Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#130855 01/10/18 06:56 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vanmiddag een motor gedemonteerd voor revisie.
Na het schoonmaken van het carter zag ik al een scheur naast de spoelenplaat bout.
Voor de zekerheid toch maar even het lagergat gecontroleerd en , jawel hoor, ook daar 2 kleine scheurtjes......... eek

Attached Images
C3.JPG (33.69 KB, 256 downloads)
C4.JPG (26.5 KB, 262 downloads)
C2.JPG (26.73 KB, 259 downloads)
C1.JPG (25.3 KB, 249 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
En altijd op de zelfde plek, (mooie manier van zichtbaar maken, bietensap?) en de carters zijn ook poreus, even met de brander een beetje verhitten en je ziet overal oude olie op borrelen, jammer deze slechte materiaal keuze destijds.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Gatverdamme, ik heb ook een vd Heem liggen die zo op het oog goed is, maar nu slaat de twijfel toe.
vertel eens wat meer over je techniek Ronald, dit is hoogst interessante materie.
Dat warm stoken had ik ook nog niet eerder gehoord.


Salut!
Mark
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
dat is wel een heeeele mooie manier om iets zichtbaar te maken, ben zeer benieuwd waarmee.
ik heb er hier ook nog 3 liggen waarvan ik denk dat ze goed zijn, maar het zou zomaar kunnen dat ze niet goed zijn op jou manier.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ga maar even zoeken bij "crack test".
Ik gebruik Griffon, handig hulpmiddel om b.v. carters te controleren.
https://www.ijzerwarenweb.nl/producten/37051/37346/37385/37386/


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Werd op werk veel gebruikt , aftesten rotors op haarscheurtjes , scheurtjes na laswerk , enz , dacht ARDROX van chemetall, wij noemden het <spott check>

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vind het redelijk duur spul, ik gebruik remreiniger dan word ook heel snel duidelijk waar de scheuren en poreusiteit zit,

Last edited by Roelof; 02/10/18 08:19 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vind de prijs nog wel meevallen als je ziet wat de voordelen kunnen zijn, opgeteld rond de 30 euro.
Wat koste een buitenband ??

https://www.google.com/search?q=gri...QS1CDsQ_AUIDCgD&biw=1366&bih=635


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
op het werk bij schadeonderzoek ook veel moeten gebruiken, "dye penetrant" een combinatie van petroleum met een kleurstof als inbrengmiddel/indringmiddel en een soort van heel fijne maizena ( of kalkpoeder ) als ontwikkelaar, dat laatste zuigt harder dan de scheur dus dan komt de binnendringer weer naar buiten, voor de grove scheuren in een carter kun je best wat huis tuin en keukenmiddelen gebruiken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Roelof
En altijd op de zelfde plek.


Ik zie meestal de scheurtjes links, ONDER het schroefoog. Hier zit het boven het schroefoog, maar dan links EN rechts.
Waarschijnlijk afhankelijk van de grootte van de klappen die het beestje krijgt.
Zoals onze 24 uurs van 2015, een en al scheur, geen detectievloeistof nodig gehad frown

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ik gebruik altijd gaslek zoeker
beetje opspuiten en dan met lucht blazen
dan zie je zo de luchtbelletjes als er een scheurtje zit

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by FFAnders
Ga maar even zoeken bij "crack test".
Ik gebruik Griffon, handig hulpmiddel om b.v. carters te controleren.
https://www.ijzerwarenweb.nl/producten/37051/37346/37385/37386/


Dank u!!


Salut!
Mark

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 67 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 41 (0.011s) Memory: 1.0247 MB (Peak: 1.2272 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 18:07:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS