|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Tijdens mijn ritje van vandaag met de Solex heb ik een beetje gespeeld met de motorlifter, naar me toe getrokken in kleine stapjes. Met de motor iets gelift is deze sneller op toeren en loopt hij iets harder. Is deze positie dan de juiste voor mijn Solex?
Wat is de juiste positie van de motor/aandrijfrol op de band? Moet heel het gewicht van de motor/aandrijfrol op de band duwen? Moet de aandrijfrol net de band raken?
Ik zit er over te denken een extra hendel te monteren waarmee ik de motor een beetje kan liften, bv een versnellingshendel van een mountainbike welke in stappen te regelen is.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Juiste veren monteren denk ik, zijn verschillende in omloop, de meeste staan te strak, met als gevolg teveel wrijving tussen rol en band. Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
ik boor extra gaten onderin de schetsplaten EN ik ben niet te beroerd om beide veren niet even strak te zetten, eentje voor de "basis" belasting en de andere in een andere stand als hulpveer , meestal de linkse want daar zit de uitlaatpijp niet en is dus sneller/simpeler te verstellen EN ik verbouw nieuwe veren ( vaak zijn de oude doorgerot/doorgesleten en moet je wel vervangen) door bocht twee heet te maken en daar het materiaal recht te zetten zoals ik onlangs al beschreef dan haak je de veer in met gebruik van bocht 1 ,heb je ook een langer stuk recht ( dient boven te zitten, dat zie je ook wel eens anders ) om ruimte te maken voor band en velg
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2015
Posts: 157 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: May 2015
Posts: 157 Likes: 1 |
Op 2 van mijn solexen heb ik ook een begrenzing gemaakt en wel zo dat de motor door de lifter niet verder door kan zakken op de band. Dit werkt prima en op een er van rijd ik nu voor het derde jaar. Op de lifterbeugel/steun heb ik een vierkante buis van 2 x 2 cm en 5 cm lengte gemonteerd met 2 kleine verzonken boutjes gemonteerd. In een zijde van dat vierkant (links) heb ik een gleuf gemaakt over de volle 5 cm lengte en wel zo dat ik daar een slotbout (bumperbout) van 8 mm in kan schuiven. Daar bevestig ik een haakse beugel aan,die ik met een draaiknop (8mm) vastzet. De beugel haal ik bij Gamma,alu ophangbeugels met 2 haakse hoeken er aan.Deze zaag ik dan op maatOmdat de beugels een u profiel hebben,wel een carosserie ring monteren over het geheel. Tussen knop en ring monteer ik nog een veerring. De motor is zo heel fijn af te stellen,loopt mooier,danst veel minder en schiet nooit in de lifter. Ik ben er zeer tevreden over. Misschien kan je hier iets mee. Groet Cor (Kok18)
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Ik dacht het te maken met een duimversteller en dan via een stelbout een kabelgeleider de kabel vastmaken aan de motorlifter. Als het goed is kan je dan de lifter bedienen met je duimen kan je beide handen aan je stuur houden.
Last edited by Ant_one; 11/08/18 10:31 PM.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Als de voorband goed op spanning is dan zakt de rol er ook niet zo diep in en zoals John al aangaf : je kunt de veerspanning veranderen.
Mooi verzonnen al die trucjes met pijpjes, beugels, kabels, enzv. maar als de frictie dempers goed werken stuitert de motor minimaal.
Ik heb de afgelopen jaren wel ondervonden dat als je alles optimaliseert (origineel) dat je dan weinig extra toeters en bellen nodig hebt om een motor goed (prettig) te laten lopen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Die duimversteller wie je laat zien heeft 3 posities, ik zou er eentje zoeken met 10 of meer, ik heb gemerkt dat met de hand aan de motorlifter het een millimeter kwestie is op het einde. Had een spanbandje mee en toen ik voelde dat die goed stond de lex geremd en het spanbandje aangetrokken daarna kwam ik niet meer weg LOL de wrijving was zo minimaal geworden dat ik bijna mijn bandje zou oproken. En je kan dan de druk aanpassen aan de omstandigheden, vlakke weg weinig druk en veel snelheid, bergje op, meer druk want hoe dan ook als de lex harder moet trekken dan wil je denk ik ook druk op je band om slippen tegen te gaan.
De duimversteller vind ik overigens een hele goeie
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: May 2015
Posts: 157 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: May 2015
Posts: 157 Likes: 1 |
Alles goed en wel,maar ik vind de motortjes toch echt mooier lopen als de lifter iets wordt aangehaald.Niet veel,maar toch. En mijn banden staan echt op spanning en de veer en glij constructie is origineel. Een en ander is ook weer vrij snel ongedaan te maken Hoe dan ook,ieder z,n meug toch...? Zelf ben ik ook niet zo,n ori freak,of poets en glans aanhanger,wel moet alles technisch 100% in orde zijn.
Groetjes Cor (Kok18)
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51
20000km gereden
|
OP
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387 Likes: 51 |
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan moet alles wel perfect zijn. Als je kijkt bv bij de testdag dat mensen met zijn handen te lifter vast pakken, dan lijkt mijn manier veiliger omdat je 2 handen aan je stuur hebt. Of het werkt dat weet ik niet, maar denk dat ik het wel ga testen. Het is niet voor niets een hobby ;-) en die 10 euro.. dan maar 2 biertjes minder :-)
@ Mark, de verstellers komen per 2 (wanneer je ze via Ali besteld), 1 daarvan gaat in een aantal stappen de andere heeft maar 1 stap.
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Hier een foto van 2016, Solex voor het Panorama team. Als je goed kijkt zie je links aan het stuur 2 hendels. Één is rem, de andere motorlifter, werkte ahw als een heuse koppeling. Helaas geen foto’s van de constructie meer. Erg fijn rijden, uit de bocht even lichten en door. (Totdat door een valpartij alles aan gort lag).
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Gevalletje gelukkig hebben we de foto's nog
Salut! Mark
|
|
|
2 members (jaap, Hay),
22
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|