 08/10/18 06:49 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Wanneer ik de spaken (wiel)naar links of rechts trek heb ik de indruk dat het onderste van de vork mee beweegt, ik heb de indruk dat de vorken vrij zwak zijn en een afwijking links t.o.v rechts kan al veel uitmaken. Is met het blote oog moeilijk te bepalen, Op de foto's is te zien dat de vorken bovenaan een verlenging hebben. Heb ergens gelezen dat dit de " goede" nog zijn. Of zouden de schermplaten niet meer recht zijn, alhoewel deze normaal evenwijdig worden gehouden door de motor bevestigingspunten.

Attached Images
IMG_1679.JPG (29.91 KB, 235 downloads)
IMG_1689.JPG (28.99 KB, 236 downloads)
IMG_1686.JPG (31.33 KB, 234 downloads)
IMG_1688.JPG (31.83 KB, 239 downloads)
IMG_1691.JPG (36.05 KB, 236 downloads)
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
En hier nog een reeks

Attached Images
IMG_1692.JPG (34.6 KB, 225 downloads)
IMG_1684.JPG (31.56 KB, 241 downloads)
IMG_1683.JPG (33.33 KB, 233 downloads)
IMG_1682.JPG (30.05 KB, 238 downloads)
IMG_1681.JPG (33.23 KB, 234 downloads)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het lijkt dat je spatbordje schreef zit ten op zichten van de motor., of is dit gezichtsbedrog.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Helaas dat is gezichtsbedrog. Het spatbordje staat loodrecht op de motor, maar scheef t.o.v. het wiel en het stuur staat loodrecht op het voorwiel.
er is normaal ook een Oto beugel gemonteerd, het vleugeltje van het spatbordje past niet mooi in het slipje in het midden van de beugel. Dus duidelijk dat het spatbord en motor scheef staan.

Attached Images
IMG_1680.JPG (43.41 KB, 265 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Toeval of niet,
ik heb vandaag hetzelfde aan de hand gehad.
Wat gedaan :
* motor eraf gehaald,
*vorkpoten eraf gehaald en op elkaar gelegd om te controleren of ze gelijk zijn,
* de poten zijn gelijk maar ik ontdekte dat de bovenste schetsplaat-ophangpunten iets van elkaar verschilden,
de sleufjes zaten niet op gelijke afstand van de vorkpoot en dat tevens speciale borstboutjes niet goed in de sleufjes
pasten waardoor de borst (verdikking) niet in het sleufje viel.
Dit aangepast en alles weer gemonteerd.

De motor staat nu weer recht boven de band.
In dit geval helaas geen foto's gemaakt om het te verduidelijken.

Kromme vorkpoten ben ik nog nooit tegengekomen ( bij 24+ Solexen) wel 1x gescheurde poten (24 uurs 2018 cry ) en 1x een afgescheurd bovenste ophang plaatje.

En dan heb ik het over Oto en niet over B&R, die raken krom bij het eerste beste tikje dat ze krijgen.

Last edited by FFAnders; 08/10/18 09:53 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ben ook al tegengekomen dat er gewone M6 boutjes waren gebruikt, dan kan de motor alle kanten op natuurlijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als de geleiding van de schetsplaten niet goed werkt, kan dan de motor ook schreef komen te hangen en zeker bij dit systeem?


solexliefhebbers.nl
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik vind dat de motor scheef naar rechts zit, als ik de laatste foto zie.
Haal het voorwiel eruit, en leg/steek een buisje of staaf in de gleuven waar de wielas in zit. Kijk vanaf de voorkant en dan moet de staat horizontaal zitten.
Als dat niet zo is zal het wiel altijd scheef erin zitten.
Contorleer ook de schetsplaten.
Dus motor eraf enz.....
Zit idd niet goed.
Schetsplaten zijn gewoon nieuw te koop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja er kan veel fout zijn, heb ook meegemaakt dat de ophangpunten aan de voorvork ingescheurd waren, Een ander fenomeen, niet op tijd de moeren van het scharnierpunt aandraaien dan lubberen de moeren, het asje en de gaten uit.
Inderdaad ook kromme poten en dat hoeft maar heel ietsje te zijn.

De opmerking dat er ook standaard M6 boutjes gebruikt zijn in plaats van de originele borst bouten, soms moet je wel om het blok in de ophangpunten wat ruimte te gunnen, met een dikke grote onderleg ring overbrug de dan de U ophanggleuf ( zonder die ring ECHT NIET doen) het blok richten en dan de boutjes vast zetten .

Ander fenomeen dat hij links niet even hoog hangt als rechts, vraag me niet hoe het kan maar het gebeurd .
En dan zijn er nog ( vooral zwart witte ) banden in omloop die bij oppompen wat bolliger naar de zijkanten zijn en er is al niet veel ruimte tussen de boutkoppen van het spatbordje dan heb je alleen daarom al een probleem


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Vermoedelijk een probleem dat binnen een uurtje opgelost kan zijn. Wanneer je naar de zijpoten en de striping kijkt en ervan uitgaat dat de striping aan beide kanten gelijk is, lijkt 1 kant 1 cm hoger te zitten.
Lijkt haast wel het verschil tussen 23 en 24 inch.. Maar neem aan dat de delen origineel zijn.


Arendonk.. dat is vlak bij.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Dank voor de mogelijke oorzaken/oplossingen. Ondanks dat ik geen sleutelaar ben ga ik toch proberen het motorblok te demonteren (heb het Franse filmpje gezien), vork uitlijning nakijken met een staaf, schetsplaten op elkaar leggen en mogelijk de voorvorken demonteren en vergelijken.
Al doende zal ik toch moeten leren sleutelen aan mijn Solex. Heeft iemand duidelijke schetsen van die borgmoeren ?
Eerst had ik nog 5 mm plaatst met de oude band,maar nu met nieuwe banden sleept de white wall tegen de linkerkant en dat is misschien idd door meer bolling.
Als ik er niet uitkom weet ik jullie te vinden en Ant_one...Bergeijck is niet ver
wordt vervolgd, maar geef me even tijd :-)

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Er zijn genoeg mensen die je willen helpen. De eerste keer dat ik de motor van de vork demonteerde heb ik er nog geen 30 minuten over gedaan.

Succes! Over een tijdje kan je weer rijden ;-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ben wat langer bezig geweest dan een uurtje om te controleren of de poten beiden even recht zijn.
Je hebt ook een motor, wiel, rem/spatbord wat eerst eraf moet.
Blij dat ik het gedaan heb anders had ik het verschil en de beschadiging aan de bovenste ophangpunten nooit kunnen ontdekken.
Er zat ook nog een foute vorkbout (zeskant M8x1) bij, deze vervangen door een met een vierkante boutkop, draait wat makkelijker vast.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Ik weet wat doen... dank voor jullie input.
wielbasis controleren, uitlijning van de vork controleren met behulp van een staaf, motor demonteren en de schetsplaten/ophangpunten controleren, de borstboutjes controleren M8 of M6 met vlakke ring, rem en spatscherm demonteren en de voorvork delen links en rechts op elkaar leggen en controleren op afwijkingen.
Dit wordt werk voor in de herfst !

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het is al herfst :-)

Persoonlijk zal ik beginnen met het verwijderen van de motor. Dan heb je een 'normale' fiets en kan je kijken of dat gedeelte recht is. Misschien draai je de moeren van de motorophanging los en valt de motor op zijn plaats.
Zolang je de motor niet gaat demonteren is de montage en demontage niet zo moeilijk.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Hoera !!!
Alles gedemonteerd: uitlaat, gaskabel, motor met schetsplaten er nog aan, remmechanisme en spatbord. De voorvork elementen rechts en links er afgehaald en op elkaar gelegd en tegen mijn verwachtingen in waren die identiek en niet krom. Voorvork terug gemonteerd en schroeven handvast gedraaid. Daarbij stelde ik een minimale speling vast (1mm)bovenaan ter hoogte van de schroeven. Bij het definitief aandraaien van de bouten rechterpoot maximaal naar achter gedrukt en linkerpoot maximaal naar voor gedrukt. Ik vermoed dat dit een effect heeft van ca. 5mm onderaan de vork en dat is veel. Wiel voorlopig ingezet en dat stond recht, motor voorlopig ingehangen en die stond ook recht op het wiel.
Alles terug definitief gemonteerd en het resultaat is aanvaardbaar. het wiel zit evenwijdig tussen de veertjes van het voorste spatbordje,dus rijden is geen probleem meer. optisch is er nog een minimale afwijking, maar ik ben tevreden. Hopelijk blijven die voorpoten ondanks de minimale speling op hun plaats zoniet moet ik opvullen met een spietje van 1mm.

Attached Images
IMG_1681.JPG (33.23 KB, 155 downloads)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Goed bezig. Waarschijnlijk zat de motor dus niet goed gemonteerd. Leuk he sleutelen aan een solex.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2018
Posts: 12
T
Tjoo Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2018
Posts: 12
Inderdaad, mijn eerste sleutelervaring zit erop en dat was een leuke bezigheid. Afhalen van een motor heeft geen geheimen meer.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Gewoon zelf proberen. Motor demonteren en monteren is stukken moeilijker.


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.060s Queries: 71 (0.020s) Memory: 1.1656 MB (Peak: 1.4791 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 09:06:28 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS