Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Tijdens mijn ritje van vandaag met de Solex heb ik een beetje gespeeld met de motorlifter, naar me toe getrokken in kleine stapjes.
Met de motor iets gelift is deze sneller op toeren en loopt hij iets harder. Is deze positie dan de juiste voor mijn Solex?

Wat is de juiste positie van de motor/aandrijfrol op de band?
Moet heel het gewicht van de motor/aandrijfrol op de band duwen?
Moet de aandrijfrol net de band raken?

Ik zit er over te denken een extra hendel te monteren waarmee ik de motor een beetje kan liften, bv een versnellingshendel van een mountainbike welke in stappen te regelen is.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Juiste veren monteren denk ik, zijn verschillende in omloop, de meeste staan te strak, met als gevolg teveel wrijving tussen rol en band.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik boor extra gaten onderin de schetsplaten EN ik ben niet te beroerd om beide veren niet even strak te zetten, eentje voor de "basis" belasting en de andere in een andere stand als hulpveer , meestal de linkse want daar zit de uitlaatpijp niet en is dus sneller/simpeler te verstellen EN ik verbouw nieuwe veren ( vaak zijn de oude doorgerot/doorgesleten en moet je wel vervangen) door bocht twee heet te maken en daar het materiaal recht te zetten zoals ik onlangs al beschreef dan haak je de veer in met gebruik van bocht 1 ,heb je ook een langer stuk recht ( dient boven te zitten, dat zie je ook wel eens anders ) om ruimte te maken voor band en velg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Op 2 van mijn solexen heb ik ook een begrenzing gemaakt en wel zo dat de motor door de lifter niet verder door kan zakken op de band.
Dit werkt prima en op een er van rijd ik nu voor het derde jaar.
Op de lifterbeugel/steun heb ik een vierkante buis van 2 x 2 cm en 5 cm lengte gemonteerd met 2 kleine verzonken boutjes gemonteerd.
In een zijde van dat vierkant (links) heb ik een gleuf gemaakt over de volle 5 cm lengte en wel zo dat ik daar een slotbout (bumperbout) van 8 mm in kan schuiven. Daar bevestig ik een haakse beugel aan,die ik met een draaiknop (8mm) vastzet.
De beugel haal ik bij Gamma,alu ophangbeugels met 2 haakse hoeken er aan.Deze zaag ik dan op maatOmdat de beugels een u profiel hebben,wel een carosserie ring monteren over het geheel. Tussen knop en ring monteer ik nog een veerring.
De motor is zo heel fijn af te stellen,loopt mooier,danst veel minder en schiet nooit in de lifter.
Ik ben er zeer tevreden over. Misschien kan je hier iets mee. Groet Cor (Kok18)

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Originally Posted by John Meisters


Dank je John :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik dacht het te maken met een duimversteller en dan via een stelbout een kabelgeleider de kabel vastmaken aan de motorlifter.
Als het goed is kan je dan de lifter bedienen met je duimen kan je beide handen aan je stuur houden.

Last edited by Ant_one; 11/08/18 10:31 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de voorband goed op spanning is dan zakt de rol er ook niet zo diep in en zoals John al aangaf : je kunt de veerspanning veranderen.

Mooi verzonnen al die trucjes met pijpjes, beugels, kabels, enzv. maar als de frictie dempers goed werken stuitert de motor minimaal.

Ik heb de afgelopen jaren wel ondervonden dat als je alles optimaliseert (origineel) dat je dan weinig extra toeters en bellen nodig hebt om een motor goed (prettig) te laten lopen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Die duimversteller wie je laat zien heeft 3 posities, ik zou er eentje zoeken met 10 of meer, ik heb gemerkt dat met de hand aan de motorlifter het een millimeter kwestie is op het einde. Had een spanbandje mee en toen ik voelde dat die goed stond de lex geremd en het spanbandje aangetrokken daarna kwam ik niet meer weg LOL de wrijving was zo minimaal geworden dat ik bijna mijn bandje zou oproken.
En je kan dan de druk aanpassen aan de omstandigheden, vlakke weg weinig druk en veel snelheid, bergje op, meer druk want hoe dan ook als de lex harder moet trekken dan wil je denk ik ook druk op je band om slippen tegen te gaan.

De duimversteller vind ik overigens een hele goeie


Salut!
Mark
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2015
Posts: 157
Likes: 1
Alles goed en wel,maar ik vind de motortjes toch echt mooier lopen als de lifter iets wordt aangehaald.Niet veel,maar toch.
En mijn banden staan echt op spanning en de veer en glij constructie is origineel.
Een en ander is ook weer vrij snel ongedaan te maken
Hoe dan ook,ieder z,n meug toch...?
Zelf ben ik ook niet zo,n ori freak,of poets en glans aanhanger,wel moet alles technisch 100% in orde zijn.

Groetjes Cor (Kok18)

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Antoine Offline OP
20000km gereden
*
OP Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan moet alles wel perfect zijn.
Als je kijkt bv bij de testdag dat mensen met zijn handen te lifter vast pakken, dan lijkt mijn manier veiliger omdat je 2 handen aan je stuur hebt.
Of het werkt dat weet ik niet, maar denk dat ik het wel ga testen. Het is niet voor niets een hobby ;-) en die 10 euro.. dan maar 2 biertjes minder :-)

@ Mark, de verstellers komen per 2 (wanneer je ze via Ali besteld), 1 daarvan gaat in een aantal stappen de andere heeft maar 1 stap.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hier een foto van 2016, Solex voor het Panorama team. Als je goed kijkt zie je links aan het stuur 2 hendels. Één is rem, de andere motorlifter, werkte ahw als een heuse koppeling. Helaas geen foto’s van de constructie meer.

Erg fijn rijden, uit de bocht even lichten en door.
(Totdat door een valpartij alles aan gort lag).

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Gevalletje gelukkig hebben we de foto's nog grin


Salut!
Mark

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 104 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 42 (0.010s) Memory: 1.0338 MB (Peak: 1.2362 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 15:51:38 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS